REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wprowadzić zatrudnienie w formie telepracy

Jak wprowadzić zatrudnienie w formie telepracy /Fot. Fotolia
Jak wprowadzić zatrudnienie w formie telepracy /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Telepraca może zostać wprowadzona przy zawieraniu umowy o pracę albo w trakcie zatrudnienia. Jej uruchomienie jest zasadniczo możliwe w przypadku zawarcia przez pracodawcę z organizacjami związkowymi porozumienia lub wydania regulaminu dotyczącego stosowania warunków telepracy. Wyjątkowo podstawą świadczenia telepracy może być również wniosek pracownika, który może być skutecznie złożony niezależnie od formalnego wprowadzenia telepracy w przepisach zakładowych.

Pracownik może wykonywać pracę nie tylko w siedzibie zakładu pracy lub innej stacjonarnej jednostce organizacyjnej pracodawcy. W pewnych przypadkach istnieje możliwość wykonywania regularnej pracy poza zakładem w warunkach telepracy. Ze względu na zdalny charakter telepracy nie każdy rodzaj pracy może być wykonywany w tych warunkach. Poniżej przedstawiamy procedurę wprowadzenia telepracy.

REKLAMA

Krok 1. Ustal, czy możesz wprowadzić telepracę

REKLAMA

Telepraca polega na wykonywaniu pracy regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną (art. 675 § 1 Kodeksu pracy). Tym samym pracodawca, decydując się na wprowadzenie telepracy w ramach już prowadzonej działalności lub planując jej rozpoczęcie, powinien mieć na względzie, że nie każdy rodzaj pracy będzie się nadawał do wykonywania w formie telepracy.

Telepracownik jest pracownikiem ze wszystkimi wynikającymi z tego faktu przywilejami pracowniczymi. W żadnym razie nie ma podstaw, aby uznać, że względem telepracownika nie mają zastosowania ograniczenia wynikające z przepisów prawa pracy, w szczególności dotyczące czasu pracy.

Jeśli pracownik wykonuje pracę skooperowaną, wymagającą znacznego poziomu kontroli i jednoczesnej współpracy w jednym miejscu większej grupy pracowników, wówczas nie ma mowy o zastosowaniu telepracy. Taka sytuacja będzie miała miejsce np. w zakładzie pracy, gdzie zatrudnieni wykonują swe obowiązki przy taśmie produkcyjnej.

Ocena pracodawcy w zakresie zastosowania telepracy powinna być przeprowadzana pod kątem możliwości regularnego wykonywania pracy zdalnej oraz przesyłania jej wyników za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca zamierza rozpocząć prowadzenie działalności, w ramach której pracownicy będą wykonywali ozdoby ogrodowe oraz okazjonalne. Planuje on wyposażyć pracowników w niezbędne narzędzia pracy. Praca będzie wykonywana w domu pracowników, a porozumiewanie się będzie realizowane za pośrednictwem poczty elektronicznej, m.in. w zakresie zamówień na dane produkty oraz ich specyfikę. Mimo że w omawianym przypadku praca nie będzie świadczona w sposób stacjonarny w zakładzie pracy, nie można przyjąć, iż istnieją podstawy do kwalifikowania jej w kategoriach telepracy. Nie ma tu znaczenia, że niektóre obowiązki pracownicze będą wykonywane za pomocą infrastruktury informatycznej, ponieważ nie jest możliwe przekazywanie ostatecznych efektów pracy drogą elektroniczną. Tym samym, mimo że charakter wykonywanych czynności nie wymaga pracy skooperowanej, a praca nie wiąże się z koniecznością sprawowania przesadnego nadzoru ze strony przełożonych, brak możliwości przekazywania efektów pracy drogą elektroniczną dyskwalifikuje planowaną formę organizacji pracy w ramach telepracy.

Krok 2. Ustal sposób wykonywania telepracy

REKLAMA

Miejsce pracy telepracownika, tak jak każdego innego pracownika, jest wyznaczane przez pracodawcę i powinno wynikać z treści umowy o pracę. Przepisy nie regulują szczegółowo kwestii, gdzie może się znajdować miejsce pracy telepracownika. Wskazują jedynie, że jest ono usytuowane poza zakładem pracy. Zastosowanie przez ustawodawcę określenia, że telepraca powinna być "wykonywana regularnie poza zakładem pracy", daje stronom dużą swobodę w ustalaniu miejsca pracy telepracownika. Ponad wszelką wątpliwość telepraca może być wykonywana w miejscu zamieszkania pracownika. Może to być wskazany dom czy mieszkanie - niezależnie od tego, czy pracownik jest właścicielem nieruchomości, czy też nie. Nie ma również przeszkód, aby w zakresie określonym przez strony praca była wykonywana częściowo w wynajętym biurze, a częściowo w domu czy mieszkaniu pracownika.

Wprowadzenie telepracy dla poszczególnych stanowisk pracy, jakie znajdują się w strukturze pracodawcy, wymaga dokonania oceny w zakresie możliwości wykonywania pracy zdalnej nie okazjonalnie, lecz regularnie. Kluczową bowiem przesłanką pozwalającą zakwalifikować pracownika świadczącego pracę w warunkach telepracy do telepracowników jest regularność wykonywania zadań poza zakładem pracy. Nie oznacza to jednak konieczności codziennego świadczenia pracy w domu. Strony mogą ustalić, że wykonywanie pracy będzie się odbywało naprzemiennie w domu i biurze, zgodnie z wcześniej ustalonym grafikiem. Również wówczas pracownik będzie świadczył pracę w warunkach telepracy. Regularne wykonywanie pracy w domu nie może być utożsamiane ze stałym i wyłącznym jej świadczeniem poza siedzibą pracodawcy.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak wprowadzić zatrudnienie w formie telepracy

W artykule omówiono poszczególne etapy wprowadzania telepracy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

REKLAMA

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA