REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Badanie potrzeb szkoleniowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
szkolenia pracowników, pracownik, fot. Fotolia
szkolenia pracowników, pracownik, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jakie szkolenia są niezbędne, a jakie mogą poczekać? Informujemy: na jakie pytania firma musi sobie odpowiedzieć, żeby przeprowadzać odpowiednie kursy, dla odpowiednich działów, w odpowiednim czasie.

REKLAMA

Działy HR w Polskich firmach często postrzegane są jako zbędne albo przynajmniej niespełniające swojego zadania. Głównym powodem takiego stanu rzeczy jest nieumiejętność dostosowywania działań do rzeczywistych potrzeb zakładu pracy. Szczególnie w największych korporacjach kadry nie znają większości pracowników. Mają podstawowe dane osobowe, informacje o kwalifikacjach zawodowych i… to wszystko. W czasie zatrudnienia dowiadują się zazwyczaj jedynie o poważniejszych błędach prowadzących do zwolnienia lub o wyjątkowych osiągnięciach, za które wyznacza się nagrody. Ale spójrzmy prawdzie w oczy: który pracownik HR uczestniczy w spotkaniach innych działów, by je obserwować, by sprawdzać, w jakich obszarach przydałyby się szkolenia?

REKLAMA

Może spadek efektywności wynika z braku komunikacji między działami: jakości i logistyki? Wtedy wystarczy drobny ruch, np. kilkugodzinne spotkanie i dyskusja ich przedstawicieli. Lepszy kontakt z pracownikami, częstsze rozmowy i stała współpraca nie są niczym trudnym i czasochłonnym, a mogą przyczynić się do rozwiązania wielu problemów.

Oczywistym jest, że HR powinien mieć silne zaplecze teoretyczne, sporą wiedzę z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, wiedzę o branży, w której działa firma oraz wiedzę o wszystkich celach i planach samej organizacji. Mając już takie narzędzia, stale powinno się prowadzić badanie potrzeb szkoleniowych. Po pierwsze - po to, by rozwiązywać problemy w zespole, a po drugie - po to, by im zapobiegać. 

Badanie potrzeb szkoleniowych powinno poprzedzać rozpoczęcie każdego cyklu szkoleń w firmie. Wszelkie kursy wiążą się zazwyczaj ze sporym nakładem finansowym, choćby na pomoce naukowe czy pensje wykładowców. Należy też pamiętać, że zazwyczaj prowadzone są w godzinach pracy, co wiąże się ze spadkiem efektywności w danym okresie. Dlatego kluczowe jest poznanie potrzeb szkoleniowych. Taka analiza prowadzona może być przez dział personalny lub przez zewnętrzną firmę szkoleniową i może mieć wieloraką formę. 

Cel szkolenia: poprawa wyników lub zachowania

REKLAMA

Temat takich analiz jest pewnie doskonale znany każdemu. Jednak częstą praktyką jest organizowanie szkoleń, na które pracownicy mają w danym czasie ochotę, lub zlecanie ich firmie zewnętrznej, która ustala zestaw szkoleń zgodnie z aktualnymi tendencjami na rynku, a nie zgodnie z potrzebami w danej firmie. Zapomina się także o wszelkich innych uwarunkowaniach, jak okoliczności, które potencjalnie będą mogły przeszkodzić w prowadzeniu zajęć. Co zatem należy brać pod uwagę, aby uzyskać wymierne korzyści z podnoszenia kwalifikacji zatrudnionych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mówiąc najogólniej, należy odpowiedzieć sobie na pytanie, co chcemy uzyskać prowadząc szkolenia. Problem jest jednak bardzo szeroki, szczególnie, gdy dotyczy planowania działań na najbliższy rok. Najpierw konieczne jest zastanowienie się, dlaczego szkolenie jest potrzebne. Nie obejdzie się tu bez dociekania szczegółowych przyczyn. Powodem nie jest np. spadek wyników sprzedaży, lecz brak znajomości działań konkurencji, co powoduje spadek wyników sprzedaży. Dociekając genezy problemu, możemy zauważyć, że to nie zespół jest winny i wymaga przeszkolenia, lecz menedżerowie, którym brakuje kompetencji lub nie umieją jasno komunikować się z podwładnymi. Warto przemyśleć, co dokładnie (np. jakie zachowanie lub proces) musi ulec zmianie. Następnie należy odpowiedzieć sobie na pytanie: Jakie będą skutki szkolenia, co zyskamy? Powinny to być starannie zaplanowane przez menedżerów potencjalne rezultaty. Warto założyć sobie np. nowy plan precyzyjnie uwzględniający liczby, np. zamiast 10% wadliwych partii, wyprodukujemy towar przynajmniej w 96% bez wad. 

Zobacz serwis: Szkolenia

Konfrontacja z oczekiwaniami pracowników

Mając już przeprowadzone tak szczegółowe analizy, można przejść do badania potrzeb szkoleniowych z udziałem reszty pracowników. Nie można kierować się ich „zachciankami”, lecz nie można też ignorować sygnałów. Dlatego dobrze jest przeprowadzić serię wywiadów, które pozwolą dodatkowo ukierunkować badania. Pytać można nie tylko o najczęstsze problemy na danych stanowiskach, ale również o ogólną sytuację w zakładzie pracy.

Drugim etapem są kwestionariusze zawierające listę proponowanych kursów. Pytania dzielone mogą być na dwie podstawowe grupy: szkolenia, w których pracownicy już brali udział i te, w których chcieliby wziąć udział. Należy jednak pamiętać, że badanie potrzeb szkoleniowych z udziałem pracowników daje wyniki niemiarodajne, często też związane z subiektywnymi odczuciami, niekoniecznie oddającymi faktyczne potrzeby związane z wymaganą wiedzą na danym stanowisku. Takie badanie, szczególnie część pierwsza, pozwala jednak ocenić wiedzę osób zatrudnionych, a jego regularne powtarzanie - zmierza do zwiększenia efektywności procesu podnoszenia kwalifikacji. 

Złe nawyki i inne okoliczności niesprzyjające

Na zakończenie warto wspomnieć o możliwych przeszkodach, które mogą stanąć na drodze sukcesu szkolenia. Jeśli pominąć zdarzenia przypadkowe i kłopoty niezależne od kadry kierowniczej firmy, problemem jest zazwyczaj sama organizacja, jej przyzwyczajenia, tradycje, normy i standardy. Przykłady? Jeśli firma stawia na maksymalną efektywność, precyzyjne realizowanie planów produkcyjnych czy sprzedażowych, z pewnością ważne będą szybkie rezultaty, a co za tym idzie - odpadają wielodniowe szkolenia, szczególnie te wyjazdowe. Jeśli firma przywiązana jest do dawnych standardów szkoleniowych, z pewnością nie zgodzi się na drogie rozwiązania multimedialne.

W przypadku wielkich, międzynarodowych koncernów przeszkodą może być także system kompetencyjny. Z jednej strony może być on niedostosowany do polskiej rzeczywistości, a z drugiej - może nie pozostawiać wielu możliwości, ponieważ zazwyczaj dość precyzyjnie określa ścieżkę kariery i konieczne do przebycia szkolenia. Wszelkie zmiany, jak dodawanie nowych kursów, mogą okazać się zbyt skomplikowane i nieopłacalne.

Zobacz serwis: Manager

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA