REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

W czym szkolić trenerów

Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
W czym szkolić trenerów /fot. Fotolia
W czym szkolić trenerów /fot. Fotolia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wyniki raportów dotyczących efektywności szkoleń EFS powiedziały wiele nie tylko o poziomie kursów, ale i o kompetencjach samych szkolących. Wciąż wskazuje się na potrzebę doszkalania trenerów zwłaszcza w prowadzeniu diagnoz potrzeb szkoleniowych czy selekcji uczestników do grup.

Strzelanie na ślepo

Mała adekwatność szkoleń EFS skłoniła wiele instytucji rządowych do wspierania edukacji istniejących na rynku trenerów. Istotnym elementem podnoszenia kwalifikacji stała się przede wszystkim umiejętność przeprowadzania analizy potrzeb szkoleniowych, od której - jak wiadomo - zależy powodzenie całego projektu. Jak pokazały raporty, oferta szkoleń z EFS była w dużej mierze niedostosowana do realiów społeczno-gospodarczych, przez co nie przyczyniła się do wzrostu zatrudnienia. Nie jest to jednak domena jedynie szkoleń zakontraktowanych. W dobie kryzysu wiele firm organizuje „egzotyczne” seminaria, które nie odpowiadają na konkretne potrzeby, a mają jedynie przyciągnąć zaciekawionych klientów. Dlatego też, dokształcanie się w identyfikacji potrzeb szkoleniowych powinno być ważnym elementem rozwoju każdego trenera. Tę umiejętność powinny usprawniać zwłaszcza osoby pracujące w korporacjach, gdzie rotacja pracowników i fuzje są częstymi zjawiskami.

REKLAMA

Zobacz: Wybór firmy szkoleniowej

Autoprezentacja

Od dobrej prezencji wiele zależy, w tym także to, ile zapamiętają uczestnicy z naszych szkoleń. Sposobów aktywnej prezentacji zawsze warto się uczyć, niezależnie od posiadanych kwalifikacji. Nauka co chwila wymyśla nowy sposób dotarcia z informacją do odbiorców. Szkolenia te najczęściej mają charakter warsztatowy i zawierają mnóstwo praktycznych wskazówek dotyczących prezentacji materiału. Często uczą też badania, jaki kanał komunikacji będzie dla naszych odbiorców najlepszy (słuchowy, wizualny, itp.). Niektóre oferty zawierają też w sobie elementy kreacji wizerunku, w tym zasady dress codu, biznesowego savoir-vivre’u czy umiejętności udzielania publicznych wypowiedzi. Nierzadko proponuje się też trenerom warsztaty z emisji głosu oraz ćwiczenia logopedyczne. Oferta jest też zazwyczaj skrojona pod kątem specjalizacji. Trenerom biznesu dedykuje się choćby szkolenia z mowy ciała, czy wizerunku biznesowego.

Zobacz: BHP: szkolić, nie szkolić - oto jest pytanie

Na miękko i na twardo

Sposób, w jaki trener doskonali swój warsztat zawodowy, w dużej mierze zależy od rodzaju szkoleń, jakie prowadzi. Ogólnie można je podzielić na dwie kategorie - te „twarde” dotyczące wiedzy niezbędnej do wykonywania danej pracy (znajomość określonych teorii, prawa, procedur) oraz te „miękkie” - obejmujące umiejętności i kompetencje osobiste (komunikacja, negocjacje, inteligencja emocjonalna). Kształcenie trenerów prowadzących szkolenia „twarde” polega na zdobywaniu wiedzy poprzez kursy, seminaria, wykłady, w których duży akcent pada na przyswojenie teorii. Natomiast w przypadku szkoleń „miękkich” trenerzy zdobywają swoje kompetencje poprzez praktycznie działanie. Ich zajęcia najczęściej mają formę ćwiczeń, warsztatów, w których przeważają metody aktywizujące (drama, symulacje, gry integracyjne).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ochrona przed wypaleniem

Myśląc o rozwoju osobistym, trenerzy powinni pomyśleć także o ochronie przed wypaleniem zawodowym. Warto, by szkoleniowcy zdali sobie sprawę z jego istnienia. Dotychczas kojarzono je jedynie z takimi zawodami jak lekarz czy nauczyciel, dziś część trenerów również boryka się z wypaleniem. Istotnym elementem obrony przed tym zaburzeniem są szkolenia profilaktyczne i programy radzenia sobie ze stresem. Oprócz diagnozowania pierwszych oznak kryzysu, uczą jak dbać o higienę psychiczną i wyznaczać granice między sprawami własnymi a problemami klienta. Nieoceniony w tej materii jest również mentoring oraz superwizja ze strony bardziej doświadczonego trenera. Za czynnik ochronny uważa się także wsparcie ze strony bliskich oraz satysfakcjonujące relacje z innymi ludźmi.

Zobacz: Dlaczego warto badać potrzeby szkoleniowe?

Szkolenie trenera

Inną drogą samorozwoju trenera jest udział w dedykowanych dla tej grupy szkoleniach czy konferencjach. Mimo iż fundusze unijne kończą się w 2013 roku, wiele firm wciąż ma zakontraktowane szkolenia dla kadry trenerskiej. Można też zawsze rozejrzeć się za rządowymi programami podnoszenia kwalifikacji. Do takich inicjatyw należał Projekt systemowy PARP „Podnoszenie kompetencji kadry szkoleniowej”, w obrębie którego najlepsi mogli podnieść swoje kwalifikacje bez ponoszenia dodatkowych kosztów. W przypadku, gdy nie ma możliwości szkolenia z pieniędzy unijnych, pozostają płatne możliwości, zwłaszcza prężnie działające szkoły trenerskie. Bardziej istotne jednak jest to, żeby w ogóle się szkolić, bo jak często pokazuje praktyka - „szewc bez butów chodzi”.

Zobacz: Dobre szkolenie receptą na sukces w pośrednictwie nieruchomości

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA