REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakich czynności należy dokonać przy zatrudnianiu nowych pracowników? - cz. I

Joanna Kuzub
Jakich czynności należy dokonać przy zatrudnianiu nowych pracowników? / fot. Fotolia
Jakich czynności należy dokonać przy zatrudnianiu nowych pracowników? / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zatrudniając nowych pracowników pracodawca zobowiązany jest do dokonania określonych czynności, m.in. sprawdzenia informacji o kandydacie czy aktualnych badań lekarskich. Jakie są konsekwencje ich niedopełnienia?

Nie bez powodu rekrutacja bywa określana procesem generującym duży koszt. Wynika on nie tylko z wydatków poniesionych na znalezienie odpowiedniego kandydata, ale też jego wdrożenie do samej pracy.

REKLAMA

Informacje o kandydacie

Jeśli przebrnęliśmy już przez stos nadesłanych CV i godziny rozmów kwalifikacyjnych, w efekcie czego znaleźliśmy kandydata na utworzone stanowisko pracy, powinniśmy zacząć od zgromadzenia niezbędnych informacji na jego temat. Podstawowe informacje, których pracodawca, zgodnie z Kodeksem pracy, ma prawo żądać od pracownika, i pozyskał je już na etapie rozmowy kwalifikacyjnej, to: imię i nazwisko, imiona rodziców, data urodzenia, miejsce zamieszkania, wykształcenie oraz przebieg dotychczasowego zatrudnienia. Dodatkowo może żądać podania innych danych osobowych pracownika, a także imion i nazwisk oraz dat urodzenia dzieci, jeśli podanie takich danych jest konieczne ze względu na korzystanie przez pracownika ze szczególnych uprawnień przewidzianych w prawie pracy.

Pracodawca ma prawo również żądać od przyszłego pracownika wypełnienia kwestionariusza osobowego wraz z fotografiami.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Na jak długo można delegować pracownika?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Badania lekarskie

Kolejnym, niezbędnym dokumentem, którego powinien zażądać od kandydata do pracy pracodawca, jest orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku. Każda osoba przyjmowana do pracy powinna poddać się wstępnym badaniom lekarskim. Wymóg ten nie dotyczy jedynie osób, które przyjmowane są ponownie do pracy u tego samego pracodawcy, na to samo stanowisko lub na stanowisko o podobnych warunkach pracy, na podstawie kolejnej umowy o pracę zawartej bezpośrednio lub w ciągu 30 dni po wygaśnięciu lub rozwiązaniu poprzedniej umowy.

Pracownika na badania lekarskie zobowiązany jest skierować i pokryć jego koszty pracodawca.

Badania lekarskie przed urlopem wypoczynkowym poprzedzonym chorobą

Podpisanie umowy

REKLAMA

Nawiązanie stosunku pracy, czyli podpisanie umowy, oznacza, iż pracownik zobowiązuje się do wykonywania określonego rodzaju pracy na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem, w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, który wypłaci mu za to wynagrodzenie.

Umowa o pracę powinna zostać zawarta na piśmie, najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy. Na pracodawcy spoczywa obowiązek sporządzenia umowy w co najmniej dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje pracownik, a drugi należy dołączyć do jego akt osobowych.

W umowie powinny znaleźć się takie informacje, jak: strony umowy, jej rodzaj, data zawarcia oraz warunki pracy i płacy, rodzaj pracy, miejsce jej wykonywania, wynagrodzenie, wymiar czasu pracy i termin rozpoczęcia pracy. Nie później niż w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy pracodawca powinien poinformować pracownika na piśmie o obowiązującej dobowej i tygodniowej normie czasu pracy, częstotliwości wypłaty wynagrodzenia, urlopie wypoczynkowym oraz długości wypowiedzenia umowy. Jeśli pracodawca nie ma obowiązku ustalania regulaminu pracy, zatrudnia mniej niż 20 pracowników, to dodatkowo informuje o porze nocnej oraz przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności.

Jak rozliczać godziny nadliczbowe?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA