REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są kompetencje komisji przetargowej?

Andrzej Łukaszewicz
Ekspert z zakresu zamówień publicznych
Komisja przetargowa jest jedynie zespołem pomocniczym kierownika zamawiającego.
Komisja przetargowa jest jedynie zespołem pomocniczym kierownika zamawiającego.

REKLAMA

REKLAMA


Komisja przetargowa jest jedynie zespołem pomocniczym kierownika zamawiającego, powołanym do oceny spełnienia przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz do badania i oceny ofert. Po ostatniej nowelizacji Pzp nie zawiera zapisu, iż komisja przetargowa jest powołana do przygotowania i przeprowadzenia postępowania.

Zgodnie z art.15 Pzp odpowiedzialność za te czynności ponosi zamawiający, dopuszczając ich powierzenie własnej jednostce organizacyjnej lub osobie trzeciej.

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa Pzp nie reguluje kwestii związanych z zasadami działania komisji przetargowej. Kompetencje do uregulowania tych zasad, składu, trybu pracy i zakresu obowiązków członków komisji przysługują kierownikowi zamawiającego (art.21 ust.3 Pzp). Kwestie te powinny być ściśle określone w regulaminie pracy komisji przetargowej.

Dokument ten musi określać tryb pracy oraz zakres pracy członków komisji w sposób zapewniający sprawność działania przejrzystość prac, zawierać także musi indywidualizację odpowiedzialności członków komisji za wykonywane czynności. Powołanie komisji powinno nastąpić w drodze ustanowienia aktu wewnętrznego wydanego przez kierownika zamawiającego w formie zarządzenia lub uchwały.

Zakres czynności, jakie kierownik powierzy komisji przetargowej, może wykraczać poza czynności wymienione w art. 20 Pzp, który zastrzega dla komisji czynności dotyczące oceny spełniania przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu oraz ocenę i badanie ofert. Zgodnie z przepisami ustawy Pzp komisja przetargowa zobowiązana jest w szczególności do przedstawienia kierownikowi zamawiającego propozycji wykluczenia wykonawcy, odrzucenia ofert, wnioskowania o unieważnienie postępowania oraz wybór najkorzystniejszej oferty, a także do wykonania innych czynności powierzonych i ustalonych w regulaminie pracy komisji.

REKLAMA

Istotne jest aby opracowany regulamin pracy komisji przetargowej zawierał uregulowania dotyczące praw i obowiązków członków komisji, udziału w pracach komisji innych osób, np. biegłych, dokumentacji niezbędnej dla prawidłowego dokumentowania przebiegu postępowania oraz pozostałych czynności, w tym związanych z oceną ofert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne są także uregulowania odnoszące się do aspektów typowo organizacyjnych pracy komisji przetargowej, takie jak: sposób zwoływania komisji, sposób głosowania, określenie obowiązującej dokumentacji (druki ZP - Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego) oraz inne czynności niezbędne w czasie pracy komisji przetargowej.

Formę powołania komisji przetargowej, zakres czynności, imienną odpowiedzialność jej członków za powierzone zadania, czas rozpoczęcia i zakończenia jej pracy może określić indywidualnie kierownik zamawiającego.

Jeżeli kierownik zamawiającego powierzy komisji dokonanie innych niż określone w art.22 ust.1 zadań, to komisja może podjąć prace jeszcze na długo przed opublikowaniem ogłoszeń o postępowaniu, przygotowując cała dokumentację przetargową, w tym w szczególności specyfikacje istotnych warunków zamówienia. Może być i tak, że działania komisji rozpoczną się od momentu otwarcia ofert w danym postępowaniu i analizy spełnienia przez wykonawców formalnych warunków udziału w postępowaniu.

Polecamy: Czy można zmienić kosztorys inwestorski?

Komisja przetargowa proponuje wybór najkorzystniejszej oferty na podstawie indywidualnej oceny ofert dokonanej przez członków komisji. Indywidualna ocena ofert odbywać się powinna wyłącznie na podstawie kryteriów oceny ofert , które zostały określone w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Każdy z członków komisji ma obowiązek przygotowania indywidualnej oceny ofert. Jeżeli indywidualna ocena przeprowadzona jest na podstawie kryteriów oceny ofert opisanych wzorami, dopuszczalne jest sporządzenie zbiorczego zestawienia oceny ofert.

Jeżeli komisja została powołana do przeprowadzenia całego postępowania nie są uzasadnione postanowienia, zawierane często w wewnętrznych regulaminach, że komisja kończy pracę wraz z wyborem najkorzystniejszej oferty. Zapis taki nie do końca jest zasadny, bowiem w tym samym postępowaniu może nastąpić konieczność podejmowania kolejnych czynności, np. powtórnej oceny ofert czy też dokonanie oceny, czy ewentualna zmiana zawartej umowy jest zgodna z przepisami Pzp.

Wszystkie prace komisji przetargowej powinny zostać potwierdzone pisemnie zgodnie z wymaganiami Pzp oraz zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Szczególne uprawnienia posiada sekretarz komisji przetargowej odpowiadając za przygotowanie oraz prowadzenie dokumentacji przetargowej zgodnie z rozporządzeniem, które reguluje zastosowanie odpowiednich formularzy ZP w danym postępowaniu różnicując je w zależności od wartości zamówienia oraz jego trybu.

Polecamy: Jaki jest termin związania ofertą?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA