REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura, Finanse

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Rynek lombardów rośnie coraz szybciej [RAPORT]

Sektor lombardów rozkwita. Choć lombardy udzielają pożyczek gotówkowych pod zastaw, obchodzą przepisy ustawy o kredycie konsumenckim – wynika z pierwszego w Polsce raportu o lombardach autorstwa Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

Czy bilet za przejazd może być fakturą?

Resort finansów proponuje, aby bilety za przejazd środkami komunikacji były fakturami bez względu na długość przejeżdżanego odcinka. Co to zmieni dla prowadzących działalność gospodarczą?

Zatory płatnicze. Na co powinien uważać przedsiębiorca?

Zatory płatnicze jeszcze przed pandemią były one jednym z głównych problemów polskiej gospodarki, to korona-kryzys sprawił, że opóźnione płatności stały się niestety codziennością wielu firm.

Firmy nie mają pieniędzy na odbudowę po pandemii

To ogromny kłopot dla MSP, bo żeby wystartować po pandemii potrzebują finansowania. Dostępu do gotówki muszą szukać gdzie indziej, bo banki udzielają mniej kredytów niż w poprzednich latach.

REKLAMA

Które branże mają się dobrze, mimo pandemii? [ANALIZA]

Pandemia spowodowała spore przetasowania wśród branż. Jedne stały się jej beneficjentem, inne wręcz odwrotnie. Wiele firm i całych branż jest w trudnej sytuacji, brakuje im środków na bieżące funkcjonowanie.

Ponad 20% małych i średnich przedsiębiorstw boi się utraty płynności finansowej [BADANIE]

Obecnie przedsiębiorcy najczęściej obawiają się utraty płynności finansowej – 25%. Boją się również nierzetelnych kontrahentów – 18%, a także rosnących kosztów prowadzenia działalności – 16%.

Co trzeci przedsiębiorca skarży się na nieuregulowane faktury [AUDIO]

Ponad 70 proc. przedsiębiorców poniosło w związku z pandemią dodatkowe koszty. Innym dużym problemem dla firmowych finansów są opóźnienia w płatnościach, na które narzeka już co trzeci przedsiębiorca. Z kolei ci, którzy sami nie płacą w terminie, tłumaczą się słabymi wynikami sprzedażowymi oraz oczekiwaniem na przelew od swoich kontrahentów.

Czym jest windykacja polubowna i samodzielna?

Pandemia sprawiła, że przedsiębiorcy intensywnie szukają dopływu gotówki z różnych źródeł. Przebranżawiają się, wchodzą w nisze rynkowe, przenoszą działalność do Internetu. Wielu skrupulatniej dochodzi też pieniędzy zamrożonych w niezapłaconych fakturach u kontrahentów, korzystając z windykacji polubownej.

REKLAMA

Uwaga firmy! MF zmienia terminy sporządzenia sprawozdań

Ministerstwo Finansów przedłuża termin sporządzania sprawozdań finansowych za rok 2020. Tym samym bierze pod uwagę trudną i dynamiczną sytuację związaną z COVID-19. Jaki jest nowy termin? Jak złożyć sprawozdanie?

COVID-19. Gastronomia i fitness na dnie

Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne w lutym wystawiły o 37% mniej faktur niż w styczniu, a pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych o 51% mniej. Buntu restauratorów i branży fitness zatem nie było.

Pandemia wydłuża terminy płatności na fakturach [AUDIO]

Dłuższe terminy płatności stają się coraz częstsze. Ponad połowa firm z sektora MŚP wystawia na prośbę kontrahentów faktury z dłuższymi terminami płatności, niż miało to miejsce przed pandemią.

Jak finansować firmę w czasie kryzysu?

Finansowanie firmy i kreatywne podejście do finansów to termin, który się kojarzy bardzo źle. Jednak kryzys gospodarczy powoduje, że często właśnie od zaradności i kreatywności dyrektorów finansowych zależy przetrwanie przedsiębiorstw. Są oni zmuszeni do nieustannego wyszukiwania nowych rozwiązań dostępnych na trudnym i zmiennym rynku.

Jak dywersyfikować źródła finansowania biznesu?

Dywersyfikacja to pojęcie, które w biznesie najczęściej odnosi się do rodzaju produkcji, dostawców i odbiorców, rynków zbytu. W przypadku działalności inwestycyjnej przejawia się w postaci portfela inwestycyjnego, dzięki któremu różnicuje się aktywa i minimalizuje ryzyko inwestycji. Dywersyfikować można również źródła finansowania biznesu. Dlaczego jest to korzystne dla firmy?

Kondycja finansowa firm w UE. Prognozy są optymistyczne

Połowa dyrektorów finansowych w Europie deklaruje większy optymizm odnośnie do perspektywy finansowej przedsiębiorstw, które reprezentują. W marcu odpowiedziało tak zaledwie 10 proc. ankietowanych.

Rośnie liczba wniosków o windykację

Epidemia zachwiała gospodarką i tym samym stabilnością finansową przedsiębiorstw. W miesiącach wakacyjnych liczba wniosków o windykację on-line była większa niż przez całe pierwsze półrocze. Przedsiębiorcy coraz częściej korzystają z usług windykacyjnych w formule one-click, dodając takie zabezpieczenie już na etapie wystawiania faktury. Co daje windykacja on-line i czy wymaga dużych nakładów inwestycyjnych?

Opóźnienia w płatnościach. Co z rekompensatą za poniesione koszty?

Rzecznik MŚP występuje do Wicepremier i Minister Rozwoju Jadwigi Emilewicz oraz Ministra Finansów Tadeusza Kościńskiego w sprawie problemu związanego z praktyką Agencji Mienia Wojskowego obciążania przedsiębiorców z sektora MŚP rekompensatą za koszty odzyskiwania należności w sytuacjach, gdy windykacji takich należności nie było, a opóźnienie w płatności było symboliczne (np. jednodniowe).

Małe firmy latem odrabiały straty

Latem mikrofirmy pracowały pełną parą - liczba faktur wystawionych przez nie w miesiące wakacyjne była o 20% większa niż w lipcu i sierpniu 2019r.

Błędny NIP na paragonie. Minister Finansów wyjaśnia wątpliwości firm

Na skutek interwencji Rzecznika MŚP Minister Finansów wyjaśnia wątpliwości związane z obowiązkiem przedsiębiorców podania numeru NIP przed płatnością w transakcjach do 450 zł w celu uzyskania faktury.

Ogólnopolski Szczyt Gospodarczy OSG 2020

W dniach 5-6 października odbędzie się po raz szósty Ogólnopolski Szczyt Gospodarczy OSG 2020. Szczyt odbędzie się w Lublinie w Międzynarodowych Targach Lubelskich, zaś temat przewodni Wydarzenia brzmi: „Państwo – Gospodarka – Bezpieczeństwo: Filary polskiej gospodarki przyszłości”

Coraz więcej opóźnionych płatności

Właściciele firm transportowych mają coraz większe kłopoty z przeterminowanymi fakturami. Już co 10 firma w tym sektorze ma zaległości w regulowaniu faktur czy spłacie kredytu. To najwyższy wskaźnik spośród wszystkich branż. Zdecydowanie na pogorszenie sytuacji w sektorze wpłynął koronawirus, którzy przyczynił się do przestojów transportu.

Jak rozwijać przedsiębiorstwo transportowe - sposoby na finansowanie w 2020 r.

Rok 2020 jest szczególnie trudny dla branży transportowej. Koronawirus, pakiet mobilności, Green Deal - wszystko to znacząco wpływa na transport. Jak w tym ciężkim okresie rozwijać i inwestować w przedsiębiorstwo transportowe? Jak uzyskać odpowiednie dofinansowanie dla firmy?

Przedsiębiorcy trzymają pieniądze na "czarną godzinę"

Co czwarty przedsiębiorca przyznaje, że przez epidemię Covid-19 ma problemy z opłacaniem swoich należności. Zatory płatnicze wciąż występują, w dodatku mają podłoże bardziej psychologiczne niż ekonomiczne.

Przybywa zaległych płatności i niesolidnych dłużników

Ponad 3 mln Polaków ma zaległe płatności. Tylko od początku roku zaległości podwyższyły się o ponad 3,2 mld zł, a liczba dłużników o ponad 67 tys. osób.

Koronawirus. Wsparcie finansowe dla przedsiębiorców przewidziane w tarczy antykryzysowej

Dnia 28 marca 2020 roku został uchwalony przez Sejm RP Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (tzw. tarcza antykryzysowa). Ustawa ta, w swoim obecnym kształcie, przewiduje opisane poniżej finansowe i organizacyjne formy wsparcia dla przedsiębiorców – pracodawców.

Niezbędnik Eksportera: Legalizacja dokumentów handlowych i eksportowych

Legalizacji podlegają rozmaite dokumenty stosowane w handlu międzynarodowym. Mogą to być chociażby deklaracje wnioskodawcy, świadectwa pochodzenia towaru czy zaświadczenia urzędów państwowych. Jeżeli importer wymaga zalegalizowania dokumentu handlowego, to pierwszym etapem jest potwierdzenie dokumentów przez Krajową Izbę Gospodarczą (KIG). Jak to zrobić?

Czy przedsiębiorca może dokonać korekty faktury po likwidacji działalności gospodarczej

Porada dotyczy zagadnienia likwidacji działalności gospodarczej i wpływ tego zdarzenia na korektę faktury.

Jak bronić się przed niesolidnymi dłużnikami i unikać przeterminowanych należności

Przeterminowane, czy opóźnione płatności są znaczącym problemem gospodarki, który dotyka zarówno większe firmy, jak i tych mniejszych przedsiębiorców. Niepłacący na czas klienci i kontrahenci są problemem już dla 6 na 10 firm w Polsce. Początkowo jedna, dwie nieopłacone faktury nie niosą ze sobą negatywnych skutków, ale w dłuższym czasie konsekwencje zatorów płatniczych potrafią być bardzo dotkliwe dla firm. To z kolei przekłada się na brak środków na bieżącą działalność, rozwój czy inwestowanie w nowe technologie oraz zatrudnianie nowych pracowników, a w przypadku firm w najcięższej sytuacji – nawet wypadnięcie z rynku.

Nadchodzi czas finansów pracowniczych

Pracodawcy coraz intensywniej walczą o pracowników, próbując wyróżnić się na rynku ofertą dodatkowych benefitów pracowniczych. Jednym z nich jest rządowy projekt PPK, mający jednak tyle samo zwolenników, co przeciwników. Tymczasem Symmetrical godzi wszystkich – pracodawców i pracowników – udostępniając platformę do obsługi tzw. finansów pracowniczych.

Procedury compliance – obowiązki i korzyści dla przedsiębiorców

Zarządzenie przedsiębiorstwem stanowi nie lada wyzwanie zarówno pod względem prawnym jak i organizacyjnym. Bardzo ważne jest wypracowanie odpowiednich mechanizmów pozwalających uniknąć różnego rodzaju zagrożeń. Z pomocą w tym zakresie przychodzą procedury compliance. Co dokładnie oznacza to słowo oraz jakie korzyści niesie ze sobą wprowadzenie stosownych procedur w Państwa organizacji?

Jednorazowe dofinansowanie z urzędu pracy na działalność gospodarczą

Jednorazowe dofinansowanie z urzędu pracy na rozpoczęcie prowadzenia własnej działalności gospodarczej to najpopularniejsza forma wsparcia. Co trzeba zrobić, aby je uzyskać?

Kredytmarket wykupuje obligacje i kolejny raz daje zarobić inwestorom

Polska Platforma Kredytowa S.A., operator internetowej platformy finansowej Kredytmarket, właśnie dokonała terminowego wykupu obligacji serii H, o wartości nominalnej 1 mln zł. W ciągu 2,5 lat działalności spółka wyemitowała już 14 serii obligacji o łącznej wartości nominalnej 16,8 mln. Inwestorzy na obligacjach Kredytmarket realizowali stopy zwrotu średnio na poziomie 5% w skali roku.

Crowdinvesting - inwestowanie społecznościowe

Crowdinvesting ułatwia spółkom pozyskanie środków na rozwój. Chętnie korzystają z niego przede wszystkim początkujące przedsięwzięcia, np. start-upy. Dla emitentów crowdinvesting to szansa na pozyskanie większego grona inwestorów, a dla nich z kolei oznacza to większą ofertę inwestycyjną. To również opcja dla niedoświadczonych inwestorów, którzy boją się angażować duże środki.

Czy można zastosować mechanizm podzielonej płatności przy zbiorczym przelewie za kilka faktur

Kontrahent wpłacił kwotę z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności za kilka faktur w jednym przelewie. Czy podatnik powinien zwrócić wpłaconą kwotę? Czy takie postępowanie kontrahenta obciąża podatnika i w jaki sposób?

Kiedy korygować VAT odliczony z niezapłaconej faktury w 2019 r. - instrukcja dla dłużnika

Od 1 stycznia 2019 r. został skrócony ze 150 do 90 dni termin, w którym należy dokonać korekty odliczonego VAT z niezapłaconej faktury. Oznacza to, że sprzedawca szybciej będzie musiał skorygować odliczony VAT wynikający z nieopłaconej faktury.

Kiedy sprzedawca może wystawić fakturę przed wydaniem towaru nabywcy

Czy podatnik może wystawić fakturę przed wydaniem towaru klientowi? Kontrahent (firma handlowa) chce otrzymać fakturę przed wydaniem towaru.

Ważne pytania, gdy wdrażasz system IT do zarządzania majątkiem

Po pierwsze: jaki system wybrać? Po drugie: jak go wdrożyć? Oba na pierwszy rzut oka proste, potrafią sprawić kłopot nawet doświadczonym menadżerom zarządzania. Z wielu powodów najczęściej używane są moduły środków trwałych w systemie ERP, a w sytuacjach mniejszej ilości składników tabele arkusza kalkulacyjnego np. MS Excel. Czy takie rozwiązania to dobry wybór?

Jaki przyjąć kurs waluty dla zbiorczej faktury korygującej

Podatnik dokonujący wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów 3 września 2018 r. wystawił zbiorczą fakturę korygującą w euro. Faktura dokumentuje rabat przyznany do zakupów dokonanych przez jednego z unijnych kontrahentów w sierpniu 2018 r. Jaki kurs przeliczeniowy należy zastosować do rozliczenia tej faktury korygującej dla celów VAT?

Od czego zacząć by efektywnie zarządzać majątkiem organizacji?

W jaki sposób zwiększyć efektywność aktywów pracujących na zysk organizacji? Od czego zacząć by wynik naszych działań był rzeczywiście wyjątkowy? Artykuł odpowiada na te pytania.

Jaki zmieni się brytyjski rynek finansowy po Brexicie

Drugi co do wielkości polski bank inwestycyjny i korporacyjny uruchamia swoje pierwsze międzynarodowe biuro w Londynie - jest to jasny sygnał "wotum zaufania" dla Wielkiej Brytanii od zarządzających bankiem Pekao. Czy to oznacza, ze brytyjski rynek finansowy po Brexicie będzie nadal prężnie się rozwijał? Jakie mogą być skutki wyjścia Wielkiej Brytanii z UE dla polskich firm?

Jak postąpić, gdy podatnik omyłkowo nie ujął w pkpir faktury sprzedażowej

Podatniczka prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym i rozlicza się na podstawie pkpir. Za każdy miesiąc płaci całą należną zaliczkę. We wrześniu 2018 r. zorientowała się, że w kwietniu 2018 r. popełniła błąd i nie uwzględniła w pkpir za ten miesiąc jednej z faktur sprzedażowych. Do jakiego miesiąca doliczyć przychód z tej faktury? Do kwietnia czy do września? Jak postąpić z zaliczką na podatek?

Budżet na 2019 r.

Rząd przyjął projekt budżetu na 2019 rok, przedłożony przez ministra finansów. Najważniejszym celem polityki budżetowej prowadzonej przez Radę Ministrów jest utrzymanie stabilności finansów publicznych przy jednoczesnym wspieraniu wzrostu gospodarczego oraz solidarnościowej polityki społecznej.

Jak postępować z fakturami wystawionymi pomyłkowo na rzecz niewłaściwego podmiotu

W praktyce działalności gospodarczej zdarzają się sytuacje, gdy sprzedawca pomyłkowo wystawi fakturę na rzecz niewłaściwego nabywcy. Tryb postępowania z tak sporządzoną fakturą zależy przede wszystkim od ustalenia, czy została wprowadzona do obrotu prawnego. Wprowadzenie faktury do obrotu prawnego wymaga bowiem wystawienia odpowiedniej faktury korygującej. Sposób wystawienia korekty będzie z kolei warunkowy tym, komu przekazano błędnie sporządzoną fakturę. Czy została przekazana nabywcy, a pomyłka dotyczy wyłącznie jego danych zamieszczonych na fakturze, czy też fakturę przekazano podmiotowi niebędącemu faktycznym nabywcą towaru bądź usługi.

Przedsiębiorcy coraz częściej korzystają z e-faktur

Statystyki pokazują, że polscy przedsiębiorcy coraz częściej świadomie korzystają z e-faktur, doganiając w statystykach zachodnich sąsiadów.

Pokolenie „Y” z milionowymi długami, czyli jak uniknąć kłopotów finansowych rozpoczynając dorosłe życie

31-latek z 6 mln zł długów na koncie. To niechlubny rekord, ale najnowsze dane zebrane przez Krajowy Rejestr Długów pokazują, że nie jest to odosobniony przypadek i z każdym rokiem przybywa młodych Polaków, którzy weszli w dorosłość z długami. Już 630 tys. osób należących do grupy wiekowej 25-35 lat jest zadłużonych na astronomiczną sumę ponad 6,5 mld zł łącznie. Dlaczego coraz więcej przedstawicieli pokolenia „Y” popada w spiralę długów? Jak uniknąć kłopotów finansowych nie tylko przed 30-tką, ale i w późniejszych latach życia?

Pieniądze na rozwój firmy - gdzie je znaleźć

Chcesz założyć firmę, ale zastanawiasz się skąd wziąć pieniądze? Podpowiadamy gdzie znaleźć pieniądze na rozwój działalności gospodarczej.

Zmiany w zasadach wystawiania faktur i paragonów 2018

Trwają prace nad nowelizacją ustawy o VAT i niektórych innych ustaw. Przewiduje ona zmiany w wystawianiu faktur i paragonów.

Rozliczenie wyniku finansowego przez spółki kapitałowe

Decyzję o podziale zysku lub pokryciu straty jednostka podejmuje w nowym roku obrotowym po sporządzeniu i zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego. Oznacza to, że uchwałę o podziale zysku/pokryciu straty za 2017 r. jednostka zaewidencjonuje w księgach rachunkowych 2018 r.

Lokaty mogą przynosić straty nawet do 2021 r.

Narodowy Bank Polski przygotował projekcję inflacji, która nie jest pocieszająca dla osób odkładających pieniądze na bankowych lokatach. Rosnące wynagrodzenia, spadające bezrobocie, tanie kredyty i nieatrakcyjne lokaty przyczynią się do powstania realnych strat dla osób, które odkładają pieniądze dla lokatach.

Kiedy wystawiać faktury dokumentujące świadczenie usług najmu

Obowiązek podatkowy z tytułu najmu powstaje na zasadach szczególnych. Decyduje o tym zasadniczo data wystawienia faktury, gdy jest wystawiona terminowo. Opóźnienie w tym zakresie nie przesuwa daty powstania obowiązku podatkowego. Natomiast faktura wystawiona przedwcześnie skutkuje automatycznie koniecznością rozpoznania obowiązku podatkowego.

Identyfikator LEI - szansa czy utrudnienie?

LEI (Legal Entity Identifiler) to identyfikator alfanumeryczny, oparty na normie ISO 17442 stworzonej przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną. Składa się z 20 znaków i ma na celu jednoznaczną identyfikację podmiotów prawnych uczestniczących w transakcji finansowej. Z czym wiąże się jego wprowadzenie i co to w praktyce oznacza dla przedsiębiorców? Kto może zyskać, a kto ma powody do obaw? Warto wiedzieć, zanim wystąpimy o kod LEI.

REKLAMA