| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Jakie obowiązki w zakresie bhp mają pracodawcy w przypadku wykonywania przez pracowników pracy zdalnej

Jakie obowiązki w zakresie bhp mają pracodawcy w przypadku wykonywania przez pracowników pracy zdalnej

Przepisy prawa pracy nie regulują warunków oraz zasad wykonywania przez pracownika obowiązków służbowych zdalnie poza zakładem pracy. Tym samym pracodawca nie ma żadnych szczególnych obowiązków z zakresu bhp wobec takich pracowników. Ze względu na brak kompetencji kontrolnych pracodawcy w przypadku zatrudniania pracowników pracujących zdalnie można uzyskiwać od nich oświadczenia, że miejsce, w którym świadczą pracę, spełnia wymagania bhp.

W przeciwieństwie do pracy wykonywanej w formie telepracy przepisy prawa pracy nie regulują warunków oraz zasad wykonywania przez pracownika obowiązków służbowych zdalnie poza zakładem pracy. Uznaje się, że cechą odróżniającą telepracę od pracy wykonywanej zdalnie jest czas jej wykonywania poza zakładem pracy. Praca wykonywana w warunkach telepracy powinna być bowiem wykonywana przez pracownika regularnie poza firmą. Natomiast praca zdalna jedynie wyjątkowo może być wykonywana poza zakładem pracy, a z reguły jest świadczona w siedzibie pracodawcy. Praca zdalna polega zatem na sporadycznym wykonywaniu przez pracownika powierzonych mu zadań w domu (np. raz w tygodniu). Znaczące różnice między pracą zdalną a telepracą nie pozwalają na odpowiednie stosowanie przepisów o telepracy do pracy zdalnej.

Obowiązki bhp w przypadku pracy zdalnej

Praca zdalna pozwala na wykonywanie pracy w dowolnym miejscu. Sugeruje to brak obowiązków w zakresie bhp po stronie pracodawcy. Trudno zresztą wyobrazić sobie kontrolę przez pracodawcę pracy np. w kawiarni, hotelu, na plaży czy w lesie, gdzie praca zdalna może być wykonywana. Problematyczną kwestią jest chociażby zgoda właścicieli lokalu mającego charakter miejsca publicznego na kontrolę. Tym samym należy uznać, że pracodawca nie ma żadnych dodatkowych obowiązków z zakresu bhp wobec pracownika w związku ze zdalnym wykonywaniem pracy.

Jeżeli z inicjatywą w sprawie zdalnego wykonywania pracy w domu występuje pracownik, bezpieczniej dla pracodawcy będzie, jeżeli pracownik złoży oświadczenie, że będzie wykonywał pracę w sposób zgodny z przepisami bhp.

Zobacz: Prawo dla firm

Pracownik zatrudniony na stanowisku specjalisty ds. marketingu poprosił pracodawcę o wykonywanie pracy w domu przez 2 dni. Dziecko pracownika przeziębiło się, więc chciał z nim przebywać w domu. Pracownik miał opracować plan kampanii marketingowej nowej serii produktów i przygotować prezentację. Aby ograniczyć swoją odpowiedzialność w zakresie bhp, pracodawca poprosił pracownika o złożenie oświadczenia o następującej treści: "Oświadczam, że mam w domu urządzone stanowisko pracy odpowiadające warunkom określonym przepisami rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe". Takie postępowanie pracodawcy będzie prawidłowe.

W sytuacji gdy praca zdalna jest wykonywana przez wielu pracowników w danym zakładzie, nie ma przeszkód, aby pracodawca uregulował kwestie bhp przy wykonywaniu pracy w taki sposób w przepisach wewnątrzzakładowych, np. w regulaminie pracy.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jakie obowiązki w zakresie bhp mają pracodawcy w przypadku wykonywania przez pracowników pracy zdalnej

W artykule omówiono również pracę zdalną a wypadek przy pracy.

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Adamczyk

Doświadczony manager i profesjonalistka z dziedziny ekonomii zdrowia, specjalizująca się w analizie biznesowej, w tym w kontroli zarządczej w placówkach medycznych, ze szczególnym uwzględnieniem kontrolingu i analizy finansowej szpitala oraz w analityce rynku farmaceutycznego i analizach refundacyjnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »