REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zatrzymanie wadium przez zamawiającego

Problem zatrzymania wadium przez zamawiającego pojawia się, gdy wykonawca w odpowiedzi na wezwanie uzupełnia dokumenty, które zdaniem zamawiającego są niewłaściwe. W takiej sytuacji niektórzy zamawiający zatrzymują wadium wraz z odsetkami (na podstawie art. 46 ust. 4a Pzp). Jak poradzić sobie z taką sytuacją? Przeczytaj poradę eksperta.

Czy zamówienie publiczne można podzielić na części?

Podział zamówienia publicznego na części jest dopuszczalny tylko w przewidzianych przez prawo sytuacjach. Powody gospodarcze, technologiczne czy związane ze zdolnością finansową zamawiającego stanowią jedynie niektóre z nich.

Kto uczestniczy w zamówieniu publicznym?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami w systemie zamówień publicznych uczestniczyć mogą różne podmioty. Będzie to więc każda osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Praktyka wprowadza jednak pewne ograniczenia. Kto więc faktycznie może być zamawiającym, a kto wykonawcą?

Czy zamówienia publiczne są przyjazne dla małych przedsiębiorców?


Ustawa Prawo zamówień publicznych statuuje zasadę równego traktowania wszystkich podmiotów na rynku. Czy oznacza to, że w praktyce zamówienia są przyjazne również dla małych firm?

REKLAMA

Czy wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o zamówienie publiczne?

Wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o zamówienie publiczne w formie konsorcjum. Czym ono jest? Przeczytaj.

Jak funkcjonuje system zamówień publicznych?

Przekazanie na rzecz organów administracji publicznej środków pieniężnych, które nie są ich własnością, wymaga funkcjonowania zabezpieczenia przed niewłaściwym ich wydatkowaniem. Rolę taką ma pełnić system zamówień publicznych. Jak funkcjonuje?

Czy zamówienia publiczne są dostępne dla innowacyjnych firm?

Współpraca zamawiającego z instytucjami odpowiedzialnymi za rozpoznawanie ofert oraz kierowanie się odpowiednim stosunkiem ceny do jakości – stosowanie tych zasad w zamówieniach publicznych pozwoli na korzystanie z nich firmom innowacyjnym. Co powinien zrobić zamawiający, aby wśród wykonawców mogli znaleźć się przedsiębiorcy drażający nowe rozwiązania?

Jakie bariery napotyka sektor MŚP przy zamówieniach publicznych?

Sektor małych i średnich przedsiębiorców nie posiada żadnych preferencji w przystępowaniu do zamówień publicznych. Dodatkowo, obowiązujące przepisy stawiają przed nim szereg barier dostępowych. W jaki sposób firmy mogą sobie z nimi poradzić?

REKLAMA

Jakie są tryby udzielania zamówień – negocjacje z ogłoszeniem?

Ustawa Prawo zamówień publicznych nakłada na zamawiającego liczne obowiązki oraz nadaje mu nie mniej uprawnień. Zasadniczym przywilejem zamawiającego jest możliwość wyboru trybu postępowania.

Jakie są zasady doboru kryteriów oceny w zamówieniach publicznych?

Cena, a może koszty eksploatacji, długość gwarancji lub termin wykonania? Jakie kryteria oceny stosowane są w przypadku zamówień publicznych? Przeczytaj.

Jakie są kompetencje komisji przetargowej?


Komisja przetargowa jest jedynie zespołem pomocniczym kierownika zamawiającego, powołanym do oceny spełnienia przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz do badania i oceny ofert. Po ostatniej nowelizacji Pzp nie zawiera zapisu, iż komisja przetargowa jest powołana do przygotowania i przeprowadzenia postępowania.

Jak określić wymagania techniczne sprzętu komputerowego - przedmiot zamówienia

Decydując się na kupno komputera lub podobnych urządzeń zwracamy szczególną uwagę na parametry techniczne. Z podobną sytuacją mamy do czynienia na gruncie zamówień publicznych, których przedmiotem, oprócz usług czy robót budowlanych, może być również sprzęt komputerowy. W jaki sposób zamawiający powinien oznaczyć dotyczące go wymagania techniczne?

Jakie są prognozy dla rynku zamówień publicznych?

Biuletyn Zamówień Publicznych co miesiąc publikuje kilkanaście tysięcy ogłoszeń. Sezon zimowy, jak co roku, przynosi ze sobą okresowy spadek. Jak wyglądał rok 2010 i co czeka firmy w kolejnym, 2011?

Czym jest cena i szacunkowa wartość zamówienia

W systemie zamówień publicznych funkcjonują dwa bardzo często niewłaściwie stosowane przez zamawiających jak i wykonawców pojęcia - cena i szacunkowa wartość. Oba pojawiają się w formularzu ogłoszenia o udzieleniu zamówienia.

Jaki jest termin związania ofertą

Ustawodawca w art. 85 Pzp przyznaje wykonawcy uprawnienia do samodzielnego przedłużenia terminu związania ofertą jak i zamawiającemu, który może wystąpić z takim wnioskiem do wykonawcy. Upływ terminu związania ofertą jest w praktyce bardzo częstą przyczyną unieważnienia postępowań.

Czy można zmienić kosztorys inwestorski

W przypadku pojawienia się dodatkowych okoliczności po czasie kiedy został przygotowany kosztorys a nie wszczęto jeszcze postępowania kosztorys inwestorski powinien zostać powtórnie przeszacowany. Konieczne jest uzupełnienie go o poszczególne ilości, które omyłkowo nie zostały zapisane w obmiarze. Jego treść powinna być zgodna z projektem budowlanym.

Jak uzyskać informację o postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego – cz. II

Poza obowiązkami wskazanymi w części pierwszej artykułu, zamawiajacy wszczynając postępowanie powinien zamieścić ogłoszenie o zamówieniu w miejscu publicznie dostępnym w swojej siedzibie (np. na tablicy ogłoszeń) oraz na stronie internetowej. Przy czym należy zaznaczyć, że treść ogłoszeń zamieszczanych w siedzibie zamawiającego oraz na stronie internetowej nie może zawierać innych informacji (dodatkowych, rozszerzających) niż zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych lub przekazane UOPWE.

Jak uzyskać informację o postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego – cz. I

Opublikowanie ogłoszenia o zamówieniu w sposób i w terminach określonych w przepisach ustawy Pzp ma na celu umożliwienie pozyskania niezbędnych informacji przez wszystkie zainteresowane podmioty.

Jakie należności może pokryć zabezpieczenie należytego wykonania umowy?

Zabezpieczenie należytego wykonania umowy spotyka się w obrocie stosunkowo często. Czy można je wykorzystać do pokrycia roszczeń wynikających z niewykonania lub nienależytego wykonania zamówienia? Można. Przeczytaj jak to zrobić.

Kto nie może być wykonawcą w postępowaniu o udzielenie zamówienia

Status wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego może uzyskać podmiot, który zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. 2010 r., Nr 114, poz. 759) – ubiega się o udzielenie zamówienia publicznego, złożył ofertę lub zawarł umowę w sprawie zamówienia publicznego. Kto nie kwalifikuje się do uzyskania tego statusu?

Kto może uzyskać status wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia

Status Wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego może uzyskać podmiot, który zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. 2010 r., Nr 114, poz. 759) – ubiega się o udzielenie zamówienia publicznego, złożył ofertę lub zawarł umowę w sprawie zamówienia publicznego.

Jak prawidłowo opisać przedmiot zamówienia

Przez zamówienia publiczne należy rozumieć umowy odpłatne zawierane między zamawiającym a wykonawcą, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane. Na udzielenie zamówienia składa się szereg warunków do spełnienia nie tylko po stronie wykonawcy, ale również zamawiającego, zwłaszcza odpowiedni opis przedmiotu zamówienia.

Na czym polega uzupełnianie dokumentacji w postępowaniu

Zgodnie z dyspozycją art.26 ust.3 ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz.) zamawiający zobowiązany jest do wezwania wykonawcy do uzupełnienia dokumentacji przetargowej. Przepis ten jednak nie może byś stosowany w pojęciu ogólnym i nie dotyczy wszystkich przypadków uzupełnienia dokumentacji w postępowaniu.

Jakie dokumenty są składane w postępowaniu przez spółki cywilne


Oferty składane przez dwa lub więcej podmioty występujących wspólnie w tym spółki cywilne winny spełniać wymagania odnoszące się do dokumentów składanych na potwierdzenie wymagań zawartych w art.24 Pzp: wykonawcy występujący wspólnie jak również wspólnicy spółki cywilnej ustanawiają Pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo do reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy.

Tajemnica przedsiębiorstwa oraz dokumenty zastrzeżone w ofercie przetargowej - porada

Wykonawca może w swojej ofercie zastrzec informacje, które stanowią tajemnicę jego przedsiębiorstwa. Informacji tej, zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy Pzp, zamawiający nie może ujawnić.

Jakie oferty można złożyć w zamówieniach publicznych?

Zamówienia publiczne to odpłatne umowy, które są zawierane między zamawiającym a wykonawcą, w przypadku, gdy ich przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane.

Czy wiesz jakie są strony umowy o zamówienia publiczne?

Zamówienia publiczne to odpłatne umowy, które są zawierane między zamawiającym a wykonawcą, w przypadku, gdy ich przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane.

Kto udziela zamówień publicznych?

Udzielaniem zamówień publicznych zajmują się wskazane w ustawie podmioty. Przyznają one środki na realizacje projektu.

Na czym polega postępowanie dotyczące zamówień publicznych?

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego podlega zarówno regulacjom ustawowym jak i pozaustawowym na zasadzie odesłania zawartego w prawie zamówień publicznych.

Zamówienia publiczne 2010

W ostatnim czasie pojawiło się sporo zmian w przepisach dotyczących zamówień publicznych. Zmiany są efektem kliku nowelizacji ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, które weszły w życie w grudniu 2009 r. i styczniu 2010 r. Część zmian niewątpliwie usprawniło ubieganie się o udzielenie zamówień publicznych. Niektóre nowości mogą jednak stwarzać problemy przedsiębiorcom zainteresowanym udziałem w postępowaniu w przedmiocie udzielenia zamówienia publicznego.

Wkrótce istotne zmiany w prawie zamówień publicznych

Nowe zasady udzielania odpowiedzi na pytania wykonawców dotyczące specyfikacji, zmiany dotyczące zwrotu wadium, likwidacja postępowania protestacyjnego. Te i inne nowości niesie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. Projekt jest już w Sejmie i możemy się spodziewać, że w najbliższych tygodniach zmiany wejdą w życie.

Jak wygrać przetarg na zamówienie publiczne

Mówi się, że w przetargu na zamówienie publiczne wygrywa ten, kto ma odpowiednie znajomości i układy z władzami. Jednak nie wszyscy przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z tego, że kluczem do wygranej może być złożenie prawidłowej oferty i fachowe monitorowanie procesu przetargowego.

Czy wydatki na oddalone odwołanie są kosztem podatkowym

Prowadzę działalność gospodarczą. Startuję w przetargach. Niedawno złożyłem protest a potem odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych. Poniosłem w związku z tym odwołaniem wydatki m.in. na pomoc prawną. Odwołanie zostało oddalone a ja zostałem obciążony dodatkowo kosztami postępowania, które uiściłem. Czy mogę te wydatki zaliczyć do kosztów podatkowych ?

REKLAMA