Jak zatrudnić telepracownika?
REKLAMA
REKLAMA
Zatrudnianie telepracownika
Telepraca jest formą świadczenia pracy, którą można stosować do różnych grup zatrudnionych. Strony stosunku pracy, które zdecydują się na taką formę świadczenia pracy, mogą sporo zaoszczędzić. Pracodawca np. na czynszu za powierzchnię biurową, a pracownik na kosztach dojazdu do pracy.
REKLAMA
Kto może być telepracownikiem?
Telepracą jest praca świadczona regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (art. 675 § 1 k.p.). Natomiast telepracownikiem jest osoba, która wykonuje pracę w warunkach określonych dla telepracy, a wyniki swojej pracy przekazuje pracodawcy za pośrednictwem różnego rodzaju środków komunikacji elektronicznej.
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Dla pracodawców niezwykle istotną informacją jest to, że telepracownik świadczy pracę w ramach normalnego stosunku pracy regulowanego przez Kodeks pracy, a telepraca jest jedynie metodą organizowania pracy, sposobem jej świadczenia. Dlatego telepracownikiem może być osoba zatrudniona na podstawie jednej z umów o pracę przewidzianych w Kodeksie pracy, tj. na czas nieokreślony lub określony, w celu wykonania określonej pracy, a także na okres próbny.
Osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych również mogą być telepracownikami, pod warunkiem że pracodawca nie narusza w tym przypadku art. 22 § 12 k.p.
Zobacz: Telepraca coraz bardziej doceniana
Przykład
REKLAMA
Pracodawca postanowił zatrudnić telepracownika. Stwierdził, że skoro będzie on świadczył pracę w domu, a dodatkowo pracodawca zapewnia pracownikowi niezbędne narzędzia, to telepracownikowi należy się niższe wynagrodzenie za pracę niż innym pracownikom wykonującym tę samą pracę, tylko że w zakładzie pracy. Takie postępowanie pracodawcy należy uznać za nieprawidłowe ze względu na fakt, że pracownikom wykonującym taką samą pracę należy wypłacić takie samo wynagrodzenie. Wykonywanie pracy w formie telepracy nie może być przyczyną obniżenia wynagrodzenia pracownika.
Należy pamiętać, że świadczenie pracy w formie telepracy nie pozbawia pracownika uprawnień płynących z przepisów prawa pracy, zachowuje on prawo do wszystkich gwarantowanych przepisami przywilejów i świadczeń pracowniczych (np. urlopu wypoczynkowego czy wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych). Z zasady tej wynika również zakaz gorszego traktowania telepracownika niż innych pracowników zatrudnionych przy takiej samej lub podobnej pracy. W szczególności telepracownik nie może być traktowany mniej korzystnie w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansu oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
Zobacz: Jak prawidłowo zawrzeć umowę zlecenia?
Jak wprowadzić telepracę?
Pracodawca, chcący wprowadzić telepracę w swoim zakładzie pracy, w pierwszej kolejności musi ustalić warunki zatrudniania telepracowników. Ustaleń tych pracodawca dokonuje z funkcjonującymi w zakładzie pracy związkami zawodowymi. Wynikiem konsultacji powinno być zawarte porozumienie zawierające podstawowe zasady świadczenia pracy w formie telepracy. Jeżeli u danego pracodawcy nie działają zakładowe organizacje związkowe, warunki stosowania telepracy powinien określić sam pracodawca w regulaminie. W takim przypadku wprowadzenie regulaminu powinno zostać poprzedzone konsultacjami z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym u danego pracodawcy (art. 676 § 1 k.p.).
Zobacz: Okresy wypowiedzenia umowy o pracę
Więcej w Serwisie Prawno-Pracowniczym - Zamów prenumeratę >>
REKLAMA
REKLAMA