REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

BHP: szkolić, nie szkolić - oto jest pytanie

Maria Sieńko
Nowe Horyzonty®-Szkolenia dla Biznesu
Z drugiej strony dzięki szkoleniom pracownik będzie czuł się pewniej w środowisku pracy, a jak wiemy dobre samopoczucie w środowisku pracy ma ogromny wpływ na naszą pracę i jej efekty.
Z drugiej strony dzięki szkoleniom pracownik będzie czuł się pewniej w środowisku pracy, a jak wiemy dobre samopoczucie w środowisku pracy ma ogromny wpływ na naszą pracę i jej efekty.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podstawy BHP i tyle, szkolenie na stanowisku pracy. Tak bardzo często wygląda polityka firm w zakresie szkoleń pracowniczych. Minimum nakładu i… minimum korzyści. Pracownik co prawda pracuje, a firma zyskuje, ale czy aby na pewno tyle, ile by mogła?

Czym są szkolenia pracownicze i czy warto w nie inwestować?

REKLAMA

REKLAMA

Z punktu widzenia księgowości szkolenia to wydatek. Wydatek, który nie przekłada się bezpośrednio na zysk, a skoro tak, to nie ma podstaw by go ponosić. Jednakże z punktu widzenia działu kadr czy działu zasobów ludzkich szkolenie to inwestycja i to inwestycja wielowymiarowa.

Po pierwsze inwestując w pracownika zyskuje on, a co za tym idzie my jako firma, nowe umiejętności. Będzie lepiej i szybciej radził sobie z dotychczasowymi obowiązkami, być może wprowadzi jakieś innowacyjne rozwiązania w dotychczasowych działaniach. Będzie gotów przyjąć nowe obowiązki, łatwiej poradzi sobie z nowymi sytuacjami. Słowem będzie bardziej kompetentny dzięki czemu zaoszczędzi swój czas, jak również czas swoich podwładnych czy zwierzchników. Czas, za który my płacimy.

Z drugiej strony dzięki szkoleniom pracownik będzie czuł się pewniej w środowisku pracy, a jak wiemy dobre samopoczucie w środowisku pracy ma ogromny wpływ na naszą pracę i jej efekty.

REKLAMA

Choćby z tych dwóch powodów warto prowadzić w firmie szkolenia z różnych dziedzin. Pracownicy zdobywają nowe kwalifikacje, a my wykwalifikowanych pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak wybrać dobre szkolenie?

Kolejnym elementem, o którym warto pamiętać decydując się na szkolenia naszych pracowników, jest system motywacji. Często motywacja pracowników utożsamiana jest z wynagrodzeniem: im pracownik ma większą pensję, tym bardziej zmotywowany jest do pracy. Często sami pracownicy wybierając sobie typy dodatków motywacyjnych optują za większą pensją. Co zyskuje na tym firma? Niewiele albo nic.

Pensja jest czynnikiem motywującym i motywacyjnym, ale tylko do pewnego poziomu. W momencie kiedy pracownik jest w stanie zaspokoić trochę więcej niż podstawowe potrzeby swoje i swoich bliskich pensja nie jest już elementem decydującym o wyborze pracodawcy czy o pozostaniu w dotychczasowej pracy.

Natomiast wpisując szkolenia do polityki motywacyjnej firmy zyskujemy dodatkowy sposób motywowania pracowników dając im prosty przekaz: im lepiej pracujesz, tym więcej w Ciebie inwestujemy, bo wiemy, że jesteś tego wart i chcemy abyś z nami pozostał. Oferowane kursy wcale nie muszą bezpośrednio dotyczyć tematyki związanej ze stanowiskiem pracy szkolonego pracownika. Dla przykładu, osoby z księgowości być może będą odczuwały potrzebę kolejnego szkolenia z księgowości, z nowych programów komputerowych czy ze zmian w prawie podatkowym.

Jednakże, być może równie dużo skorzystają ze szkolenia z zarządzania czasem, z technik negocjacji czy z języka włoskiego. Zwłaszcza ten ostatni typ szkoleń - szkolenia językowe przeżywają w ostatnim okresie istny ‘boom’. Powód wydaje się być prosty - większość firm działających obecnie na rynku współpracuje z firmami spoza swojego kraju, pracownicy muszą więc komunikować się w języku znanym obu partnerom.

O tym jak sprawić aby pieniądze wydane przez nas na kursy językowe przyniosły spodziewane efekty, a nie stały się swoistym czekiem bez pokrycia przeczytacie Państwo w artykule: O szkoleniach językowych, czyli jak nie wyrzucać pieniędzy w błoto. 

Polecamy: Pierwsze kroki w badaniu potrzeb szkoleniowych

Tutaj pozwolę sobie jeszcze wspomnieć o dwóch stosunkowo często pojawiających się problemach związanych ze szkoleniami, a mianowicie czasie szkoleń i sposobie konstruowania budżetu szkoleniowego. Mając na uwadze główny cel każdego szkolenia - podniesienie kwalifikacji pracowników przyczyniające się do ich lepszego działania na korzyść naszej firmy - pamiętajmy aby zarówno czas jak i tematykę szkolenia skonsultować z samym zainteresowanym.

Żadne szkolenie nawet doskonale przeprowadzone przez najwyższej klasy specjalistów nie przyniesie pożądanych rezultatów jeśli osoba w nim uczestnicząca nie będzie zainteresowana jego tematyką, będzie przemęczona, będzie nerwowo kontrolować czas (gdyż np. powinna jeszcze skończyć raport ‘na wczoraj’) lub po prostu będzie negatywnie nastawiona (gdyż np. do szkolenia została z jakiegoś powodu zmuszona).

Tracimy wtedy nie tylko czas i pieniądze wydane na zorganizowanie szkolenia ale również, a być może przede wszystkim, tracimy w oczach pracownika, co może negatywnie odbić się na wynikach jego pracy. Reasumując nie bójmy się szkolić naszych pracowników, gdyż to ICH wiedza stanowi o potencjale naszej firmy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

REKLAMA

3 tys. zł na jeden pojazd. Można już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów

Od 1 grudnia od godz. 10:00 firmy transportowe z przewozami do państw UE mogą już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów. Na jeden pojazd należy się kwota do 3 tys. zł. Obowiązuje zasada kto pierwszy, ten lepszy.

Polskie banknoty w portfelach świata. Jak PWPW buduje swoją pozycję na globalnym rynku Gwatemala, Peru, Paragwaj [Gość Infor.pl]

Dla większości z nas to kraje widziane raczej na wakacyjnych zdjęciach niż w kontekście polskiego przemysłu. A jednak właśnie tam obywatele płacą banknotami wyprodukowanymi w > Polsce. I nie chodzi o druk, ale o pełną produkcję. O to, jak powstają > te banknoty i dlaczego świat tak chętnie zamawia je w Warszawie, > opowiadała Grażyna Rafalska, dyrektor Biura Sprzedaży Polskiej > Wytwórni Papierów Wartościowych.

Firma Dobrze Widziana 2025 i Medal Solidarności Społecznej – poznaliśmy tegorocznych laureatów

W czwartek, 27 listopada 2025 r. w Warsaw Presidential Hotel odbył się finał XVI edycji konkursu Firma Dobrze Widziana. Konkurs ten ma na celu promowanie firm członkowskich Business Centre Club, które realizują działania CSR oraz ESG. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

REKLAMA

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA