REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

BHP: szkolić, nie szkolić - oto jest pytanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maria Sieńko
Nowe Horyzonty®-Szkolenia dla Biznesu
Z drugiej strony dzięki szkoleniom pracownik będzie czuł się pewniej w środowisku pracy, a jak wiemy dobre samopoczucie w środowisku pracy ma ogromny wpływ na naszą pracę i jej efekty.
Z drugiej strony dzięki szkoleniom pracownik będzie czuł się pewniej w środowisku pracy, a jak wiemy dobre samopoczucie w środowisku pracy ma ogromny wpływ na naszą pracę i jej efekty.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podstawy BHP i tyle, szkolenie na stanowisku pracy. Tak bardzo często wygląda polityka firm w zakresie szkoleń pracowniczych. Minimum nakładu i… minimum korzyści. Pracownik co prawda pracuje, a firma zyskuje, ale czy aby na pewno tyle, ile by mogła?

Czym są szkolenia pracownicze i czy warto w nie inwestować?

REKLAMA

Z punktu widzenia księgowości szkolenia to wydatek. Wydatek, który nie przekłada się bezpośrednio na zysk, a skoro tak, to nie ma podstaw by go ponosić. Jednakże z punktu widzenia działu kadr czy działu zasobów ludzkich szkolenie to inwestycja i to inwestycja wielowymiarowa.

REKLAMA

Po pierwsze inwestując w pracownika zyskuje on, a co za tym idzie my jako firma, nowe umiejętności. Będzie lepiej i szybciej radził sobie z dotychczasowymi obowiązkami, być może wprowadzi jakieś innowacyjne rozwiązania w dotychczasowych działaniach. Będzie gotów przyjąć nowe obowiązki, łatwiej poradzi sobie z nowymi sytuacjami. Słowem będzie bardziej kompetentny dzięki czemu zaoszczędzi swój czas, jak również czas swoich podwładnych czy zwierzchników. Czas, za który my płacimy.

Z drugiej strony dzięki szkoleniom pracownik będzie czuł się pewniej w środowisku pracy, a jak wiemy dobre samopoczucie w środowisku pracy ma ogromny wpływ na naszą pracę i jej efekty.

Choćby z tych dwóch powodów warto prowadzić w firmie szkolenia z różnych dziedzin. Pracownicy zdobywają nowe kwalifikacje, a my wykwalifikowanych pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak wybrać dobre szkolenie?

Kolejnym elementem, o którym warto pamiętać decydując się na szkolenia naszych pracowników, jest system motywacji. Często motywacja pracowników utożsamiana jest z wynagrodzeniem: im pracownik ma większą pensję, tym bardziej zmotywowany jest do pracy. Często sami pracownicy wybierając sobie typy dodatków motywacyjnych optują za większą pensją. Co zyskuje na tym firma? Niewiele albo nic.

REKLAMA

Pensja jest czynnikiem motywującym i motywacyjnym, ale tylko do pewnego poziomu. W momencie kiedy pracownik jest w stanie zaspokoić trochę więcej niż podstawowe potrzeby swoje i swoich bliskich pensja nie jest już elementem decydującym o wyborze pracodawcy czy o pozostaniu w dotychczasowej pracy.

Natomiast wpisując szkolenia do polityki motywacyjnej firmy zyskujemy dodatkowy sposób motywowania pracowników dając im prosty przekaz: im lepiej pracujesz, tym więcej w Ciebie inwestujemy, bo wiemy, że jesteś tego wart i chcemy abyś z nami pozostał. Oferowane kursy wcale nie muszą bezpośrednio dotyczyć tematyki związanej ze stanowiskiem pracy szkolonego pracownika. Dla przykładu, osoby z księgowości być może będą odczuwały potrzebę kolejnego szkolenia z księgowości, z nowych programów komputerowych czy ze zmian w prawie podatkowym.

Jednakże, być może równie dużo skorzystają ze szkolenia z zarządzania czasem, z technik negocjacji czy z języka włoskiego. Zwłaszcza ten ostatni typ szkoleń - szkolenia językowe przeżywają w ostatnim okresie istny ‘boom’. Powód wydaje się być prosty - większość firm działających obecnie na rynku współpracuje z firmami spoza swojego kraju, pracownicy muszą więc komunikować się w języku znanym obu partnerom.

O tym jak sprawić aby pieniądze wydane przez nas na kursy językowe przyniosły spodziewane efekty, a nie stały się swoistym czekiem bez pokrycia przeczytacie Państwo w artykule: O szkoleniach językowych, czyli jak nie wyrzucać pieniędzy w błoto. 

Polecamy: Pierwsze kroki w badaniu potrzeb szkoleniowych

Tutaj pozwolę sobie jeszcze wspomnieć o dwóch stosunkowo często pojawiających się problemach związanych ze szkoleniami, a mianowicie czasie szkoleń i sposobie konstruowania budżetu szkoleniowego. Mając na uwadze główny cel każdego szkolenia - podniesienie kwalifikacji pracowników przyczyniające się do ich lepszego działania na korzyść naszej firmy - pamiętajmy aby zarówno czas jak i tematykę szkolenia skonsultować z samym zainteresowanym.

Żadne szkolenie nawet doskonale przeprowadzone przez najwyższej klasy specjalistów nie przyniesie pożądanych rezultatów jeśli osoba w nim uczestnicząca nie będzie zainteresowana jego tematyką, będzie przemęczona, będzie nerwowo kontrolować czas (gdyż np. powinna jeszcze skończyć raport ‘na wczoraj’) lub po prostu będzie negatywnie nastawiona (gdyż np. do szkolenia została z jakiegoś powodu zmuszona).

Tracimy wtedy nie tylko czas i pieniądze wydane na zorganizowanie szkolenia ale również, a być może przede wszystkim, tracimy w oczach pracownika, co może negatywnie odbić się na wynikach jego pracy. Reasumując nie bójmy się szkolić naszych pracowników, gdyż to ICH wiedza stanowi o potencjale naszej firmy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA