REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wkrótce istotne zmiany w prawie zamówień publicznych

Joanna Nadolska
Wkrótce istotne zmiany w prawie zamówień publicznych
Wkrótce istotne zmiany w prawie zamówień publicznych

REKLAMA

REKLAMA

Nowe zasady udzielania odpowiedzi na pytania wykonawców dotyczące specyfikacji, zmiany dotyczące zwrotu wadium, likwidacja postępowania protestacyjnego. Te i inne nowości niesie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. Projekt jest już w Sejmie i możemy się spodziewać, że w najbliższych tygodniach zmiany wejdą w życie.

Dlaczego zmiany…

Wymusiła je konieczność dostosowania istniejących już przepisów do sytuacji panującej na rynku, dlatego nowelizację ustawy PZP nazywano „antykryzysową”. Uczestnicy postępowania mogą spodziewać się nowych regulacji: zwiększenia płynności finansowej wykonawców w wyniku wcześniejszego zwalniania wadiów, zniesienia konieczności zabezpieczenia należytego wykonania umowy w okresie gwarancji, zapewnienia konieczności zaliczkowania przez zamawiających realizacji zamówień publicznych, zniesienia protestów, wprowadzenia wyjątków od okresów standstill oraz w konsekwencji skrócenia terminu zawarcia umowy, zniesienia regulacji, w której odwołanie złożone w placówce operatora publicznego uznawane jest za wniesione w terminie.

REKLAMA

Co nowego…

Poniżej przedstawiamy najważniejsze ze zmian:

  • w nowelizacji proponuje się oddzielić warunki udziału w postępowaniu od przesłanek wykluczenia wykonawców z postępowania. Zamawiający będzie musiał sformułować opis dokonania oceny spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Opis ten ma być ściśle związany z przedmiotem zamówienia i proporcjonalny do tegoż przedmiotu. Zamawiający zobowiązany jest do umieszczenia tego opisu w ogłoszeniu, czy też w zaproszeniu do negocjacji;
  • doprecyzowane zostaną przepisy dotyczące wskazania momentu, w którym wykonawca potwierdza spełnienie warunków udziału w postępowaniu oraz uelastycznienie sposobu potwierdzania spełnienia tych warunków;
  • umożliwione zostanie większej liczbie wykonawców wykazanie spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Oznacza to, że wykonawca będzie mógł polegać na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia oraz zdolnościach finansowych innych podmiotów;
  • wykonawca będzie mógł przedstawić alternatywne do zakładanego przez zamawiającego potwierdzenie znajdowania się w odpowiedniej sytuacji ekonomicznej;
  • proponuje się też aby zamawiający określał w specyfikacji, ogłoszeniach i zaproszeniu do negocjacji, warunki udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełnienia tych warunków;
  • w celu wyeliminowania sytuacji przedłużania terminu składania ofert w związku z koniecznością udzielenia odpowiedzi na pytania wpływające krótko przez jego upływem, proponuje się, aby wykonawcy mogli składać wnioski o wyjaśnienia do końca dnia, w którym upływa połowa wyznaczonego terminu składania ofert;
  • proponuje się uchylenie obowiązku zamieszczania ogłoszenia o zamówieniu w dzienniku lub czasopiśmie o zasięgu ogólnopolskim, jeśli wartość przedmiotu zamówienia na roboty budowlane jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 20 milionów euro a na dostawy i usługi 10 milionów euro;
  • zamawiający będzie zwracał wadium wszystkim wykonawcom niezwłocznie po wyborze oferty najkorzystniejszej lub unieważnieniu postępowania, z wyjątkiem wykonawcy, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza;
  • można będzie wprowadzać zmiany co treści postanowień umowy (obecnie PZP zakazuje wprowadzenia zmian co do treści oferty), pod warunkiem, że nie są to istotne zmiany, i nie wpłyną na krąg podmiotów ubiegających się o to zamówienie;
  • proponuje się zniesienie ustawowego nakazu żądania zabezpieczenia należytego wykonania umowy przez zamawiającego;
  • okres zabezpieczenia, po zmianach, nie będzie obejmował okresu gwarancji jakości;
  • dopuszcza się w sposób jednoznaczny możliwość udzielania zaliczek na poczet wynagrodzenia wykonawcy zamówienia publicznego. Zamawiający podsektora rządowego będzie mógł udzielić zaliczki , pod warunkiem, że taką możliwość przewidzi w ogłoszeniu o zamówieniu albo w specyfikacji;
  • zmiany będą dotyczyć także kosztów sądowych. Wnoszący skargę na czynności zamawiającego podjęte w postępowaniu przed otwarciem ofert ma uiścić opłatę sądową stałą równą pięciokrotności wniesionego wpisu od odwołania w sprawie, której skarga dotyczy. Jeżeli skarga będzie dotyczyła czynności podjętych w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego po otwarciu ofert, wykonawca będzie zobligowany do wniesienia opłaty stosunkowej w wysokości 5 % wartości przedmiotu zamówienia w postępowaniu, którego skarga dotyczy, jednak nie więcej niż 5 000 000 zł.

Konsultowali…

REKLAMA

Najbardziej newralgiczne aspekty nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych były tematem zorganizowanego kilka dni temu przez firmę Apexnet - Pierwszego Dnia Otwartego Zamówień Publicznych. To historyczne wydarzenie zgromadziło blisko 1500 osób – specjalistów ds. zamówień publicznych z całej Polski. Mimo, iż uczestnicy spotkania to głównie reprezentanci Zamawiających, Wykonawcy również stanowili część słuchaczy.

Spotkanie to było wspaniałą okazją do skonsultowania swojego punktu widzenia w fachowym i szerokim gronie ekspertów i znawców tematu. A nazwiska wybitnych polskich ekspertów z zakresu zamówień publicznych, do których zaliczają się niewątpliwie, prowadzący spotkanie eksperci: Jerzy Czaban, Łukasz Czaban, Ewaryst Kowalczyk oraz Elżbieta Zdanowicz to najlepsza marka organizatorów.
Joanna Nadolska

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA