REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy zamówienia publiczne są dostępne dla innowacyjnych firm?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy zamówienia publiczne są dostępne dla innowacyjnych firm?
Czy zamówienia publiczne są dostępne dla innowacyjnych firm?

REKLAMA

REKLAMA

Współpraca zamawiającego z instytucjami odpowiedzialnymi za rozpoznawanie ofert oraz kierowanie się odpowiednim stosunkiem ceny do jakości – stosowanie tych zasad w zamówieniach publicznych pozwoli na korzystanie z nich firmom innowacyjnym. Co powinien zrobić zamawiający, aby wśród wykonawców mogli znaleźć się przedsiębiorcy drażający nowe rozwiązania?

Wykorzystanie zamówień publicznych dla wspierania innowacyjności stanowi jeden z instrumentów popytowego podejścia do wspierania działalności innowacyjnej. Rozwój innowacyjności gospodarki można osiągnąć nie tylko poprzez ściśle ukierunkowane granty i dotacje, ale również poprzez inteligentne rynkowe wykorzystanie środków przeznaczanych na zaspokajanie potrzeb publicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z nowym – popytowym podejściem do innowacji, na którym opiera się m.in. szeroko zakrojona strategia innowacyjna dla Europy, kluczową rolę w promocji idei zamówień publicznych wspierających innowacje odgrywa sektor publiczny rozumiany jako inteligentny klient. Administracja publiczna powinna dawać dobry przykład i promować, zgodnie z zasadą best value for money, realizację najbardziej efektywnych projektów – co często wcale nie oznacza najtańszych w chwili zakupu.

Jednocześnie weryfikacja oferty pod kątem kryterium oferty najkorzystniejszej ekonomicznie, w tym kryterium odnoszącego się do innowacyjności przedmiotu zamówienia, wymaga odpowiedniego przeszkolenia kadr odpowiedzialnych za proces przetargowy z ramienia instytucji zamawiającej.

Polecamy: Jak uzyskać informację o postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego? - poradnik

REKLAMA

Zamawiający powinien ściśle współpracować z instytucjami odpowiedzialnymi za ekspertyzy czy opinie w zakresie rozpoznania ofert z punktu widzenia stopnia innowacyjności czy wpływu innowacyjnego wyrobu czy usługi na środowisko. Przy wykorzystaniu formy określanej w dyrektywach mianem dialogu technicznego, umożliwiającego korzystanie przez instytucję zamawiającą z doradztwa firm konsultingowych, ekspertów czy naukowców jeszcze przed wszczęciem procedury przetargowej istniałaby możliwość korygowania ewentualnych nieścisłości w formułowaniu specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tryby dialogu konkurencyjnego lub negocjacji z ogłoszeniem dają natomiast Komunikat Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Gospodarczo-Społecznego i Komitetu Regionów pt.: Wykorzystanie wiedzy w praktyce: szeroko zakrojona strategia innowacyjna dla UE, COM(2006) 502, 13.09.2006 r. możliwość odpowiednio: doboru najwłaściwszych rozwiązań lub doprecyzowania opisu przedmiotu zamówienia przed etapem zaproszenia wykonawców do składania ofert.

Na etapie poprzedzającym ewentualne zaproszenie do składania ofert wymiana poglądów, informacji, spostrzeżeń czy też wskazanie nieścisłości przyniosłoby wymierne korzyści i współpraca na kolejnych etapach przebiegałaby sprawniej. Dlatego wydaje się logiczne, aby możliwość wymiany informacji między zamawiającym a potencjalnymi wykonawcami na początkowych etapach procesu przetargowego była wykorzystywana.

Przy wyborze dostawy czy usługi, która w perspektywie ma przynieść oszczędności czy zyski, kontakt między zamawiającym a wykonawcą musi być utrzymywany również po zakończeniu procedury przetargowej. Analizy, cykliczne raporty czy też prace konserwatorskie należałyby do obowiązków wykonawcy, tym samym byłby on związany ofertą z zamawiającym do czasu wypełnienia poszczególnych zapisów umowy.

Zakładając, iż istnieje brak przeszkód formalnych stosowania kryterium odnoszącego się do innowacyjności przedmiotu zamówienia przy realizacji zamówień publicznyh,, w tym istnieje możliwość skorzystania z instrumentów zagwarantowanych w dyrektywach UE, dotyczących wyłaniania w drodze zamówień publicznych innowacyjnych towarów lub usług, kluczową rolą administracji rządowej powinno być podnoszenie świadomości zamawiających w zakresie wykorzystywania innowacyjnych zamówień publicznych, dawanie dobrego przykładu stosowania opisu przedmiotu zamówienia za pomocą wymagań funkcjonalnych oraz likwidacja barier stojących na drodze popularyzacji innowacyjnego podejścia do zamówień publicznych.

Polecamy: Jak założyć własną firmę?

Artykuł jest fragmentem publikacji „Nowe podejście do zamówień publicznych. Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa, innowacje i zrównoważony rozwój" autorstwa Ministerstwa Gospodarki we współpracy z Urzędem zamówień Publicznych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

REKLAMA

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

REKLAMA