REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Lokata z oprocentowaniem poniżej 7-proc. to standard

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Sadrak
Na lokatach będziemy zarabiać mniej niż dotychczas. Fot. Fotolia
Na lokatach będziemy zarabiać mniej niż dotychczas. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od początku kwietnia nie będzie można oszczędzać z lokatami antypodatkowymi. Na której lokacie warto teraz ulokować swoje oszczędności? Przyjrzyjmy się lokatom i innym produktom oszczędnościowym z różnym okresem zapadalności.

Na przestrzeni ostatniego miesiąca co najmniej 22 banki zmieniły ofertę depozytową. W wielu przypadkach zostało to wymuszone wycofaniem lokat z kapitalizacją dzienną, które ostatniego dnia marca stracą antypodatkowy charakter. Co prawda banki podnoszą stawki tradycyjnych depozytów, ale nie na tyle, aby klienci mogli zarabiać tak jak dotychczas.

REKLAMA

Przeciętne oprocentowanie kwartalnych, półrocznych i rocznych depozytów w wyniku spadków znalazło się na poziomach z wakacji ubiegłego roku. Średnie oprocentowanie lokat trzymiesięcznych wynosi 4,44 proc. brutto w skali roku, sześciomiesięcznych – 4,96 proc., a rocznych 5,12 proc. Z kolei przeciętny zysk z lokat dwuletnich wynosi 4,57 proc. brutto w skali roku i jest najniższy od maja 2010 roku.

Przeczytaj także: Gdzie założyć lokatę, by nie płacić podatku?

REKLAMA

Na podwyżkę oprocentowania tradycyjnych lokat zdecydowały się między innymi Alior Bank, Credit Agricole, Get Bank i Raiffeisen Bank. W Banku Ochrony Środowiska i Kredyt Banku wzrosły stawki na polisolokatach. Z kolei Deutsche Bank, FM Bank i Santander Consumer Bank obniżyły oprocentowanie wybranych depozytów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bank BPH zdecydował o wycofaniu z oferty polis lokacyjnych. Podobnie uczynił również PKO BP. Natomiast instytucje z Grupy BRE (mBank i MultiBank) zrezygnowały z dwuletnich lokat w formie ubezpieczenia – w ofercie pozostały polisolokaty 6- i 12-miesięczne.

Najwyższe odsetki od miesięcznych lokat na 5 tys. zł oferują obecnie Eurobank, PKO BP i BGŻ Optima – każda z instytucji płaci powyżej 5 proc. brutto w skali roku. Na lokacie kwartalnej najwięcej daje zarobić Meritum Bank (8,5 proc.), choć jest to oferta, która wymaga założenia rachunku osobistego, a na depozyt może trafić nie więcej niż 5 tys. zł, bowiem powyżej tej kwoty oprocentowanie spada.

Alternatywnym rozwiązaniem dla krótkoterminowych lokat może być propozycja Banku BGŻ Optima, który dla nowych klientów oferuje czteromiesięczną Lokatę bezkarną na 6,3 proc. z możliwością wcześniejszego zerwania bez utraty naliczonych odsetek. Czołówkę depozytów półrocznych stanowią natomiast oferty polisolokat z DnB Nord i Banku Ochrony Środowiska, na których klienci mogą zarobić odpowiednio 6,51 i 6,3  proc. brutto.

Choć polisy lokacyjne są zwolnione z 19-proc. podatku od zysków kapitałowych, to zwykle podaje się ich oprocentowanie brutto w celu porównania z tradycyjnymi lokatami bankowymi.

Najwyższe oprocentowanie rocznych depozytów oferuje Deutsche Bank na polisie lokacyjnej ze stawką 6,5 proc. brutto. Klienci, którzy jednak woleliby wybrać tradycyjną lokatę bankową, muszą zadowolić się zyskiem o co najmniej 0,3 pkt proc. niższym. Z kolei najwięcej za przyjęcie oszczędności na dwa lata płaci Meritum Bank (6,4 proc.).

REKLAMA

Do zestawienia lokat i polisolokat warto dodać również obligacje skarbowe, które coraz śmielej konkurują z ofertą instytucji finansowych. Dziesięcioletnie papiery w pierwszym roku oprocentowane są na 6,5 proc. W kolejnych 12-miesięcznych okresach odsetkowych ich oprocentowanie będzie ustalone na podstawie wskaźnika inflacji, powiększonego o 2,75 pkt proc. marży. Atrakcyjnie na tle lokat wyglądają również papiery czteroletnie. W pierwszym roku dadzą one zarobić 5,5 proc. Natomiast w kolejnych okresach odsetkowych ich oprocentowanie będzie ustalone podobnie, jak przy obligacjach dziesięcioletnich – marża ponad inflację wyniesie 2,25 pkt proc.

Ze zdecydowanej większości banków zniknęły już lokaty z kapitalizacją dzienną. Niechlubnym wyjątkiem są mBank, MultiBank oraz Toyota Bank, które oferują depozyty, kończące się po 31 marca br. Instytucje te nie informują klientów w należyty sposób, że lada moment zmieni się zasada zaokrągleń, określona w ordynacji podatkowej, co spowoduje naliczanie 19-proc. podatku.

Polecamy serwis: Budżet Domowy

I tak na przykład klient MultiBanku, zakładając dziś roczną lokatę z oprocentowaniem nominalnym 3,7 proc., zarobi 309,47 zł, czyli o 67,49 zł mniej niż gdyby przepisy podatkowe pozostały niezmienione.

Klienci, którzy przyzwyczaili się w drugiej połowie 2011 roku do lokowania oszczędności na depozytach, oprocentowanych powyżej 7 proc. brutto w skali roku, prawdopodobnie powinni jak najszybciej oswoić się z nowymi – niższymi – stawkami. A póki nie ma oznak dla rozpoczęcia kolejnej zaostrzonej walki o lokaty, to na większe odsetki nie warto liczyć – chyba, że tylko w formie krótkotrwałych promocji lub tzw. sprzedaży wiązanej.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA