Jak przedsiębiorcy zarabiają na wyprzedażach?
REKLAMA
REKLAMA
Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji reguluje zapobieganie i zwalczanie nieuczciwej konkurencji w działalności gospodarczej. Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.
REKLAMA
Takim właśnie czynem jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, w szczególności poprzez:
- sprzedaż towarów lub usług poniżej kosztów ich wytworzenia lub świadczenia albo ich odsprzedaż poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji innych przedsiębiorców;
- rzeczowo nieuzasadnione zróżnicowane traktowanie niektórych klientów;
- pobieranie innych niż marża handlowa płat za przyjęcie towaru do sprzedaży.
Marża handlowa to różnica między ceną płacona przez kupującego a ceną uprzednio zapłaconą przez przedsiębiorcę, wynikającą z kosztów i zysku przedsiębiorcy. Może być ona ustalana kwotowo lub w procentach.
Polecamy: Czy leasingiem można sfinansować działalność gospodarczą?
Sprzedaż towarów lub usług w obiektach handlowych o powierzchni sprzedażowej powyżej 400m² po cenie nieuwzględniającej marży handlowej jest utrudnianiem dostępu do rynku małym przedsiębiorcom i stanowi czyn nieuczciwej konkurencji.
Są jednak od tego wyjątki. Duże przedsiębiorstwa, czyli takie o powierzchni sprzedaży powyżej 400m² mogą sprzedawać towary lub usługi w cenie nieuwzględniającej marży w następujących sytuacjach:
- wyprzedaży posezonowej- jest dokonywana dwa razy do roku na koniec sezonu letniego i zimowego; każdorazowo nie może trwać dłużej niż miesiąc;
- wyprzedaży ze względu na upływający termin przydatności towarów do spożycia lub upływającą datę minimalnej trwałości;
- likwidacji obiektu handlowego- jeżeli sprzedaż taka trwa nie dłużej niż trzy miesiące od dnia podania do publicznej wiadomości informacji o likwidacji tego obiektu, chyba że likwidacja dotyczy wszystkich obiektów handlowych przedsiębiorcy w związku z zaprzestaniem przez niego działalności handlowej- wtedy nie dłużej niż rok.
W sytuacji, gdy przedsiębiorca naruszy te przepisy to klient, a także inny przedsiębiorca, którego interes został zagrożony lub naruszony może żądać m. in. naprawienia wyrządzonej szkody na zasadach ogólnych, czyli określonych w Kodeksie cywilnym.
Polecamy: Jak finansować nową firmę funduszami pożyczkowymi?
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 5 lipca 2001 o cenach (Dz. U. 2001 Nr 97 poz. 1050)
- ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. 1993 Nr 47 poz. 211)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.