REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak korzystnie ukształtować stosunek pracy z telepracownikiem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Czajkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wśród pracodawców i pracowników krąży wiele mitów o telepracy. Powodują one, że telepraca pozostaje niedocenioną formą zatrudnienia. Każda ze stron stosunku pracy może tymczasem odnieść wymierne korzyści z jej zastosowania.

REKLAMA

Obawy związane z telepracą mają zazwyczaj swoje źródło w niedostatecznej wiedzy o tej formie zatrudnienia. Wielokrotnie można spotkać się z błędnym poglądem, że telepracownik w ogóle nie jest pracownikiem, a w związku z tym nie przysługuje mu taki zakres ochrony, z jakiego mogą korzystać pracownicy. Pracownicy podnoszą ponadto argumenty dotyczące alienacji społecznej. Zjawisko to rzeczywiście może mieć miejsce przy długotrwałym wykorzystywaniu wyłącznie tej formy zatrudnienia. Jeśli natomiast ma ona charakter przejściowy albo łączy się z pracą świadczoną w tradycyjny sposób, wówczas negatywne efekty nie następują albo są redukowane. W wielu przypadkach telepraca pozwala łączyć role pracownika i rodzica.

REKLAMA

W artykule przedstawione zostaną wyjaśnienia w zakresie rzeczywistej sytuacji telepracownika wynikające z obowiązujących przepisów oraz propozycje takiego ukształtowania warunków telepracy, które pozwolą zabezpieczyć interes telepracownika.

Telepracownik jest pracownikiem

REKLAMA

Niektórzy nie uznają telepracy za pracowniczą formę zatrudnienia. Wynika to stąd, że na zasadach podobnych do telepracy zawierane są angaże oparte na umowach cywilnoprawnych. Tych dwu podstaw wykonywania pracy nie należy jednak ze sobą utożsamiać. Telepracownik jest pracownikiem w pełnym tego słowa znaczeniu. Przysługują mu takie same prawa jak wszystkim innym pracownikom. Różnica polega jedynie na świadczeniu pracy poza zakładem pracy, przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej. Także przekazywanie wyników pracy pracownika oraz łączność między telepracownikiem i pracodawcą odbywa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Powierzenie pracownikowi telepracy może nastąpić przy zawieraniu umowy o pracę albo w trakcie zatrudnienia. Uzgodnienia dotyczące wykonywania pracy w formie telepracy są dodatkowym elementem umowy o pracę. Mogą one zostać wprowadzone do każdej umowy, a więc zarówno umowy na czas nieokreślony, na czas określony, na zastępstwo, na czas wykonywania określonej pracy, a także na okres próbny. Telepracę mogą podjąć zatrudnieni w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie istnieją żadne ograniczenia co do kategorii zatrudnionych, wobec których można stosować telepracę. Jedyne ograniczenia wynikają z charakteru danej pracy. Telepraca sprawdza się zwłaszcza w sektorze usług oraz wśród przedstawicieli wolnych zawodów.

Przykład

Irena S. jest zatrudniona na stanowisku związanym z bezpośrednią obsługą klientów w placówce banku. Charakter zatrudnienia przesądza o niedopuszczalności zmiany warunków wykonywania pracy na telepracę. W innej sytuacji jest Marzena Z., do której obowiązków należy informowanie o produktach banku za pośrednictwem infolinii. Po stworzeniu odpowiednich warunków technicznych Marzena Z. może wykonywać te same czynności w domu.

Rodzina i praca

W wielu przypadkach telepraca umożliwia pracownikowi pogodzenie pracy ze sprawami osobistym, w tym w szczególności z życiem rodzinnym. Telepraca nie musi być zjawiskiem stałym, jej wdrożenie może mieć charakter przejściowy. Potrzeby pracownika zmieniają się w czasie. Stosownie do tych potrzeb można dokonywać nowych uzgodnień co do sposobu świadczenia pracy. O ile w danym momencie praca w siedzibie firmy jest najlepszym rozwiązaniem, o tyle po zaistnieniu różnych okoliczności (rozpoczęcie studiów, urodzenie dziecka, choroba członka rodziny) podjęcie pracy w formie telepracy może okazać się najlepszym rozwiązaniem.

Przykład

Pracodawca wdrożył w zakładzie pracy program skierowany do pracownic-matek stanowiący alternatywę dla urlopu wychowawczego. Zainteresowane programem pracownice mogą po wykorzystaniu urlopu macierzyńskiego świadczyć pracę w formie telepracy. W ten sposób pracownice nie tracą kontaktu z pracą zawodową oraz otrzymują wynagrodzenie za pracę. Także pracodawca nie rozstaje się z doświadczonym pracownikiem ani nie ponosi kosztów zatrudnienia i przeszkolenia osoby na zastępstwo.

Brak jest przeciwwskazań do łączenia telepracy z tradycyjną pracą. Pracodawca i pracownik dysponują swobodą w zakresie optymalizacji warunków organizacji procesu pracy. Korzystny dla obu stron może okazać się model, w którym pracownik przez część tygodnia będzie świadczył pracę w siedzibie pracodawcy, a przez część w domu. Inna propozycja może obejmować telepracę połączoną z koniecznością stawiennictwa w zakładzie pracy w określonych odcinkach czasu w celu raportowania, podsumowania wykonanych zadań czy planowania czynności na kolejne okresy.

Prawa telepracownika

Pracownik, który zdecyduje się na telepracę, ma zagwarantowaną możliwość powrotu do pracy na poprzednich warunkach w terminie 3 miesięcy od dnia podjęcia pracy w formie telepracy. Każda ze stron może wystąpić z wiążącym wnioskiem o zaprzestanie wykonywania pracy w formie telepracy i przywrócenie poprzednich warunków jej wykonywania (art. 678 k.p.).

Zakazane są także jakiekolwiek formy dyskryminacji pracowników ze względu na wykonywanie telepracy. Telepracownik nie może być traktowany mniej korzystnie w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych niż inni pracownicy zatrudnieni przy takiej samej lub podobnej pracy, uwzględniając odrębności związane z warunkami wykonywania pracy w formie telepracy (art. 6715 § 1 k.p.). Z paragrafu 2 powyższego przepisu wynika, że zakaz dyskryminacji dotyczy nie tylko podjęcia pracy w formie telepracy, lecz także odmowy podjęcia takiej pracy. Regulacja nawiązuje do zasad równego traktowania w zatrudnieniu i zakazu dyskryminacji wszystkich pracowników (art. 112, 113 i 183a k.p.). Przepisy te są także podstawą do wysuwania ewentualnych roszczeń z tytułu nierównego traktowania i dyskryminacji.

Przykład

Pracodawca zamierza wdrożyć nowe rozwiązania informatyczne w firmie. Na szkolenie z zakresu obsługi nowego programu zostali oddelegowani pracownicy zatrudnieni w siedzibie firmy. O szkoleniu nie zostały zawiadomione telepracownice Agata M. i Marta W. Pracodawca naruszył zakaz dyskryminowania pracowników w zatrudnieniu, przez co naraził się na roszczenia odszkodowawcze.

Mechanizmem chroniącym prawa telepracowników jest także nałożony na pracodawcę obowiązek umożliwiania tym pracownikom, na zasadach przyjętych dla ogółu pracowników, przebywanie na terenie zakładu pracy, kontaktowanie się z innymi pracownikami oraz korzystanie z pomieszczeń i urządzeń pracodawcy, z zakładowych obiektów socjalnych i prowadzonej działalności socjalnej (art. 6716 k.p.).

Anna Czajkowska

radca prawny

Podstawa prawna:

• art. 112, 113, 183a, 675-6717 Kodeksu pracy.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

REKLAMA

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA