REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strategie negocjacji w biznesie

Irina Nowochatko
Strategie negocjacji w biznesie
Strategie negocjacji w biznesie

REKLAMA

REKLAMA

Bez negocjacji nie dochodzi do podpisania żadnego kontraktu. Z kolei wyniki rozmów między partnerami zależą nie tylko od cech indywidualnych i umiejętności interpersonalnych negocjatorów. W walce na słowa przyda się także wiedza dotycząca strategii negocjowania.

Choć negocjacji nie należy traktować jako bezpośredniego starcia, każda ze stron dąży do osiągnięcia swojego celu. Z definicji negocjacje są procesem poszukiwania odpowiedniego rozwiązania, które odpowiadałoby każdemu z partnerów.
W procesie komunikacyjnym wyróżnia się pięć podstawowych stylów negocjacji – kompromis, dominacja, dostosowanie się, unikanie i negocjacje integratywne.

REKLAMA

Kompromis

Negocjator, który idzie na kompromis musi się liczyć z tym, że choć odniesie pewne korzyści, odnotuje także straty na swoim koncie. A osiągnięte porozumienie nie zaspokoi w pełni oczekiwań i potrzeb uczestników rozmów. Plusem tej strategii będzie jednak to, że partnerzy podtrzymają poprawne relacje.

Zobacz: Jak umorzyć postępowanie upadłościowe?

Dominacja

Dominacja jest zaliczana do twardych negocjacji. Przy wybraniu tej strategii dla negocjatora liczy się tylko wygrana. Należy jednak pamiętać, że ten styl wykorzystują przeważnie osoby lubiące rywalizację i przejawiające skłonności przywódcze. Do cech, które charakteryzują taki typ prowadzenia rozmów należą m.in. posługiwanie się groźbami, stanowcze obstawanie przy własnym stanowisku, częste wywieranie nacisku czy podawanie błędnych wskazówek odnośnie ewentualnego kompromisu.

Dostosowanie się

Jeśli negocjatorowi zależy na utrzymaniu poprawnych relacji z partnerem, to w trakcie rozmów warto wybrać strategię dostosowania się. Polega ona na świadomym zrezygnowaniu z możliwości zrealizowania swoich celów.
Najczęściej ten styl jest wybierany przez osoby, które łatwo ulegają wpływom i jest zaliczany do negocjacji miękkiej. Styl ten odróżnia bezwzględne dążenie do kompromisu i porozumienia, możliwość szybkiej zmiany zdania i dopuszczanie się ustępstw w celu dbania o poprawność wzajemnych relacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Unikanie

Ten styl charakteryzuje się unikaniem wyraźnych działań. Negocjator wybiera ten styl wówczas, kiedy jest pewien, że prowadzenie negocjacji jest nieopłacalne. Jeżeli rozmowy są prowadzone w tym kierunku, to strony muszą się liczyć z tym, że poniosą określone straty.
Unikanie stosuje się zwykle, gdy jedna ze stron zamierza skrzywdzić partnera w negocjacjach czy dąży do ukarania strony przeciwnej.

Zobacz: Czym jest skimming i jak firma może się przed nim bronić?

Negocjacje integratywne

Styl ten polega na znalezieniu rozwiązania, które byłoby korzystne dla obydwu partnerów. Postępowanie tego typu cechuje m.in. opracowywanie rozwiązań korzystnych dla każdej ze stron, koncentrowanie się głównie na celach i założeniach, a nie na zajmowanym stanowisku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA