REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady zatrudniania telepracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Wolińska-Uchman
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nowe rozwiązania technologiczne pozwoliły na wprowadzenie telepracy, czyli pracy wykonywanej z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Jakie zatem warunki muszą zostać spełnione, by pracownik mógł stać się telepracownikiem i jakie w związku z tym spoczywają na pracodawcy obowiązki?

 

REKLAMA

 

REKLAMA

Kodeks pracy nie określił, jakie rodzaje pracy mogą być w tej formie wykonywane. Dla uznania danej pracy za telepracę wymagane jest istnienie następujących przesłanek - regularne wykonywanie pracy poza zakładem pracy i korzystanie ze środków komunikacji elektronicznej.

Wykonywanie pracy poza zakładem pracy oznacza wykonywanie jej poza pewnym zespołem środków materialnych i osobowych, składających się na zorganizowaną całość, a stanowiących własność pracodawcy lub będących w jego posiadaniu (będącym - przynajmniej w założeniu - w trwałej dyspozycji pracodawcy). Nie jest zakładem teren, którym dysponuje pracodawca dla wykonania jednego zadania (czynności) lub ich zespołu. Może to być w zasadzie dowolne miejsce, wynikające z porozumienia lub regulaminu telepracy oraz z umowy stron. Miejsce to może być ustalone w sposób pozytywny, czyli przez wskazanie jednego lub kilku miejsc wykonywania pracy, lub w sposób negatywny, czyli przez wymienienie niedozwolonych miejsc wykonywania telepracy*.

Środkami komunikacji elektronicznej, zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2002 r. Nr 144, poz. 1204 ze zm.), są rozwiązania techniczne, w tym urządzenia teleinformatyczne i współpracujące z nimi narzędzia programowe, umożliwiające indywidualne porozumiewanie się na odległość przy wykorzystaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi a w szczególności pocztę elektroniczną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 WAŻNE!
Telepraca jest to praca wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną. 

Czytaj również: Telepraca - mniejsze koszty zatrudniania pracowników

 Warunki stosowania telepracy

REKLAMA

Warunki stosowania telepracy przez pracodawcę określa się w porozumieniu zawieranym między pracodawcą a zakładową organizacją związkową, a w przypadku gdy u pracodawcy działa więcej niż jedna zakładowa organizacja związkowa - w porozumieniu między pracodawcą a tymi organizacjami. Jeżeli nie jest możliwe uzgodnienie treści porozumienia ze wszystkimi zakładowymi organizacjami związkowymi, pracodawca uzgadnia jego treść z organizacjami związkowymi reprezentatywnymi. Jeśli w terminie 30 dni od dnia przedstawienia przez pracodawcę projektu porozumienia nie dojdzie do zawarcia porozumienia, pracodawca określa warunki stosowania telepracy w regulaminie, uwzględniając ustalenia podjęte z zakładowymi organizacjami związkowymi w toku uzgadniania porozumienia. Jeżeli u danego pracodawcy nie działają zakładowe organizacje związkowe, warunki stosowania telepracy określa pracodawca w regulaminie, po konsultacji z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym u danego pracodawcy (art. 676 § 1-4 k.p.).

Ustawodawca nałożył na pracodawcę konieczność ustalenia warunków stosowania telepracy, nie określając jednak, co przez pojęcie „warunki” należy rozumieć. Wydaje się jednak, że należy zaliczyć tu regulacje, które objęte są przedmiotem regulaminu pracy z uwzględnieniem odmienności zasad wykonywania pracy w formie telepracy. Porozumienie i regulamin stanowią źródło prawa pracy (art. 9 k.p.).

Podjęcie pracy zdalnej

Strony umowy o pracę - pracodawca i pracownik - mogą ustalić, że praca będzie wykonywana w formie telepracy albo przy zawieraniu umowy o pracę, albo w trakcie trwania stosunku pracy. Jeśli do uzgodnienia dotyczącego wykonywania pracy w formie telepracy dochodzi przy zawieraniu umowy o pracę, w umowie dodatkowo określa się warunki wykonywania pracy. Jeżeli zmiana warunków wykonywania pracy na telepracę następuje w trakcie zatrudnienia, należy pamiętać, że może to nastąpić jedynie na mocy porozumienia stron. Wręczenie pracownikowi wypowiedzenia zmieniającego jest niedopuszczalne. Także pracownik, bez zgody pracodawcy, nie może domagać się zatrudnienia go w formie telepracy.

 

Czytaj  również: Warunki pracy charakterystyczne dla telepracy

 

Obowiązki pracodawcy

Obowiązkiem pracodawcy stosującego telepracę, tak jak w przypadku pracy wykonywanej w zakładzie pracy, jest stworzenie pracownikowi warunków pracy. W ramach tego obowiązku powinien on dostarczyć telepracownikowi sprzęt niezbędny do wykonywania pracy w formie telepracy, ubezpieczyć sprzęt, pokryć koszty związane z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją sprzętu, zapewnić telepracownikowi pomoc techniczną i niezbędne szkolenia w zakresie obsługi sprzętu (art. 6711 § 1 k.p.).

 

PRZYPIS

*K. Jaśkowski, E. Maniewska, Komentarz bieżący do art. 675 Kodeksu pracy (Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94), LEX 2010.

 

 

Co ważne, na mocy odrębnej umowy pracodawca i telepracownik mogą postanowić inaczej i ustalić, że praca będzie wykonywana na sprzęcie należącym do telepracownika. W takim przypadku telepracownik ma prawo do ekwiwalentu pieniężnego w wysokości określonej w porozumieniu, regulaminie lub odrębnej umowie. Przy ustalaniu wysokości ekwiwalentu bierze się pod uwagę w szczególności normy zużycia sprzętu, jego udokumentowane ceny rynkowe oraz ilość i ceny rynkowe materiału wykorzystanego na potrzeby pracodawcy.

Pracodawca, zgodnie z art. 6712 § 1 k.p., ma obowiązek określić zasady ochrony danych oraz przeprowadzić szkolenie telepracownika dotyczące ich stosowania. Telepracownik ma obowiązek potwierdzić na piśmie zapoznanie się z zasadami ochrony danych i przestrzegać tych zasad.

Kontrola telepracownika

Przed rozpoczęciem wykonywania pracy w formie telepracy pracodawca na wniosek zatrudnionego przeprowadza pierwszą kontrolę. Kolejne kontrole przeprowadzane są po uprzedniej zgodzie pracownika wyrażonej na piśmie albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej bądź podobnych środków indywidualnego porozumiewania się na odległość.

Kontrola przeprowadzana jest w zakresie wykonywania pracy, w celu inwentaryzacji, konserwacji, serwisu lub naprawy powierzonego sprzętu, a także jego instalacji w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

W każdym przypadku, chroniąc życie prywatne, rodzinne oraz nienaruszalność mieszkania, pracodawca dostosowuje sposób przeprowadzania kontroli do miejsca wykonywania pracy i jej charakteru. Wykonywanie czynności kontrolnych nie może naruszać prywatności telepracownika i jego rodziny, ani utrudniać korzystania z pomieszczeń domowych, w sposób zgodny z ich przeznaczeniem.

Zaprzestanie wykonywania pracy

Zatrudnienie w formie telepracy w trakcie trwania zatrudnienia pozwala w terminie trzech miesięcy od dnia podjęcia pracy w formie telepracy każdej ze stron wystąpić z wiążącym wnioskiem o zaprzestanie wykonywania pracy w formie telepracy i przywrócenie poprzednich warunków wykonywania pracy.

Strony ustalają termin, od którego nastąpi przywrócenie poprzednich warunków wykonywania pracy, nie dłuższy niż 30 dni od dnia otrzymania wniosku. Jego złożenie w określonym terminie jest wiążące dla drugiej strony. Zatem jeśli pracownik złoży taki wniosek, zatrudniający musi go uwzględnić, nawet jeżeli wcześniej zlikwidował stanowisko pracy, czy podjął czynności mające na celu jego zlikwidowanie.

Jednak nie ma przeszkód, by pracodawca następnie wręczył zatrudnionemu wypowiedzenie umowy o pracę z przyczyn niedotyczących pracownika na podstawie ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz.U. z 2003 r. Nr 90, poz. 844 ze zm.).

Ważne jest, że samo zaprzestanie wykonywania pracy w formie telepracy nie może stanowić przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie umowy o pracę przez pracodawcę. Oczywiście nie oznacza to braku możliwości dokonania wypowiedzenia w przypadku zaistnienia uzasadnionej przyczyny czy rozwiązania umowy bez wypowiedzenia.

 

Złożenie przez telepracownika wniosku po upływie trzech miesięcy nakłada na pracodawcę powinność jego uwzględnienia, ale „w miarę możliwości”. Zatrudnienie w „miarę możliwości” oznacza, że należy brać pod uwagę realne możliwości pracodawcy, tzn. wolne miejsca pracy odpowiadające kwalifikacjom uprawnionej osoby (por. uchwała SN z 10 września 1976 r., I PZP 48/76).

Po upływie trzech miesięcy pracodawca może przywrócić poprzednie warunki pracy w trybie wypowiedzenia zmieniającego.

Gorszy pracownik?

Wykonywanie pracy poza zakładem pracy nie zwalnia pracodawcy z poszanowania zasady równego traktowania pracowników i niedyskryminacji w zatrudnieniu. Oznacza to, że telepracownik ma być traktowany jak inni zatrudnieni przy takiej samej lub podobnej pracy w zakładzie pracy pracodawcy.

Art. 6715 § 1 k.p. wyraźnie stanowi, że: Telepracownik nie może być traktowany mniej korzystnie w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych niż inni pracownicy zatrudnieni przy takiej samej lub podobnej pracy, uwzględniając odrębności związane z warunkami wykonywania pracy w formie telepracy.

Dodatkowo pracownik nie może być w jakikolwiek sposób dyskryminowany z powodu podjęcia pracy w formie telepracy, jak również odmowy podjęcia takiej pracy (§ 2).



Anna Wolińska-Uchman

Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji na UMCS. Posiada tytuł radcy prawnego. Prowadzi własną kancelarię radcy prawnego. Specjalizuje się w prawie pracy, prasowym, autorskim i gospodarczym.

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Personel i Zarządzanie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA