REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wprowadzić zatrudnienie w formie telepracy

Jak wprowadzić zatrudnienie w formie telepracy /Fot. Fotolia
Jak wprowadzić zatrudnienie w formie telepracy /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Telepraca może zostać wprowadzona przy zawieraniu umowy o pracę albo w trakcie zatrudnienia. Jej uruchomienie jest zasadniczo możliwe w przypadku zawarcia przez pracodawcę z organizacjami związkowymi porozumienia lub wydania regulaminu dotyczącego stosowania warunków telepracy. Wyjątkowo podstawą świadczenia telepracy może być również wniosek pracownika, który może być skutecznie złożony niezależnie od formalnego wprowadzenia telepracy w przepisach zakładowych.

Pracownik może wykonywać pracę nie tylko w siedzibie zakładu pracy lub innej stacjonarnej jednostce organizacyjnej pracodawcy. W pewnych przypadkach istnieje możliwość wykonywania regularnej pracy poza zakładem w warunkach telepracy. Ze względu na zdalny charakter telepracy nie każdy rodzaj pracy może być wykonywany w tych warunkach. Poniżej przedstawiamy procedurę wprowadzenia telepracy.

REKLAMA

REKLAMA

Krok 1. Ustal, czy możesz wprowadzić telepracę

Telepraca polega na wykonywaniu pracy regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną (art. 675 § 1 Kodeksu pracy). Tym samym pracodawca, decydując się na wprowadzenie telepracy w ramach już prowadzonej działalności lub planując jej rozpoczęcie, powinien mieć na względzie, że nie każdy rodzaj pracy będzie się nadawał do wykonywania w formie telepracy.

Telepracownik jest pracownikiem ze wszystkimi wynikającymi z tego faktu przywilejami pracowniczymi. W żadnym razie nie ma podstaw, aby uznać, że względem telepracownika nie mają zastosowania ograniczenia wynikające z przepisów prawa pracy, w szczególności dotyczące czasu pracy.

Jeśli pracownik wykonuje pracę skooperowaną, wymagającą znacznego poziomu kontroli i jednoczesnej współpracy w jednym miejscu większej grupy pracowników, wówczas nie ma mowy o zastosowaniu telepracy. Taka sytuacja będzie miała miejsce np. w zakładzie pracy, gdzie zatrudnieni wykonują swe obowiązki przy taśmie produkcyjnej.

REKLAMA

Ocena pracodawcy w zakresie zastosowania telepracy powinna być przeprowadzana pod kątem możliwości regularnego wykonywania pracy zdalnej oraz przesyłania jej wyników za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca zamierza rozpocząć prowadzenie działalności, w ramach której pracownicy będą wykonywali ozdoby ogrodowe oraz okazjonalne. Planuje on wyposażyć pracowników w niezbędne narzędzia pracy. Praca będzie wykonywana w domu pracowników, a porozumiewanie się będzie realizowane za pośrednictwem poczty elektronicznej, m.in. w zakresie zamówień na dane produkty oraz ich specyfikę. Mimo że w omawianym przypadku praca nie będzie świadczona w sposób stacjonarny w zakładzie pracy, nie można przyjąć, iż istnieją podstawy do kwalifikowania jej w kategoriach telepracy. Nie ma tu znaczenia, że niektóre obowiązki pracownicze będą wykonywane za pomocą infrastruktury informatycznej, ponieważ nie jest możliwe przekazywanie ostatecznych efektów pracy drogą elektroniczną. Tym samym, mimo że charakter wykonywanych czynności nie wymaga pracy skooperowanej, a praca nie wiąże się z koniecznością sprawowania przesadnego nadzoru ze strony przełożonych, brak możliwości przekazywania efektów pracy drogą elektroniczną dyskwalifikuje planowaną formę organizacji pracy w ramach telepracy.

Krok 2. Ustal sposób wykonywania telepracy

Miejsce pracy telepracownika, tak jak każdego innego pracownika, jest wyznaczane przez pracodawcę i powinno wynikać z treści umowy o pracę. Przepisy nie regulują szczegółowo kwestii, gdzie może się znajdować miejsce pracy telepracownika. Wskazują jedynie, że jest ono usytuowane poza zakładem pracy. Zastosowanie przez ustawodawcę określenia, że telepraca powinna być "wykonywana regularnie poza zakładem pracy", daje stronom dużą swobodę w ustalaniu miejsca pracy telepracownika. Ponad wszelką wątpliwość telepraca może być wykonywana w miejscu zamieszkania pracownika. Może to być wskazany dom czy mieszkanie - niezależnie od tego, czy pracownik jest właścicielem nieruchomości, czy też nie. Nie ma również przeszkód, aby w zakresie określonym przez strony praca była wykonywana częściowo w wynajętym biurze, a częściowo w domu czy mieszkaniu pracownika.

Wprowadzenie telepracy dla poszczególnych stanowisk pracy, jakie znajdują się w strukturze pracodawcy, wymaga dokonania oceny w zakresie możliwości wykonywania pracy zdalnej nie okazjonalnie, lecz regularnie. Kluczową bowiem przesłanką pozwalającą zakwalifikować pracownika świadczącego pracę w warunkach telepracy do telepracowników jest regularność wykonywania zadań poza zakładem pracy. Nie oznacza to jednak konieczności codziennego świadczenia pracy w domu. Strony mogą ustalić, że wykonywanie pracy będzie się odbywało naprzemiennie w domu i biurze, zgodnie z wcześniej ustalonym grafikiem. Również wówczas pracownik będzie świadczył pracę w warunkach telepracy. Regularne wykonywanie pracy w domu nie może być utożsamiane ze stałym i wyłącznym jej świadczeniem poza siedzibą pracodawcy.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak wprowadzić zatrudnienie w formie telepracy

W artykule omówiono poszczególne etapy wprowadzania telepracy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

REKLAMA

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA