REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ryzyko związane z piractwem w firmie

REKLAMA

REKLAMA

Jak wynika z badań zleconych przez BSA, 1/5 małych i średnich firm europejskich uważa, że „nie istnieje ryzyko” związane z instalowaniem, ściąganiem lub używaniem oprogramowania bez licencji . Jednak takie podejście nieodłącznie niesie ze sobą wiele niebezpieczeństw biznesowych. Nie licząc aspektów prawnych i finansowych istnieją również inne istotne zagrożenia.

Przeświadczenie o nieistniejącym ryzyku, jak również pogląd, że używanie oprogramowania bez licencji nie jest czymś czym należałoby się przejmować, stanowi niepokojącą tendencję. Ignorowanie zagrożeń związanych z korzystaniem z oprogramowania bez licencji może narazić fi rmę na poważne ryzyko operacyjne, techniczne, fi nansowe i prawne.

REKLAMA

Ryzyko operacyjne i techniczne

Utrata danych

Badania przeprowadzone przez IDC ujawniły, że w połowa pirackiego oprogramowania ściągniętego z Internetu lub zainstalowanego z podrobionej płyty CD zawiera „dodatkowy kod” w postaci trojanów, wirusów komputerowych lub oprogramowania szpiegującego, które mogą uszkodzić system lub przyczynić się do ujawnienia danych biznesowych osobom niepowołanym. Dodatkowo oprogramowanie pirackie może nie zapewniać dostępu do tak zwanych łatek bezpieczeństwa (ang. security patches), a tylko w niektórych przypadkach pozwala na instalację łatek krytycznych (ang. critical patches). Przestój w pracy i naruszenie zasad bezpieczeństwa może
mieć natychmiastowe negatywne skutki dla działalności firmy.

Utrata funkcjonalności

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pirackie oprogramowanie ściągane z Internetu lub sieci P2P ma zazwyczaj niższy standard i oprócz zagrożeń związanych z bezpieczeństwem może spowodować utratę funkcjonalności oraz problemy z kompatybilnością programów, które nie występują w licencjonowanych wersjach oprogramowania. Kopie bez licencji mogą także nie otrzymywać wszystkich aktualizacji. W praktyce oznacza to, że pracownicy firmy nie wykorzystają w pełni możliwości oprogramowania, pozostając w tyle za konkurencją, która dysponując wszystkimi potrzebnymi narzędziami będzie działać szybciej i skuteczniej. Istnieje również niebezpieczeństwo, że dane zostaną uszkodzone lub źle zapisane, co doprowadzi do ich utraty.

Brak pomocy technicznej

W związku z tym, że powodzenie działalności gospodarczej w dużej mierze zależy od technologii informatycznych, istotne jest zapewnienie sprawnej pomocy technicznej. Użytkownicy oprogramowania bez licencji zwykle nie mają jednak dostępu do wsparcia technicznego zapewnianego przez dostawców. W konsekwencji takie oprogramowanie funkcjonuje mniej wydajnie.

Utrata reputacji

Chociaż trudno to określić ilościowo, nie da się zaprzeczyć że ujawnienie informacji, iż firma używa nielegalnego oprogramowania negatywnie wpływa na jej reputację i stanowi realne zagrożenie: wystarczy pomyśleć co by się stało, gdyby klienci nie otrzymywali takiego poziomu usług, jakiego oczekują. W ankiecie przeprowadzonej w
Wielkiej Brytanii 42% zapytanych osób stwierdziło, że gdyby ich klienci wiedzieli, że używają oni nielegalnego oprogramowania, byliby mniej skłonni do przeprowadzania z nimi transakcji.

Ryzyko finansowe i prawne

Konsekwencje prawne

REKLAMA

Tworzenie i rozwój oprogramowania to lata inwestycji. To cały proces, na który składają się pomysły i talent autorów, programistów i grafików. Tak samo jak każdy utwór, program komputerowy jest chroniony prawem autorskim, które powinno być przestrzegane, aby umożliwić postęp w branży informatycznej. Kupując oprogramowanie nie nabywamy praw autorskich. Dzięki licencji stajemy się licencjobiorcą, który ma prawo korzystać z oprogramowania na pewnych warunkach określonych przez ich właściciela, którym na ogół jest producent oprogramowania.

Licencja to dokument prawny, który określa warunki korzystania z danego oprogramowania. Jeśli jakaś firma narusza warunki określone w umowie licencyjnej, na przykład umyślnie lub nieświadomie kopiuje, rozpowszechnia, lub instaluje oprogramowanie w sposób zabroniony przez licencję, narusza w ten sposób prawa autorskie i popełnia przestępstwo. Grozi za to odpowiedzialność karna i cywilna, która może być różna w poszczególnych krajach europejskich, jednak są to zazwyczaj dotkliwe kary.

Koszty bycia złapanym

W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że firma używa nielegalnego oprogramowania, BSA podejmuje zazwyczaj działania prawne. Jeżeli okaże się, że firma naruszyła prawa autorskie, na przykład poprzez instalację w komputerach firmowych oprogramowania bez licencji, musi się liczyć z obowiązkiem zapłaty odszkodowania w wysokości podwójnej lub potrójnej wartości opłat licencyjnych, a ponadto kosztów obsługi prawnej i kosztów sądowych. Ponadto, aby dalej korzystać z oprogramowania w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, firma musi nabyć legalne wersje oprogramowania.

Konsekwencje finansowe

Oprócz odszkodowania w potrójnej lub podwójnej wysokości opłaty licencyjnej, firma musi się liczyć z obowiązkiem pokrycia kosztów obsługi prawnej i kosztów sądowych, a osoba winna naruszenia praw autorskich do oprogramowania z obowiązkiem zapłaty grzywny.

Koszty naprawienia naruszenia

Ponadto, firmy w których ujawniono korzystanie z nielegalnego oprogramowania muszą usunąć oprogramowanie bez licencji i zastąpić je wersjami legalnymi, jeśli chcą korzystać z danego oprogramowania. Warto wiedzieć, że w toku postępowania sąd może orzec przepadek urządzeń, na których oprogramowanie nielegalne było zapisane, w tym twarde dyski komputerów. Nie opłaca się więc podejmować takiego ryzyka w celu zmniejszenia kosztów, nie wspominając już o kłopotach, jakich może
przysporzyć firmie potencjalna sprawa sądowa.

Źródło: (BSA) Business Software Alliance

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

REKLAMA

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

REKLAMA