REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek wystawiania rachunków za wykonane usługi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik

REKLAMA

Osoby prowadzące działalność gospodarczą zobowiązane są do wystawiania na żądanie usługobiorcy bądź kupującego do wystawienia rachunku za wykonane usługi. Przedsiębiorcy mają również obowiązek numerowania i przechowywania rachunków.

Przedsiębiorcy świadczący usługi zobowiązani są co do zasady wystawiać rachunki na żądanie usługobiorcy bądź kupującego. Obowiązek ten dotyczy nie tylko samych przedsiębiorców, czyli osoby prowadzące działalność gospodarczą, ale również wszystkie inne osoby prowadzące działalność zarobkową, wykonywaną na własny bądź cudzy rachunek, osoby wykonujące wolne zawody. Wobec tego podmiotem zobowiązanym do takiego działania są wszystkie osoby bądź podmioty wykonujące usługi lub dokonujące sprzedaży towarów. Obowiązek ten nie dotyczy jednak podmiotów prowadzących działalność rolniczą. Inaczej będzie w przypadku osób prowadzących działalność będących podatnikami VAT. W takiej sytuacji są oni zobowiązani do wystawiania faktur za wykonane usługi. Nie dotyczy to sytuacji, gdy usługobiorcami są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, chyba że sami będą domagać się wystawienia faktury. W przypadku sprzedaży osoby fizyczne, czyli konsumenci otrzymują potwierdzenie sprzedaży w postaci paragonu z kasy rejestrującej.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Jakie informacje powinny znaleźć się na rachunku?

Na podstawie  § 14 rozporządzenia Ministra Finansów o naliczaniu odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakres informacji, które muszą być zawarte w rachunkach (Dz.U.2005.165.1373) rachunek, który potwierdza dokonanie sprzedaży lub wykonanie zleconej usługi powinien zawierać co najmniej:

1. imiona i nazwiska (nazwę albo firmę) oraz adresy sprzedawcy i kupującego bądź wykonawcy i odbiorcy usługi;

2. datę wystawienia i numer kolejny rachunku;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. określenie rodzaju i ilości towarów lub wykonanych usług oraz ich ceny jednostkowe;

4. ogólną sumę należności wyrażoną liczbowo i słownie.

Należy pamiętać, iż w przypadku zgubienia bądź zniszczenia rachunku powinno się wystawić kolejny rachunek z dopiskiem „duplikat”.

Podatnicy prowadzący działalność zobowiązani są do wystawienia wskazanych rachunków na żądanie kupującego lub usługobiorcy w terminie nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wydania towaru bądź wykonania usługi lub w ciągu 7 dni od dnia otrzymania żądania. Po upływie 3 miesięcy wystawienie rachunku nie jest obowiązkiem podatnika a jedynie prawem. Jednakże kto nie wystawi rachunku wbrew ciążącym na nim obowiązku podlega karze grzywny do 180 stawek dziennych.

Obowiązek przechowywania rachunków

Zgodnie z art. 88 ordynacji podatkowej, podatnicy zobowiązani są do numerowania i przechowywania kopii rachunków wedle kolejności ich wystawienia aż do upływu okresu przedawnienia zobowiązań podatkowych. Do tego czasu cała dokumentacja związana z rachunkami może być skontrolowana. Wskazany obowiązek dotyczy jedynie osób wystawiających rachunki, nie są natomiast zobowiązani kupujący i usługobiorcy.

Zobacz również: Jak wygląda otwarcie ksiąg rachunkowych od 2014 r.?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA