REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy warto posiadać domenę europejską

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Daniel Korytas

REKLAMA

REKLAMA

Planujesz dotrzeć do potencjalnych kontrahentów z UE? Pomyśl o utworzenia domeny z rozszerzeniem.eu. Nadal wielu przedsiębiorców nie jest świadomych, jakie korzyści może przynieść rejestracja domeny europejskiej.

Początki domeny .eu

REKLAMA

REKLAMA

Operatorem domeny europejskiej, czyli organem zajmującym się nadzorem nad jej rejestracją, jest organizacja non-profit o nazwie EURid. Otwarta rejestracja domeny .eu rozpoczęła się w kwietniu 2006 roku. Od samego początku istnienia, domena europejska cieszyła się ogromnym zainteresowaniem.

Adres z rozszerzeniem .eu może być zarejestrowany przez przedsiębiorstwa mające siedzibę na terenie Unii Europejskiej oraz osoby zamieszkujące jej obszar.

Obecnie zarejestrowanych jest ponad 3,2 mln domen z rozszerzeniem .eu, w tym w samej Polsce ponad 190 tys. Świadectwem korzyści płynących z posiadania domeny europejskiej jest jej rosnąca z każdym dniem popularność.

REKLAMA

Korzyści posiadania domeny .eu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Posiadanie adresu z rozszerzeniem .eu może przynieść wiele korzyści. Jedną z nich jest szerokie grono potencjalnych klientów i kontrahentów. Do Unii Europejskiej należy obecnie 27 państw, które łącznie zamieszkuje 500 milionów obywateli, a każdy z nich może być klientem bądź kontrahentem firmy. Ponadto przedsiębiorstwa, które działają na terenach europejskich mogą dotrzeć do ich mieszkańców za pomocą jednego adresu WWW. Jest to korzystne szczególnie dla firm posiadających oddziały w różnych krajach, a dla każdego z nich oddzielną stronę WWW. Przedsiębiorstwa te mogą zamieścić wszystkie serwisy pod jednym adresem internetowym.

Klientom łatwiej będzie odnaleźć właściwą dla siebie lokalną wersję firmowej strony WWW, jeśli wszystkie będą znajdowały się pod jedną domeną. 

Posiadanie domeny europejskiej jest niezwykle korzystne zarówno dla firm działających na rynku zagranicznym, jak i tych, które do tej pory swoją ofertę skierowały jedynie do polskich klientów. Szczególnie w drugim przypadku korzyści płynące z rejestracji adresów z rozszerzeniem .eu mogą niezwykle zwiększyć potencjał rozwoju działalności. Dlatego nie warto ograniczać możliwości promocyjnych firmowej strony WWW poprzez rejestrację adresu jedynie w domenie .pl. Przedsiębiorstwo niejako straciłoby możliwość dotarcia do szerokiego grona potencjalnych klientów, którzy zamieszkują inne kraje. 

Polecamy serwis Mała firma

Rejestracja adresu WWW z rozszerzeniem .eu jest korzystna dla przedsiębiorstw, które zamierzają rozszerzyć obszar działań na kraje Unii Europejskiej. Mogą sprawdzić np. czy firmowa strona WWW jest odpowiednia dla danego rynku oraz jakim cieszy się zainteresowaniem.

Niejednokrotnie zdarza się, że firmy nieplanujące do tej pory działań zmierzających do poszerzenia zasięgu, nawiązują współpracę z zagranicznymi kontrahentami. Rejestracja domeny europejskiej i wynikające z tego korzyści mogą stać się dla przedsiębiorstwa impulsem, który znacząco przyśpieszy rozwój firmy. 

Co z nazwą?

Przedsiębiorstwa, które decydują się na zakup adresu z rozszerzeniem .eu niejednokrotnie zastanawiają się, jaką nazwę warto dla niego wybrać. Wszystkich domen dotyczy podstawowa zasada.

Mianowicie, nazwa domeny powinna być krótka oraz łatwa do zapamiętania, bez względu na to, z jaką końcówką występuje.

Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest użycie w adresie strony WWW nazwy przedsiębiorstwa lub jego produktów. Przedsiębiorstwo będzie promowane pod jedną marką, niezależnie od tego, z jakiego kraju będą pochodzić konsumenci i kontrahenci.

Może się zdarzyć, że adresy internetowe z użyciem firmowych nazw będą już zarejestrowane. Należy wtedy rozważyć użycie w adresie internetowym słów kluczowych dla danej branży. Warto przy tym zastanowić się, do kogo skierowany będzie firmowy serwis WWW. Użycie słów w ojczystym języku nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem. Może on nie być na tyle znany, by był zrozumiały dla wszystkich potencjalnych odbiorców. Warto wtedy zastosować słowa zaczerpnięte z języka angielskiego. Jest to odpowiednie rozwiązanie zarówno dla przedsiębiorstw, które działają na terenie całej Europy, jak i tych funkcjonujących w obrębie własnego kraju. Dzięki zastosowaniu popularnego języka nie muszą się ograniczać jedynie do odbiorców z terenów Polski. Jednocześnie, adres strony WWW będzie zrozumiały dla Internautów z kraju oraz zagranicy.
Firmy, które prowadzą działalność w określonych państwach i do ich mieszkańców głównie kierują serwis internetowy, mogą zastosować w adresie strony WWW słowa w językach odpowiadających tym krajom. 

Polskie przedsiębiorstwo produkujące obuwie, prowadzi działania na terenie Niemiec, Austrii i Niderlandów. W takim przypadku firma powinna zarejestrować adres z użyciem słowa kluczowego w języku polskim z rozszerzeniem .eu, a także odpowiedniki w języku niemieckim oraz angielskim. Jeżeli więc adres w języku polskim brzmiałby www.obuwie.eu, firma powinna zarejestrować również warianty www.shoes.eu oraz www.shuhe.eu. O ile oczywiście adresy te nie zostały wcześniej zarejestrowane. 

Zapoznaj się również Czy warto zarejestrować domenę globalną

Język na stronie WWW

Kolejną istotną kwestią jest język, w którym napisane powinny być informacje zawarte na stronie WWW, zamieszczonej pod adresem w domenie europejskiej. W tym przypadku również należy wziąć pod uwagę obszar, na którym firma oferuje swoje usługi. Jeżeli są to konkretne kraje, warto by przedsiębiorstwo zamieściło na swojej stronie internetowej treści w odpowiadających im językach. Dzięki temu zabiegowi, klientom oraz kontrahentom znacznie łatwiej będzie poruszać się po witrynie firmy. Dodatkowo, działanie to jest świadectwem profesjonalnego podejścia przedsiębiorstwa do prowadzonych działań. 

Firmy, działające jedynie w rodzimym kraju mogą zdecydować się na budowę firmowej witryny w ojczystym języku. W Sieci dostępne są bezpłatne translatory, które umożliwiają przetłumaczenie treści na wiele języków. Niemniej jednak, mogą one popełniać błędy, szczególnie jeżeli język charakteryzuje się zawiłą gramatyką. Natomiast nieścisłości wynikłe wskutek błędnej translacji, mogą utrudnić lub wręcz uniemożliwić poprawne zrozumienie zawartości witryny.

Warto więc zastanowić się nad umieszczeniem informacji w drugim wariancie, np. w języku angielskim, który cieszy się dużą popularnością w krajach europejskich. Dzięki temu zwiększa się szansa, że oferta dotrze do zagranicznych odbiorcy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

REKLAMA

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA