REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wprowadzić zatrudnienie w formie telepracy

Subskrybuj nas na Youtube
Jak wprowadzić zatrudnienie w formie telepracy /Fot. Fotolia
Jak wprowadzić zatrudnienie w formie telepracy /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Telepraca może zostać wprowadzona przy zawieraniu umowy o pracę albo w trakcie zatrudnienia. Jej uruchomienie jest zasadniczo możliwe w przypadku zawarcia przez pracodawcę z organizacjami związkowymi porozumienia lub wydania regulaminu dotyczącego stosowania warunków telepracy. Wyjątkowo podstawą świadczenia telepracy może być również wniosek pracownika, który może być skutecznie złożony niezależnie od formalnego wprowadzenia telepracy w przepisach zakładowych.

Pracownik może wykonywać pracę nie tylko w siedzibie zakładu pracy lub innej stacjonarnej jednostce organizacyjnej pracodawcy. W pewnych przypadkach istnieje możliwość wykonywania regularnej pracy poza zakładem w warunkach telepracy. Ze względu na zdalny charakter telepracy nie każdy rodzaj pracy może być wykonywany w tych warunkach. Poniżej przedstawiamy procedurę wprowadzenia telepracy.

REKLAMA

Krok 1. Ustal, czy możesz wprowadzić telepracę

REKLAMA

Telepraca polega na wykonywaniu pracy regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną (art. 675 § 1 Kodeksu pracy). Tym samym pracodawca, decydując się na wprowadzenie telepracy w ramach już prowadzonej działalności lub planując jej rozpoczęcie, powinien mieć na względzie, że nie każdy rodzaj pracy będzie się nadawał do wykonywania w formie telepracy.

Telepracownik jest pracownikiem ze wszystkimi wynikającymi z tego faktu przywilejami pracowniczymi. W żadnym razie nie ma podstaw, aby uznać, że względem telepracownika nie mają zastosowania ograniczenia wynikające z przepisów prawa pracy, w szczególności dotyczące czasu pracy.

Jeśli pracownik wykonuje pracę skooperowaną, wymagającą znacznego poziomu kontroli i jednoczesnej współpracy w jednym miejscu większej grupy pracowników, wówczas nie ma mowy o zastosowaniu telepracy. Taka sytuacja będzie miała miejsce np. w zakładzie pracy, gdzie zatrudnieni wykonują swe obowiązki przy taśmie produkcyjnej.

Ocena pracodawcy w zakresie zastosowania telepracy powinna być przeprowadzana pod kątem możliwości regularnego wykonywania pracy zdalnej oraz przesyłania jej wyników za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca zamierza rozpocząć prowadzenie działalności, w ramach której pracownicy będą wykonywali ozdoby ogrodowe oraz okazjonalne. Planuje on wyposażyć pracowników w niezbędne narzędzia pracy. Praca będzie wykonywana w domu pracowników, a porozumiewanie się będzie realizowane za pośrednictwem poczty elektronicznej, m.in. w zakresie zamówień na dane produkty oraz ich specyfikę. Mimo że w omawianym przypadku praca nie będzie świadczona w sposób stacjonarny w zakładzie pracy, nie można przyjąć, iż istnieją podstawy do kwalifikowania jej w kategoriach telepracy. Nie ma tu znaczenia, że niektóre obowiązki pracownicze będą wykonywane za pomocą infrastruktury informatycznej, ponieważ nie jest możliwe przekazywanie ostatecznych efektów pracy drogą elektroniczną. Tym samym, mimo że charakter wykonywanych czynności nie wymaga pracy skooperowanej, a praca nie wiąże się z koniecznością sprawowania przesadnego nadzoru ze strony przełożonych, brak możliwości przekazywania efektów pracy drogą elektroniczną dyskwalifikuje planowaną formę organizacji pracy w ramach telepracy.

Krok 2. Ustal sposób wykonywania telepracy

REKLAMA

Miejsce pracy telepracownika, tak jak każdego innego pracownika, jest wyznaczane przez pracodawcę i powinno wynikać z treści umowy o pracę. Przepisy nie regulują szczegółowo kwestii, gdzie może się znajdować miejsce pracy telepracownika. Wskazują jedynie, że jest ono usytuowane poza zakładem pracy. Zastosowanie przez ustawodawcę określenia, że telepraca powinna być "wykonywana regularnie poza zakładem pracy", daje stronom dużą swobodę w ustalaniu miejsca pracy telepracownika. Ponad wszelką wątpliwość telepraca może być wykonywana w miejscu zamieszkania pracownika. Może to być wskazany dom czy mieszkanie - niezależnie od tego, czy pracownik jest właścicielem nieruchomości, czy też nie. Nie ma również przeszkód, aby w zakresie określonym przez strony praca była wykonywana częściowo w wynajętym biurze, a częściowo w domu czy mieszkaniu pracownika.

Wprowadzenie telepracy dla poszczególnych stanowisk pracy, jakie znajdują się w strukturze pracodawcy, wymaga dokonania oceny w zakresie możliwości wykonywania pracy zdalnej nie okazjonalnie, lecz regularnie. Kluczową bowiem przesłanką pozwalającą zakwalifikować pracownika świadczącego pracę w warunkach telepracy do telepracowników jest regularność wykonywania zadań poza zakładem pracy. Nie oznacza to jednak konieczności codziennego świadczenia pracy w domu. Strony mogą ustalić, że wykonywanie pracy będzie się odbywało naprzemiennie w domu i biurze, zgodnie z wcześniej ustalonym grafikiem. Również wówczas pracownik będzie świadczył pracę w warunkach telepracy. Regularne wykonywanie pracy w domu nie może być utożsamiane ze stałym i wyłącznym jej świadczeniem poza siedzibą pracodawcy.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak wprowadzić zatrudnienie w formie telepracy

W artykule omówiono poszczególne etapy wprowadzania telepracy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA