REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Aktualności

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Otwarte rozwiązania dźwignią dla rozwoju polskiego biznesu. Za nami 12. edycja konferencji Open Source Day

14 maja w Warszawie odbyła się kolejna edycja największej w Europie Środkowo-Wschodniej konferencji poświęconej otwartym technologiom. Ponad 800 uczestników dopisało kolejną kartę do 12-letniej historii wydarzenia.

Poradnik biznesowy dla przyszłych przedsiębiorców

Książka Macieja Makowskiego pt. "Pomysł na biznes. Własny StartUp czy sprawdzona franczyza?" skierowana jest do osób, które planują otworzyć firmę i szukają praktycznych porad biznesowych, aby zminimalizować ryzyko niepowodzenia. Patronat medialny nad publikacją objął portal Infor.pl.

Uszczelnienie obrotu olejem opałowym od 1 września 2019 r.

14 maja 2019 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra finansów. Projekt ten zawiera rozwiązania, które umożliwią wykorzystanie narzędzi informatycznych do odbiurokratyzowania obrotu olejem opałowym i uszczelnienia systemu obrotu tym paliwem.

Rejestracja podmiotów w systemie śledzenia produktów tytoniowych Track&Trace

Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych (PWPW) udostępniła system elektronicznej rejestracji podmiotów zajmujących się obrotem wyrobów tytoniowych na polskim rynku. Sieci handlowe, sklepy i punkty zajmujące się handlem wyrobami tytoniowymi, już od 10 maja 2019 r., na dziesięć dni przed rozpoczęciem obowiązywania unijnej dyrektywy dotyczącej systemu Track&Trace, mogą swobodnie dokonać procesu rejestracji swojej działalności.

REKLAMA

Czy można obniżyć wynagrodzenie pracownikowi służby bhp

Zatrudniamy dwóch pracowników służby bhp w pełnym wymiarze czasu pracy. Stan zatrudnienia pracowników w naszej spółce wynosi ok. 800 osób. Ponieważ pracownicy służby bhp wywiązują się ze swoich obowiązków w czasie krótszym niż 8 godzin dziennie, rozważamy przydzielenie im dodatkowych obowiązków związanych z prowadzeniem spraw kadrowo-płacowych. Pracownicy służby bhp odmawiają jednak wykonywania tych zadań, argumentując, że nie należą one do zakresu obowiązków służby bhp. Czy w takim przypadku możemy wręczyć tym pracownikom wypowiedzenia zmieniające obniżające ich etat i wysokość wynagrodzenia?

Czy czas przebierania się w ubranie robocze wliczamy do czasu pracy

Pracownicy naszego zakładu korzystają z ubrań roboczych. Czy czas, jaki pracownik musi poświęcić na przebranie się w ubranie robocze przed rozpoczęciem pracy, a następnie przebranie z powrotem w prywatne ubranie, wlicza się do czasu pracy?

Kasy fiskalne on-line od 1 maja 2019

Zgodnie z nowelizacją ustawy o VAT od 1 maja 2019 r. podatnicy mogą stosować kasy fiskalne on-line. Od 1 września br. nie będzie można kupić kas z papierowym zapisem kopii paragonu, a od 1 stycznia 2020 r. kasy on-line będą musiały stosować niektóre branże.

Rząd nie będzie kontynuował prac nad "testem przedsiębiorcy"

25 kwietnia 2019 r. minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz poinformowała, że tzw. test przedsiębiorcy nie będzie już przedmiotem prac Rady Ministrów. Zdaniem Konfederacji Lewiatan to słuszna decyzja. Według niej nowe regulacje, które miały oddzielić prawdziwych przedsiębiorców od osób pozornie samozatrudnionych, niczego by nie zmieniły i byłyby powszechnie obchodzone.

REKLAMA

Zwiększony nadzór nad zawodem doradcy restrukturyzacyjnego

Nowelizacja ustawy o licencji doradcy restrukturyzacyjnego, którą 23 kwietnia 2019 r. podpisał prezydent Andrzej Duda wprowadza nowe zasady kontroli wykonywania zawodu doradcy restrukturyzacyjnego. Ustawa ta przekazuje ponadto dodatkowe uprawnienia nadzoru nad doradcami ministrowi sprawiedliwości. Większość przepisów tej nowelizacji wejdzie w życie od 1 stycznia 2020 roku.

Ogólnopolski Konkurs iTele©t! - 5, 17 maja 2019 r.

Zapraszamy studentów IV i V roku prawa do udziału w Ogólnopolskim Konkursie iTele©t! organizowanym przez ELSA Poland. Konkurs będzie dotyczył prawa własności intelektualnej, prawa nowych technologii (IT), prawa telekomunikacyjnego oraz ochrony danych osobowych.

Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych

Od 18 kwietnia 2019 r. faktury elektroniczne będą obowiązkowym standardem w zamówieniach publicznych, koncesjach na usługi budowlane i partnerstwie publiczno-prawnym. Resort przedsiębiorczości i technologii uruchomił dla przedsiębiorców i podmiotów publicznych bezpłatną Platformę Elektronicznego Fakturowania.

Mity samozatrudnienia - badanie "Indeks Przedsiębiorczości" Tax Care

Jak przedstawia się zadowolenie z pracy osób samozatrudnionych oraz pracujących na etacie? Którą formę chętniej wybierają Polacy? Przedstawiamy wyniki drugiej edycji badania „Indeks Przedsiębiorczości Tax Care”.

Kontrole zwolnień lekarskich w firmach - ZUS przeszkoli przedsiębiorców

Ne tylko ZUS, ale także pracodawca jest uprawniony do kontroli zwolnień lekarskich pracowników. ZUS przeprowadzi dla nich szkolenia.

Nie trzeba taksometru i kasy fiskalnej - wystarczy aplikacja mobilna

2 kwietnia 2019 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra infrastruktury. Jedną z wielu proponowanych zmian jest wprowadzenie możliwości stosowania aplikacji mobilnej jako alternatywnego urządzenia służącego do naliczania opłaty wobec obecnie stosowanego taksometru i kasy fiskalnej. Ma to dotyczyć taksówkarzy oraz okazjonalnego przewozu osób pojazdem samochodowym (przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą). Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2020 r.

CEIDG 2019 - zdublowane wpisy będą usunięte

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii przypomina, że po 30 kwietnia 2019 r. z CEIDG wykreślone zostaną "zdublowane" wpisy przedsiębiorców, które nie zawierają takich danych, jak m.in. numer NIP, REGON, kod PKD działalności, adres do doręczeń. Działanie to ma celu poprawę przejrzystości obrotu gospodarczego i uniknięcie problemów w kontaktach z urzędami (Urząd Skarbowy, ZUS) lub kontrahentami. Problem dotyczy ok. 2 tys. przedsiębiorców, co stanowi poniżej 0,1% wszystkich zarejestrowanych w CEIDG.

Szkolenia bhp po zmianach przepisów od 1 stycznia 2019 r.

Pracodawcy zakwalifikowani do grupy zawodowej, dla której określono nie wyższą niż trzecia kategorię ryzyka, mają mniejsze obowiązki w zakresie bhp. Od 1 stycznia 2019 r. nie muszą już zapewniać szkolenia okresowego bhp pracownikom administracyjno-biurowym.

E-sprawozdania finansowe do 31 marca 2019 r.

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii przypomina, że termin na sporządzenie e-sprawozdań finansowych za 2018 rok upływa 31 marca 2019 r.

Pakiet Przyjazne Prawo - kilkadziesiąt ułatwień dla biznesu

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii przygotowało Pakiet Przyjazne Prawo. Zawiera on ponad 70 punktowych ułatwień dla biznesu. Co się zmieni?

Sprawozdania finansowe za pomocą aplikacji 2019

E-Sprawozdania Finansowe to jedno z działań Ministerstwa Finansów, które ma celu ułatwienie przedsiębiorcom wykonywania obowiązków sprawozdawczych. Ministerstwo pracuje również nad wprowadzeniem nowych rozwiązań dotyczących składania zeznań podatkowych przez najmniejszych podatników CIT.

Branża IT wytycza nowe standardy na rynku pracy

Obecnie ponad połowa aktywnych zawodowo programistów jest zdania, że samozatrudnienie daje najlepsze możliwości na zarobek i rozwój zawodowy. Na B2B pracuje już 30 proc. przedstawicieli branży IT, a odsetek ten stale rośnie.

Open Source Day 2019

Open Source Day 2019 – największe w regionie CEE wydarzenie dedykowane otwartym technologiom już w maju w Warszawie. Właśnie ruszyła rejestracja na 12. edycję konferencji. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

Rząd stawia na innowacyjnych przedsiębiorców

Ministerstwo Nauki współpracuje z Narodowym Centrum Rozwoju. Stanowi to szansę dla innowacyjnych przedsiębiorców.

Nowe prawo własności przemysłowej 2019

Szykują się zmiany w prawie własności przemysłowej. Nowe prawo zmienia m.in. definicję znaku towarowego.

Odroczona płatność dla firm w e-commerce

Polski fintech oferuje już nie tylko leasing i raty dla firm, ale także odroczoną płatność. Można kupić produkt teraz a zapłacić później.

Czy na potrzeby przyznania świadczeń z zfśs trzeba pozyskiwać zgodę na przetwarzanie danych osobowych osób uprawnionych i członków ich rodzin

Pracodawca domaga się od pracowników i innych osób uprawnionych, którzy wnioskują o przyznanie im świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (zfśs), zgody na przetwarzanie ich danych. Żąda też dostarczenia dokumentów potwierdzających wysokość zarobków współmałżonków w postaci odpowiednich zaświadczeń lub zeznań podatkowych. Ponadto w przypadku niektórych świadczeń z funduszu chce przedstawienia zaświadczeń potwierdzających np. stan zdrowia dziecka. Czy pracodawca ma prawo przetwarzać takie dane osób będących członkami rodzin jego pracowników i czy potrzebna jest na to zgoda pracownika?

Rozliczenia międzyokresowe a rozliczenie zakupu

Jakie są zasady księgowania na koncie "Roz­li­czenie zakupu" oraz na koncie "Rozliczenia międzyokresowe kosztów"? Czym różnią się te dwie pozycje? Proszę o podanie przykładowych księgowań w przypadku ewidencji kosztów na kontach zespołu 4 oraz na kontach zespołu 4 i 5 ZPK.

Jak ustalić kwotę potrącenia komorniczego z wynagrodzenia i zasiłku

Pracownik ma niealimentacyjne zajęcie komornicze. Jego wynagrodzenie za pracę wynosi 2800 zł, a dodatek stażowy - 308 zł, który jest niepomniejszany za dni choroby i opieki nad chorym członkiem rodziny. W lutym 2019 r. pracownik otrzymał wynagrodzenie za przepracowaną część miesiąca w wysokości 2333,35 zł oraz dodatek 308 zł oraz zasiłek opiekuńczy za 5 dni sprawowania opieki nad chorym dzieckiem - 322,15 zł. Pracownik ma prawo do podstawowych kosztów uzyskania przychodów oraz złożył pracodawcy PIT-2. Jak w lutym przeprowadzić prawidłowo potrąceń?

Głos Przedsiębiorcy - aplikacja do konsultacji z przedsiębiorcami

Przedsiębiorcy mogą zgłaszać swoje uwagi co do potrzeby zmian przepisów do Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii za pomocą aplikacji. Jak działa aplikacja Głos Przedsiębiorcy?

Czy pracodawca może domagać się od związku zawodowego opłat za korzystanie z pomieszczeń i sprzętu do wykonywania działalności związkowej

Działająca od niedawna w naszym zakładzie pracy organizacja związkowa żąda nieodpłatnego udostępnienia jej pomieszczeń oraz sprzętu w celu wykonywania bieżącej działalności związkowej. Czy mamy obowiązek spełnić to żądanie, a jeśli tak, to czy możemy domagać się odpłatności z tego tytułu?

Na jakich warunkach prawo do świadczeń chorobowych nabywają osoby współpracujące z osobami korzystającymi z ulgi na start

Dla osób współpracujących z osobą prowadzącą pozarolniczą działalność ubezpieczenie chorobowe jest dobrowolne. Zatem prawo do zasiłku chorobowego osoby te nabywają po upływie 90 dni trwania ubezpieczenia chorobowego. Prawo do świadczeń chorobowych po pewnymi warunkami przysługuje również osobom współpracującym z przedsiębiorcą będącym osobą fizyczną, korzystającym z tzw. ulgi na start.

Urzędy coraz bardziej cyfrowe

Przedsiębiorcy mogą załatwić coraz więcej spraw przez Internet. Pomocny jest m.in. rządowy portal biznes.gov.

Czy w 2019 r. można zaliczać do kosztów wydatki związane z używaniem użyczonego samochodu osobowego

W jaki sposób od 1 stycznia 2019 r. rozliczać samochody, które nie są własnością przedsiębiorcy, a są przez niego używane w działalności gospodarczej na podstawie umowy użyczenia? Czy w przypadku tego rodzaju pojazdów można zaliczać do kosztów wydatki związane z ich używaniem?

Jak liczyć odszkodowanie za zakaz konkurencji

Przepisy Kodeksu pracy wyróżniają dwie odrębne umowy o zakazie konkurencji, którymi może zostać objęty pracownik - w czasie trwania zatrudnienia oraz po jego ustaniu. Z umowy zawartej na czas trwania zatrudnienia co do zasady pracownikowi nie przysługuje zadośćuczynienie za powstrzymywanie się od prowadzenia takiej działalności. Natomiast z tytułu drugiej umowy przepisy przewidują wypłatę odszkodowania w wysokości nie niższej niż 25% wynagrodzenia otrzymywanego przed ustaniem stosunku pracy (ustanowieniem zakazu konkurencji) i przez okres ustalony w tej umowie.

Jak wypełniać i kiedy składać nowe formularze ZUS

Płatnicy składek, którzy chcą tylko przez 10 lat przechowywać dokumentację pracowników i zleceniobiorców zatrudnionych po raz pierwszy w latach 1999-2018, muszą przekazać do ZUS dwa nowe formularze. W pierwszej kolejności należy złożyć oświadczenie o zamiarze przekazania raportów informacyjnych ZUS OSW, a potem same raporty ZUS RIA. Płatnik składek ma wówczas 12 miesięcy (od złożenia oświadczenia ZUS OSW) na ich uzupełnienie.

Należności i ich aktualizacja

W celu zapewnienia rzetelnego obrazu dokonań i potencjału gospodarczego jednostki prezentowanego w księgach rachunkowych i w sprawozdaniu finansowym, a także aby nie wykazywać strat jako aktywów, należy co najmniej na dzień bilansowy dokonać aktualizacji aktywów, w tym należności, do ich realnej wysokości. Z aktualizacją związana jest konieczność weryfikowania zdolności aktywów do przynoszenia jednostce w przyszłości korzyści ekonomicznych.

Kiedy ewidencjonować w pkpir otrzymane zaliczki

Rozpocząłem działalność gospodarczą. Czy mogę rozpoznawać przychód w momencie otrzymania zaliczek, jeżeli do 20 stycznia br. nie złożyłem do urzędu skarbowego zawiadomienia w tej sprawie?

Fundacja Platforma Przemysłu Przyszłości 2019

Ustawa o Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości powstała w ramach realizacji projektu Polska Platforma Przemysłu 4.0, ujętego w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Wskazuje ona reindustrializację jako jeden z filarów nowego modelu gospodarczego dla Polski.

Przywrócenie do pracy pracownika zatrudnionego na czas określony objętego ochroną przedemerytalną

W dniu 11 grudnia 2018 r. Trybunał Konstytucyjny uznał, że art. 50 § 3 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej k.p.) w zakresie, w jakim nie przyznaje pracownikowi objętemu ochroną przedemerytalną wynikającą z art. 39 k.p., któremu umowę o pracę zawartą na czas określony wypowiedziano z naruszeniem przepisów o wypowiadaniu takiej umowy, prawa żądania orzeczenia przez sąd bezskuteczności wypowiedzenia tej umowy, a w razie jej rozwiązania - przywrócenia do pracy na poprzednich warunkach, jest niezgodny z art. 32 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak opodatkować transakcję łańcuchową, gdy ostateczny nabywca jest z innego kraju UE

Spółka ma siedzibę w Polsce i planuje zakup sprzętu komputerowego dla spółki w Niemczech (spółka w Niemczech nie ma jeszcze NIP). Kupując sprzęt od polskiego dostawcy, chce podać adres dostawy spółki z Niemiec. Jak wykazać tę transakcję? Czy spółka polska może wystawić na spółkę niemiecką fakturę WDT? Czy od zakupu sprzętu w Polsce spółka polska będzie mogła odliczyć 23% VAT?

Jak rozliczać czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów

Jeśli koszty dotyczą przyszłych okresów sprawozdawczych, to „zawiesza się” je na koncie czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Sposób i okresy rozliczania kosztów w czasie powinny być określone w polityce rachunkowości jednostki.

Nowe zasady prowadzenia akt osobowych. Plusy i minusy elektronizacji

Od 1 stycznia 2019 r. weszła w życie ustawa z 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją (dalej: ustawa o elektronizacji akt osobowych).

Rezerwy, bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów

Jednostki dokonują biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów w wysokości prawdopodobnych zobowiązań przypadających na bieżący okres sprawozdawczy, wynikających m.in. z obowiązku wykonania, związanych z bieżącą działalnością, przyszłych świadczeń na rzecz pracowników, w tym świadczeń emerytalnych. Zobowiązania te wykazuje się w bilansie jako rezerwy na zobowiązania.

Koszty bilansowe a koszty podatkowe - wybrane zagadnienia

Na potrzeby bilansowe koszty generalnie przypisywane są, zgodnie z zasadą memoriału, do okresu, którego dotyczą, niezależnie od terminu ich zapłaty. Odnosząc tę zasadę do ewidencjonowania kosztów w trakcie roku, należałoby uznać, że koszty dotyczące danego miesiąca powinny, co do zasady, zostać przypisane do miesiąca, którego dotyczą.

Ceny energii elektrycznej 2019 - Orange podnosi ceny za prąd dla firm

OKECHAMP S.A. (największa firma pieczarkowa w Polsce) z siedzibą w Poznaniu, wraz z początkiem roku otrzymała od Orange Polska nowe warunki umowy wprowadzające podwyżki dotychczasowych cen energii elektrycznej aż o ponad 60%. Z doniesień medialnych wynika ,że Okechamp jest w grupie około 3 000 firm - adresatów zmiany warunków umowy z Orange Polska.

Nowy program Płatnik 2019

ZUS udostępnił już nową wersję programu Płatnik dla przedsiębiorców (wersja 10.02.002). Z tej wersji programu wszyscy użytkownicy powinni zacząć korzystać 26 stycznia 2019 r. Program Płatnik został uaktualniony w związku z projektem e-akta i małą działalnością gospodarczą (MDG).

Niskie tempo wykorzystywania funduszy Unii Europejskiej na badania i rozwój 2019

Fundusze z UE na B+R są wykorzystywane bardzo wolno. Czy przyczyną tego stanu rzeczy jest nadmierna biurokracja?

Brexit 2019 - skutki dla polskich przedsiębiorców

Ostateczny kształt Brexitu nadal jest nieznany. Dla polskich firm oznacza to duże zawirowania i niepewność. W przypadku braku porozumienia czyli tzw. twardego Brexitu w szybkim tempie będziemy mieli do czynienia z bardzo dużymi zmianami.

Informacja dla pracownika o wypłacie wynagrodzenia na rachunek płatniczy do 22 stycznia 2019 r.

1 stycznia 2019 r. weszły w życie przepisy, które wprowadziły zmianę w zasadach wypłacania wynagrodzenia. Od tej pory regułą jest wypłata wynagrodzenia na rachunek bankowy. Pracodawca musi poinformować pracownika o zmianie formy wypłaty wynagrodzenia do 22 stycznia 2019 r.

Nowe zasady wygasania stosunków pracy w razie śmierci pracodawcy prowadzącego działalność gospodarczą

Od 25 listopada 2018 r. ustanowienie zarządu sukcesyjnego przez pracodawcę prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą nie spowoduje wygaśnięcia umów o pracę z dniem jego śmierci. Nastąpi to tylko wtedy, gdy w czasie wykonywania zarządu pracownicy zmarłego nie zostaną przejęci przez nowego pracodawcę. Takie zmiany w zakresie wygasania stosunków pracy wprowadziła ustawa o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej.

Nowe uprawnienia i obowiązki pracodawców w zakresie prowadzenia dokumentacji pracowniczej

Od 1 stycznia 2019 r. płatnicy składek zobowiązani są przekazywać do ZUS dodatkowe dane w nowych i zmodyfikowanych formularzach ubezpieczeniowych. W określonych przypadkach pozwoli im to skrócić do 10 lat okres przechowywania dokumentacji osób zatrudnionych. Zmieniły się także zasady prowadzenia dokumentacji pracowniczej.

REKLAMA