REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wprowadzić zatrudnienie w formie telepracy

Subskrybuj nas na Youtube
Jak wprowadzić zatrudnienie w formie telepracy /Fot. Fotolia
Jak wprowadzić zatrudnienie w formie telepracy /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Telepraca może zostać wprowadzona przy zawieraniu umowy o pracę albo w trakcie zatrudnienia. Jej uruchomienie jest zasadniczo możliwe w przypadku zawarcia przez pracodawcę z organizacjami związkowymi porozumienia lub wydania regulaminu dotyczącego stosowania warunków telepracy. Wyjątkowo podstawą świadczenia telepracy może być również wniosek pracownika, który może być skutecznie złożony niezależnie od formalnego wprowadzenia telepracy w przepisach zakładowych.

Pracownik może wykonywać pracę nie tylko w siedzibie zakładu pracy lub innej stacjonarnej jednostce organizacyjnej pracodawcy. W pewnych przypadkach istnieje możliwość wykonywania regularnej pracy poza zakładem w warunkach telepracy. Ze względu na zdalny charakter telepracy nie każdy rodzaj pracy może być wykonywany w tych warunkach. Poniżej przedstawiamy procedurę wprowadzenia telepracy.

REKLAMA

Krok 1. Ustal, czy możesz wprowadzić telepracę

REKLAMA

Telepraca polega na wykonywaniu pracy regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną (art. 675 § 1 Kodeksu pracy). Tym samym pracodawca, decydując się na wprowadzenie telepracy w ramach już prowadzonej działalności lub planując jej rozpoczęcie, powinien mieć na względzie, że nie każdy rodzaj pracy będzie się nadawał do wykonywania w formie telepracy.

Telepracownik jest pracownikiem ze wszystkimi wynikającymi z tego faktu przywilejami pracowniczymi. W żadnym razie nie ma podstaw, aby uznać, że względem telepracownika nie mają zastosowania ograniczenia wynikające z przepisów prawa pracy, w szczególności dotyczące czasu pracy.

Jeśli pracownik wykonuje pracę skooperowaną, wymagającą znacznego poziomu kontroli i jednoczesnej współpracy w jednym miejscu większej grupy pracowników, wówczas nie ma mowy o zastosowaniu telepracy. Taka sytuacja będzie miała miejsce np. w zakładzie pracy, gdzie zatrudnieni wykonują swe obowiązki przy taśmie produkcyjnej.

Ocena pracodawcy w zakresie zastosowania telepracy powinna być przeprowadzana pod kątem możliwości regularnego wykonywania pracy zdalnej oraz przesyłania jej wyników za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca zamierza rozpocząć prowadzenie działalności, w ramach której pracownicy będą wykonywali ozdoby ogrodowe oraz okazjonalne. Planuje on wyposażyć pracowników w niezbędne narzędzia pracy. Praca będzie wykonywana w domu pracowników, a porozumiewanie się będzie realizowane za pośrednictwem poczty elektronicznej, m.in. w zakresie zamówień na dane produkty oraz ich specyfikę. Mimo że w omawianym przypadku praca nie będzie świadczona w sposób stacjonarny w zakładzie pracy, nie można przyjąć, iż istnieją podstawy do kwalifikowania jej w kategoriach telepracy. Nie ma tu znaczenia, że niektóre obowiązki pracownicze będą wykonywane za pomocą infrastruktury informatycznej, ponieważ nie jest możliwe przekazywanie ostatecznych efektów pracy drogą elektroniczną. Tym samym, mimo że charakter wykonywanych czynności nie wymaga pracy skooperowanej, a praca nie wiąże się z koniecznością sprawowania przesadnego nadzoru ze strony przełożonych, brak możliwości przekazywania efektów pracy drogą elektroniczną dyskwalifikuje planowaną formę organizacji pracy w ramach telepracy.

Krok 2. Ustal sposób wykonywania telepracy

REKLAMA

Miejsce pracy telepracownika, tak jak każdego innego pracownika, jest wyznaczane przez pracodawcę i powinno wynikać z treści umowy o pracę. Przepisy nie regulują szczegółowo kwestii, gdzie może się znajdować miejsce pracy telepracownika. Wskazują jedynie, że jest ono usytuowane poza zakładem pracy. Zastosowanie przez ustawodawcę określenia, że telepraca powinna być "wykonywana regularnie poza zakładem pracy", daje stronom dużą swobodę w ustalaniu miejsca pracy telepracownika. Ponad wszelką wątpliwość telepraca może być wykonywana w miejscu zamieszkania pracownika. Może to być wskazany dom czy mieszkanie - niezależnie od tego, czy pracownik jest właścicielem nieruchomości, czy też nie. Nie ma również przeszkód, aby w zakresie określonym przez strony praca była wykonywana częściowo w wynajętym biurze, a częściowo w domu czy mieszkaniu pracownika.

Wprowadzenie telepracy dla poszczególnych stanowisk pracy, jakie znajdują się w strukturze pracodawcy, wymaga dokonania oceny w zakresie możliwości wykonywania pracy zdalnej nie okazjonalnie, lecz regularnie. Kluczową bowiem przesłanką pozwalającą zakwalifikować pracownika świadczącego pracę w warunkach telepracy do telepracowników jest regularność wykonywania zadań poza zakładem pracy. Nie oznacza to jednak konieczności codziennego świadczenia pracy w domu. Strony mogą ustalić, że wykonywanie pracy będzie się odbywało naprzemiennie w domu i biurze, zgodnie z wcześniej ustalonym grafikiem. Również wówczas pracownik będzie świadczył pracę w warunkach telepracy. Regularne wykonywanie pracy w domu nie może być utożsamiane ze stałym i wyłącznym jej świadczeniem poza siedzibą pracodawcy.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak wprowadzić zatrudnienie w formie telepracy

W artykule omówiono poszczególne etapy wprowadzania telepracy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA