REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są kompetencje komisji przetargowej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Łukaszewicz
Ekspert z zakresu zamówień publicznych
Komisja przetargowa jest jedynie zespołem pomocniczym kierownika zamawiającego.
Komisja przetargowa jest jedynie zespołem pomocniczym kierownika zamawiającego.

REKLAMA

REKLAMA

Komisja przetargowa jest jedynie zespołem pomocniczym kierownika zamawiającego, powołanym do oceny spełnienia przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz do badania i oceny ofert. Po ostatniej nowelizacji Pzp nie zawiera zapisu, iż komisja przetargowa jest powołana do przygotowania i przeprowadzenia postępowania.

Zgodnie z art.15 Pzp odpowiedzialność za te czynności ponosi zamawiający, dopuszczając ich powierzenie własnej jednostce organizacyjnej lub osobie trzeciej.

REKLAMA

Ustawa Pzp nie reguluje kwestii związanych z zasadami działania komisji przetargowej. Kompetencje do uregulowania tych zasad, składu, trybu pracy i zakresu obowiązków członków komisji przysługują kierownikowi zamawiającego (art.21 ust.3 Pzp). Kwestie te powinny być ściśle określone w regulaminie pracy komisji przetargowej.

REKLAMA

Dokument ten musi określać tryb pracy oraz zakres pracy członków komisji w sposób zapewniający sprawność działania przejrzystość prac, zawierać także musi indywidualizację odpowiedzialności członków komisji za wykonywane czynności. Powołanie komisji powinno nastąpić w drodze ustanowienia aktu wewnętrznego wydanego przez kierownika zamawiającego w formie zarządzenia lub uchwały.

Zakres czynności, jakie kierownik powierzy komisji przetargowej, może wykraczać poza czynności wymienione w art. 20 Pzp, który zastrzega dla komisji czynności dotyczące oceny spełniania przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu oraz ocenę i badanie ofert. Zgodnie z przepisami ustawy Pzp komisja przetargowa zobowiązana jest w szczególności do przedstawienia kierownikowi zamawiającego propozycji wykluczenia wykonawcy, odrzucenia ofert, wnioskowania o unieważnienie postępowania oraz wybór najkorzystniejszej oferty, a także do wykonania innych czynności powierzonych i ustalonych w regulaminie pracy komisji.

Istotne jest aby opracowany regulamin pracy komisji przetargowej zawierał uregulowania dotyczące praw i obowiązków członków komisji, udziału w pracach komisji innych osób, np. biegłych, dokumentacji niezbędnej dla prawidłowego dokumentowania przebiegu postępowania oraz pozostałych czynności, w tym związanych z oceną ofert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne są także uregulowania odnoszące się do aspektów typowo organizacyjnych pracy komisji przetargowej, takie jak: sposób zwoływania komisji, sposób głosowania, określenie obowiązującej dokumentacji (druki ZP - Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego) oraz inne czynności niezbędne w czasie pracy komisji przetargowej.

Formę powołania komisji przetargowej, zakres czynności, imienną odpowiedzialność jej członków za powierzone zadania, czas rozpoczęcia i zakończenia jej pracy może określić indywidualnie kierownik zamawiającego.

Jeżeli kierownik zamawiającego powierzy komisji dokonanie innych niż określone w art.22 ust.1 zadań, to komisja może podjąć prace jeszcze na długo przed opublikowaniem ogłoszeń o postępowaniu, przygotowując cała dokumentację przetargową, w tym w szczególności specyfikacje istotnych warunków zamówienia. Może być i tak, że działania komisji rozpoczną się od momentu otwarcia ofert w danym postępowaniu i analizy spełnienia przez wykonawców formalnych warunków udziału w postępowaniu.

Polecamy: Czy można zmienić kosztorys inwestorski?

REKLAMA

Komisja przetargowa proponuje wybór najkorzystniejszej oferty na podstawie indywidualnej oceny ofert dokonanej przez członków komisji. Indywidualna ocena ofert odbywać się powinna wyłącznie na podstawie kryteriów oceny ofert , które zostały określone w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Każdy z członków komisji ma obowiązek przygotowania indywidualnej oceny ofert. Jeżeli indywidualna ocena przeprowadzona jest na podstawie kryteriów oceny ofert opisanych wzorami, dopuszczalne jest sporządzenie zbiorczego zestawienia oceny ofert.

Jeżeli komisja została powołana do przeprowadzenia całego postępowania nie są uzasadnione postanowienia, zawierane często w wewnętrznych regulaminach, że komisja kończy pracę wraz z wyborem najkorzystniejszej oferty. Zapis taki nie do końca jest zasadny, bowiem w tym samym postępowaniu może nastąpić konieczność podejmowania kolejnych czynności, np. powtórnej oceny ofert czy też dokonanie oceny, czy ewentualna zmiana zawartej umowy jest zgodna z przepisami Pzp.

Wszystkie prace komisji przetargowej powinny zostać potwierdzone pisemnie zgodnie z wymaganiami Pzp oraz zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Szczególne uprawnienia posiada sekretarz komisji przetargowej odpowiadając za przygotowanie oraz prowadzenie dokumentacji przetargowej zgodnie z rozporządzeniem, które reguluje zastosowanie odpowiednich formularzy ZP w danym postępowaniu różnicując je w zależności od wartości zamówienia oraz jego trybu.

Polecamy: Jaki jest termin związania ofertą?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA