REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek wystawiania rachunków za wykonane usługi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik

REKLAMA

Osoby prowadzące działalność gospodarczą zobowiązane są do wystawiania na żądanie usługobiorcy bądź kupującego do wystawienia rachunku za wykonane usługi. Przedsiębiorcy mają również obowiązek numerowania i przechowywania rachunków.

Przedsiębiorcy świadczący usługi zobowiązani są co do zasady wystawiać rachunki na żądanie usługobiorcy bądź kupującego. Obowiązek ten dotyczy nie tylko samych przedsiębiorców, czyli osoby prowadzące działalność gospodarczą, ale również wszystkie inne osoby prowadzące działalność zarobkową, wykonywaną na własny bądź cudzy rachunek, osoby wykonujące wolne zawody. Wobec tego podmiotem zobowiązanym do takiego działania są wszystkie osoby bądź podmioty wykonujące usługi lub dokonujące sprzedaży towarów. Obowiązek ten nie dotyczy jednak podmiotów prowadzących działalność rolniczą. Inaczej będzie w przypadku osób prowadzących działalność będących podatnikami VAT. W takiej sytuacji są oni zobowiązani do wystawiania faktur za wykonane usługi. Nie dotyczy to sytuacji, gdy usługobiorcami są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, chyba że sami będą domagać się wystawienia faktury. W przypadku sprzedaży osoby fizyczne, czyli konsumenci otrzymują potwierdzenie sprzedaży w postaci paragonu z kasy rejestrującej.

REKLAMA

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Jakie informacje powinny znaleźć się na rachunku?

Na podstawie  § 14 rozporządzenia Ministra Finansów o naliczaniu odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakres informacji, które muszą być zawarte w rachunkach (Dz.U.2005.165.1373) rachunek, który potwierdza dokonanie sprzedaży lub wykonanie zleconej usługi powinien zawierać co najmniej:

1. imiona i nazwiska (nazwę albo firmę) oraz adresy sprzedawcy i kupującego bądź wykonawcy i odbiorcy usługi;

REKLAMA

2. datę wystawienia i numer kolejny rachunku;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. określenie rodzaju i ilości towarów lub wykonanych usług oraz ich ceny jednostkowe;

4. ogólną sumę należności wyrażoną liczbowo i słownie.

Należy pamiętać, iż w przypadku zgubienia bądź zniszczenia rachunku powinno się wystawić kolejny rachunek z dopiskiem „duplikat”.

Podatnicy prowadzący działalność zobowiązani są do wystawienia wskazanych rachunków na żądanie kupującego lub usługobiorcy w terminie nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wydania towaru bądź wykonania usługi lub w ciągu 7 dni od dnia otrzymania żądania. Po upływie 3 miesięcy wystawienie rachunku nie jest obowiązkiem podatnika a jedynie prawem. Jednakże kto nie wystawi rachunku wbrew ciążącym na nim obowiązku podlega karze grzywny do 180 stawek dziennych.

Obowiązek przechowywania rachunków

Zgodnie z art. 88 ordynacji podatkowej, podatnicy zobowiązani są do numerowania i przechowywania kopii rachunków wedle kolejności ich wystawienia aż do upływu okresu przedawnienia zobowiązań podatkowych. Do tego czasu cała dokumentacja związana z rachunkami może być skontrolowana. Wskazany obowiązek dotyczy jedynie osób wystawiających rachunki, nie są natomiast zobowiązani kupujący i usługobiorcy.

Zobacz również: Jak wygląda otwarcie ksiąg rachunkowych od 2014 r.?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA