REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy nie mają pieniędzy na odbudowę po pandemii

W efekcie pandemii przedsiębiorcy zalegają z płatnościami i opóźniają je
W efekcie pandemii przedsiębiorcy zalegają z płatnościami i opóźniają je
Bartlomiej Szyperski CarPhoto

REKLAMA

REKLAMA

To ogromny kłopot dla MSP, bo żeby wystartować po pandemii potrzebują finansowania. Dostępu do gotówki muszą szukać gdzie indziej, bo banki udzielają mniej kredytów niż w poprzednich latach.

MSP z mniejszą liczbą kredytów

Przez dwa pierwsze miesiące 2021 r. mikroprzedsiębiorcy uzyskali z sektora bankowego 23,6 tys. kredytów na kwotę 2,653 mld zł. Tak wynika z danych Biura Informacji Kredytowej (BIK). To o 24% mniej niż przed rokiem, zarówno pod względem liczby, jak i wartości. Innymi słowy na początku roku małemu biznesowi wypłacono o około 637 mln zł mniej niż w styczniu i lutym 2020.

REKLAMA

REKLAMA

Bardzo słaby pod względem liczby i wartości udzielanych kredytów był szczególnie styczeń. Później było nieco lepiej, ale i tak źle w porównaniu do danych z 2020 roku. W lutym banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 20% mniej kredytów niż w 2020r. Spadki dotyczą zarówno liczby jak i wartości kredytów (w lutym tego roku było to ogółem 13,2 tys. kredytów o wartości 1,528 mld zł). Największe spadki odnotowano w przypadku liczby udzielonych kredytów obrotowych – aż o 26,9% r/r.

- Potrzeby biznesu są większe niż w tej chwili oferują banki. Tych pieniędzy mikroprzedsiębiorcom brakuje. Akcja kredytowa banków w lutym, nadal była bardzo niska i niewystarczająca - choć nieco lepsza niż w styczniu. Na początku roku to była prawdziwa zapaść. Największe spadki są w zakresie kredytów obrotowych, które przed pandemią były często wykorzystywanym przez mały biznes źródłem bieżącego poprawiania płynności. Teraz tego brakuje. Firmy zmagają się z zamrożeniem gospodarki, walczą o to, by nie zwalniać pracowników, ale bez kapitału nie są w stanie przetrwać. Dlatego coraz więcej z nich trafia do faktoringu – Marek Sikorski, dyrektor sprzedaży w Finea.

Inne źródła finansowania

Warto zwrócić uwagę, że kredytowa susza dla przedsiębiorców trwa już od wielu miesięcy. W całym 2020 r. mikroprzedsiębiorcom udzielono 17,33 mld zł, czyli najmniej od pięciu lat. Oznacza to spadek o 26,5 proc. w porównaniu do roku 2019.

To utrudnia wychodzenie na prostą po pandemii, rezerwowe środki w wielu firmach już się skończyły, podobnie jak pieniądze z tarcz, a przelewy z bieżącej produkcji i nowych zleceń docierają z opóźnieniem. Spadek możliwości pozyskiwania finansowania zewnętrznego, przede wszystkim ze strony banków i firm pożyczkowych nakłada się na duże zapotrzebowanie na środki zewnętrzne ze strony firm.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Small biznes dla banków za mało wiarygodny

W efekcie pandemii przedsiębiorcy zalegają z płatnościami i opóźniają je. Wg eksperta z eFaktor, zajmującego się finansowanie MSP wygląda to często tak:

REKLAMA

Przedsiębiorca wykonał usługę lub wyprodukował i dostarczył towar, a potem wystawił fakturę np. na 100 tys. zł. Odbiorca chciałby zapłacić dopiero za dwa miesiące, bo też nie ma płynnej gotówki. Dla producenta to jednak duży kłopot. Brakuje mu pieniędzy na surowce, wypłaty czy czynsze, musi wstrzymywać inwestycje w rozwój swojego przedsiębiorstwa – nie może więc na pieniądze czekać tak długo. Idzie do banku, ale tam dowiaduje się, że nie jest wystarczająco wiarygodnym partnerem, żeby otrzymać np. kredyt obrotowy. Wsparcia musi szukać gdzie indziej.

- Trafiają do nas setki przedsiębiorców, którzy w bankach usłyszeli odmowę lub nie przedłużono im kredytu obrotowego. Ci, którzy wcześniej mogli liczyć na finansowanie, teraz wracają z banku z pustymi rękami. Zmieniają więc adresata i idą po pomoc do faktorów. Tą metodą w pandemii interesuje się coraz większa grupa firm - liczba zgłoszeń wzrosła u nas w marcu o kilkadziesiąt procent. Dla wielu małych biznesów faktoring jest jedną z niewielu lub jedyną metodą na utrzymanie płynności w obecnej sytuacji. Jest dostępna w trudnych czasach, bo przy ocenie ryzyka najważniejsze są perspektywy biznesowe, a nie zdolność kredytowa firmy. W efekcie skrócenie cyklu rotacji należności otwiera przed firmami nowe możliwości, np. udziału w przetargach czy inwestowania w rozwój firmy, a także regulowania swoich bieżących zobowiązań – Mateusz Skowronek, dyrektor sprzedaży w eFaktor.

Najmniejsze firmy w Polsce odpowiadają za 30% PKB. Przy nominalnym PKB Polski wynoszącym około 580 mld dol. udział mikrofirm w tej kwocie sięga 174 mld dol., czyli około 659 mld złotych. Bez narzędzi wspierających płynność tego sektora, poważne problemy grożą całej gospodarce.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA