Kategorie

BHP - badania lekarskie

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pandemia COVID-19 spowodowała konieczność zmian w zakresie bhp w zakładach pracy. Pracodawcy obecnie mają obowiązek zapewnienia pracownikom dodatkowych środków ochrony osobistej, np. rękawiczek, maseczek, przyłbic oraz środków higieny, np. środków do dezynfekcji, mydła. Konieczne jest także zorganizowanie pracy w sposób pozwalający na zachowanie dystansu społecznego i minimalizowanie ryzyka zakażeń pracowników.
Pracodawca polecił pracownikowi służby bhp przeprowadzenie szkolenia okresowego dla pracowników. Pracownik odmówił. Pracodawca rozważa nałożenie na niego kary porządkowej. Czy pracownik miał prawo odmówić przeprowadzenia okresowego szkolenia bhp?
1 kwietnia br. wchodzi w życie nowe rozporządzenie ministra zdrowia, które określa nowe wzory skierowania na badania lekarskie oraz orzeczeń lekarskich wystawianych pracownikom.
1 kwietnia 2015 r. wejdą w życie przepisy Ustawy z dnia 7 listopada 2014 r. o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej w zakresie zmieniającym przepisy Kodeksu pracy dotyczące wstępnych badań lekarskich pracowników. Celem całego pakietu zmian przewidzianych w Ustawie jest uproszczenie prowadzenia działalności gospodarczej oraz odformalizowanie związanych z tym wymogów i procedur.
Tylko w dwóch trzecich przedsiębiorstw szkolenia z zakresu BHP odbywają się regularnie i co najmniej raz w roku. Zdaniem większości pracujących Polaków informacje zdobyte na tych szkoleniach są użyteczne. Przeczą temu jednak analizy wypadków w miejscach pracy, których przyczyną są najczęściej odstępstwa od zasad BHP.
Każdy, kto planuje rozpocząć pracę w gastronomii bądź w sklepie powinien przejść wstępne badania sanitarno – epidemiologiczne i uzyskać zezwolenie do pracy w postaci tzw. książeczki sanepidu.
Pracodawca zobowiązany jest sfinansować obowiązkowe badania lekarskie wszystkich pracowników, bez względu na rodzaj zajmowanego stanowiska bądź wykonywanej pracy. Badania wstępne obejmują wszystkich pracowników przyjmowanych do pracy, a badania okresowe – w trakcie trwania zatrudnienia. Co warto wiedzieć o badaniach?
Zatrudniając nowych pracowników pracodawca zobowiązany jest do dokonania określonych czynności, m.in. sprawdzenia informacji o kandydacie czy aktualnych badań lekarskich. Jakie są konsekwencje ich niedopełnienia?
Co do zasady pracodawca ma obowiązek skierować pracownika, który będzie świadczyć pracę na badania po odbytej chorobie trwającej powyżej 30 dni. Czy pracownica, która chorowała po urlopie macierzyńskim a przed rozpoczęciem urlopu wychowawczego również musi przejść badania lekarskie?
Służba Celna informuje, że śmiertelnie niebezpieczny metanol może znajdować się nawet w wyrobach alkoholowych opatrzonych czeskimi banderolami. 16 września 2012 r. Główny Inspektor Sanitarny wydał decyzję o wstrzymaniu na terenie Polski sprzedaży wszystkich alkoholi dostępnych w punktach sprzedaży detalicznej, hurtowej oraz w punktach gastronomicznych pochodzących z Republiki Czeskiej, z wyjątkiem piwa i wina.
Ekspert wyjaśnia kiedy usługi medyczne polegające na wykonywaniu badań okresowych (okresowe badania lekarskie pracowników) są zwolnione z VAT.
Kontrolnym badaniom lekarskim podlega pracownik, którego niezdolność do pracy z powodu choroby trwała dłużej niż 30 dni. Pracodawca ma obowiązek pokryć koszty badań profilaktycznych pracowników, a ponadto musi zwrócić koszty podróży pracownika w razie przejazdu na badania profilaktyczne do innej miejscowości.
Podstawy BHP i tyle, szkolenie na stanowisku pracy. Tak bardzo często wygląda polityka firm w zakresie szkoleń pracowniczych. Minimum nakładu i… minimum korzyści. Pracownik co prawda pracuje, a firma zyskuje, ale czy aby na pewno tyle, ile by mogła?
Pracodawca zatrudniający pracownika, nie może go dopuścić do pracy bez ważnego zaświadczenia lekarskiego, w którym stwierdza się brak przeciwwskazań do wykonywania pracy. Ponadto każdy pracodawca ma obowiązek poddania pracownika badaniom okresowym i  kontrolnym.
Pracodawca niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności ma obowiązek dbać o zdrowie i życie pracownika. Nie może uchylać się od tego zobowiązania, nawet kiedy znajduje się w trudnej sytuacji finansowej. Przede wszystkim musi ustalić ryzyko zawodowe występujące w jego zakładzie pracy.