REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Telepraca - nietypowe uzgodnienia z pracodawcą

Katarzyna Sarek-Sadurska
Radca prawny w kancelarii Raczkowski Paruch sp.k. Posiada bogate doświadczenie we wszystkich obszarach indywidualnego i zbiorowego prawa pracy, w tym doświadczenie procesowe. Doradza klientom m.in. w procesach restrukturyzacyjnych, zwolnień grupowych oraz w sprawach związanych z zatrudnianiem i zwalnianiem pracowników, w tym w szczególności wyższej kadry menadżerskiej. Jest absolwentką Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Pantheon-Assas (Paris II). Laureatka nagrody Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za pracę magisterską. Związana z Kancelarią od 2007 r. Autorka publikacji w zakresie prawa pracy i prawa cywilnego m.in. w pracach pod redakcją prof. dr hab. M. Safjana i prof. dr hab. K. Pietrzykowskiego.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Telepracownik oprócz postanowień związanych z zawarciem zwykłej umowy o pracę musi również uzgodnić z pracodawcą inne warunki pracy charakterystyczne dla telepracy, np. zasady korzystania ze sprzętu komputerowego.

REKLAMA

Przepisy Kodeksu pracy dokładnie określają, jak należy zatrudnić telepracownika. Sposób ten będzie się różnił w zależności od tego, czy wykonywanie telepracy chcemy powierzyć pracownikowi już zatrudnionemu, który dotychczas pracował w biurze, czy też pracodawca chce zatrudnić w formie telepracy nową osobę. W pierwszym przypadku konieczne będzie zawarcie z pracownikiem porozumienia zmieniającego warunki wykonywania pracy. Może to nastąpić zarówno z inicjatywy pracodawcy jak i pracownika. W każdym przypadku będzie niezbędna zgoda obu stron. Nie możemy pracownikowi narzucić tego sposobu wykonywania pracy poprzez wydanie np. polecenia służbowego czy też wypowiedzenie zmieniające. Nie można również oddelegować pracownika do wykonywania telepracy w trybie art. 42 § 4 k.p. Jeżeli nowy pracownik ma być od razu zatrudniony jako telepracownik, konieczne jest zawarcie tego uzgodnienia w umowie o pracę.

REKLAMA

Poza postanowieniami umownymi, które uzgadniamy bezpośrednio z telepracownikiem, konieczne jest zawarcie porozumienia o warunkach stosowania telepracy z działającymi u pracodawcy organizacjami związkowymi. Jeżeli w zakładzie pracy brak jest organizacji związkowych bądź też pracodawca i związki nie doszły do porozumienia w terminie 30 dni, warunki stosowania telepracy określa pracodawca w regulaminie. Regulamin powinien uwzględniać ustalenia podjęte z organizacjami związkowymi, a jeżeli organizacji związkowych nie ma, podlega to konsultacji z przedstawicielami pracowników.

Sprzęt i zasady komunikowania się

Umowa między telepracownikiem a pracodawcą oprócz standardowych postanowień powinna regulować również m.in. ubezpieczenie sprzętu pracownika oraz zasady jego wykorzystywania do pracy.

W praktyce pracownik może pracować zarówno na sprzęcie pracodawcy, jak i na własnym. W pierwszym przypadku pracodawca musi m.in. ubezpieczyć sprzęt, odpowiednio go zainstalować oraz nauczyć pracownika jego obsługi, a w drugim - pracownikowi będzie przysługiwał stosowny dodatek do wynagrodzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Strony powinny też ustalić zasady porozumiewania się oraz sposób potwierdzania obecności w pracy. Może to być np. wysłanie e-maila lub zalogowanie się do systemu, jeżeli taka informacja będzie widoczna dla pracodawcy. Obowiązkiem pracodawcy jest poinformowanie telepracownika o jednostce organizacyjnej, w której znajduje się jego stanowisko, oraz kto jest jego przełożonym i kto może go kontrolować w miejscu, w którym pracuje.

Kontrola wykonywania obowiązków i warunków pracy

REKLAMA

Jeżeli telepraca wykonywana jest w domu telepracownika, pracodawca ma ograniczone możliwości kontroli. Można to zrobić tylko w zakresie wykonywania pracy w celu inwentaryzacji, konserwacji czy naprawy sprzętu oraz w zakresie przestrzegania norm bhp. Niezbędne jest jednak uprzedzenie pracownika o kontroli i jego zgoda na taką wizytę. Kontrola nie może jednak naruszać prywatności domowników, czy też utrudniać korzystania z pomieszczeń domowych.

Przełożony telepracownika jest zobowiązany zapewnić mu warunki pracy zgodne z przepisami bhp. Trudno jednak wymagać, aby pracodawca był odpowiedzialny np. za zgodną z przepisami wielkość pomieszczeń w domu pracownika, w których wykonywana jest praca. Dlatego też ustawodawca zdecydował się wyłączyć stosowanie niektórych przepisów bhp w stosunku do telepracowników wykonujących pracę w domu.

Pracodawca nie jest odpowiedzialny m.in. za:

• bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy,

• dostęp do urządzeń sanitarnych, np. do toalety,

• należyte wyposażenie pomieszczenia pracy.

Telepraca zazwyczaj będzie wykonywana przy użyciu komputera, a więc stanowisko pracy powinno odpowiadać np. szczegółowym przepisom regulującym pracę przy monitorze. Pracodawca musi więc zadbać o należytą odległość oczu od monitora czy też o odpowiednie jego ustawienie względem okna.

Rezygnacja z telepracy

Jeżeli poprzednio praca była wykonywana w zakładzie pracy, zarówno telepracownik, jak i pracodawca mogą zrezygnować z telepracy. Na podjęcie decyzji mają 3 miesiące od dnia rozpoczęcia telepracy.

WAŻNE!

Jeżeli w odpowiednim terminie któraś ze stron złoży wniosek o zakończenie telepracy, będzie on dla drugiej strony wiążący. Pracodawca będzie wtedy musiał zapewnić pracownikowi stanowisko pracy w biurze.

Z kolei w razie złożenia wniosku przez pracodawcę pracownik będzie musiał wrócić do pracy w biurze.

Po upływie 3 miesięcy wniosek telepracownika powinien zostać rozpoznany przez pracodawcę pozytywnie, jeżeli ma on takie możliwości. Pracodawca z kolei może zrezygnować z telepracy za pomocą wypowiedzenia zmieniającego.

Przykład

Pan G. jest programistą zatrudnionym od kilku lat. Od 2 miesięcy pracuje w domu jako telepracownik. Doszedł jednak do wniosku, że - pracując w domu - jest mniej efektywny niż w biurze. Złożył wniosek o zaprzestanie wykonywania telepracy. Ustalił z pracodawcą, że wraca do pracy w biurze w ciągu 2 tygodni od rozpatrzenia wniosku pracownika.

Niezbędne zawiadomienie o wypadku

Kolejnym problemem są wypadki przy pracy. Choć pracownicy zatrudnieni np. przy obsłudze maszyn w fabryce są zdecydowanie bardziej narażeni na niebezpieczeństwo wypadków niż pracownicy biurowi, to również w ich przypadku nie można tego wykluczyć. W typowej sytuacji w razie wypadku w pracy pracodawca powołuje specjalny zespół powypadkowy, którego zadaniem jest ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku oraz niezwłoczne przygotowanie protokołu powypadkowego.

Jednak w przypadku telepracownika problemem może okazać się już wyegzekwowanie od pracownika bezzwłocznego zawiadomienia o wypadku. W sytuacji gdy pracodawca już taką wiadomość powziął, ustalenie, czy wypadek rzeczywiście miał miejsce podczas wykonywania obowiązków zawodowych, może być trudne lub nawet niemożliwe. Ponadto wizyta w domu telepracownika może odbyć się tylko za jego uprzednią zgodą.

Przykład

Pani A. jest prawnikiem. Pracuje w domu w formie telepracy, sporządza opinie prawne i przesyła je swojemu pracodawcy. Podczas pracy na komputerze doznała porażenia prądem. Jej uraz był na tyle poważny, że nie była w stanie wyrazić zgody na wizytę zespołu powypadkowego i tym samym nie mógł on sporządzić protokołu pokontrolnego. W konsekwencji może to spowodować nawet pozbawienie jej prawa do świadczeń z ubezpieczeń społecznych należnych w związku z wypadkiem.

Katarzyna Sarek 

Podstawa prawna:

• art. 675-6717, art. 212, 234-237 Kodeksu pracy,

• § 4 i 7 rozporządzenia Rady Ministrów z 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (DzU nr 105, poz. 870),

• § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (DzU nr 148, poz. 973).

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA