REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są skutki agresywnych zachowań w pracy?

Niektórzy ludzie używają agresji w przekonaniu, że najlepszą metodą obrony jest atak.
Niektórzy ludzie używają agresji w przekonaniu, że najlepszą metodą obrony jest atak.

REKLAMA

REKLAMA

Agresja jest jednym z zachowań niepożądanych. Mimo to, wiele osób wybiera właśnie ten sposób zachowania, by osiągnąć wyznaczone sobie cele. Mimo tego, że może to początkowo przynosić oczekiwane przez nich korzyści, w dłuższej perspektywie może doprowadzić do izolacji albo próby zemsty ze strony najbliższego otoczenia.

Źródła agresji

Agresja ma wiele źródeł. Czasami może być nawet wynikiem nieświadomego działania spowodowanego poczuciem zagrożenia. Tak dzieje się na przykład wtedy, gdy w biurze pojawiają się nowe technologie – człowiek może poczuć się zagrożony tym, że może stać się nie potrzebny, że maszyna może go zastąpić. Podobnie niektórzy ludzie reagują na nowych współpracowników, którzy w ich mniemaniu mogą zająć ich miejsce, czy też na pominięcie przy rozdziale awansów.

REKLAMA

Niektórzy ludzie używają agresji w przekonaniu, że najlepszą metodą obrony jest atak. Wydaje im się, że jeżeli będą przyjmować taką postawę, to np. zwolnienie z pracy nie obejmie ich, a kogoś innego. Czasami po prostu „siadają nerwy” – reagujemy agresją, jeżeli po raz kolejny ktoś robi nam przykrość albo każe wykonać zadanie, które teoretycznie nie wchodzi w zakres naszych kompetencji.

Zobacz: Jak postępować z natrętami?

Czasami agresja może mieć przyczynę w naszej zbyt „bujnej wyobraźni”. Jeżeli z góry założymy, że ktoś chce nas skrytykować, oskarżyć o coś, to zanim spotkamy się z tą osobą,
w naszej głowie powstanie już gotowy scenariusz, jak zostaniemy przez nią potraktowani. Zamiast dowiedzieć się na spokojnie o co chodzi, możemy od razu wybuchnąć. A co jeśli szef nie wzywał nas po to aby nas skrytykować albo udzielić nam nagany, a dać awans?

W końcu, niektórzy są agresywni, bo albo biorą przykład z innych, np. z agresywnego szefa albo dlatego, że w pewnych warunkach ta metoda się sprawdza.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skutki agresji

Skutki agresywnych zachowań możemy podzielić na te krótko i długofalowe. Krótkotrwałe efekty agresji mogą się czasem wydawać bardzo pozytywne (w naszym odczuciu, jeśli to my jesteśmy agresorami), jednak na dłuższą metę nie przyniosą niczego dobrego.

Krótkoterminowe skutki agresji to:

  • poczucie „siły” zdobytej dzięki agresywnemu zachowaniu,
  • poczucie dominacji nad innymi, „trzymania spraw w swoich rękach”,
  • chwilowe podporządkowanie sobie otoczenia; znika uczucie presji, nadchodzi rozluźnienie.

Długoterminowe skutki agresji są zdecydowanie niekorzystne, zarówno dla agresora, jak
i osób, na które kierowana jest napaść. Ciągłą agresja w stosunku do kogokolwiek zdecydowanie psuje możliwość współpracy i atmosferę w firmie. Oto jedne z głównych efektów tego typu zachowań:

  • izolacja; otoczenie zazwyczaj stopniowo zaczyna izolować agresywne jednostki, unika konfrontacji z nimi; osoby izolowane utwierdzają się w przekonaniu, że są ofiarami szykan i stają się coraz bardziej agresywne – tworzy się „błędne koło”; 
  • obwinianie otoczenia za złe traktowanie;
  • kontynuacja agresywnego zachowania – osoby agresywne w pewnym momencie nie potrafią już zachowywać się „normalnie”, wydaje im się, że wtedy stracą respekt i szacunek;
  • naśladowanie agresywnych zachować – reszta współpracowników może uznać ten sposób zachowania za niezwykle atrakcyjny i zacząć go powielać;
  • jawny lub ukryty opór otoczenia;
  • zemsta lub konflikt;
  • skłonność do rekompensowania agresji służalczością – w momentach wstydu lub poczucia winy, osoby agresywne próbują wynagrodzić innym swoje zachowanie, co dezorientuje otoczenie albo może stać się pretekstem do ataku.

Polecamy: Kultura pracy

Karolina Zaborska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA