REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kluczowe rady dla dobrego mówcy

Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
szkolenie, nauka, mówca
szkolenie, nauka, mówca

REKLAMA

REKLAMA

Wystąpienie publiczne i sztuka przemawiania to chleb powszedni każdego Trenera. Doskonały Trener, poza świetnym przygotowaniem merytorycznym, potrafi uczestnikom swoich szkoleń sprzedać wiedzę, którą ma w głowie. To niezmiernie ważne, aby przemawiać do nich w sposób, który zaangażuje ich w przebieg szkolenia i zmotywuje do wprowadzania w życie nowo zdobytych umiejętności. Zasady dobrego mówcy - trenera można sprowadzić do 7 kluczowych wskazówek.

Przygotuj się

REKLAMA

Solidne przygotowanie do warsztatu lub szkolenia jest absolutnie niezbędne, jeśli chcesz wypaść profesjonalnie. Musisz dokładnie wiedzieć, jakie informacje i umiejętności mają pozostać w głowie uczestników na koniec szkolenia. Wypisuj cele szkolenia jako całości i cele każdego etapu - ćwiczenia, wykładu czy prezentacji. Ta świadomość (a najlepiej kartka z wypisanymi celami) zabezpiecza Cię przed zbędnymi dygresjami i przed mówieniem nie na temat. Dzięki temu możesz też w każdej chwili sprawdzić, na jakim etapie pracy jesteś i czy wyrabiasz się z czasem. Jeśli planujesz dłuższe przemowy, najpierw napisz ich treść, a potem przećwicz je z kimś. Sprawdź, czy to, co chcesz powiedzieć, jest dla drugiej strony zrozumiałe i czy nie mówisz zbyt długo. Zadbaj również o logiczną spójność pomiędzy poszczególnymi elementami szkolenia. Zastanów się, czy kolejne ćwiczenia wynikają z poprzedniego i czy każde z nich prowadzi Cię do wyznaczonego wcześniej celu. Chaos wypowiedzi jest zabójcą uwagi.

REKLAMA

Specyfiką szkoleń jest to, że często z daną grupą pracujemy tylko raz. A to oznacza, że masz tylko jedną szansę, żeby dobrze wypaść. Jeden z uczestników szkoleń na temat wystąpień publicznych nazwał to zasadą 4P - Porządne Przygotowanie Przeciwdziała Porażce.

Zobacz serwis: Szkolenia

Zwracaj uwagę na słowa

Język jest podstawowym narzędziem naszej pracy. Zwróć uwagę na sposób, w jaki się komunikujesz. Staraj się mówić do słuchaczy ich językiem - „kosztowe reperkusje wysokiej rotacji pracowników liniowych” to zwrot niezrozumiały niemal dla wszystkich, zastępuj wszystkie tego typu hasła prostymi zwrotami, zrozumiałymi nawet dla laika. Nie bój się, że mówiąc prostym językiem, obniżysz swój autorytet. Przypomnij sobie, w jaki sposób o nauce mówił w swoich programach Wiktor Niedzicki - czy uważasz, że on nie znał się na tym, co prezentował? Twoim zadaniem jest przekazanie wiedzy, a nie popisywanie się erudycją.

Dbaj o siebie

Trener pracuje całym sobą - i intelektem, i ciałem. Przemęczony i zestresowany mówca - to zły mówca. Sposób, w jaki się zachowujesz i jak mówisz - świadczy o Twoim profesjonalizmie. Głos i mowa ciała są integralną częścią naszej pracy. Jak oceniłbyś aktora, którego z powodu chrypki nie słychać w ostatnim rzędzie? Właśnie dlatego powinieneś szczególną uwagę przykładać do swojej kondycji psychofizycznej. Zadbaj o sen i właściwą dietę. Przerzuć się z kawy na wodę niegazowaną. Ubierz się odpowiednio i wygodnie. Jeśli jesteś podatny na tremę i stres, naucz się technik oddychania relaksacyjnego. Praca z grupą wymaga ciągłego skupienia i uwagi. Dobry trener nie tylko widzi i słyszy to, co dzieje się w grupie „tu i teraz”, ale potrafi również odnieść to do całości procesu, który prowadzi. Taka koncentracja i dwutorowe myślenie zużywają ogromne ilości energii, dlatego musisz zadbać o swój relaks i regenerację sił.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz serwis: Manager

Zbieraj informacje zwrotne i wykorzystuj je w rozwoju

Analiza efektywności szkolenia stała się już standardem. Warto jednak do ankiet poszkoleniowych dodać pytania związane z jakością samego przemawiania do uczestników. Pytania w dotyczące autoprezentacji trenera, umiejętności wzbudzania zainteresowania, sposobów przekazywania wiedzy mogą być niezwykle cennymi wskazówkami rozwojowymi dla osób szkolących. Szczególne znaczenie ma tu również superwizja - obserwacje innego trenera, są doskonałym punktem wyjścia do szlifowania własnego warsztatu pracy.

Mniej znaczy więcej

Jesteś specjalistą w swojej dziedzinie i potrafisz wiele powiedzieć na temat zagadnień związanych ze szkoleniem. Musisz jednak pamiętać, że możliwość przyswajania wiedzy w krótkim czasie jest bardzo ograniczona i lepiej, żeby uczestnik dowiedział się mniej, ale za to zapamiętał więcej. Dlatego skracaj swoje przemowy do niezbędnego minimum. Pozwól uczestnikom mówić i wyciągać wnioski. Pytaj i wyciągaj wiedzę z ich głów. W ten sposób zaangażujesz ich we współpracę. Zastanów się, w jaki sposób można streścić informacje, które chcesz im przekazać. Może warto posłużyć się metaforą, symbolem lub obrazem, które po dodaniu krótkiego komentarza wyczerpią temat. Zwróć również uwagę na materiały dodatkowe, które wręczasz uczestnikom. Przeładowane slajdy PowerPoint i obszerne skrypty odwracają uwagę słuchaczy od tego, co masz do powiedzenia. Pamiętaj, że to Ty, a nie materiały dodatkowe - jesteś odpowiedzialny za przekazywanie wiedzy.

Pobudzaj ciekawość

Ludzie z natury są ciekawi świata. Doświadczenie pokazuje, że nawet niezbyt interesującą informację można przekazać w nietypowy i intrygujący sposób. Wykorzystuj zagadki, symbole i historie z życia wzięte, aby pobudzić zainteresowanie osób, do których mówisz. Nie musisz wymyślać niczego przełomowego. Czasem prosta demonstracja zasady zdziała więcej niż tysiąc słów. Doskonałym przykładem jest tu „głuchy telefon” - ta z pozoru niewinna zabawa wyzwala w uczestnikach mnóstwo wniosków na temat zakłóceń w komunikacji. Jedyne, co pozostaje trenerowi po przeprowadzeniu takiego ćwiczenia - to podsumowanie. Zadawaj uczestnikom pytania otwarte, rób ćwiczenia i rozgrzewki, które pobudzają kreatywność oraz wzbudzają śmiech. Zainteresowanie słuchaczy to kamień milowy na drodze do efektywnego szkolenia. 

Zobacz serwis: Zarządzanie

Pilnuj czasu!

REKLAMA

Szkolenia mają to do siebie, że często albo są bardzo krótkie i przeładowane programem albo długie i dość nużące dla uczestników. Z tego względu dyscyplina czasowa jest szalenie istotna. Jeśli wyznaczasz czas na dane ćwiczenie - trzymaj się go. To pozwoli Ci zrealizować cały program zgodnie z planem. Jeśli planujesz przerwy, poinformuj o tym uczestników wcześniej i stosuj się do planu. W ten sposób okażesz szacunek uczestnikom, a oni odwdzięczą się tym samym. Dodatkowo każdy z nich będzie wiedział, w jaki sposób gospodarować swoją energią, żeby starczyło jej na cały moduł. Trzymanie się ram czasowych pokazuje Twój profesjonalizm, a uczestnikom daje podstawowe poczucie bezpieczeństwa, które umożliwia im otwarcie się na treść szkolenia.

Każdy trener to jednocześnie mówca. Kiepskie wystąpienia mogą zamaskować najobszerniejszą wiedzę merytoryczną osoby, która szkoli i skutecznie utrudnić przekazywanie tej wiedzy innymi. Przemawianie do słuchaczy jest elementem naszego zawodowego warsztatu i przekłada się na profesjonalizm i jakość szkolenia, dlatego warto zwrócić szczególną uwagę na to, w jaki sposób komunikujemy się z uczestnikami.

Powyższe wskazówki nie wyczerpują może tematu, ale z całą pewnością stanowią dobry materiał do autorefleksji i są podpowiedzią pomocną podczas doskonalenia własnych umiejętności zawodowych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wakacje składkowe dla małych przedsiębiorców. Nowa wersja projektu ustawy z rocznym limitem wydatków

    Ministerstwo Rozwoju i Technologii opublikowało nową wersję projektu ustawy o tzw. wakacjach składkowych. Obniżono w nim szacunek kosztu rozwiązania dla finansów publicznych w 10 lat do 20,4 mld zł z niemal 25 mld zł.

    Model pracy w firmie: work-life balance czy work-life integration? Pracować by żyć, czy żyć, by pracować?

    Zacierają się granice między życiem prywatnym i zawodowym. Jednak dla większości pracowników życie osobiste jest ważniejsze niż zawodowe. Pracodawcy powinni wsłuchiwać się w potrzeby i oczekiwania swoich pracowników i w zależności od tego wybierać model pracy w firmie.

    Jak handel wykorzystuje nowe technologie

    Technologia to nieodłączna część funkcjonowania nowoczesnej dystrybucji towarów. Pracownicy sektora sprzedaży nie wyobrażają sobie bez niej pracy. Tak wynika z raportu Slack przygotowanego na bazie ankiety wśród dyrektorów i menadżerów z sektora handlowego. 

    Komisja Europejska wydała wstępną pozytywną ocenę pierwszego wniosku z Krajowego Planu Odbudowy

    Mamy dobrą wiadomość: jest formalna zgoda KE ws. akceptacji pierwszego wniosku z Krajowego Planu Odbudowy, jak też warunku związanego z Kartą Praw Podstawowych UE - poinformowała w czwartek minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

    REKLAMA

    Ukrainie trzeba pomagać, ale import produktów rolnych do Unii Europejskiej nie może mieć takiej formy jak obecnie

    Po wybuchu wojny doszło do załamania wymiany handlowej Ukrainy. Obecnie głównym kierunkiem ukraińskiej sprzedaży zagranicznej jest Unia Europejska. Otwarcie UE na ukraiński import produktów rolnych nie może mieć takiej formy jak obecnie. Rolnicy polscy i z innych krajów unijnych nie wytrzymają konkurencji.

    Firma źle zarządzająca ryzykiem może pożegnać się z ubezpieczeniem?

    Jedynie 44 proc. firm w Polsce ma sformalizowaną politykę zarządzania ryzykiem. Podejście do zarządzania ryzykiem w biznesie wciąż wymaga jeszcze dużo pracy. Co firmy ubezpieczają najczęściej? 

    Ponad 20 mln zł z tytułu niezapłaconych podatków. Rozbita została zorganizowana grupa przestępcza zajmująca się przestępczością akcyzową

    Zorganizowana grupa przestępcza zajmująca się przestępczością akcyzową została rozbita. Śledczy szacują straty Skarbu Państwa na ponad 20 mln zł.

    Co to jest działalność badawczo-rozwojowa? W teorii i praktyce

    Działalność badawczo-rozwojową definiuje m.in. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce – ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. oraz Podręcznik Frascati. Zgodnie z definicją działalność badawczo-rozwojowa to twórcza praca podejmowana w sposób celowy i systematyczny, mająca na celu zwiększenie zasobów wiedzy oraz tworzenie nowych zastosowań dla istniejącej wiedzy. Działalność B+R zawsze ukierunkowana jest na nowe odkrycia, oparte na oryginalnych koncepcjach lub hipotezach. Nie ma pewności co do ostatecznego wyniku, ale jest ona planowana i budżetowana, a jej celem jest osiągnięcie wyników, które mogłyby być swobodnie przenoszone lub sprzedawane na rynku. Co to oznacza w praktyce? 

    REKLAMA

    Każdy projekt finansowany z UE musi uwzględniać zasady horyzontalne. O jakie zasady chodzi?

    Polityka horyzontalna Unii Europejskiej, która powinna być uwzględniona w każdym projekcie dofinansowanym z Funduszy Europejskich, to równe szanse i niedyskryminacja, równość kobiet i mężczyzn, zrównoważony rozwój oraz zasada „nie czyń poważnych szkód”. Ponadto, beneficjenci są zobligowani do przestrzegania Karty Praw Podstawowych UE oraz spełnienia horyzontalnego warunku podstawowego w zakresie wdrażania postanowień Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych.

    Polskie bizneswoman systematycznie przejmują kierowanie firmami z branży hotelarskiej i gastronomicznej

    Już prawie co czwarta firma działająca w branży HoReCa – hotele, restauracje, catering, ma szefową a nie szefa. W firmach mających jednego właściciela ten odsetek jest nawet wyższy i wynosi 48 procent. Biznesy zarządzane przez kobiety z tej branży należą do prowadzonych najlepiej.

    REKLAMA