REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są kompetencje komisji przetargowej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Łukaszewicz
Ekspert z zakresu zamówień publicznych
Komisja przetargowa jest jedynie zespołem pomocniczym kierownika zamawiającego.
Komisja przetargowa jest jedynie zespołem pomocniczym kierownika zamawiającego.

REKLAMA

REKLAMA


Komisja przetargowa jest jedynie zespołem pomocniczym kierownika zamawiającego, powołanym do oceny spełnienia przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz do badania i oceny ofert. Po ostatniej nowelizacji Pzp nie zawiera zapisu, iż komisja przetargowa jest powołana do przygotowania i przeprowadzenia postępowania.

Zgodnie z art.15 Pzp odpowiedzialność za te czynności ponosi zamawiający, dopuszczając ich powierzenie własnej jednostce organizacyjnej lub osobie trzeciej.

REKLAMA

Ustawa Pzp nie reguluje kwestii związanych z zasadami działania komisji przetargowej. Kompetencje do uregulowania tych zasad, składu, trybu pracy i zakresu obowiązków członków komisji przysługują kierownikowi zamawiającego (art.21 ust.3 Pzp). Kwestie te powinny być ściśle określone w regulaminie pracy komisji przetargowej.

REKLAMA

Dokument ten musi określać tryb pracy oraz zakres pracy członków komisji w sposób zapewniający sprawność działania przejrzystość prac, zawierać także musi indywidualizację odpowiedzialności członków komisji za wykonywane czynności. Powołanie komisji powinno nastąpić w drodze ustanowienia aktu wewnętrznego wydanego przez kierownika zamawiającego w formie zarządzenia lub uchwały.

Zakres czynności, jakie kierownik powierzy komisji przetargowej, może wykraczać poza czynności wymienione w art. 20 Pzp, który zastrzega dla komisji czynności dotyczące oceny spełniania przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu oraz ocenę i badanie ofert. Zgodnie z przepisami ustawy Pzp komisja przetargowa zobowiązana jest w szczególności do przedstawienia kierownikowi zamawiającego propozycji wykluczenia wykonawcy, odrzucenia ofert, wnioskowania o unieważnienie postępowania oraz wybór najkorzystniejszej oferty, a także do wykonania innych czynności powierzonych i ustalonych w regulaminie pracy komisji.

Istotne jest aby opracowany regulamin pracy komisji przetargowej zawierał uregulowania dotyczące praw i obowiązków członków komisji, udziału w pracach komisji innych osób, np. biegłych, dokumentacji niezbędnej dla prawidłowego dokumentowania przebiegu postępowania oraz pozostałych czynności, w tym związanych z oceną ofert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne są także uregulowania odnoszące się do aspektów typowo organizacyjnych pracy komisji przetargowej, takie jak: sposób zwoływania komisji, sposób głosowania, określenie obowiązującej dokumentacji (druki ZP - Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego) oraz inne czynności niezbędne w czasie pracy komisji przetargowej.

Formę powołania komisji przetargowej, zakres czynności, imienną odpowiedzialność jej członków za powierzone zadania, czas rozpoczęcia i zakończenia jej pracy może określić indywidualnie kierownik zamawiającego.

Jeżeli kierownik zamawiającego powierzy komisji dokonanie innych niż określone w art.22 ust.1 zadań, to komisja może podjąć prace jeszcze na długo przed opublikowaniem ogłoszeń o postępowaniu, przygotowując cała dokumentację przetargową, w tym w szczególności specyfikacje istotnych warunków zamówienia. Może być i tak, że działania komisji rozpoczną się od momentu otwarcia ofert w danym postępowaniu i analizy spełnienia przez wykonawców formalnych warunków udziału w postępowaniu.

Polecamy: Czy można zmienić kosztorys inwestorski?

REKLAMA

Komisja przetargowa proponuje wybór najkorzystniejszej oferty na podstawie indywidualnej oceny ofert dokonanej przez członków komisji. Indywidualna ocena ofert odbywać się powinna wyłącznie na podstawie kryteriów oceny ofert , które zostały określone w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Każdy z członków komisji ma obowiązek przygotowania indywidualnej oceny ofert. Jeżeli indywidualna ocena przeprowadzona jest na podstawie kryteriów oceny ofert opisanych wzorami, dopuszczalne jest sporządzenie zbiorczego zestawienia oceny ofert.

Jeżeli komisja została powołana do przeprowadzenia całego postępowania nie są uzasadnione postanowienia, zawierane często w wewnętrznych regulaminach, że komisja kończy pracę wraz z wyborem najkorzystniejszej oferty. Zapis taki nie do końca jest zasadny, bowiem w tym samym postępowaniu może nastąpić konieczność podejmowania kolejnych czynności, np. powtórnej oceny ofert czy też dokonanie oceny, czy ewentualna zmiana zawartej umowy jest zgodna z przepisami Pzp.

Wszystkie prace komisji przetargowej powinny zostać potwierdzone pisemnie zgodnie z wymaganiami Pzp oraz zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Szczególne uprawnienia posiada sekretarz komisji przetargowej odpowiadając za przygotowanie oraz prowadzenie dokumentacji przetargowej zgodnie z rozporządzeniem, które reguluje zastosowanie odpowiednich formularzy ZP w danym postępowaniu różnicując je w zależności od wartości zamówienia oraz jego trybu.

Polecamy: Jaki jest termin związania ofertą?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być 33-40% kobiet [Dyrektywa Women on Board]

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być odpowiednia reprezentacja płci. W związku z tym, że przeważają mężczyźni, nowe przepisy wprowadzają de facto obowiązek zapewnienia 33-40% kobiet ogólnej liczby osób zasiadających w radach nadzorczych i zarządach przedsiębiorstw. Czy Polskie firmy są na to gotowe? Jak wdrożyć dyrektywę Women on Boards?

Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

REKLAMA

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

REKLAMA