REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czasowe świadczenie usług transgranicznych w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
Czasowe świadczenie usług transgranicznych w Polsce.
Czasowe świadczenie usług transgranicznych w Polsce.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy zamierzają podjąć się czasowego świadczenia usług w Polsce nie mogą zapominać o zapleczu administracyjnym, czyli wszystkich formalnościach związanych z prowadzeniem działalności. O jakich istotnych kwestiach należy pamiętać?

Procedury podejmowania czasowej działalności usługowej w Polsce nie kończą kontaktów usługodawcy z organami administracji. W toku wykonywanej działalności należy zwracać uwagę na szereg grup przepisów, spośród których najważniejsze zostaną tutaj wymienione.

REKLAMA

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Obowiązki usługodawcy

Jeżeli usługodawca podlega obowiązkowi wpisu do Ewidencji Działalności Gospodarczej, to w pierwszej kolejności powinien dbać o regularne zgłaszanie organowi ewidencyjnemu zmian wszelkich danych dotyczących przedsiębiorcy oraz rodzaju i miejsca jego działalności w Polsce.

Ponadto, na usługodawcy ciąży obowiązek zadbania, by czynności wymagające posiadania kwalifikacji zawodowych w Polsce wykonywane były przez osoby faktycznie takie kwalifikacje posiadające (wraz z wymaganymi dyplomami, certyfikatami itp.), a także, że chociaż świadcząc usługi w Polsce, robi to przy użyciu własnego tytułu zawodowego i w oparciu o zasady wykonywania zawodu określone przez prawo państwa jego pochodzenia, to jednocześnie powinien respektować polskie przepisy z zakresu sposobu wykonywania danego zawodu oraz ochrony konsumentów.

Usługodawca zobowiązany jest także przestrzegać licznych przepisów chroniących ważne dobra publiczne przed zagrożeniem ze strony wykonywanej działalności gospodarczej. Zaliczamy do nich m.in. przepisy z zakresu bhp, ppoż, prawa pracy, przepisy sanitarne i epidemiologiczne, ochrony środowiska naturalnego, gospodarki odpadami, wykorzystywania budynków i lokali na cele działalności gospodarczej itp. Przestrzeganie tych przepisów podlega kontroli upoważnionych organów, inspekcji i służb (według różnych rachunków jest ich w Polsce ponad 50), a ich naruszenia najczęściej wiążą się z sankcjami finansowymi, choć niekiedy, w ciężkich przypadkach, oznaczać mogą czasowe lub nawet trwałe pozbawienie usługodawcy prawa do wykonywania działalności. 

Usługodawca musi zastosować prawidłową stawkę VAT

REKLAMA

Obowiązek przestrzegania zasad uczciwej konkurencji

Równie istotne jest także przestrzeganie przepisów z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów, w tym zakazujących zmów cenowych i innych porozumień ograniczających konkurencję oraz nadużywania pozycji dominującej na rynku.

Usługodawcy świadczący w Polsce czasowo usługi objęte reglamentacją, a zatem posiadający koncesje, zezwolenia oraz wpisani do rejestrów działalności regulowanej, powinni szczególną wagę przywiązywać do warunków wykonywania tej działalności, opisanych w ustawach, a czasami wynikających także z samej koncesji lub (rzadziej) zezwolenia. Warunki te są bowiem bezpośrednio związane z prawem przedsiębiorcy do wykonywania określonej działalności gospodarczej. Organ, który udzielił koncesji albo zezwolenia, albo który prowadzi rejestr działalności regulowanej, ma  możliwość kontrolowania usługodawcy w zakresie świadczonych w Polsce usług. Naruszenie warunków wykonywania działalności spotka się z nałożeniem na usługodawcę obowiązku usunięcia stwierdzonych naruszeń w wyznaczonym terminie, pod sankcją pozbawienia prawa do dalszego wykonywania działalności. Nie dotyczy to wszakże naruszeń rażących, które pozwalają organowi pozbawić usługodawcę prawa do dalszego świadczenia usług od razu, bez wyznaczania dodatkowego terminu. Nadto, usługodawca który utraci koncesję, zezwolenie, lub zostanie wykreślony z rejestru działalności regulowanej z powyższych przyczyn, będzie mógł ponownie starać się o uzyskanie prawa do wykonywania tej działalności w Polsce dopiero po upływie 3 lat. Oczywiście od decyzji o cofnięciu koncesji czy zezwolenia, albo o zakazie wykonywania działalności regulowanej, przysługuje usługodawcy odwołanie (w decyzji wskazane być musi do jakiego organu i w jakim terminie), a w dalszej perspektywie skarga do sądu administracyjnego, ale  decyzji tej organ może (a w przypadku decyzji o zakazie wykonywania działalności regulowanej musi) nadać decyzji rygor natychmiastowej wykonalności, co oznacza, że mimo wniesionego odwołania, do czasu jego uwzględnienia, usługodawca nie może dalej wykonywać swojej działalności. Sankcje za nieprzestrzeganie warunków działalności są zatem w przypadku działalności objętej reglamentacją szczególnie dotkliwe, a zatem usługodawca musi na te warunki szczególnie uważać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek wystawiania rachunków za wykonane usługi

Kontrole przedsiębiorców

Pozycję usługodawcy wobec licznych organów mogących go kontrolować wzmacniają natomiast zawarte w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej zasady kontroli. Zaliczamy do nich takie zasady, jak: przeprowadzanie kontroli po uprzednim zawiadomieniu przedsiębiorcy, prowadzenie kontroli przez pracownika organu kontroli po okazaniu legitymacji służbowej oraz upoważnienia (z którego wynikać musi m. in. zakres kontroli oraz dopuszczalny czas jej prowadzenia), prowadzenie kontroli w obecności kontrolowanego i w sposób sprawny oraz możliwie niezakłócający funkcjonowania przedsiębiorcy, czy wreszcie zasada jednej kontroli w jednym czasie, ograniczonego czasu trwania wszystkich kontroli w roku kalendarzowym oraz możliwość zgłaszania sprzeciwu wobec czynności kontrolnych. Niestety, ustawa przewiduje dość dużą liczbę wyjątków od tych chroniących przedsiębiorców zasad.

Źródło: eu – go.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA