REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak korzystnie ukształtować stosunek pracy z telepracownikiem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Czajkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wśród pracodawców i pracowników krąży wiele mitów o telepracy. Powodują one, że telepraca pozostaje niedocenioną formą zatrudnienia. Każda ze stron stosunku pracy może tymczasem odnieść wymierne korzyści z jej zastosowania.

REKLAMA

Obawy związane z telepracą mają zazwyczaj swoje źródło w niedostatecznej wiedzy o tej formie zatrudnienia. Wielokrotnie można spotkać się z błędnym poglądem, że telepracownik w ogóle nie jest pracownikiem, a w związku z tym nie przysługuje mu taki zakres ochrony, z jakiego mogą korzystać pracownicy. Pracownicy podnoszą ponadto argumenty dotyczące alienacji społecznej. Zjawisko to rzeczywiście może mieć miejsce przy długotrwałym wykorzystywaniu wyłącznie tej formy zatrudnienia. Jeśli natomiast ma ona charakter przejściowy albo łączy się z pracą świadczoną w tradycyjny sposób, wówczas negatywne efekty nie następują albo są redukowane. W wielu przypadkach telepraca pozwala łączyć role pracownika i rodzica.

REKLAMA

W artykule przedstawione zostaną wyjaśnienia w zakresie rzeczywistej sytuacji telepracownika wynikające z obowiązujących przepisów oraz propozycje takiego ukształtowania warunków telepracy, które pozwolą zabezpieczyć interes telepracownika.

Telepracownik jest pracownikiem

REKLAMA

Niektórzy nie uznają telepracy za pracowniczą formę zatrudnienia. Wynika to stąd, że na zasadach podobnych do telepracy zawierane są angaże oparte na umowach cywilnoprawnych. Tych dwu podstaw wykonywania pracy nie należy jednak ze sobą utożsamiać. Telepracownik jest pracownikiem w pełnym tego słowa znaczeniu. Przysługują mu takie same prawa jak wszystkim innym pracownikom. Różnica polega jedynie na świadczeniu pracy poza zakładem pracy, przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej. Także przekazywanie wyników pracy pracownika oraz łączność między telepracownikiem i pracodawcą odbywa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Powierzenie pracownikowi telepracy może nastąpić przy zawieraniu umowy o pracę albo w trakcie zatrudnienia. Uzgodnienia dotyczące wykonywania pracy w formie telepracy są dodatkowym elementem umowy o pracę. Mogą one zostać wprowadzone do każdej umowy, a więc zarówno umowy na czas nieokreślony, na czas określony, na zastępstwo, na czas wykonywania określonej pracy, a także na okres próbny. Telepracę mogą podjąć zatrudnieni w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie istnieją żadne ograniczenia co do kategorii zatrudnionych, wobec których można stosować telepracę. Jedyne ograniczenia wynikają z charakteru danej pracy. Telepraca sprawdza się zwłaszcza w sektorze usług oraz wśród przedstawicieli wolnych zawodów.

Przykład

Irena S. jest zatrudniona na stanowisku związanym z bezpośrednią obsługą klientów w placówce banku. Charakter zatrudnienia przesądza o niedopuszczalności zmiany warunków wykonywania pracy na telepracę. W innej sytuacji jest Marzena Z., do której obowiązków należy informowanie o produktach banku za pośrednictwem infolinii. Po stworzeniu odpowiednich warunków technicznych Marzena Z. może wykonywać te same czynności w domu.

Rodzina i praca

W wielu przypadkach telepraca umożliwia pracownikowi pogodzenie pracy ze sprawami osobistym, w tym w szczególności z życiem rodzinnym. Telepraca nie musi być zjawiskiem stałym, jej wdrożenie może mieć charakter przejściowy. Potrzeby pracownika zmieniają się w czasie. Stosownie do tych potrzeb można dokonywać nowych uzgodnień co do sposobu świadczenia pracy. O ile w danym momencie praca w siedzibie firmy jest najlepszym rozwiązaniem, o tyle po zaistnieniu różnych okoliczności (rozpoczęcie studiów, urodzenie dziecka, choroba członka rodziny) podjęcie pracy w formie telepracy może okazać się najlepszym rozwiązaniem.

Przykład

Pracodawca wdrożył w zakładzie pracy program skierowany do pracownic-matek stanowiący alternatywę dla urlopu wychowawczego. Zainteresowane programem pracownice mogą po wykorzystaniu urlopu macierzyńskiego świadczyć pracę w formie telepracy. W ten sposób pracownice nie tracą kontaktu z pracą zawodową oraz otrzymują wynagrodzenie za pracę. Także pracodawca nie rozstaje się z doświadczonym pracownikiem ani nie ponosi kosztów zatrudnienia i przeszkolenia osoby na zastępstwo.

Brak jest przeciwwskazań do łączenia telepracy z tradycyjną pracą. Pracodawca i pracownik dysponują swobodą w zakresie optymalizacji warunków organizacji procesu pracy. Korzystny dla obu stron może okazać się model, w którym pracownik przez część tygodnia będzie świadczył pracę w siedzibie pracodawcy, a przez część w domu. Inna propozycja może obejmować telepracę połączoną z koniecznością stawiennictwa w zakładzie pracy w określonych odcinkach czasu w celu raportowania, podsumowania wykonanych zadań czy planowania czynności na kolejne okresy.

Prawa telepracownika

Pracownik, który zdecyduje się na telepracę, ma zagwarantowaną możliwość powrotu do pracy na poprzednich warunkach w terminie 3 miesięcy od dnia podjęcia pracy w formie telepracy. Każda ze stron może wystąpić z wiążącym wnioskiem o zaprzestanie wykonywania pracy w formie telepracy i przywrócenie poprzednich warunków jej wykonywania (art. 678 k.p.).

Zakazane są także jakiekolwiek formy dyskryminacji pracowników ze względu na wykonywanie telepracy. Telepracownik nie może być traktowany mniej korzystnie w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych niż inni pracownicy zatrudnieni przy takiej samej lub podobnej pracy, uwzględniając odrębności związane z warunkami wykonywania pracy w formie telepracy (art. 6715 § 1 k.p.). Z paragrafu 2 powyższego przepisu wynika, że zakaz dyskryminacji dotyczy nie tylko podjęcia pracy w formie telepracy, lecz także odmowy podjęcia takiej pracy. Regulacja nawiązuje do zasad równego traktowania w zatrudnieniu i zakazu dyskryminacji wszystkich pracowników (art. 112, 113 i 183a k.p.). Przepisy te są także podstawą do wysuwania ewentualnych roszczeń z tytułu nierównego traktowania i dyskryminacji.

Przykład

Pracodawca zamierza wdrożyć nowe rozwiązania informatyczne w firmie. Na szkolenie z zakresu obsługi nowego programu zostali oddelegowani pracownicy zatrudnieni w siedzibie firmy. O szkoleniu nie zostały zawiadomione telepracownice Agata M. i Marta W. Pracodawca naruszył zakaz dyskryminowania pracowników w zatrudnieniu, przez co naraził się na roszczenia odszkodowawcze.

Mechanizmem chroniącym prawa telepracowników jest także nałożony na pracodawcę obowiązek umożliwiania tym pracownikom, na zasadach przyjętych dla ogółu pracowników, przebywanie na terenie zakładu pracy, kontaktowanie się z innymi pracownikami oraz korzystanie z pomieszczeń i urządzeń pracodawcy, z zakładowych obiektów socjalnych i prowadzonej działalności socjalnej (art. 6716 k.p.).

Anna Czajkowska

radca prawny

Podstawa prawna:

• art. 112, 113, 183a, 675-6717 Kodeksu pracy.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA