Wizerunek firmy w sieci - firmowa domena
REKLAMA
REKLAMA
Wybór nazwy adresu internetowego oraz jego rozszerzenia to bardzo ważne decyzje, na które warto poświęcić czas i uwagę, aby w przyszłości mogły pracować na sukces firmy. Należy pamiętać, że adres firmowej strony WWW powinien być odpowiednio dobrany do profilu firmy oraz łatwy do zapamiętania dla jej klientów.
REKLAMA
REKLAMA
W przypadku, gdy nazwa domeny składa się z co najmniej dwóch wyrazów warto zarejestrować domenę z myślnikiem. Należy zwrócić uwagę, że kontakt odbiorcy z adresem strony WWW (promowanym np. na plakatach lub w spotach telewizyjnych) jest bardzo krótki. Dlatego ważne jest, aby domena była łatwa do odczytania.
Potencjalnym klientom dużo łatwiej zapamiętać nazwę, która składa się ze słów klarownie oddzielonych „-”. Właściwie każda firma powinna zarejestrować rozszerzenie polskie .pl, ze względu na fakt, iż jest ono najpopularniejsze i najczęściej wpisywane w wyszukiwarki internetowe przez internautów. Spośród wielu dostępnych rozszerzeń warto zarejestrować właśnie te najbardziej popularne (.pl, .eu, .com) oraz te, które bezpośrednio kojarzą się z działalnością firmy. Dokonując wyboru tych rozszerzeń należy zadać dwa pytania: gdzie i dla kogo ma być dostępny serwis WWW funkcjonujący pod daną domeną. Jest to ważne, gdyż rozszerzenie może świadczyć o profilu lub zasięgu działalności firmy, która rejestruje domenę.
Polecamy: Jakie znaczenie ma domena internetowa dla przedsiębiorców?
Rejestracja wybranej domeny
Kiedy już dokonany zostanie wybór, rozszerzenia oraz usługodawcy wystarczy złożyć zamówienie. W tym celu należy wejść na stronę wybranego registrara. W pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy wybrana domena jest dostępna. Jeśli tak, warto niezwłocznie ją zarejestrować, by ktoś inny nie stał się jej abonentem. W przypadku gdy domena jest zajęta można zmienić nazwę na inną, zarejestrować ją z innym rozszerzeniem lub spróbować odkupić domenę od jej obecnego abonenta.
Poprawność danych przy rejestracji
W przypadku firmowej domeny internetowej niezmiernie ważna jest poprawność danych podanych w trakcie rejestracji. Wprowadzenie błędnych danych może rzutować na funkcjonowanie oraz zarządzanie usługą w późniejszym czasie.
REKLAMA
Należy pamiętać, że według prawa abonentem domeny jest podmiot (firma lub osoba fizyczna), na rzecz którego zarejestrowana jest domena i którego dane zostały podane podczas rejestracji usługi. Tylko abonent w trakcie okresu abonamentowego może w pełni dysponować domeną. Dlatego też warto wiedzieć o kilku prostych zasadach przy rejestracji domeny.
Dane muszą być aktualne i prawdziwe. Jeżeli firma posługuje się zamiennie skrótem własnej nazwy, przy rejestracji powinna podać pełną nazwę firmy taką, jaka widnieje na dokumentach identyfikacyjnych (np. na wyciągu KRS). Adres firmy należy podać zgodny z jej zarejestrowaniem, a nie siedzibą bądź adresem korespondencji. Ważny jest także poprawnie wprowadzony numer REGON. Częstym błędem ze strony firm jest podawanie ogólnych danych do korespondencji. Najlepiej jest wybrać jedną osobę, która będzie odpowiedzialna za administrowanie domeną.
Polecamy: Inspiracje i pomysły w reklamie czyli jak reklamować w zgodzie z prawem
Rejestracja domeny na firmę
Ważną kwestią jest to, aby domena została zarejestrowana na właściciela firmy, bądź na dane firmy. Przedsiębiorstwo nigdy nie powinno rejestrować usługi na pracownika firmy lub webmastera, który zajmuje się tworzeniem firmowej strony WWW. Wiąże się do z prawem do dysponowania domeną. Jeśli wykonanie serwisu WWW zlecone zostanie zewnętrznej firmie, warto dopilnować, aby domena prowadząca do witryny zarejestrowana była na firmę zlecającą, nie na wykonawcę. Stanowi to zabezpieczenie przed ewentualną sytuacją, w której po zakończeniu współpracy z firmą zewnętrzną, prawo przedsiębiorstwa do dysponowania domeną mogłoby zostać zakwestionowane. Podobne utrudnienia mogą wystąpić, jeśli podczas zakupu usługi zostały podane dane pracownika, który zajmował się rejestracją lub odpowiedzialny jest w firmie za administrowanie serwisem. Jeśli zostanie zakończona współpraca z pracownikiem, mogą wystąpić utrudnienia w pełnym zarządzaniu usługą. Udowodnienie, że firma ma prawo do dysponowania domeną może być kosztowne oraz czasochłonne. W tym czasie funkcjonowanie firmowej strony WWW może być zagrożone, a nawet wiązać się z jej zawieszeniem. W rezultacie przedsiębiorstwo może ponieść straty nie tylko finansowe, ale również wizerunkowe.
Warto czytać regulaminy.
Domena internetowa ma w sobie duży potencjał marketingowy. Każda firma, która chce się liczyć na rynku powinna zarejestrować swoją domenę. Dzięki adresowi WWW, klienci mogą zapoznać się z ofertą przedsiębiorstwa, bądź z już zrealizowanymi projektami. Właściwie dobrana nazwa domeny wpływa na rozpoznawalność przedsiębiorstwa oraz gwarantuje wzrost zainteresowania ofertą firmy.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.