Które banki oferują dostęp do konta przez telefon?
REKLAMA
REKLAMA
Pierwsze rachunki bankowe z dostępem przez Internet pojawiły się w Polsce w 2001 roku, a już pięć lat później były na tyle powszechne, że większość banków przestała za ich prowadzenie naliczać opłaty. Po 10 latach funkcjonowania rachunków internetowych trudno już takie rozwiązanie nazwać innowacją. Dziś postęp technologiczny w ofercie banków widoczny jest przede wszystkim w rozwiązaniach, skracających do minimum czas potrzebny do przeprowadzenia operacji bankowych.
REKLAMA
Trudno w to uwierzyć, ale wykonanie przelewu może zająć tylko kilka sekund, przy uwzględnieniu wszystkich czynności, jakie trzeba wykonać. Jest to możliwe dzięki rozwiązaniom, które przeniosły bankowość do telefonu komórkowego.
Bankowość przez telefon
Dostęp do usług bankowych przez telefon jako pierwszy uruchomił w 2005 roku Raiffeisen Bank. Oferowana wówczas przez ten bank aplikacja na telefon pozwalała na wykonywanie podstawowych operacji w rachunku bankowym.
REKLAMA
Dzisiaj, w dobie szybkiego internetu mobilnego, możemy korzystać z bankowości internetowej przez telefon komórkowy, po prostu wchodząc na stronę banku i logując się do swojego konta. To najprostsze rozwiązanie, ale niestety nie jest ono wygodne, bo wszystko, co normalnie widać na ekranie monitora, musi zmieścić się na małym wyświetlaczu. Poza tym niektóre przeglądarki w telefonach mogą po prostu nie współpracować ze stronami internetowymi banków.
Coraz więcej banków proponuje mobilne wersje dostępu do konta bankowego, dostosowane do małych wyświetlaczy. Takie rozwiązania mają w swojej ofercie: BPH, mBank, Citi Handlowy, PKO BP (i jego internetowe ramię – Inteligo), a także ING Bank Śląski.
Przeczytaj również: Jaki wpływ na zdolność kredytową ma koszt utrzymania?
Aplikacja bankowa w telefonie
Bardziej zaawansowanym narzędziem, umożliwiającym mobilny dostęp do konta bankowego, są specjalne programy, które instaluje się na tzw. smartfonach. Takie aplikacje jeszcze bardziej ułatwiają korzystanie z konta przez telefon – dostęp do rachunku uzyskujemy już po jednym kliknięciu w ekran i podaniu hasła, bez konieczności uruchamiania przeglądarki internetowej w telefonie.
Aplikacje na smartfony oferuje swoim klientom pięć banków – BZ WBK, Citi Handlowy, Bank Millennium, Raiffeisen Bank i mBank. Za udostępnienie aplikacji banki nie pobierają prowizji.
REKLAMA
W przypadku trzech pierwszych instytucji z bankowości mobilnej mogą korzystać zarówno właściciele telefonów, działających pod kontrolą systemu Android, jak i użytkownicy iPhone’ów czy iPad’ów. Rozwiązanie wprowadzone przez Raiffeisen działa na większości telefonów, a aplikację mBanku zainstalujemy wyłącznie na iPhone’ach i iPadach.
Dodatkowo, już nie tylko dla klientów banku, BZ WBK przygotował aplikację, która pozwala na przeglądanie przez telefon najświeższych informacji produktowych i rynkowych, takich jak notowania giełdowe, funduszy czy bieżące kursy walut.
Przelew bez podawania numeru rachunku
Obok coraz bardziej zaawansowanych narzędzi, umożliwiających dostęp do konta, banki stale pracują też nad usprawnianiem poszczególnych funkcji, z których korzystają klienci internetowej bankowości. Przykładem może być stałe upraszczanie działań, związanych z wykonywaniem przelewów.
Już od kilku lat możliwe jest dokonywanie natychmiastowych przelewów na konto, np. sklepu internetowego, dzięki usługom Pay by Link, uruchamianym przez kolejne banki (np. mTransfer, MultiTransfer czy przelew24).
Dziś jednymi z bardziej nowoczesnych rozwiązań są usługi EmailMoney i SMSMoney, oferowane przez bank Inteligo. Pozwalają one wysłać przelew wewnętrzny nawet, gdy znamy tylko adres mailowy lub numer telefonu odbiorcy.
Citi Handlowy możliwość dokonania przelewu bez posiadania numeru odbiorcy połączył z mobilną aplikacją na telefon, a także podejściem „społecznościowym”. Kwoty do 50 zł możemy przelać każdemu, pod warunkiem, że również korzysta on z usług Citi. Założenie jest proste, wpisujemy login odbiorcy przelewu, po czym obie strony (nadawca i odbiorca) muszą potwierdzić dokonanie transakcji w swoim telefonie.
Polecamy serwis: Inwestycje
Płatność przy pomocy aparatu fotograficznego w telefonie
Drugą nowością, przygotowaną przez Citi Handlowy, jest FotoKasa, czyli możliwość zapłacenia rachunku z wykorzystaniem aparatu fotograficznego, zamontowanego w telefonie. W ten sposób już dzisiaj można opłacać rachunki za telewizję, internet i telefon w UPC. Ale bank zapowiada, że niedługo lista partnerów programu zostanie rozszerzona.
Aplikacja zainstalowana w telefonie fotografuje specjalny kod, zamieszczony na fakturze, następnie odczytuje zawarte w nim dane – numer konta odbiorcy, kwotę oraz tytuł przelewu. Dzięki temu, jedynym zadaniem klienta jest kliknięcie potwierdzenia wykonania danej transakcji.
Innowacje wprowadzane przez banki
Poza rozwiązaniami mobilnymi, banki wprowadziły też na rynek inne innowacyjne rozwiązania. Dotyczą one m.in. sposobu, w jaki klient może skontaktować się z bankiem. W BNP Paribas istnieje możliwości kontaktu przez Skype’a. mBank i Multibank organizują czaty ze swoimi doradcami.
Idea Bank, obsługujący drobnych przedsiębiorców, wprowadził unikalne narzędzie, służące do zarządzania finansami firmy. Konto bankowe połączone jest z profesjonalną obsługą księgową. Logując się do banku, przedsiębiorca widzi od razu, co dzieje się z finansami jego firmy – jakie faktury ma do zapłacenia, a jakie powinni już opłacić jego kontrahenci. W każdej chwili może sporządzić zestawienie kosztów i przychodów czy ocenić swoje cashflow. Ma też gotowe przelewy do urzędu skarbowego czy ZUS, które musi tylko zatwierdzić.
Nowe technologie są również wykorzystywane w celu podnoszenia bezpieczeństwa transakcji. Eurobank i Kredyt Banki przekazują klientom elektroniczne tokeny w formie oprogramowania na telefon komórkowy, które są dodatkowym ogniwem kontrolnym przy dokonywaniu przelewów.
Dowodem postępu w bankowości może być też wąska specjalizacja banków. W BGŻ Optima i Sklepie Lokat Banku Pocztowego nie założymy konta osobistego, nie wyrobimy karty debetowej, ani nie weźmiemy kredytu. Serwisy te przeznaczone są wyłącznie dla osób, które szukają produktów oszczędnościowych lub inwestycyjnych. Nowy serwis, który ma wykorzystywać społeczności internetowe (Facebook czy Twitter) szykuje Alior Bank.
Ciekawostką pozostaje również karta debetowo-kredytowa, oferowana przez Inteligo. Karta funkcjonuje jak standardowa karta kredytowa w przypadku dokonywania transakcji bezgotówkowych, natomiast gdy wypłacimy za jej pomocą pieniądze z bankomatu, zadziała jak karta debetowa – środki zostaną pobrane z konta osobistego w banku.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.