REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak otworzyć własny pub

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maciej Szczepaniuk
Maciej Szczepaniuk
Jak otworzyć  własny pub
Jak otworzyć własny pub
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rynek gastronomiczny jest bardzo konkurencyjny, ale dla nowych lokali serwujących piwo i nie tylko wciąż jest jeszcze miejsce. Jak otworzyć własny pub?

Usiąść z przyjaciółmi przy kuflu dobrego piwa w pubie z odpowiednim klimatem - Polacy coraz częściej wybierają właśnie ten model spędzania wolnego czasu. Badania wskazują, że spożywamy coraz więcej alkoholi niskoprocentowych, rezygnując z wódki na rzecz wina czy piwa. Rosnąca kultura picia alkoholu, a także zmiana struktury spożywanych trunków są więc dobrymi przesłankami do otwarcia pubu. Tym bardziej że możliwość odwiedzenia takiego lokalu to w wielu miejscach ciągle niemały przywilej.

REKLAMA

REKLAMA

- Żeby po pracy napić się piwa, muszę z domu wracać do centrum, w pobliżu mojego mieszkania nie ma praktycznie żadnego lokalu - mówi Mariusz Rafalski, który w ubiegłym roku przeprowadził się do nowego mieszkania na jednym z warszawskich osiedli.

W ostatnich latach praktycznie wszystkie duże polskie miasta przeżywały mieszkaniowy boom. Nowe osiedla mieszczą się jednak przede wszystkim poza centrum, gdzie oferta rozrywkowa i gastronomiczna praktycznie nie istnieje.

Zobacz: Czy warto założyć kawiarenkę internetową?

REKLAMA

Puby pękają w szwach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tymczasem jak pokazują badania, liczba osób odwiedzających puby stale rośnie. Te, które zaskarbiły sobie serca klientów, pękają w szwach, a nowe lokale powstają jak grzyby po deszczu.

- Ten rynek jest niewątpliwie konkurencyjny, ale jest jeszcze na rynku sporo miejsca na nowe lokale - mówi Tomasz Kus z jednego z warszawskich pubów Dolla.

Jak jednak dodaje, do osiągnięcia pełnego sukcesu niezbędne będą: lokal w dobrym miejscu, odpowiedni klimat, muzyka i menu.

Najważniejsza rzecz w przypadku planów otwarcia wyszynku to uzyskanie zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Polskie prawo oddzielnie traktuje różne trunki. Napoje do 4,5 proc. zawartości alkoholu oraz piwa to jedna kategoria. Kolejny przedział to 4,5 do 18 proc. alkoholu. Ostatnia kategoria to trunki mocniejsze. Należy pamiętać, że na każdy z trzech wymienionych przedziałów potrzebne nam będzie osobne zezwolenie.

Zobacz: Franczyza w gastronomii

W centrum czy na peryferiach

- Co do lokalizacji nie ma reguły. Kto ma gotówkę i chce się bić o klienta w centrum miasta przy głównej ulicy, ma takie same szanse na powodzenie jak ktoś, kto szuka niszy na nowych osiedlach, gdzie mieszka mnóstwo młodych ludzi, którzy do pracy dojeżdżają jednak samochodem i z tego powodu nie mogą prosto z biura wyskoczyć do baru - mówi Arkadiusz Pałys, menedżer jednego z toruńskich pubów w mieszkaniowej dzielnicy Na Skarpie.

Szukając lokalu, warto zwrócić uwagę na kilka ważnych elementów. Lokal musi mieć odpowiednią powierzchnię. Według właścicieli pubów pomieszczenie, w którym chce się otworzyć knajpę, powinno być nie mniejsze niż 150-200 mkw. Miejmy także na uwadze fakt, że nie każde miejsce nadaje się na tego rodzaju działalność. Takiego lokalu nie uruchomimy w okolicach kościoła czy szkoły. Kwestie te regulują przepisy, które wskazują, w jakiej odległości od wymienionych miejsc można otworzyć lokal z alkoholem.

Polecamy: Firma w spadku - zarząd sukcesyjny

Osoby, które już prowadzą wyszynk, zwracają uwagę na podstawową regułę: koniecznie trzeba utrzymywać dobre kontakty z najbliższym otoczeniem i nie wchodzić w konflikty z sąsiadami. Bez zgody właściciela lub administratora budynku nie uruchomimy biznesu. Niestety w polskiej rzeczywistości często oznacza to z góry przegraną bitwę. Na przykład na warszawskiej Starówce przekonanie mieszkańców do kolejnego pubu graniczy z cudem.

- To praktycznie niewykonalne. Próbowałem już na wszystkie sposoby, i prośbą i groźbą. Wspólnota mieszkaniowa postawiła weto i koniec - mówi Krzysztof Mądrak, który od ubiegłego roku stara się uruchomić niewielki lokal w pobliżu Kolumny Zygmunta.

Zobacz: Jak założyć sklep odzieżowy w Internecie?

Urządzanie lokalu

Wygląd lokalu jest jednym z kluczowych elementów. Musimy się więc liczyć z tym, że znaczną część naszego budżetu pochłoną wydatki związane przystosowaniem i wystrojem wnętrza. To, ile środków będziemy potrzebowali na przystosowanie lokalu, zależy od wielu czynników. Przede wszystkim od stanu lokalu, w którym zamierzamy otworzyć pub, naszych oczekiwań odnośnie wyglądu lokalu. Wysoki standard z nowymi meblami i pozostałym sprzętem wiąże się rzecz jasna z wyższymi kosztami. Na elektryczność, kanalizację, odpowiednią liczbę wyjść ewakuacyjnych, niewielkie zaplecze kuchenne a więc także i spełnienie wymogów sanitarnych, musieliśmy przeznaczyć ok. 150 tys. zł. Wliczamy w to także pierwsze koszty związane z opłatami za wynajem lokalu i koncesje na alkohol - mówią Andrzej i Anita, którzy w sierpniu ubiegłego roku uruchomili knajpkę Przy Barze na warszawskim Mokotowie.

Ważne jest znalezienie docelowej grupy, którą zainteresujemy swoją ofertą, wyróżnika wśród innych lokali.

Zobacz: Restauracja - lokal

Coś na ząb

Tam, gdzie jest alkohol, tam klient lubi dobrze zjeść, a to wiąże się z kolejnymi obowiązkami. Jeśli chcemy naszym klientom serwować posiłki, to konieczne będzie spełnienie wymogów BHP. Odpowiednie regulacje znajdziemy w rozporządzeniu z dnia 26 kwietnia 2004 r. dotyczącym wymagań higieniczno-sanitarnych. Zwykle w pubach serwuje się proste posiłki, znane z barów fast food, czyli frytki, hamburgery, hot dogi, pizze itp. Wyposażenie kuchni to koszt co najmniej 50 tys. zł - zakup baru oraz nierdzewnych zlewozmywaków, chłodziarki, kilku dystrybutorów do piwa, naczyń, w których będziemy podawać trunki i jedzenie: kufli, szklanek, kieliszków, sztućców, talerzy oraz wyparzarki do naczyń.

Do przygotowywania ciepłych posiłków potrzebne będą: frytkownica, mikrofalówka oraz opiekacz. Przyda się sokowirówka i ekspres do kawy. W sumie potrzeba na to co najmniej 50 tys. zł.

Właściciele lokali bardzo często mają dylemat, którą markę piwa wybrać. Plusem umowy z jednym browarem jest to, że zazwyczaj zapewnia on większość niezbędnych akcesoriów, jak kufle, szklanki, parasole czy dystrybutory, ale w zamian oczekują wyłączności.

Zobacz: Formy opodatkowania działalności gospodarczej

Praca i promocja

W lokalu ponad 100-metrowym zatrudnić trzeba minimum trzech pracowników do pracy za barem oraz jedną osobę do zmywania naczyń. Miesięczne koszty pracownicze mogą więc wynieść nawet kilkanaście tysięcy złotych. Przed zatrudnieniem pracowników kandydaci muszą odbyć stosowne kursy oraz wykonać badania sanitarno-epidemiologiczne.

- Żeby zarobić, muszę mieć dzienny utarg nie mniejszy niż 500 złotych, ale to absolutne minimum - mówi Arkadiusz Pałys z Torunia.

Inni nasi rozmówcy przyznają, że lokal w dobrej lokalizacji, niekoniecznie w centrum, a np. w pobliżu dużych osiedli, może przynosić dochody rzędu nawet kilkunastu tysięcy złotych. Duże sieciówki, takie jak chociażby knajpy Bierhalle, mogą generować jeszcze więcej gotówki.

Warto pamiętać, że bez promocji żaden interes długo nie utrzyma się na rynku. Warto skorzystać ze standardowych kanałów promocji, jakimi są: ulotki, ogłoszenia w lokalnej prasie, plakaty na uczelniach i w akademikach.

JAK ZDOBYĆ KONCESJĘ NA SPRZEDAŻ ALKOHOLU

Zgodnie z prawem alkohol można sprzedawać, gdy spełnione są następujące warunki:

• posiadanie ważnego zezwolenia wydanego przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta właściwego ze względu na lokalizację punktu sprzedaży,

• uiszczenie opłat,

• kupowanie alkoholu u producentów i przedsiębiorców posiadających odpowiednie zezwolenia na jego sprzedaż hurtową,

• okazanie przedsiębiorcy (np. właścicielowi hurtowni) zaopatrującemu dany punkt sprzedaży napojów alkoholowych zaświadczenia potwierdzającego dokonanie wymaganej przepisami opłaty,

• posiadanie tytułu prawnego do lokalu, w którym prowadzona jest sprzedaż alkoholu,

• prowadzenie działalności gospodarczej w miejscu wymienionym w zezwoleniu,

• zgłaszanie organowi zezwalającemu zmian stanu faktycznego i prawnego, w stosunku do danych zawartych w zezwoleniu, w terminie 14 dni od dnia powstania zmiany,

• spełnianie przez punkt sprzedaży alkoholu wymogów określonych w uchwałach rady gminy/miasta.

Obowiązki podatkowe zakładających działalność gospodarczą

Wydawane są trzy różne oddzielne zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych:

• do 4,5 proc. zawartości alkoholu oraz na piwo,

• powyżej 4,5 proc. do 18 proc. zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa),

• powyżej 18 proc. zawartości alkoholu.

Zezwolenie wydaje się na czas oznaczony:

• nie krótszy niż 4 lata - w przypadku sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży (gastronomia),

• nie krótszy niż 2 lata - w przypadku sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży (detal).

Przedsiębiorcy rozpoczynający działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży alkoholu przed wydaniem zezwolenia wnoszą na rachunek gminy/miasta opłatę w wysokości:

• 525 zł na sprzedaż napojów zawierających do 4,5 proc. alkoholu oraz piwa,

• 525 zł na sprzedaż napojów zawierających od 4,5 proc. do 18 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa),

• 2100 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18 proc. alkoholu.

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych wnoszą opłatę w wysokości uzależnionej od wartości sprzedaży w roku poprzednim:

• 1,4 proc. ogólnej wartości sprzedaży w roku poprzednim napojów do 4,5 proc. oraz piwa, jeżeli wartość sprzedaży przekroczyła 37 500 zł,

• 1,4 proc. ogólnej wartości sprzedaży w roku poprzednim napojów od 4,5 proc. do 18 proc. (z wyjątkiem piwa), jeżeli wartość sprzedaży przekroczyła 37 500 zł,

• 2,7 proc. ogólnej wartości sprzedaży w roku poprzednim napojów powyżej 18 proc., jeżeli wartość sprzedaży przekroczyła 77 000 zł.

Wydatki Polaków na gastronomię

MACIEJ SZCZEPANIUK

maciej.szczepaniuk@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Finansowanie operacyjne dla dużych firm: ranking top faktorów 2025

Rynek finansowania operacyjnego w 2025 roku jest ukształtowany przez konwergencję wyzwań makroekonomicznych i dynamicznej transformacji technologicznej. Faktoring, pierwotnie postrzegany głównie jako rezerwowe źródło krótkoterminowej płynności, osiągnął status strategicznego instrumentu zarządzania kapitałem obrotowym i odpornością operacyjną dużych korporacji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA