REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak korzystnie ukształtować stosunek pracy z telepracownikiem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Czajkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wśród pracodawców i pracowników krąży wiele mitów o telepracy. Powodują one, że telepraca pozostaje niedocenioną formą zatrudnienia. Każda ze stron stosunku pracy może tymczasem odnieść wymierne korzyści z jej zastosowania.

REKLAMA

Obawy związane z telepracą mają zazwyczaj swoje źródło w niedostatecznej wiedzy o tej formie zatrudnienia. Wielokrotnie można spotkać się z błędnym poglądem, że telepracownik w ogóle nie jest pracownikiem, a w związku z tym nie przysługuje mu taki zakres ochrony, z jakiego mogą korzystać pracownicy. Pracownicy podnoszą ponadto argumenty dotyczące alienacji społecznej. Zjawisko to rzeczywiście może mieć miejsce przy długotrwałym wykorzystywaniu wyłącznie tej formy zatrudnienia. Jeśli natomiast ma ona charakter przejściowy albo łączy się z pracą świadczoną w tradycyjny sposób, wówczas negatywne efekty nie następują albo są redukowane. W wielu przypadkach telepraca pozwala łączyć role pracownika i rodzica.

REKLAMA

W artykule przedstawione zostaną wyjaśnienia w zakresie rzeczywistej sytuacji telepracownika wynikające z obowiązujących przepisów oraz propozycje takiego ukształtowania warunków telepracy, które pozwolą zabezpieczyć interes telepracownika.

Telepracownik jest pracownikiem

REKLAMA

Niektórzy nie uznają telepracy za pracowniczą formę zatrudnienia. Wynika to stąd, że na zasadach podobnych do telepracy zawierane są angaże oparte na umowach cywilnoprawnych. Tych dwu podstaw wykonywania pracy nie należy jednak ze sobą utożsamiać. Telepracownik jest pracownikiem w pełnym tego słowa znaczeniu. Przysługują mu takie same prawa jak wszystkim innym pracownikom. Różnica polega jedynie na świadczeniu pracy poza zakładem pracy, przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej. Także przekazywanie wyników pracy pracownika oraz łączność między telepracownikiem i pracodawcą odbywa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Powierzenie pracownikowi telepracy może nastąpić przy zawieraniu umowy o pracę albo w trakcie zatrudnienia. Uzgodnienia dotyczące wykonywania pracy w formie telepracy są dodatkowym elementem umowy o pracę. Mogą one zostać wprowadzone do każdej umowy, a więc zarówno umowy na czas nieokreślony, na czas określony, na zastępstwo, na czas wykonywania określonej pracy, a także na okres próbny. Telepracę mogą podjąć zatrudnieni w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie istnieją żadne ograniczenia co do kategorii zatrudnionych, wobec których można stosować telepracę. Jedyne ograniczenia wynikają z charakteru danej pracy. Telepraca sprawdza się zwłaszcza w sektorze usług oraz wśród przedstawicieli wolnych zawodów.

Przykład

Irena S. jest zatrudniona na stanowisku związanym z bezpośrednią obsługą klientów w placówce banku. Charakter zatrudnienia przesądza o niedopuszczalności zmiany warunków wykonywania pracy na telepracę. W innej sytuacji jest Marzena Z., do której obowiązków należy informowanie o produktach banku za pośrednictwem infolinii. Po stworzeniu odpowiednich warunków technicznych Marzena Z. może wykonywać te same czynności w domu.

Rodzina i praca

W wielu przypadkach telepraca umożliwia pracownikowi pogodzenie pracy ze sprawami osobistym, w tym w szczególności z życiem rodzinnym. Telepraca nie musi być zjawiskiem stałym, jej wdrożenie może mieć charakter przejściowy. Potrzeby pracownika zmieniają się w czasie. Stosownie do tych potrzeb można dokonywać nowych uzgodnień co do sposobu świadczenia pracy. O ile w danym momencie praca w siedzibie firmy jest najlepszym rozwiązaniem, o tyle po zaistnieniu różnych okoliczności (rozpoczęcie studiów, urodzenie dziecka, choroba członka rodziny) podjęcie pracy w formie telepracy może okazać się najlepszym rozwiązaniem.

Przykład

Pracodawca wdrożył w zakładzie pracy program skierowany do pracownic-matek stanowiący alternatywę dla urlopu wychowawczego. Zainteresowane programem pracownice mogą po wykorzystaniu urlopu macierzyńskiego świadczyć pracę w formie telepracy. W ten sposób pracownice nie tracą kontaktu z pracą zawodową oraz otrzymują wynagrodzenie za pracę. Także pracodawca nie rozstaje się z doświadczonym pracownikiem ani nie ponosi kosztów zatrudnienia i przeszkolenia osoby na zastępstwo.

Brak jest przeciwwskazań do łączenia telepracy z tradycyjną pracą. Pracodawca i pracownik dysponują swobodą w zakresie optymalizacji warunków organizacji procesu pracy. Korzystny dla obu stron może okazać się model, w którym pracownik przez część tygodnia będzie świadczył pracę w siedzibie pracodawcy, a przez część w domu. Inna propozycja może obejmować telepracę połączoną z koniecznością stawiennictwa w zakładzie pracy w określonych odcinkach czasu w celu raportowania, podsumowania wykonanych zadań czy planowania czynności na kolejne okresy.

Prawa telepracownika

Pracownik, który zdecyduje się na telepracę, ma zagwarantowaną możliwość powrotu do pracy na poprzednich warunkach w terminie 3 miesięcy od dnia podjęcia pracy w formie telepracy. Każda ze stron może wystąpić z wiążącym wnioskiem o zaprzestanie wykonywania pracy w formie telepracy i przywrócenie poprzednich warunków jej wykonywania (art. 678 k.p.).

Zakazane są także jakiekolwiek formy dyskryminacji pracowników ze względu na wykonywanie telepracy. Telepracownik nie może być traktowany mniej korzystnie w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych niż inni pracownicy zatrudnieni przy takiej samej lub podobnej pracy, uwzględniając odrębności związane z warunkami wykonywania pracy w formie telepracy (art. 6715 § 1 k.p.). Z paragrafu 2 powyższego przepisu wynika, że zakaz dyskryminacji dotyczy nie tylko podjęcia pracy w formie telepracy, lecz także odmowy podjęcia takiej pracy. Regulacja nawiązuje do zasad równego traktowania w zatrudnieniu i zakazu dyskryminacji wszystkich pracowników (art. 112, 113 i 183a k.p.). Przepisy te są także podstawą do wysuwania ewentualnych roszczeń z tytułu nierównego traktowania i dyskryminacji.

Przykład

Pracodawca zamierza wdrożyć nowe rozwiązania informatyczne w firmie. Na szkolenie z zakresu obsługi nowego programu zostali oddelegowani pracownicy zatrudnieni w siedzibie firmy. O szkoleniu nie zostały zawiadomione telepracownice Agata M. i Marta W. Pracodawca naruszył zakaz dyskryminowania pracowników w zatrudnieniu, przez co naraził się na roszczenia odszkodowawcze.

Mechanizmem chroniącym prawa telepracowników jest także nałożony na pracodawcę obowiązek umożliwiania tym pracownikom, na zasadach przyjętych dla ogółu pracowników, przebywanie na terenie zakładu pracy, kontaktowanie się z innymi pracownikami oraz korzystanie z pomieszczeń i urządzeń pracodawcy, z zakładowych obiektów socjalnych i prowadzonej działalności socjalnej (art. 6716 k.p.).

Anna Czajkowska

radca prawny

Podstawa prawna:

• art. 112, 113, 183a, 675-6717 Kodeksu pracy.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA