Przełom lat 2019/2020 przynosi ze sobą wiele zmian w prawie podatkowym, które znacząco wpłyną na działalność przedsiębiorstw i odpowiedzialność podatników. Zmiany obejmują, między innymi pakiet quick fixes, obligatoryjny mechanizm podzielonej płatności (split payment), wejście w życie nowej matrycy stawek VAT, likwidację deklaracji VAT, nowe zasady raportowania dokumentacji cen transferowych, pojawienie się możliwości zawarcia z szefem KAS umowy o współdziałanie przez podatników o dużych przychodach, czy też tzw. białą listę podatników. To ostatnie rozwiązanie, wprowadzone w drugiej połowie 2019 r., ma ułatwić przedsiębiorcom weryfikację wiarygodności kontrahentów.
Z różnych względów może dojść do sytuacji, w której podatnik nie może albo nie chce zapłacić podatku, który został już określony - czy to w deklaracji złożonej przez podatnika, czy też w decyzji wymiarowej organu podatkowego. W takiej sytuacji następuje wszczęcie postępowania egzekucyjnego, które ma doprowadzić do przymusowego ściągnięcia należności na rzecz fiskusa. Oczywiście, podatnik musi ponieść koszty tego postępowania.
Resort finansów chce, aby urzędnicy skarbowi kontaktowali się z podatnikami telefonicznie. Jeżeli okaże się, że sprawę da się załatwić tym kanałem, podatnik nie będzie musiał składać żadnych dodatkowych wyjaśnień, bo urzędnik sporządzi odpowiednią notatkę z rozmowy. Jeśli jednak wizyta podatnika w urzędzie będzie konieczna, zaproszenie też zostanie przekazane przez telefon.