REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kluczowe rady dla dobrego mówcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
szkolenie, nauka, mówca
szkolenie, nauka, mówca

REKLAMA

REKLAMA

Wystąpienie publiczne i sztuka przemawiania to chleb powszedni każdego Trenera. Doskonały Trener, poza świetnym przygotowaniem merytorycznym, potrafi uczestnikom swoich szkoleń sprzedać wiedzę, którą ma w głowie. To niezmiernie ważne, aby przemawiać do nich w sposób, który zaangażuje ich w przebieg szkolenia i zmotywuje do wprowadzania w życie nowo zdobytych umiejętności. Zasady dobrego mówcy - trenera można sprowadzić do 7 kluczowych wskazówek.

Przygotuj się

Solidne przygotowanie do warsztatu lub szkolenia jest absolutnie niezbędne, jeśli chcesz wypaść profesjonalnie. Musisz dokładnie wiedzieć, jakie informacje i umiejętności mają pozostać w głowie uczestników na koniec szkolenia. Wypisuj cele szkolenia jako całości i cele każdego etapu - ćwiczenia, wykładu czy prezentacji. Ta świadomość (a najlepiej kartka z wypisanymi celami) zabezpiecza Cię przed zbędnymi dygresjami i przed mówieniem nie na temat. Dzięki temu możesz też w każdej chwili sprawdzić, na jakim etapie pracy jesteś i czy wyrabiasz się z czasem. Jeśli planujesz dłuższe przemowy, najpierw napisz ich treść, a potem przećwicz je z kimś. Sprawdź, czy to, co chcesz powiedzieć, jest dla drugiej strony zrozumiałe i czy nie mówisz zbyt długo. Zadbaj również o logiczną spójność pomiędzy poszczególnymi elementami szkolenia. Zastanów się, czy kolejne ćwiczenia wynikają z poprzedniego i czy każde z nich prowadzi Cię do wyznaczonego wcześniej celu. Chaos wypowiedzi jest zabójcą uwagi.

REKLAMA

REKLAMA

Specyfiką szkoleń jest to, że często z daną grupą pracujemy tylko raz. A to oznacza, że masz tylko jedną szansę, żeby dobrze wypaść. Jeden z uczestników szkoleń na temat wystąpień publicznych nazwał to zasadą 4P - Porządne Przygotowanie Przeciwdziała Porażce.

Zobacz serwis: Szkolenia

Zwracaj uwagę na słowa

Język jest podstawowym narzędziem naszej pracy. Zwróć uwagę na sposób, w jaki się komunikujesz. Staraj się mówić do słuchaczy ich językiem - „kosztowe reperkusje wysokiej rotacji pracowników liniowych” to zwrot niezrozumiały niemal dla wszystkich, zastępuj wszystkie tego typu hasła prostymi zwrotami, zrozumiałymi nawet dla laika. Nie bój się, że mówiąc prostym językiem, obniżysz swój autorytet. Przypomnij sobie, w jaki sposób o nauce mówił w swoich programach Wiktor Niedzicki - czy uważasz, że on nie znał się na tym, co prezentował? Twoim zadaniem jest przekazanie wiedzy, a nie popisywanie się erudycją.

REKLAMA

Dbaj o siebie

Trener pracuje całym sobą - i intelektem, i ciałem. Przemęczony i zestresowany mówca - to zły mówca. Sposób, w jaki się zachowujesz i jak mówisz - świadczy o Twoim profesjonalizmie. Głos i mowa ciała są integralną częścią naszej pracy. Jak oceniłbyś aktora, którego z powodu chrypki nie słychać w ostatnim rzędzie? Właśnie dlatego powinieneś szczególną uwagę przykładać do swojej kondycji psychofizycznej. Zadbaj o sen i właściwą dietę. Przerzuć się z kawy na wodę niegazowaną. Ubierz się odpowiednio i wygodnie. Jeśli jesteś podatny na tremę i stres, naucz się technik oddychania relaksacyjnego. Praca z grupą wymaga ciągłego skupienia i uwagi. Dobry trener nie tylko widzi i słyszy to, co dzieje się w grupie „tu i teraz”, ale potrafi również odnieść to do całości procesu, który prowadzi. Taka koncentracja i dwutorowe myślenie zużywają ogromne ilości energii, dlatego musisz zadbać o swój relaks i regenerację sił.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz serwis: Manager

Zbieraj informacje zwrotne i wykorzystuj je w rozwoju

Analiza efektywności szkolenia stała się już standardem. Warto jednak do ankiet poszkoleniowych dodać pytania związane z jakością samego przemawiania do uczestników. Pytania w dotyczące autoprezentacji trenera, umiejętności wzbudzania zainteresowania, sposobów przekazywania wiedzy mogą być niezwykle cennymi wskazówkami rozwojowymi dla osób szkolących. Szczególne znaczenie ma tu również superwizja - obserwacje innego trenera, są doskonałym punktem wyjścia do szlifowania własnego warsztatu pracy.

Mniej znaczy więcej

Jesteś specjalistą w swojej dziedzinie i potrafisz wiele powiedzieć na temat zagadnień związanych ze szkoleniem. Musisz jednak pamiętać, że możliwość przyswajania wiedzy w krótkim czasie jest bardzo ograniczona i lepiej, żeby uczestnik dowiedział się mniej, ale za to zapamiętał więcej. Dlatego skracaj swoje przemowy do niezbędnego minimum. Pozwól uczestnikom mówić i wyciągać wnioski. Pytaj i wyciągaj wiedzę z ich głów. W ten sposób zaangażujesz ich we współpracę. Zastanów się, w jaki sposób można streścić informacje, które chcesz im przekazać. Może warto posłużyć się metaforą, symbolem lub obrazem, które po dodaniu krótkiego komentarza wyczerpią temat. Zwróć również uwagę na materiały dodatkowe, które wręczasz uczestnikom. Przeładowane slajdy PowerPoint i obszerne skrypty odwracają uwagę słuchaczy od tego, co masz do powiedzenia. Pamiętaj, że to Ty, a nie materiały dodatkowe - jesteś odpowiedzialny za przekazywanie wiedzy.

Pobudzaj ciekawość

Ludzie z natury są ciekawi świata. Doświadczenie pokazuje, że nawet niezbyt interesującą informację można przekazać w nietypowy i intrygujący sposób. Wykorzystuj zagadki, symbole i historie z życia wzięte, aby pobudzić zainteresowanie osób, do których mówisz. Nie musisz wymyślać niczego przełomowego. Czasem prosta demonstracja zasady zdziała więcej niż tysiąc słów. Doskonałym przykładem jest tu „głuchy telefon” - ta z pozoru niewinna zabawa wyzwala w uczestnikach mnóstwo wniosków na temat zakłóceń w komunikacji. Jedyne, co pozostaje trenerowi po przeprowadzeniu takiego ćwiczenia - to podsumowanie. Zadawaj uczestnikom pytania otwarte, rób ćwiczenia i rozgrzewki, które pobudzają kreatywność oraz wzbudzają śmiech. Zainteresowanie słuchaczy to kamień milowy na drodze do efektywnego szkolenia. 

Zobacz serwis: Zarządzanie

Pilnuj czasu!

Szkolenia mają to do siebie, że często albo są bardzo krótkie i przeładowane programem albo długie i dość nużące dla uczestników. Z tego względu dyscyplina czasowa jest szalenie istotna. Jeśli wyznaczasz czas na dane ćwiczenie - trzymaj się go. To pozwoli Ci zrealizować cały program zgodnie z planem. Jeśli planujesz przerwy, poinformuj o tym uczestników wcześniej i stosuj się do planu. W ten sposób okażesz szacunek uczestnikom, a oni odwdzięczą się tym samym. Dodatkowo każdy z nich będzie wiedział, w jaki sposób gospodarować swoją energią, żeby starczyło jej na cały moduł. Trzymanie się ram czasowych pokazuje Twój profesjonalizm, a uczestnikom daje podstawowe poczucie bezpieczeństwa, które umożliwia im otwarcie się na treść szkolenia.

Każdy trener to jednocześnie mówca. Kiepskie wystąpienia mogą zamaskować najobszerniejszą wiedzę merytoryczną osoby, która szkoli i skutecznie utrudnić przekazywanie tej wiedzy innymi. Przemawianie do słuchaczy jest elementem naszego zawodowego warsztatu i przekłada się na profesjonalizm i jakość szkolenia, dlatego warto zwrócić szczególną uwagę na to, w jaki sposób komunikujemy się z uczestnikami.

Powyższe wskazówki nie wyczerpują może tematu, ale z całą pewnością stanowią dobry materiał do autorefleksji i są podpowiedzią pomocną podczas doskonalenia własnych umiejętności zawodowych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

REKLAMA

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

REKLAMA

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

REKLAMA