REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak otworzyć własny pub

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maciej Szczepaniuk
Maciej Szczepaniuk
Jak otworzyć  własny pub
Jak otworzyć własny pub
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rynek gastronomiczny jest bardzo konkurencyjny, ale dla nowych lokali serwujących piwo i nie tylko wciąż jest jeszcze miejsce. Jak otworzyć własny pub?

Usiąść z przyjaciółmi przy kuflu dobrego piwa w pubie z odpowiednim klimatem - Polacy coraz częściej wybierają właśnie ten model spędzania wolnego czasu. Badania wskazują, że spożywamy coraz więcej alkoholi niskoprocentowych, rezygnując z wódki na rzecz wina czy piwa. Rosnąca kultura picia alkoholu, a także zmiana struktury spożywanych trunków są więc dobrymi przesłankami do otwarcia pubu. Tym bardziej że możliwość odwiedzenia takiego lokalu to w wielu miejscach ciągle niemały przywilej.

REKLAMA

REKLAMA

- Żeby po pracy napić się piwa, muszę z domu wracać do centrum, w pobliżu mojego mieszkania nie ma praktycznie żadnego lokalu - mówi Mariusz Rafalski, który w ubiegłym roku przeprowadził się do nowego mieszkania na jednym z warszawskich osiedli.

W ostatnich latach praktycznie wszystkie duże polskie miasta przeżywały mieszkaniowy boom. Nowe osiedla mieszczą się jednak przede wszystkim poza centrum, gdzie oferta rozrywkowa i gastronomiczna praktycznie nie istnieje.

Zobacz: Czy warto założyć kawiarenkę internetową?

Puby pękają w szwach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tymczasem jak pokazują badania, liczba osób odwiedzających puby stale rośnie. Te, które zaskarbiły sobie serca klientów, pękają w szwach, a nowe lokale powstają jak grzyby po deszczu.

- Ten rynek jest niewątpliwie konkurencyjny, ale jest jeszcze na rynku sporo miejsca na nowe lokale - mówi Tomasz Kus z jednego z warszawskich pubów Dolla.

Jak jednak dodaje, do osiągnięcia pełnego sukcesu niezbędne będą: lokal w dobrym miejscu, odpowiedni klimat, muzyka i menu.

Najważniejsza rzecz w przypadku planów otwarcia wyszynku to uzyskanie zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Polskie prawo oddzielnie traktuje różne trunki. Napoje do 4,5 proc. zawartości alkoholu oraz piwa to jedna kategoria. Kolejny przedział to 4,5 do 18 proc. alkoholu. Ostatnia kategoria to trunki mocniejsze. Należy pamiętać, że na każdy z trzech wymienionych przedziałów potrzebne nam będzie osobne zezwolenie.

Zobacz: Franczyza w gastronomii

W centrum czy na peryferiach

REKLAMA

- Co do lokalizacji nie ma reguły. Kto ma gotówkę i chce się bić o klienta w centrum miasta przy głównej ulicy, ma takie same szanse na powodzenie jak ktoś, kto szuka niszy na nowych osiedlach, gdzie mieszka mnóstwo młodych ludzi, którzy do pracy dojeżdżają jednak samochodem i z tego powodu nie mogą prosto z biura wyskoczyć do baru - mówi Arkadiusz Pałys, menedżer jednego z toruńskich pubów w mieszkaniowej dzielnicy Na Skarpie.

Szukając lokalu, warto zwrócić uwagę na kilka ważnych elementów. Lokal musi mieć odpowiednią powierzchnię. Według właścicieli pubów pomieszczenie, w którym chce się otworzyć knajpę, powinno być nie mniejsze niż 150-200 mkw. Miejmy także na uwadze fakt, że nie każde miejsce nadaje się na tego rodzaju działalność. Takiego lokalu nie uruchomimy w okolicach kościoła czy szkoły. Kwestie te regulują przepisy, które wskazują, w jakiej odległości od wymienionych miejsc można otworzyć lokal z alkoholem.

Polecamy: Firma w spadku - zarząd sukcesyjny

Osoby, które już prowadzą wyszynk, zwracają uwagę na podstawową regułę: koniecznie trzeba utrzymywać dobre kontakty z najbliższym otoczeniem i nie wchodzić w konflikty z sąsiadami. Bez zgody właściciela lub administratora budynku nie uruchomimy biznesu. Niestety w polskiej rzeczywistości często oznacza to z góry przegraną bitwę. Na przykład na warszawskiej Starówce przekonanie mieszkańców do kolejnego pubu graniczy z cudem.

- To praktycznie niewykonalne. Próbowałem już na wszystkie sposoby, i prośbą i groźbą. Wspólnota mieszkaniowa postawiła weto i koniec - mówi Krzysztof Mądrak, który od ubiegłego roku stara się uruchomić niewielki lokal w pobliżu Kolumny Zygmunta.

Zobacz: Jak założyć sklep odzieżowy w Internecie?

Urządzanie lokalu

Wygląd lokalu jest jednym z kluczowych elementów. Musimy się więc liczyć z tym, że znaczną część naszego budżetu pochłoną wydatki związane przystosowaniem i wystrojem wnętrza. To, ile środków będziemy potrzebowali na przystosowanie lokalu, zależy od wielu czynników. Przede wszystkim od stanu lokalu, w którym zamierzamy otworzyć pub, naszych oczekiwań odnośnie wyglądu lokalu. Wysoki standard z nowymi meblami i pozostałym sprzętem wiąże się rzecz jasna z wyższymi kosztami. Na elektryczność, kanalizację, odpowiednią liczbę wyjść ewakuacyjnych, niewielkie zaplecze kuchenne a więc także i spełnienie wymogów sanitarnych, musieliśmy przeznaczyć ok. 150 tys. zł. Wliczamy w to także pierwsze koszty związane z opłatami za wynajem lokalu i koncesje na alkohol - mówią Andrzej i Anita, którzy w sierpniu ubiegłego roku uruchomili knajpkę Przy Barze na warszawskim Mokotowie.

Ważne jest znalezienie docelowej grupy, którą zainteresujemy swoją ofertą, wyróżnika wśród innych lokali.

Zobacz: Restauracja - lokal

Coś na ząb

Tam, gdzie jest alkohol, tam klient lubi dobrze zjeść, a to wiąże się z kolejnymi obowiązkami. Jeśli chcemy naszym klientom serwować posiłki, to konieczne będzie spełnienie wymogów BHP. Odpowiednie regulacje znajdziemy w rozporządzeniu z dnia 26 kwietnia 2004 r. dotyczącym wymagań higieniczno-sanitarnych. Zwykle w pubach serwuje się proste posiłki, znane z barów fast food, czyli frytki, hamburgery, hot dogi, pizze itp. Wyposażenie kuchni to koszt co najmniej 50 tys. zł - zakup baru oraz nierdzewnych zlewozmywaków, chłodziarki, kilku dystrybutorów do piwa, naczyń, w których będziemy podawać trunki i jedzenie: kufli, szklanek, kieliszków, sztućców, talerzy oraz wyparzarki do naczyń.

Do przygotowywania ciepłych posiłków potrzebne będą: frytkownica, mikrofalówka oraz opiekacz. Przyda się sokowirówka i ekspres do kawy. W sumie potrzeba na to co najmniej 50 tys. zł.

Właściciele lokali bardzo często mają dylemat, którą markę piwa wybrać. Plusem umowy z jednym browarem jest to, że zazwyczaj zapewnia on większość niezbędnych akcesoriów, jak kufle, szklanki, parasole czy dystrybutory, ale w zamian oczekują wyłączności.

Zobacz: Formy opodatkowania działalności gospodarczej

Praca i promocja

W lokalu ponad 100-metrowym zatrudnić trzeba minimum trzech pracowników do pracy za barem oraz jedną osobę do zmywania naczyń. Miesięczne koszty pracownicze mogą więc wynieść nawet kilkanaście tysięcy złotych. Przed zatrudnieniem pracowników kandydaci muszą odbyć stosowne kursy oraz wykonać badania sanitarno-epidemiologiczne.

- Żeby zarobić, muszę mieć dzienny utarg nie mniejszy niż 500 złotych, ale to absolutne minimum - mówi Arkadiusz Pałys z Torunia.

Inni nasi rozmówcy przyznają, że lokal w dobrej lokalizacji, niekoniecznie w centrum, a np. w pobliżu dużych osiedli, może przynosić dochody rzędu nawet kilkunastu tysięcy złotych. Duże sieciówki, takie jak chociażby knajpy Bierhalle, mogą generować jeszcze więcej gotówki.

Warto pamiętać, że bez promocji żaden interes długo nie utrzyma się na rynku. Warto skorzystać ze standardowych kanałów promocji, jakimi są: ulotki, ogłoszenia w lokalnej prasie, plakaty na uczelniach i w akademikach.

JAK ZDOBYĆ KONCESJĘ NA SPRZEDAŻ ALKOHOLU

Zgodnie z prawem alkohol można sprzedawać, gdy spełnione są następujące warunki:

• posiadanie ważnego zezwolenia wydanego przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta właściwego ze względu na lokalizację punktu sprzedaży,

• uiszczenie opłat,

• kupowanie alkoholu u producentów i przedsiębiorców posiadających odpowiednie zezwolenia na jego sprzedaż hurtową,

• okazanie przedsiębiorcy (np. właścicielowi hurtowni) zaopatrującemu dany punkt sprzedaży napojów alkoholowych zaświadczenia potwierdzającego dokonanie wymaganej przepisami opłaty,

• posiadanie tytułu prawnego do lokalu, w którym prowadzona jest sprzedaż alkoholu,

• prowadzenie działalności gospodarczej w miejscu wymienionym w zezwoleniu,

• zgłaszanie organowi zezwalającemu zmian stanu faktycznego i prawnego, w stosunku do danych zawartych w zezwoleniu, w terminie 14 dni od dnia powstania zmiany,

• spełnianie przez punkt sprzedaży alkoholu wymogów określonych w uchwałach rady gminy/miasta.

Obowiązki podatkowe zakładających działalność gospodarczą

Wydawane są trzy różne oddzielne zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych:

• do 4,5 proc. zawartości alkoholu oraz na piwo,

• powyżej 4,5 proc. do 18 proc. zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa),

• powyżej 18 proc. zawartości alkoholu.

Zezwolenie wydaje się na czas oznaczony:

• nie krótszy niż 4 lata - w przypadku sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży (gastronomia),

• nie krótszy niż 2 lata - w przypadku sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży (detal).

Przedsiębiorcy rozpoczynający działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży alkoholu przed wydaniem zezwolenia wnoszą na rachunek gminy/miasta opłatę w wysokości:

• 525 zł na sprzedaż napojów zawierających do 4,5 proc. alkoholu oraz piwa,

• 525 zł na sprzedaż napojów zawierających od 4,5 proc. do 18 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa),

• 2100 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18 proc. alkoholu.

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych wnoszą opłatę w wysokości uzależnionej od wartości sprzedaży w roku poprzednim:

• 1,4 proc. ogólnej wartości sprzedaży w roku poprzednim napojów do 4,5 proc. oraz piwa, jeżeli wartość sprzedaży przekroczyła 37 500 zł,

• 1,4 proc. ogólnej wartości sprzedaży w roku poprzednim napojów od 4,5 proc. do 18 proc. (z wyjątkiem piwa), jeżeli wartość sprzedaży przekroczyła 37 500 zł,

• 2,7 proc. ogólnej wartości sprzedaży w roku poprzednim napojów powyżej 18 proc., jeżeli wartość sprzedaży przekroczyła 77 000 zł.

Wydatki Polaków na gastronomię

MACIEJ SZCZEPANIUK

maciej.szczepaniuk@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

REKLAMA

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA