REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy zamówienia publiczne są dostępne dla innowacyjnych firm?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy zamówienia publiczne są dostępne dla innowacyjnych firm?
Czy zamówienia publiczne są dostępne dla innowacyjnych firm?

REKLAMA

REKLAMA

Współpraca zamawiającego z instytucjami odpowiedzialnymi za rozpoznawanie ofert oraz kierowanie się odpowiednim stosunkiem ceny do jakości – stosowanie tych zasad w zamówieniach publicznych pozwoli na korzystanie z nich firmom innowacyjnym. Co powinien zrobić zamawiający, aby wśród wykonawców mogli znaleźć się przedsiębiorcy drażający nowe rozwiązania?

Wykorzystanie zamówień publicznych dla wspierania innowacyjności stanowi jeden z instrumentów popytowego podejścia do wspierania działalności innowacyjnej. Rozwój innowacyjności gospodarki można osiągnąć nie tylko poprzez ściśle ukierunkowane granty i dotacje, ale również poprzez inteligentne rynkowe wykorzystanie środków przeznaczanych na zaspokajanie potrzeb publicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z nowym – popytowym podejściem do innowacji, na którym opiera się m.in. szeroko zakrojona strategia innowacyjna dla Europy, kluczową rolę w promocji idei zamówień publicznych wspierających innowacje odgrywa sektor publiczny rozumiany jako inteligentny klient. Administracja publiczna powinna dawać dobry przykład i promować, zgodnie z zasadą best value for money, realizację najbardziej efektywnych projektów – co często wcale nie oznacza najtańszych w chwili zakupu.

Jednocześnie weryfikacja oferty pod kątem kryterium oferty najkorzystniejszej ekonomicznie, w tym kryterium odnoszącego się do innowacyjności przedmiotu zamówienia, wymaga odpowiedniego przeszkolenia kadr odpowiedzialnych za proces przetargowy z ramienia instytucji zamawiającej.

Polecamy: Jak uzyskać informację o postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego? - poradnik

REKLAMA

Zamawiający powinien ściśle współpracować z instytucjami odpowiedzialnymi za ekspertyzy czy opinie w zakresie rozpoznania ofert z punktu widzenia stopnia innowacyjności czy wpływu innowacyjnego wyrobu czy usługi na środowisko. Przy wykorzystaniu formy określanej w dyrektywach mianem dialogu technicznego, umożliwiającego korzystanie przez instytucję zamawiającą z doradztwa firm konsultingowych, ekspertów czy naukowców jeszcze przed wszczęciem procedury przetargowej istniałaby możliwość korygowania ewentualnych nieścisłości w formułowaniu specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tryby dialogu konkurencyjnego lub negocjacji z ogłoszeniem dają natomiast Komunikat Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Gospodarczo-Społecznego i Komitetu Regionów pt.: Wykorzystanie wiedzy w praktyce: szeroko zakrojona strategia innowacyjna dla UE, COM(2006) 502, 13.09.2006 r. możliwość odpowiednio: doboru najwłaściwszych rozwiązań lub doprecyzowania opisu przedmiotu zamówienia przed etapem zaproszenia wykonawców do składania ofert.

Na etapie poprzedzającym ewentualne zaproszenie do składania ofert wymiana poglądów, informacji, spostrzeżeń czy też wskazanie nieścisłości przyniosłoby wymierne korzyści i współpraca na kolejnych etapach przebiegałaby sprawniej. Dlatego wydaje się logiczne, aby możliwość wymiany informacji między zamawiającym a potencjalnymi wykonawcami na początkowych etapach procesu przetargowego była wykorzystywana.

Przy wyborze dostawy czy usługi, która w perspektywie ma przynieść oszczędności czy zyski, kontakt między zamawiającym a wykonawcą musi być utrzymywany również po zakończeniu procedury przetargowej. Analizy, cykliczne raporty czy też prace konserwatorskie należałyby do obowiązków wykonawcy, tym samym byłby on związany ofertą z zamawiającym do czasu wypełnienia poszczególnych zapisów umowy.

Zakładając, iż istnieje brak przeszkód formalnych stosowania kryterium odnoszącego się do innowacyjności przedmiotu zamówienia przy realizacji zamówień publicznyh,, w tym istnieje możliwość skorzystania z instrumentów zagwarantowanych w dyrektywach UE, dotyczących wyłaniania w drodze zamówień publicznych innowacyjnych towarów lub usług, kluczową rolą administracji rządowej powinno być podnoszenie świadomości zamawiających w zakresie wykorzystywania innowacyjnych zamówień publicznych, dawanie dobrego przykładu stosowania opisu przedmiotu zamówienia za pomocą wymagań funkcjonalnych oraz likwidacja barier stojących na drodze popularyzacji innowacyjnego podejścia do zamówień publicznych.

Polecamy: Jak założyć własną firmę?

Artykuł jest fragmentem publikacji „Nowe podejście do zamówień publicznych. Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa, innowacje i zrównoważony rozwój" autorstwa Ministerstwa Gospodarki we współpracy z Urzędem zamówień Publicznych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktoring powraca do dynamicznych wzrostów. Obroty firm zrzeszonych w Polskim Związku Faktorów w I kwartale 2025 r. wyniosły 119,8 mld zł

Pierwszy kwartał 2025 r. przyniósł zdecydowany wzrost obrotów branży faktoringowej w Polsce. Firmy zrzeszone w Polskim Związku Faktorów nabyły w tym okresie wierzytelności o łącznej wartości 119,8 mld zł. To o 8,3 proc. więcej niż rok wcześniej, kiedy wynik ten sięgał 110,6 mld zł.

Czy polska infrastruktura energetyczna jest przygotowana na nagłe skoki zapotrzebowania lub sytuacje kryzysowe, jak ekstremalne warunki pogodowe czy awarie? [WYWIAD]

Czy w związku z blackoutem w Hiszpanii, mamy się czego obawiać? Czy polska infrastruktura energetyczna jest przygotowana na nagłe skoki zapotrzebowania lub sytuacje kryzysowe, jak ekstremalne warunki pogodowe czy awarie? Na te i inne pytania odpowiedział redakcji Infor.pl ekspert od technologii energetycznych (w tym OZE) z firmy Hynfra, partnera spółki Hydro Sanok Aleksander Naumann.

Spokój przed burzą? Polskie firmy jeszcze trzymają kurs, ale niepewność rośnie

Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce wciąż utrzymują stabilne nastroje – wyniki najnowszego badania pokazują niewielkie zmiany w inwestycjach i sprzedaży. Jednak eksperci ostrzegają: wojna celna zapoczątkowana przez Donalda Trumpa może wkrótce zachwiać fundamentami tej kruchej równowagi. Czy nadchodzi czas turbulencji dla polskiego biznesu?

Blackout w Polsce realnym zagrożeniem. „Codziennie rano będziemy sprawdzać, kiedy mamy prąd”

Czy w Polsce, podobnie jak dziś w Hiszpanii i Portugalii, może nastąpić blackout? W obliczu niedoborów mocy w systemie elektroenergetycznym, Polska stoi przed realnym zagrożeniem wielogodzinnych przerw w dostawach prądu. Jakub Wiech, ekspert ds. energetyki i autor podcastu Elektryfikacja, ostrzega, że problemy mogą wystąpić przez nawet 2000 godzin w ciągu roku, co oznacza ryzyko ograniczeń dla firm i gospodarstw domowych.​

REKLAMA

Ten głos zaboli polityków. "Do 2030 roku zabraknie nam prądu, firmy uciekną za granicę"
PIBP: Nakaz zatrudniania minimum czterech osób na podstawie umowy o pracę, w pełnym wymiarze czasu pracy jako jeden z głównych warunków do otrzymania zezwolenia na prowadzenie działalności w usługach funeralnych

PIBP: Nakaz zatrudniania minimum czterech osób na podstawie umowy o pracę, w pełnym wymiarze czasu pracy jako jeden z głównych warunków do otrzymania zezwolenia na prowadzenie działalności w usługach funeralnych. Jak powinno wyglądać zatrudnienie w firmach z branży pogrzebowej? Co z nowelizacją Prawa Pogrzebowego?

Ponad 80 proc. specjalistów pozytywnie ocenia szkolenia z cyberbezpieczeństwa przeprowadzane w firmie

Szybki rozwój technologii oraz zwiększone ryzyko cyberataków przyczyniają się do rosnącego zainteresowania bezpieczeństwem IT. Zdaniem szkolonych menadżerów, szkolenia z cyberbezpieczeństwa przeprowadzane w firmie: są nie tylko potrzebne, ale i skuteczne.

Dłużnicy wykorzystują brak znajomości prawa u wierzycieli i specjalnie zwlekają z zapłatą za faktury, traktując zwłokę jako formę bezpłatnego kredytu. Powinni i mogą jednak słono za to zapłacić

Słaba znajomość podstawowych przepisów prawa finansowego u przedsiębiorców sprawia, że dłużnicy celowo przeciągają płatności, zyskując w ten sposób darmowy, nieoprocentowany kredyt. Dzieje się to w czasie, gdy zatory płatnicze w polskich przedsiębiorstwach cały czas rosną, a utrata płynności finansowej jest realnym zagrożeniem dla małych i średnich firm.

REKLAMA

Czy wspólnik mniejszościowy zawsze jest na straconej pozycji?

Wspólnik posiadający mniejszościowy pakiet udziałów w spółce z o.o. nie musi już na starcie znajdować się na przegranej pozycji w potencjalnym sporze ze wspólnikiem większościowym. Kluczowe jest, aby taki udziałowiec znał swoje prawa w spółce oraz aktywnie i umiejętnie z nich korzystał, co w ostatecznym rozrachunku może przyczynić się do skutecznej obrony interesu wspólnika mniejszościowego i zachowania przez niego wpływu na spółkę.

Polski Akt o Dostępności – jakie zmiany czekają przedsiębiorców?

Od 28 czerwca 2025 r. produkty i usługi wprowadzane na rynek będą musiały spełniać określone wymogi i być dostosowane również do osób z niepełnosprawnościami. To oznacza wiele zmian również dla małych i średnich przedsiębiorstw.

REKLAMA