Każdy pracodawca musi dbać o życie i zdrowie pracowników
REKLAMA
REKLAMA
Ochrona zdrowia pracowników dotyczy każdego pracodawcy. Żaden pracodawca, nawet zatrudniający niewielu pracowników, nie jest zwolniony z obowiązku dbania o bezpieczeństwo i zdrowie pracowników.
REKLAMA
Prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy jest prawem konstytucyjnym każdego pracownika. Stanowi on jedną z podstawowych zasad prawa pracy.
Pracodawca ma obowiązek minimalizowania negatywnych zagrożeń występujących w pracy. Do zagrożeń możemy zaliczyć:
- narażenie na hałas,
- niewłaściwe oświetlenie,
- wysoką lub niską temperaturę,
- dym nikotynowy, na który narażeni są pracownicy zatrudnieni w miejscach, gdzie nie obowiązuje zakaz palenia,
Pracodawca musi ustalić ryzyko zawodowe
Pracodawca powinien na samym początku określić ryzyko zawodowe, jakie występuje w jego zakładzie pracy. Musi poznać rozmiar ewentualnych zagrożeń występujących w środowisku pracy. Również pracownik podejmujący pracę musi być świadomy zagrożeń, które wiążą się z wykonywaną przez niego pracą. Informacja o ryzyku zawodowym powinna zostać przekazana pracownikowi przed dopuszczeniem go do określonej pracy.
Pracodawca ma obowiązek poinformowania pracownika o:
- rodzajach czynników szkodliwych dla jego zdrowia,
- innych uciążliwościach i niebezpieczeństwach występujących w środowisku pracy,
- wypadkach przy pracy,
- chorobach zawodowych, jakie miały miejsce na danym lub podobnym stanowisku pracy,
- przyczynach i skutkach wypadków przy pracy i chorób zawodowych,
- środkach zapobiegających zagrożeniom,
- sposobach stosowania środków ochrony indywidualnej i zbiorowej.
Informacja o ryzyku zawodowym powinna być przekazywana pracownikowi również, w przypadku:
- zmian w ryzyku zawodowym,
- pojawienia się nowych zagrożeń,
- zwiększenia prawdopodobieństwa niekorzystnego oddziaływania warunków pracy na ich bezpieczeństwo i zdrowie.
Ponadto pracodawca ma obowiązek oceny ryzyka, jeśli tworzy nowe stanowisko pracy.
Dodatek za uciążliwą pracę
Praca w szkodliwych warunkach może być pracownikowi rekompensowana poprzez wypłatę dodatków. Wypłata takich dodatków nie jest obowiązkowa. Pracodawca wypłaca dodatki, kiedy na przykład zawarł taką regulację w umowie o pracę.
Dodatek szkodliwy stanowi rekompensatę za wykonywanie pracy w warunkach:
- szkodliwych,
- uciążliwych,
- niebezpiecznych.
Przykład
Pracodawca prowadzi pub. Pracownicy wykonując swoją pracę są nieustannie narażeni na kontakt z dymem nikotynowym, głośną muzyką oraz monitorami ekranowymi. Niezależnie od obowiązku zapewnienia pracownikom odpowiednich warunków pracy, pracodawca może przyznać im dodatek szkodliwy.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA