REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak planować logistykę i zakupy w firmie podczas pandemii?

Jak zachować sprawność logistyki w trakcie pandemii?
Jak zachować sprawność logistyki w trakcie pandemii?

REKLAMA

REKLAMA

Szczególnym wyzwaniem są kwestie logistyczne, z jakimi mierzą się przedsiębiorstwa. Jak planować zakupy i ustalać korzystne warunki handlowe? Jaki horyzont czasowy mieć na uwadze? Jak nadzorować stany magazynowe? Jak wybierać dostawców lub organizować sprawy związane z transportem?

Jak zachować sprawność logistyki w trakcie pandemii?

REKLAMA

Pandemia COVID-19 zmienia nasze życie. Menedżerowie i przedsiębiorcy zostali postawieni w zupełnie nowej sytuacji, która wymaga dużej elastyczności i szybkiego dostosowywania się do kolejnych zmian. Sposoby zarządzania przedsiębiorstwem zaczęły podlegać innym regułom niż dotychczas. Dla jednych oznacza to powstanie nowych problemów i wyzwań. Dla innych jest to szansa na rozwój.

REKLAMA

Dla niektórych przedsiębiorstw, również tych związanych z logistyką, zmiany w biznesie wywołane przez nową sytuację na świecie okazały się pomyślne. Niektóre przedsiębiorstwa sektora TSL (np. UPS[1]) odnotowały rekordowy wzrost przychodów: 24 mld USD za czwarty kwartał 2020 r. Oznacza to wzrost o 21% licząc rok do roku[2]. Należy jednak pamiętać, że zarządzanie zakupami i logistyka to obszary działalności wielu przedsiębiorstw, nie tylko tych działających bezpośrednio w branży TSL. Są one źródłem problemów i wyzwań zarówno dla kierownictwa, jak i pracowników. Tymczasem zakupy to nie tylko miejsce oszczędności w firmie. To źródło przewagi konkurencyjnej i optymalizacja procesów. To element szerszej strategii firmy, dlatego tak ważny jest proces ich planowania.

Niezależnie od okoliczności, logistyka i zarządzanie zakupami są kluczowe dla zachowania ciągłości łańcuchów dostaw – szczególnie, kiedy możliwości przemieszczania towarów zostały ograniczone. Bez sprawnej logistyki przedsiębiorstwa będą doświadczać trudności w zaspokajaniu potrzeb swoich odbiorców. Natomiast bez sprawnego zarządzania zakupami skuteczna współpraca z dostawcami nie będzie możliwa.

Jakie są wyzwania w obszarze zakupów?

REKLAMA

Do wyzwań z obszaru zarządzania zakupami należy zaliczyć m. in. badanie rynku dostawców, ich wybór oraz ocenę. Z kolei problemy z zakresu logistyki to np. ustalanie poziomu stanów magazynowych zapasów w taki sposób, aby ich zakup i obsługa były jak najmniej kosztowne. Wyzwaniom tym można sprostać na wiele sposobów. Do oceny dostawców można wykorzystać m.in. kwestionariusze oceny i samooceny dostawców. Z kolei problemy związane ze stanami magazynowymi można rozwiązać wprowadzając stany normatywne. 

dr Piotr Sosnowski - praktyk na stanowisku menedżer ds. logistyki i zakupów w centrum dystrybucyjnym związanym z największą europejską grupą zakupową sektora HVAC oraz analityk w międzynarodowym przedsiębiorstwie produkcyjnym. Prowadzi szkolenia z zakresu zarządzania zakupami m. in. dla Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Łodzi. Członek Polskiego Stowarzyszenia Menedżerów Logistyki i Zakupów oraz Polskiego Forum ISO 14000. Koordynator na woj. łódzkie programu TOP YOUNG 100, organizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Menedżerów Logistyki i Zakupów. Autor raportów i ekspertyz w obszarach handlu międzynarodowego, polityki gospodarczej oraz polityki przedsiębiorstwa. W ramach Katedry Logistyki współpracuje z takimi organizacjami biznesowymi, jak Polskie Stowarzyszenie Menadżerów Logistyki i Zakupów czy Związek Pracodawców LODZistics Logistyczna Sieć Biznesowa Polski Centralnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
 

[1] https://logistyka.rp.pl/logistyka-kontraktowa/9406-ups-z-rekordowym-wzrostem-przychodow [dostęp: 28.01.2021 r.]

[2] https://www.pb.pl/przychody-ups-w-gore-o-ponad-20-proc-1107159 [dostęp: 02.02.2021 r.]

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy przestają mieć obawy przed inflacją i dlatego spodziewają się wzrostu sprzedaży swoich towarów i usług

Subindeks Barometru EFL dla branży produkcyjnej w czwartym kwartale tego roku wyniósł 51,1 pkt. i choć odnotował minimalny spadek w ujęciu kwartalnym (-0,3 pkt.), to jednak prezentuje się optymistycznie. Wszak odczyt przez cały 2024 rok utrzymał się powyżej progu 50 pkt., co oznacza, że firmy produkcyjne cały czas widzą perspektywy rozwoju swojego biznesu.

Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój

Aż 40 proc. przedstawicieli działających w Polsce organizacji narzeka na niewystarczające zainteresowanie zarządu w obszar ESG. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez LeasingTeam Group. 

Cyfrowe rozwiązania w firmie na drodze do ESG

Biznes obecnie to umiejętne łączenie efektywności operacyjnej i odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Chęć jednoczesnego zachowania konkurencyjności i odpowiedzialności związanej z ochroną środowiska wymaga sięgania po różne rozwiązania, np. cyfrowe. 

ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

REKLAMA

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r. Kto może złożyć wniosek o umorzenie składek? Jakie warunki należy spełniać, by wystąpić z wnioskiem o umorzenie składek? Co będzie podlegało umorzeniu?

Polityka klimatyczna UE. Czy Europejski Zielony Ład osłabia konkurencyjność unijnej gospodarki

Europa ma coraz mniejszy udział w światowej gospodarce. W 2010 r. gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, natomiast w 2020 r. Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. Przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej - mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik.

REKLAMA

W biznesie jest miejsce na empatię

Rozmowa z Agatą Swornowską-Kurto, socjolożką, CEO w Grupie ArteMis i autorką kampanii „Bliżej Siebie”, o tym, dlaczego zrozumienie emocji i troska o zdrowie psychiczne pracowników są dziś podstawą długoterminowego sukcesu organizacji.

Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

REKLAMA