REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie zmiany czekają zamówenia publiczne?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Czajka
Jakie zmiany czekają zamówenia publicze?
Jakie zmiany czekają zamówenia publicze?

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 1 grudnia 2010 roku do Marszałka Sejmu został wniesiony projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych. Modyfikacja miałaby polegać na dodaniu punktu 1a do art. 24 obecnego brzmienia aktu prawnego. Objętościowo ta zmiana nie jest duża, lecz merytorycznie stanowi kolejną przesłankę do wykluczenia niesolidnej firmy z obrotu. Na czym ona polega i kiedy będzie miała zastosowanie?

Ustawa Prawo zamówień publicznych reguluje m. in. zasady i tryb udzielania zamówień publicznych. Zawiera ona tzw. słowniczek, w którym podane są definicje słów bądź wyrażeń stosowanych w tej ustawie. Istotne jest wyjaśnienie następujących sformułowań:

REKLAMA

  • przez zamówienie publiczne należy rozumieć umowę odpłatną zawieraną między zamawiającym a wykonawcą, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane;
  • zamawiający to osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej obowiązana do stosowania ustawy. Są to m. in. jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, samorząd wojewódzki), ZUS, NFZ czy państwowe szkoły wyższe;
  • wykonawca to osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która ubiega się o udzielenie zamówienia publicznego, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia publicznego.

REKLAMA

Dla przedsiębiorców zawarcie takiej umowy np. z gminą jest bardzo korzystne, gdyż podmioty publiczne są uważane za wypłacalne, a ponadto podlegają większym restrykcjom prawnym. Jednak nie każdy przedsiębiorca może być wykonawcą. Art. 24 wspomnianej przeze mnie ustawy wskazuje, które podmioty podlegają wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia. Są to m. in. wykonawcy, którzy wyrządzili szkodę, nie wykonując zamówienia lub wykonują je nienależycie, jeżeli szkoda ta została stwierdzona orzeczeniem sądu, które uprawomocniło się w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania(art. 24 pkt. 1).

Natomiast projekt zmiany ustawy przewiduje, by wykluczyć z postępowania o udzielenie zamówienia wykonawców, z którymi ten zamawiający rozwiązał albo wypowiedział umowę albo odstąpił od umowy w sprawie wykonania zamówienia publicznego, z powodu okoliczności, za które to wykonawca ponosi odpowiedzialność, jeżeli rozwiązanie, wypowiedzenie albo odstąpienie od umowy nastąpiło w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, a wartość niezrealizowanego zamówienia wyniosła co najmniej 5% wartości umowy.

W obecnym stanie prawnym wyłączeniu podlegają jedynie ci wykonawcy, których szkoda, jaka powstała w związku z niewykonaniem bądź nienależytym wykonaniem zamówienia została stwierdzona prawomocnym wyrokiem sądu.

Polecamy: Jak funkcjonuje system zamówień publicznych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jak wiadomo takie sprawy trwają długo zwykle po zakończeniu dwuinstancyjnego postępowania sądowego, a tego rodzaju „uchybienia” wykonawcy (jeżeli można tak nazwać niewykonanie zobowiązania lub jego nienależyte wykonanie) stanowią ciężkie naruszenie jego obowiązków wynikających z umowy. Często wiąże się to dla zamawiającego z ryzykiem utraty środków finansowych czy niezrealizowaniem zamówienia, a już na pewno z koniecznością przeprowadzenia nowego postępowania w tej sprawie.

Dzięki wprowadzeniu proponowanej zmiany zamawiający nie musiałby już wykazywać wyrządzonej szkody, gdyż w związku z wypowiedzeniem, rozwiązaniem bądź odstąpieniem od umowy z powodu okoliczności, która leży po stronie wykonawcy w przeważającej części wiąże się to z jej powstaniem lub zapłaceniem wysokiej kary umownej.

Zamawiający mógłby wykluczyć wykonawcę na okres do 3 lat od dnia wypowiedzenia, rozwiązania bądź odstąpienia od umowy. W tym okresie wykonawca nie mógłby brać udział w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonych przez tego zamawiającego. Natomiast od momentu, gdy w stosunku do tego wykonawcy zapadłby prawomocny wyrok, miałby zastosowanie pkt. 1 art. 24.

Polecamy: Kto uczestniczy w zamówieniu publicznym?

Ponadto proponowany zapis miałby też zastosowanie do konsorcjum wykonawców, którzy razem ubiegali się o owo zamówienie i nawet, jeżeli chociażby z powodu odpowiedzialności jednego z nich zamawiający wypowiedział, rozwiązał lub odstąpił od umowy.

Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2004 Nr 19 poz. 177)
- projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA