REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek wystawiania rachunków za wykonane usługi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik

REKLAMA

Osoby prowadzące działalność gospodarczą zobowiązane są do wystawiania na żądanie usługobiorcy bądź kupującego do wystawienia rachunku za wykonane usługi. Przedsiębiorcy mają również obowiązek numerowania i przechowywania rachunków.

Przedsiębiorcy świadczący usługi zobowiązani są co do zasady wystawiać rachunki na żądanie usługobiorcy bądź kupującego. Obowiązek ten dotyczy nie tylko samych przedsiębiorców, czyli osoby prowadzące działalność gospodarczą, ale również wszystkie inne osoby prowadzące działalność zarobkową, wykonywaną na własny bądź cudzy rachunek, osoby wykonujące wolne zawody. Wobec tego podmiotem zobowiązanym do takiego działania są wszystkie osoby bądź podmioty wykonujące usługi lub dokonujące sprzedaży towarów. Obowiązek ten nie dotyczy jednak podmiotów prowadzących działalność rolniczą. Inaczej będzie w przypadku osób prowadzących działalność będących podatnikami VAT. W takiej sytuacji są oni zobowiązani do wystawiania faktur za wykonane usługi. Nie dotyczy to sytuacji, gdy usługobiorcami są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, chyba że sami będą domagać się wystawienia faktury. W przypadku sprzedaży osoby fizyczne, czyli konsumenci otrzymują potwierdzenie sprzedaży w postaci paragonu z kasy rejestrującej.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Jakie informacje powinny znaleźć się na rachunku?

Na podstawie  § 14 rozporządzenia Ministra Finansów o naliczaniu odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakres informacji, które muszą być zawarte w rachunkach (Dz.U.2005.165.1373) rachunek, który potwierdza dokonanie sprzedaży lub wykonanie zleconej usługi powinien zawierać co najmniej:

1. imiona i nazwiska (nazwę albo firmę) oraz adresy sprzedawcy i kupującego bądź wykonawcy i odbiorcy usługi;

2. datę wystawienia i numer kolejny rachunku;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. określenie rodzaju i ilości towarów lub wykonanych usług oraz ich ceny jednostkowe;

4. ogólną sumę należności wyrażoną liczbowo i słownie.

Należy pamiętać, iż w przypadku zgubienia bądź zniszczenia rachunku powinno się wystawić kolejny rachunek z dopiskiem „duplikat”.

Podatnicy prowadzący działalność zobowiązani są do wystawienia wskazanych rachunków na żądanie kupującego lub usługobiorcy w terminie nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wydania towaru bądź wykonania usługi lub w ciągu 7 dni od dnia otrzymania żądania. Po upływie 3 miesięcy wystawienie rachunku nie jest obowiązkiem podatnika a jedynie prawem. Jednakże kto nie wystawi rachunku wbrew ciążącym na nim obowiązku podlega karze grzywny do 180 stawek dziennych.

Obowiązek przechowywania rachunków

Zgodnie z art. 88 ordynacji podatkowej, podatnicy zobowiązani są do numerowania i przechowywania kopii rachunków wedle kolejności ich wystawienia aż do upływu okresu przedawnienia zobowiązań podatkowych. Do tego czasu cała dokumentacja związana z rachunkami może być skontrolowana. Wskazany obowiązek dotyczy jedynie osób wystawiających rachunki, nie są natomiast zobowiązani kupujący i usługobiorcy.

Zobacz również: Jak wygląda otwarcie ksiąg rachunkowych od 2014 r.?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

REKLAMA

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

REKLAMA

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

REKLAMA