Kategorie

Telepraca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dla wielu osób pierwszą rzeczą na liście życzeń, która powstała podczas pandemii, jest domowe biuro. Konieczność home office wymusiła na nas stworzenie przestrzeni do pracy dopasowanej do naszych potrzeb. Dziś biuro domowe staje się kluczowym punktem pośród czterech kątów. Nie chodzi tylko o wystrój czy stworzenie atrakcyjnej i ciepłej przestrzeni – liczy się optymalizacja naszej wydajności.
Czy pracownik może sam złożyć wniosek o pracę zdalną, jeżeli jego wynik na COVID-19 jest pozytywny? W jaki sposób pracodawca może oddelegować pracownika na pracę zdalną? Czy zmienia się wynagrodzenie, jeżeli pracownik wykonuje pracę zdalnie? Odpowiadamy na najczęstsze pytania dotyczące pracy zdalnej w kontekście koronawirusa.
Obecnie największymi wyzwaniami dla osób pracujących zdalnie jest utrzymanie równowagi praca-dom i brak bezpośrednich kontaktów ze współpracownikami. Mniejsza liczba dni w tygodniu, ale większa liczba godzin dziennie przekłada się na większą efektywność pracowników.
Praca zdalna a nie telepraca w Kodeksie Pracy. O to dawna zabiegali Pracodawcy RP. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało projekt uwzględniający dotychczas sygnalizowane problemy dotyczące m.in. BHP i kontroli pracownika. Elastyczność oraz pewna swoboda pozostawiona stronom to główne atuty nowych przepisów.
Przepisy ustawy covidowej, dotyczące pracy zdalnej miały już wygasnąć. Jednak za sprawą jej nowelizacji pozostały w mocy. Będą obowiązywać aż do 3 miesięcy po odwołaniu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii. Czasowy charakter przepisów budzi jednak niepewność pracodawców.
W czasach pandemii praca zdalna pozwoliła na utrzymanie działalności firm w wielu branżach. I choć początkowo podchodzono do tego modelu z lekka obawą, szybko okazało się, że jest on korzystny zarówno dla pracodawców jak i pracowników. Teraz jest szansa, że pojawi się w Kodeksie Pracy.
Pandemia koronawirusa wzmocniła branżę odzieżową. Zdecydowana większość firm spodziewa się, że popyt w sieci utrzyma się większy niż przed lockdown. To zasługa modelu pracy zdalnej.
W dobie pandemii COVID-19 praca zdalna stała się standardem. Należy jednak pamiętać, że telepraca nie oznacza tego samego, co praca zdalna.
Na czym polega telepraca, kto może ją wykonywać, jaka jest jej specyfikacja? Koronawirus zmienił rynek pracy i ta forma zatrudnienia stała się dominującą wśród pracowników. Niechętni początkowo pracodawcy również przekonali się do takiego świadczenia pracy.
Praca zdalna cieszy się coraz większym uznaniem i powodzeniem. Mimo to nadal nie brakuje osób, dla których taki system daleki od jest od wizji konkretnego zatrudnienia i kojarzy się raczej z pracą dorywczą, dobrą dla studenta, a dla osoby mającej rodzinę na utrzymaniu – jedynie jako dodatkowe źródło dochodu wzmacniające domowy budżet. Warto poznać kilka faktów związanych z pracą zdalną i przekonać się, jak wygląda ona w rzeczywistości.
Pracodawca ma prawo przeprowadzić kontrolę w zakresie bhp w przypadku telepracy wykonywanej w domu pracownika. Czy obowiązkiem pracodawcy jest również przeprowadzenie u telepracownika odrębnej oceny warunków pracy, o której mowa w przepisach w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe? Czy wystarczy przeprowadzenie jednej z tych kontroli?
Jednym z najbardziej pożądanych benefitów pracowniczych jest praca zdalna, która z roku na rok zyskuje coraz większą popularność. Jej kreatywnym rozwinięciem jest cyfrowy nomadyzm (ang. digital nomadism). Okazuje się, że naszą przyszłością jest nie praca z domu, ale… skądkolwiek.
Przepisy prawa pracy nie regulują warunków oraz zasad wykonywania przez pracownika obowiązków służbowych zdalnie poza zakładem pracy. Tym samym pracodawca nie ma żadnych szczególnych obowiązków z zakresu bhp wobec takich pracowników. Ze względu na brak kompetencji kontrolnych pracodawcy w przypadku zatrudniania pracowników pracujących zdalnie można uzyskiwać od nich oświadczenia, że miejsce, w którym świadczą pracę, spełnia wymagania bhp.
Telepraca może zostać wprowadzona przy zawieraniu umowy o pracę albo w trakcie zatrudnienia. Jej uruchomienie jest zasadniczo możliwe w przypadku zawarcia przez pracodawcę z organizacjami związkowymi porozumienia lub wydania regulaminu dotyczącego stosowania warunków telepracy. Wyjątkowo podstawą świadczenia telepracy może być również wniosek pracownika, który może być skutecznie złożony niezależnie od formalnego wprowadzenia telepracy w przepisach zakładowych.
Coraz więcej firm oferuje możliwość pracy zdalnej. Niesie to za sobą liczne korzyści dla pracodawców. Przede wszystkim pozwala to przyciągnąć i utrzymać najlepszych pracowników.
W naszej firmie nie ma służby bhp. W związku z tym chcemy powołać do wykonywania zadań tej służby pracownika zatrudnionego przy innej pracy. Jeden z telepracowników posiada odpowiednie kwalifikacje w zakresie bhp. Czy fakt świadczenia przez niego pracy regularnie poza zakładem może być okolicznością dyskwalifikującą do wykonywania obowiązków służby bhp na terenie zakładu pracy?
Pracownicy naszej firmy wykonują pracę w siedzibie firmy, a niektórzy w ramach telepracy. Zamierzamy zorganizować wyjazd integracyjny, którego celem jest poprawa komunikacji między współpracującymi ze sobą pracownikami. Podczas wyjazdu zostanie zorganizowane specjalistyczne szkolenie dla pracowników. Z uwagi na ograniczony budżet zdecydowaliśmy, że nie będą w nim uczestniczyć osoby zatrudnione w warunkach telepracy. Czy nasze postępowanie będzie prawidłowe, jeżeli pominięcie telepracowników będzie wynikało z konieczności ograniczenia kosztów tego wyjazdu?
Świadczenie pracy w formie telepracy zostało wprowadzone do regulacji kodeksu pracy w 2007 r. Telepraca staje się coraz popularniejsza. Jakie prawa ma telepracownik? Jakie obowiązki ma pracodawca wobec telepracownika?
Praca zdalna jest formą wykonywania powierzonych zadań poza siedzibą firmy. Jest to telepraca, której zasady w postaci np. poświęconych godzin dzienne, regulujemy sami, a fakt używania do niej technik elektronicznych powoduje, że możemy spełniać swoje obowiązki we własnym domu, mając kontakt z przełożonym jedynie poprzez e-maile, skype’a czy też telefonicznie.
Telepraca jest postrzegana jako forma zatrudnienia umożliwiająca pracownikom godzenie życia zawodowego z życiem rodzinnym oraz stosowanie elastycznej organizacji pracy. Czy z punktu widzenia pracodawcy ma ona równie atrakcyjny charakter?
Wybór zestawów słuchawkowych do firmy powinien opierać się na analizie potrzeb zarówno pracownika, jak i pracodawcy. Komplety, które nie posiadają blokad przed przekroczeniem granicznych progów dźwięku stanowią zagrożenie dla pracownika.
Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że korespondencja wewnątrz firmy najczęściej odbywa się za pomocą poczty elektronicznej. Jednak w pewnych sytuacjach wysyłamy też sms-y.
Pracujesz w domu, więc masz poczucie, że jesteś bardziej anonimową osobą niż koledzy i koleżanki z pracy, którzy spotykają się osobiście z klientami. Jeśli tak myślisz to jesteś w błędzie.