Jakie są zasady doboru kryteriów oceny w zamówieniach publicznych?
REKLAMA
REKLAMA
Zgodnie z brzmieniem art. 91 ust.2 Ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej w skrócie Pzp) przykładowymi kryteriami oceny ofert oprócz ceny mogą być: jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, koszty eksploatacji, długość gwarancji, termin wykonania, zastosowanie najlepszych dostępnych technologii w zakresie oddziaływania na środowisko, serwis, wpływ sposobu wykonania zamówienia na rynek pracy w miejscu wykonania zamówienia.
REKLAMA
REKLAMA
Zawsze jednym z kryteriów musi być cena – jest obligatoryjna. Cena stanowi wartość wyrażoną w pieniądzu, którą zamawiający zobowiązany jest zapłacić wykonawcy za wykonanie przedmiotu zamówienia. Cena jest świadczeniem wzajemnym zamawiającego wynikającym z umowy w sprawie zamówienia publicznego. Cena jest kryterium mierzalnym, określanym z reguły stosownym algorytmem przedstawionym w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Ustawa z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach, Dz. U. Nr 97, poz. 1050 ze zm. w artykule 3.ust 1. pkt.1. definiuje pojecie ceny. Cena, jest to wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym.
Z kolei art. 91 ust.3a Pzp jednoznacznie określa sytuację w której jeżeli złożono ofertę której wybór prowadziłby do powstania obowiązku podatkowego zamawiającego, zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług w zakresie dotyczącym wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. W takim przypadku zamawiający w celu oceny oferty dolicza do przedstawionej w niej ceny podatek od towarów i usług, który miałby obowiązek wpłacić zgodnie z obowiązującymi przepisami. Z tym jednak, że poprzez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (o którym mowa w art.5 ust.1pkt. 4 Ustawy o podatku od towarów i usług) rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jako właściciel towarami , które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
Polecamy: W jaki sposób aktualizować dane firmy?
REKLAMA
W treści art. 91 ust.2 Pzp ustawodawca wskazuje przykładowy katalog kryteriów oceny ofert. Jakość jako kryterium oceny odnoszące się do przedmiotu zamówienia wbrew pozorom jest kryterium trudnym do określenia. W związku z tym wymaga ono szczegółowego opisu sposobu jego oceny.
Konieczność ta wynika z uznaniowości oceniających, co prowadzi do dowolności oceny i w konsekwencji do możliwości oprotestowania takich czynności przez wykonawców. Stosunkowo najłatwiej jest ocenić jakość przy dostawach.
Kryterium funkcjonalności stwarza z kolei możliwość skupienia się na ocenie funkcji pożądanych przez zamawiającego i zawartych w opisie przedmiotu zamówienia. Nie wszystkie funkcje dadzą się ocenić poprzez przyjęcie stosownego algorytmu co wymusza na zamawiającym przygotowanie szczegółowego opisu oceny oferty w tym aspekcie.
W przypadku stosowania kryterium oceny takiego jak parametry techniczne, możliwe jest korzystanie z odpowiedniej formuły obliczeniowej, ponieważ jest to tzw. kryterium mierzalne. Zamawiający powinien wymienić parametry techniczne, które będą oceniane i określić ich znaczenie przypisując każdemu z nich stosowną liczbę punktów.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.