REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są kompetencje komisji przetargowej?

Andrzej Łukaszewicz
Ekspert z zakresu zamówień publicznych
Komisja przetargowa jest jedynie zespołem pomocniczym kierownika zamawiającego.
Komisja przetargowa jest jedynie zespołem pomocniczym kierownika zamawiającego.

REKLAMA

REKLAMA


Komisja przetargowa jest jedynie zespołem pomocniczym kierownika zamawiającego, powołanym do oceny spełnienia przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz do badania i oceny ofert. Po ostatniej nowelizacji Pzp nie zawiera zapisu, iż komisja przetargowa jest powołana do przygotowania i przeprowadzenia postępowania.

Zgodnie z art.15 Pzp odpowiedzialność za te czynności ponosi zamawiający, dopuszczając ich powierzenie własnej jednostce organizacyjnej lub osobie trzeciej.

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa Pzp nie reguluje kwestii związanych z zasadami działania komisji przetargowej. Kompetencje do uregulowania tych zasad, składu, trybu pracy i zakresu obowiązków członków komisji przysługują kierownikowi zamawiającego (art.21 ust.3 Pzp). Kwestie te powinny być ściśle określone w regulaminie pracy komisji przetargowej.

Dokument ten musi określać tryb pracy oraz zakres pracy członków komisji w sposób zapewniający sprawność działania przejrzystość prac, zawierać także musi indywidualizację odpowiedzialności członków komisji za wykonywane czynności. Powołanie komisji powinno nastąpić w drodze ustanowienia aktu wewnętrznego wydanego przez kierownika zamawiającego w formie zarządzenia lub uchwały.

Zakres czynności, jakie kierownik powierzy komisji przetargowej, może wykraczać poza czynności wymienione w art. 20 Pzp, który zastrzega dla komisji czynności dotyczące oceny spełniania przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu oraz ocenę i badanie ofert. Zgodnie z przepisami ustawy Pzp komisja przetargowa zobowiązana jest w szczególności do przedstawienia kierownikowi zamawiającego propozycji wykluczenia wykonawcy, odrzucenia ofert, wnioskowania o unieważnienie postępowania oraz wybór najkorzystniejszej oferty, a także do wykonania innych czynności powierzonych i ustalonych w regulaminie pracy komisji.

REKLAMA

Istotne jest aby opracowany regulamin pracy komisji przetargowej zawierał uregulowania dotyczące praw i obowiązków członków komisji, udziału w pracach komisji innych osób, np. biegłych, dokumentacji niezbędnej dla prawidłowego dokumentowania przebiegu postępowania oraz pozostałych czynności, w tym związanych z oceną ofert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne są także uregulowania odnoszące się do aspektów typowo organizacyjnych pracy komisji przetargowej, takie jak: sposób zwoływania komisji, sposób głosowania, określenie obowiązującej dokumentacji (druki ZP - Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego) oraz inne czynności niezbędne w czasie pracy komisji przetargowej.

Formę powołania komisji przetargowej, zakres czynności, imienną odpowiedzialność jej członków za powierzone zadania, czas rozpoczęcia i zakończenia jej pracy może określić indywidualnie kierownik zamawiającego.

Jeżeli kierownik zamawiającego powierzy komisji dokonanie innych niż określone w art.22 ust.1 zadań, to komisja może podjąć prace jeszcze na długo przed opublikowaniem ogłoszeń o postępowaniu, przygotowując cała dokumentację przetargową, w tym w szczególności specyfikacje istotnych warunków zamówienia. Może być i tak, że działania komisji rozpoczną się od momentu otwarcia ofert w danym postępowaniu i analizy spełnienia przez wykonawców formalnych warunków udziału w postępowaniu.

Polecamy: Czy można zmienić kosztorys inwestorski?

Komisja przetargowa proponuje wybór najkorzystniejszej oferty na podstawie indywidualnej oceny ofert dokonanej przez członków komisji. Indywidualna ocena ofert odbywać się powinna wyłącznie na podstawie kryteriów oceny ofert , które zostały określone w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Każdy z członków komisji ma obowiązek przygotowania indywidualnej oceny ofert. Jeżeli indywidualna ocena przeprowadzona jest na podstawie kryteriów oceny ofert opisanych wzorami, dopuszczalne jest sporządzenie zbiorczego zestawienia oceny ofert.

Jeżeli komisja została powołana do przeprowadzenia całego postępowania nie są uzasadnione postanowienia, zawierane często w wewnętrznych regulaminach, że komisja kończy pracę wraz z wyborem najkorzystniejszej oferty. Zapis taki nie do końca jest zasadny, bowiem w tym samym postępowaniu może nastąpić konieczność podejmowania kolejnych czynności, np. powtórnej oceny ofert czy też dokonanie oceny, czy ewentualna zmiana zawartej umowy jest zgodna z przepisami Pzp.

Wszystkie prace komisji przetargowej powinny zostać potwierdzone pisemnie zgodnie z wymaganiami Pzp oraz zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Szczególne uprawnienia posiada sekretarz komisji przetargowej odpowiadając za przygotowanie oraz prowadzenie dokumentacji przetargowej zgodnie z rozporządzeniem, które reguluje zastosowanie odpowiednich formularzy ZP w danym postępowaniu różnicując je w zależności od wartości zamówienia oraz jego trybu.

Polecamy: Jaki jest termin związania ofertą?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA