REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak oszczędzać koszty na dostawach energii i gazu w przemyśle

Jak zarządzać dostawami energii i gazu w przemyśle?
Jak zarządzać dostawami energii i gazu w przemyśle?

REKLAMA

REKLAMA

Zarządzanie zakupami energii elektrycznej oraz gazu ziemnego niesie za sobą wiele wyzwań dla przedsiębiorstw, szczególnie gdy stanowią one duży udział w firmowych kosztach. Przy odpowiednim zarządzaniu i elastycznym modelu zakupowym przedsiębiorstwu uda się oszczędzić, jeśli umiejętnie wykorzysta zmienność rynku i wahania cen. Jak to zrobić?

W przypadku firm z branży przemysłowej zakup energii oraz gazu na drodze przetargu i w stałej cenie nie zawsze jest korzystny. Przy odpowiednim zarządzaniu i elastycznym modelu zakupowym przedsiębiorstwu uda się oszczędzić, jeśli umiejętnie wykorzysta zmienność rynku i wahania cen. Jak to zrobić?

REKLAMA

Polecamy: Oferta specjalna: Pakiet książek – Nowa matryca stawek VAT Towary i Usługi z programem INFORLEX PKWiU + CN, stawki VAT i WIS na 2 m-ce

REKLAMA

Zarządzanie zakupami energii elektrycznej oraz gazu ziemnego niesie za sobą wiele wyzwań dla przedsiębiorstw, szczególnie gdy stanowią one duży udział w firmowych kosztach. Branża przemysłowa to najlepszy przykład, bo ramię w ramię z budownictwem jest największym odbiorcą energii (42% krajowego zużycia) i gazu (47%) w Polsce. Huty, odlewnie, zakłady chemiczne czy produkcyjne muszą w odpowiedni sposób zarządzać dostawami prądu i gazu. Jak odpowiednio do tego podejść?

- Typowym sposobem zakupów w przypadku dużych przedsiębiorstw z branży przemysłowej jest w Polsce organizowanie przetargu, w którym 4-5 dostawców oferuje stałą cenę energii, opartą o aktualne kwotowania rynkowe. Czy podjęcie „tu i teraz” decyzji o stałej cenie na najbliższe kilka lat jest optymalne? To raczej kwestia przypadku, dlatego osoby zarządzające ryzykiem w firmach powinny podejść do kontraktacji inaczej, a uśrednianie cen poprzez dywersyfikację momentów zakupu nie powinno być ograniczane przez proces administracyjny, jakim jest przetarg. Warto w tej kwestii wesprzeć się wiedzą i doświadczeniem partnera, który na bieżąco śledzi informacje o rynku i ma do tego odpowiednie narzędzia – mówi Grzegorz Biliński, Prezes Zarządu Axpo Polska.

Wahania na rynku cen energii

REKLAMA

Dla firm kluczowa powinna być elastyczność i zagwarantowanie sobie możliwości reakcji, gdy ceny energii elektrycznej czy gazu staną się dla przedsiębiorstwa korzystne. Wahania w tym zakresie potrafią być duże, co daje szansę na oszczędności. Widać to w tegorocznych zmianach cen na Towarowej Giełdzie Energii – wyraźne spadki spowodowane pandemią koronawirusa dały wielu odbiorcom szansę na finansową optymalizację w zakresie zakupów prądu. W ostatnich tygodniach obserwowaliśmy jednak również wzrosty cen w ślad za ruchami na powiązanych rynkach towarowych, co z kolei może skłaniać niektóre firmy do ostrożności w zawieraniu długofalowych zobowiązań opartych na obecnych poziomach cenowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Osoba zarządzająca energią w firmie powinna mieć możliwość podjęcia decyzji, że 60% energii zabezpieczy teraz, po obecnej cenie, a pozostałe 40% w innym okresie. W alternatywnym przypadku, jeżeli przewiduje, że cena energii w przyszłym roku spadnie i nie chce decydować się na stałą cenę, może rozliczać się przez cały okres po cenach bieżących. Naszą propozycją jest właśnie uniezależnienie klienta od stałej ceny. Wiemy, jak ważne jest wzajemne zaufanie i partnerstwo we współpracy przy zarządzaniu energią w firmie – wyjaśnia Grzegorz Biliński.

3 rzeczy, na które warto zwrócić uwagę podczas wyboru modelu dostaw energii i gazu: sposób i ilość zużycia gazu i energii przez firmę, skłonność do podejmowania świadomego ryzyka w zakresie ceny i ilości, czas, jaki firma jest w stanie poświęcić na zarządzenie zakupem

Warto przeprowadzić ekspertyzę

Jednym ze sposobów na zoptymalizowanie kosztów energii oraz gazu jest przeprowadzenie dokładnej ekspertyzy ich zużycia i dopasowanie usług do indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa. Dzięki temu firma otrzyma analizę profilu zużycia i możliwych zagrożeń oraz przygotowany na jej potrzeby model zarządzania ryzykiem.

- Codzienna zmienność konsumpcji i cen gazu oraz energii stawiają przedsiębiorców przed dużymi wyzwaniami. Czasem nawet szeroka gama produktów i usług nie wystarczą, aby spełnić jego potrzeby. W takich przypadkach proponujemy klientom spersonalizowane usługi, aby optymalnie zaadresować potrzeby zużycia paliwa gazowego i energii w firmie. Indywidualnie przygotowujemy model zakupowy w oparciu o profil zużycia, skłonność do podejmowania ryzyka cenowego i ilościowego oraz tego, ile czasu klient chce na to poświęcić. Partnerskie relacje, wzajemne zaufanie oraz wymiana wiedzy i doświadczeń umożliwiają nam przygotowanie rozwiązania, które zapewni przedsiębiorstwu bezpieczeństwo energetyczne nawet na kilka lat  – dodaje Grzegorz Biliński z Axpo Polska.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie e-firma

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA