REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakich czynności należy dokonać przy zatrudnianiu nowych pracowników? - cz. I

Joanna Kuzub
Jakich czynności należy dokonać przy zatrudnianiu nowych pracowników? / fot. Fotolia
Jakich czynności należy dokonać przy zatrudnianiu nowych pracowników? / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zatrudniając nowych pracowników pracodawca zobowiązany jest do dokonania określonych czynności, m.in. sprawdzenia informacji o kandydacie czy aktualnych badań lekarskich. Jakie są konsekwencje ich niedopełnienia?

Nie bez powodu rekrutacja bywa określana procesem generującym duży koszt. Wynika on nie tylko z wydatków poniesionych na znalezienie odpowiedniego kandydata, ale też jego wdrożenie do samej pracy.

REKLAMA

Informacje o kandydacie

Jeśli przebrnęliśmy już przez stos nadesłanych CV i godziny rozmów kwalifikacyjnych, w efekcie czego znaleźliśmy kandydata na utworzone stanowisko pracy, powinniśmy zacząć od zgromadzenia niezbędnych informacji na jego temat. Podstawowe informacje, których pracodawca, zgodnie z Kodeksem pracy, ma prawo żądać od pracownika, i pozyskał je już na etapie rozmowy kwalifikacyjnej, to: imię i nazwisko, imiona rodziców, data urodzenia, miejsce zamieszkania, wykształcenie oraz przebieg dotychczasowego zatrudnienia. Dodatkowo może żądać podania innych danych osobowych pracownika, a także imion i nazwisk oraz dat urodzenia dzieci, jeśli podanie takich danych jest konieczne ze względu na korzystanie przez pracownika ze szczególnych uprawnień przewidzianych w prawie pracy.

Pracodawca ma prawo również żądać od przyszłego pracownika wypełnienia kwestionariusza osobowego wraz z fotografiami.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Na jak długo można delegować pracownika?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Badania lekarskie

Kolejnym, niezbędnym dokumentem, którego powinien zażądać od kandydata do pracy pracodawca, jest orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku. Każda osoba przyjmowana do pracy powinna poddać się wstępnym badaniom lekarskim. Wymóg ten nie dotyczy jedynie osób, które przyjmowane są ponownie do pracy u tego samego pracodawcy, na to samo stanowisko lub na stanowisko o podobnych warunkach pracy, na podstawie kolejnej umowy o pracę zawartej bezpośrednio lub w ciągu 30 dni po wygaśnięciu lub rozwiązaniu poprzedniej umowy.

Pracownika na badania lekarskie zobowiązany jest skierować i pokryć jego koszty pracodawca.

Badania lekarskie przed urlopem wypoczynkowym poprzedzonym chorobą

Podpisanie umowy

REKLAMA

Nawiązanie stosunku pracy, czyli podpisanie umowy, oznacza, iż pracownik zobowiązuje się do wykonywania określonego rodzaju pracy na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem, w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, który wypłaci mu za to wynagrodzenie.

Umowa o pracę powinna zostać zawarta na piśmie, najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy. Na pracodawcy spoczywa obowiązek sporządzenia umowy w co najmniej dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje pracownik, a drugi należy dołączyć do jego akt osobowych.

W umowie powinny znaleźć się takie informacje, jak: strony umowy, jej rodzaj, data zawarcia oraz warunki pracy i płacy, rodzaj pracy, miejsce jej wykonywania, wynagrodzenie, wymiar czasu pracy i termin rozpoczęcia pracy. Nie później niż w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy pracodawca powinien poinformować pracownika na piśmie o obowiązującej dobowej i tygodniowej normie czasu pracy, częstotliwości wypłaty wynagrodzenia, urlopie wypoczynkowym oraz długości wypowiedzenia umowy. Jeśli pracodawca nie ma obowiązku ustalania regulaminu pracy, zatrudnia mniej niż 20 pracowników, to dodatkowo informuje o porze nocnej oraz przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności.

Jak rozliczać godziny nadliczbowe?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA