Czy zatrudnienie w formie telepracy się opłaca?
REKLAMA
REKLAMA
Zdefiniowanie wspomnianego pojęcia, jest stosunkowo proste i wyraźnie określone w przepisach prawa pracy. Telepraca to zdalne wykonywanie obowiązków służbowych za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej: telefon, Internet, faks. Należy jednak pamiętać , iż aby zdalne wykonywanie obowiązków, zgodnie z Kodeksem pracy, mogło zostać uznane za telepracę, powinno łącznie spełniać trzy warunki. Praca powinna być wykonywana regularnie, poza zakładem pracy oraz przy jej wykonywaniu i przekazywaniu wyników wykorzystywane powinny być, wcześniej wspomniane, środki komunikacji elektronicznej.
REKLAMA
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Kiedy można podpisać umowę o świadczenie telepracy?
Podpisanie umowy o świadczenie telepracy może nastąpić zarówno przed nawiązaniem stosunku pracy, jak i w jego trakcie. Ważne, aby zawsze była to wspólna decyzja obu stron. Brak zgody pracownika nie może stanowić podstawy do zwolnienia.
REKLAMA
Sytuacja podpisania umowy o świadczeniu zdalnej pracy, bezpośrednio po etapie rekrutacyjnym, nie budzi żadnych wątpliwości w kwestiach prawnych. Inaczej jest przy przejściu na zdalne zatrudnienie w trakcie trwania umowy. Przejście powinno nastąpić na podstawie porozumienia - nie może być to wypowiedzenie zmieniające.
Szczegółowe informacje na temat warunków stosowania telepracy powinny zostać określone w układzie zbiorowym pracy, a jeśli takiego nie ma, w regulaminie. Dodatkowo strony w odrębnej umowie mogą ustalić zasady i zakres ubezpieczenia oraz wykorzystywania sprzętu, jak również – w kolejnej umowie – zasady ochrony danych.
Jakie zdarzenie stanowi wpadek przy pracy?
Obowiązki pracodawcy
Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest zapewnienie telepracownikowi narzędzi do wykonywania pracy: komputera, telefonu, faksu. Do pracodawcy należy również pokrycie kosztów związanych z instalacją, eksploatacją i konserwacją sprzętu. To on także zapewnia pomoc techniczną oraz ubezpieczenie sprzętu, który powinien być zgodny z wymaganiami dotyczącymi oceny zgodności.
Fakt, że pracownik wykonuje pracę zdalnie, w swoim domu, nie powoduje utraty kontroli przez pracodawcę. Pracodawca może przeprowadzić kontrolę, ale tylko za zgodą pracownika, wyrażoną na piśmie bądź za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
Prawa pracownika
Telepracownik, zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, powinien mieć takie same prawa jak tradycyjni pracownicy w zakresie nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkoleń. Pracownik ma prawo po podjęciu telepracy, w terminie trzech miesięcy, zrezygnować z tej formy świadczenia pracy. Powinien wystąpić z wnioskiem do pracodawcy, a ten w miarę możliwości zobowiązany jest wniosek uwzględnić.
Pracownik nie może być dyskryminowany z powodu podjęcia telepracy, jak również w związku z odmową jej podjęcia.
REKLAMA
REKLAMA