REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezpieczeństwo i higiena pracy w czasie epidemii koronawirusa

Goroszkiewicz Marta

REKLAMA

Pandemia COVID-19 spowodowała konieczność zmian w zakresie bhp w zakładach pracy. Pracodawcy obecnie mają obowiązek zapewnienia pracownikom dodatkowych środków ochrony osobistej, np. rękawiczek, maseczek, przyłbic oraz środków higieny, np. środków do dezynfekcji, mydła. Konieczne jest także zorganizowanie pracy w sposób pozwalający na zachowanie dystansu społecznego i minimalizowanie ryzyka zakażeń pracowników.

Przepisy Kodeksu pracy nakładają na pracodawców bezwzględny obowiązek ochrony zdrowia i życia pracowników oraz zapewnienia im bezpiecznych i higienicznych warunków pracy (art. 207 Kodeksu pracy). Oznacza to konieczność reagowania na bieżące potrzeby w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny w pracy, dostosowywania środków podejmowanych w celu ochrony zdrowia i życia pracowników, ciągłego śledzenia zmieniających się warunków wykonywania pracy oraz stałego informowania pracowników o pojawiających się zagrożeniach dla zdrowia i życia. Panujący obecnie stan epidemii SARS-CoV-2 wymógł wprowadzenie nowych rozwiązań z zakresu bhp mających na celu minimalizowanie kontaktu z osobami zarażonymi wirusem.

REKLAMA

1. Badania lekarskie pracowników

Uchwalane w związku z epidemią koronawirusa SARS-CoV-2 przepisy dotyczące szczególnych rozwiązań związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 wprowadziły nowe rozwiązania bhp odnoszące się do czasowego zawieszenia niektórych obowiązków pracodawców, związanych z profilaktyczną opieką lekarską nad pracownikami.

1.1. Wstępne badania lekarskie

Zgodnie z przepisami specjalnymi w przypadku braku dostępności lekarza, uprawnionego do przeprowadzenia przewidzianego przepisami Kodeksu pracy badania wstępnego kandydata na pracownika lub badania kontrolnego, takie badanie może przeprowadzić (i wydać odpowiednie orzeczenie) lekarz innej, dowolnej specjalności. Orzeczenie lekarskie wydane przez innego lekarza włącza się do akt osobowych pracownika. Utraci jednak ono moc po upływie 30 dni od dnia odwołania stanu epidemii. Oznacza to, że po ustaniu stanu epidemii trzeba będzie powtórnie skierować pracownika na takie badania do lekarza medycyny pracy.

1.2. Okresowe badania lekarskie

Czasowo zostały zawieszone obowiązki pracodawców związane z:

  • kierowaniem pracowników na okresowe badania lekarskie, o których mowa w art. 229 § 2 zd. 1 Kodeksu pracy, oraz wykonywaniem tych badań przez pracowników,
  • kierowaniem na dodatkowe okresowe badania lekarskie, o których mowa w art. 229 § 5 Kodeksu pracy, osób zatrudnionych w warunkach narażenia na działanie substancji i czynników rakotwórczych lub pyłów zwłókniających oraz wykonywaniem tych badań przez pracowników, po zaprzestaniu pracy w kontakcie z tymi substancjami,
  • wykonywaniem przez kierowców wykonujących przewóz drogowy badań okresowych (lekarskich i psychologicznych) umożliwiających zatrudnianie ich przez przedsiębiorcę lub inny podmiot wykonujący przewóz drogowy, o którym mowa w art. 4 ustawy o transporcie drogowym,
  • wykonywaniem przez maszynistów pojazdów kolejowych badań okresowych (lekarskich i psychologicznych) umożliwiających ich zatrudnianie przez podmioty wykonujące przewóz kolejowy, o którym mowa w art. 4 ustawy o transporcie kolejowym,
  • wykonywaniem przez nauczycieli akademickich badań okresowych umożliwiających ich zatrudnianie przez uczelnie, badań lekarskich w celu wydania orzeczenia o potrzebie udzielenia urlopu dla poratowania zdrowia.

Po odwołaniu wprowadzonego 20 marca 2020 r. w drodze rozporządzenia stanu epidemii pracodawcy i pracownicy będą zobowiązani niezwłocznie podjąć działania zmierzające do wykonania wszystkich wyżej wymienionych badań i wykonać je w okresie nie dłuższym niż 60 dni od dnia odwołania stanu epidemii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy

W okresie stanu epidemii dopuszcza się przeprowadzanie szkoleń wstępnych w dziedzinie bhp w całości za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, z wyjątkiem instruktażu stanowiskowego:

  • pracownika zatrudnianego na stanowisku robotniczym,
  • pracownika zatrudnionego na stanowisku, na którym występuje narażenie na działanie czynników niebezpiecznych,
  • pracownika przenoszonego na stanowisko robocze lub stanowisko, na którym występuje narażenie na działanie czynników niebezpiecznych,
  • ucznia odbywającego praktyczną naukę zawodu oraz studenta odbywającego praktykę studencką.

W przypadku gdy termin przeprowadzenia szkolenia okresowego przypada w okresie obowiązywania stanu epidemii lub w okresie 30 dni od dnia odwołania stanu epidemii, termin na przeprowadzenie tego szkolenia zostaje wydłużony do 60 dni od dnia odwołania stanu epidemii.

3. Karty ryzyka zawodowego

Obecna sytuacja epidemiczna wymaga przeanalizowania przez zespoły bhp dokumentacji dotyczącej ryzyka zawodowego. Sprawdzenia wymaga, czy praca na stanowiskach występujących u danego pracodawcy nie niesie ryzyka zakażenia. Czy takie ryzyko nie powoduje dodatkowego stresu u pracowników? Jeśli tak się dzieje, konieczne jest zmodyfikowanie kart ryzyka, a następnie poinformowanie o tych zmianach zatrudnione osoby.

4. Pomiar temperatury ciała

W związku z licznymi wątpliwościami dotyczącymi dopuszczalności wykonywania u pracowników pomiaru temperatury ciała Prezes UODO 5 maja 2020 r. w swoim stanowisku wskazał, że pracodawca może mierzyć temperaturę pracownikom lub zbierać oświadczenia o stanie ich zdrowia wyłącznie w przypadku, w którym Główny Inspektor Sanitarny wyda decyzję nakładającą na niego taki obowiązek. W stanowisku UODO podkreślono, że przepisy prawa nie regulują, jaka konkretna wysokość temperatury daje podstawę do stwierdzenia, że pracownik jest chory na COVID-19 bądź zakażony wirusem SARS-CoV-2. Dlatego to służby sanitarne, a nie pracodawca, podejmując określone działania, wskazują w konkretnych przypadkach na przyjmowanie właściwych rozwiązań.

Aby uzyskać dostęp do całego artykułu zamów abonament INFORLEX Twój Biznes. PROMOCJA! Teraz dwa dostępy w cenie 98 zł za miesiąc. Kup dostęp >>

Podstawa prawna:

  • art. 207 § 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 1040; ost.zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 1495

  • art. 12a, art. 12e, art. 17 ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych - Dz.U. z 2020 r. poz. 374; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 875

  • § 7 ust. 3 pkt 3 rozporządzenie Rady Ministrów z 29 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii - Dz.U. z 2020 r. poz. 964; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 1031

 

Marta Goroszkiewicz

specjalista z zakresu prawa pracy ze szczególnym uwzględnieniem tematyki bhp, prawnik, wykładowca akademicki, autorka licznych publikacji

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPO: Od 6 maja 2024 r. można składać wnioski na dotacje dla branży HoReCa - hotelarskiej, gastronomicznej, cateringowej, turystycznej i hotelarskiej

Nabór wniosków na dotacje dla branży hotelarskiej, gastronomicznej i cateringowej oraz turystycznej i kulturalnej w ramach Krajowego Planu Odbudowy ogłoszono w kwietniu 2024 r. Wnioski będzie można składać od 6 maja 2024 r. do 5 czerwca 2024 r.

Ile pracuje mikro- i mały przedsiębiorca? 40-60 godzin tygodniowo, bez zwolnień lekarskich i urlopów

Przeciętny mikroprzedsiębiorca poświęca dużo więcej czasu na pracę niż przeciętny pracownik etatowy. Wielu przedsiębiorców nie korzysta ze zwolnień lekarskich i nie było na żadnym urlopie. Chociaż mikroprzedsiębiorcy zwykle zarabiają na poziomie średniej krajowej albo trochę więcej, to są zdecydowanie bardziej oszczędni niż większość Polaków.

Duży wzrost cyberataków na świecie!

Aż 28 proc. O tyle procent wzrosła liczba ataków cyberprzestępców. Hakerzy stawiają także na naukę i badania oraz sektor administracyjno-wojskowy. W Europie liczba ataków ransomware wzrosła o 64 proc. Jest się czego obawiać. 

Nie zrobisz zakupów w swoim ulubionym sklepie osiedlowym, bo powrót VAT na żywność doprowadzi go do bankructwa

Po ponad dwóch latach przerwy powrócił 5-procentowy VAT na żywność. Sieci dyskontów, które toczą wojnę o klientów, kuszą obietnicą, że cen nie podniosą, bo podatek wezmą na siebie. Korzystna dla klientów zapowiedź może okazać się zabójcza dla i tak słabnących i znikających z rynku małych sklepów.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku

Windykacja należności krok po kroku czyli jak odzyskać swoje pieniądze? Pierwszym krokiem jest windykacja przedsądowa. Co zrobić, aby windykacja była skuteczna już na tym etapie?

Praca tymczasowa: Liczy się wynagrodzenie, lokalizacja miejsca pracy, czas trwania rekrutacji i szansa na stałą pracę

Praca tymczasowa to nie tylko opcja dla studentów – najwięcej pracowników stanowią osoby w przedziale wiekowym 25-44 lata. Pracownicy tymczasowi przy wyborze oferty pracy najczęściej zwracają uwagę na wysokość wynagrodzenia, lokalizację miejsca pracy oraz szansę na stałe zatrudnienie, a także szybkość procesu rekrutacji.

Uwaga! Zbyt częste zmienianie hasła ułatwia cyberataki

Czy trzeba zmieniać hasło co miesiąc? Okazuje się, że zbyt częsta zmiana hasła ułatwia cyberataki. Wskazania do zmiany hasła przez pracowników po czasie od 30 do 90 dni powinny się zmienić. Kiedy zmiana hasła jest konieczna?

Cyfrowa współpraca księgowych i przedsiębiorców

Postęp w zakresie rozwiązań technologicznych oraz innowacje w sposobie komunikacji pomiędzy urzędami i podmiotami zmieniają sposób prowadzenia przedsiębiorstw - w szczególności małych i mikrofirm. Równocześnie szybka adopcja rozwiązań technologicznych sprawia, że cyfryzacja sektora publicznego - także na linii obywatel - urząd w kontekście przykładowo cyfrowych rozliczeń podatkowych – nabiera rozpędu i będzie coraz intensywniej dotykać również inne powiązane z nią sektory i branże. 

REKLAMA

Jak hakerzy wyciągają nasze dane? Uważaj na aktualizacje!

Hakerzy nie próżnują i wciąż szukają nowych sposobów na wyciągnięcie danych. Wykorzystują pliki wirtualnego dysku twardego (VHD) do dostarczania wirusa - trojana zdalnego dostępu (RAT) Remcos. W Polsce szczególnie groźne są fałszywe aktualizacje. 

Firmy przemysłowe stawiają na AI

Większość firm (83 proc.) z sektora przemysłowego planuje zainwestować w sztuczną inteligencję w 2024 r. Tak wynika z najnowszego raportu "State of Smart Manufacturing". 

REKLAMA