REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Telepraca - nietypowe uzgodnienia z pracodawcą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Sarek-Sadurska
Radca prawny w kancelarii Raczkowski Paruch sp.k. Posiada bogate doświadczenie we wszystkich obszarach indywidualnego i zbiorowego prawa pracy, w tym doświadczenie procesowe. Doradza klientom m.in. w procesach restrukturyzacyjnych, zwolnień grupowych oraz w sprawach związanych z zatrudnianiem i zwalnianiem pracowników, w tym w szczególności wyższej kadry menadżerskiej. Jest absolwentką Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Pantheon-Assas (Paris II). Laureatka nagrody Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za pracę magisterską. Związana z Kancelarią od 2007 r. Autorka publikacji w zakresie prawa pracy i prawa cywilnego m.in. w pracach pod redakcją prof. dr hab. M. Safjana i prof. dr hab. K. Pietrzykowskiego.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Telepracownik oprócz postanowień związanych z zawarciem zwykłej umowy o pracę musi również uzgodnić z pracodawcą inne warunki pracy charakterystyczne dla telepracy, np. zasady korzystania ze sprzętu komputerowego.

REKLAMA

Przepisy Kodeksu pracy dokładnie określają, jak należy zatrudnić telepracownika. Sposób ten będzie się różnił w zależności od tego, czy wykonywanie telepracy chcemy powierzyć pracownikowi już zatrudnionemu, który dotychczas pracował w biurze, czy też pracodawca chce zatrudnić w formie telepracy nową osobę. W pierwszym przypadku konieczne będzie zawarcie z pracownikiem porozumienia zmieniającego warunki wykonywania pracy. Może to nastąpić zarówno z inicjatywy pracodawcy jak i pracownika. W każdym przypadku będzie niezbędna zgoda obu stron. Nie możemy pracownikowi narzucić tego sposobu wykonywania pracy poprzez wydanie np. polecenia służbowego czy też wypowiedzenie zmieniające. Nie można również oddelegować pracownika do wykonywania telepracy w trybie art. 42 § 4 k.p. Jeżeli nowy pracownik ma być od razu zatrudniony jako telepracownik, konieczne jest zawarcie tego uzgodnienia w umowie o pracę.

REKLAMA

Poza postanowieniami umownymi, które uzgadniamy bezpośrednio z telepracownikiem, konieczne jest zawarcie porozumienia o warunkach stosowania telepracy z działającymi u pracodawcy organizacjami związkowymi. Jeżeli w zakładzie pracy brak jest organizacji związkowych bądź też pracodawca i związki nie doszły do porozumienia w terminie 30 dni, warunki stosowania telepracy określa pracodawca w regulaminie. Regulamin powinien uwzględniać ustalenia podjęte z organizacjami związkowymi, a jeżeli organizacji związkowych nie ma, podlega to konsultacji z przedstawicielami pracowników.

Sprzęt i zasady komunikowania się

Umowa między telepracownikiem a pracodawcą oprócz standardowych postanowień powinna regulować również m.in. ubezpieczenie sprzętu pracownika oraz zasady jego wykorzystywania do pracy.

W praktyce pracownik może pracować zarówno na sprzęcie pracodawcy, jak i na własnym. W pierwszym przypadku pracodawca musi m.in. ubezpieczyć sprzęt, odpowiednio go zainstalować oraz nauczyć pracownika jego obsługi, a w drugim - pracownikowi będzie przysługiwał stosowny dodatek do wynagrodzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Strony powinny też ustalić zasady porozumiewania się oraz sposób potwierdzania obecności w pracy. Może to być np. wysłanie e-maila lub zalogowanie się do systemu, jeżeli taka informacja będzie widoczna dla pracodawcy. Obowiązkiem pracodawcy jest poinformowanie telepracownika o jednostce organizacyjnej, w której znajduje się jego stanowisko, oraz kto jest jego przełożonym i kto może go kontrolować w miejscu, w którym pracuje.

Kontrola wykonywania obowiązków i warunków pracy

REKLAMA

Jeżeli telepraca wykonywana jest w domu telepracownika, pracodawca ma ograniczone możliwości kontroli. Można to zrobić tylko w zakresie wykonywania pracy w celu inwentaryzacji, konserwacji czy naprawy sprzętu oraz w zakresie przestrzegania norm bhp. Niezbędne jest jednak uprzedzenie pracownika o kontroli i jego zgoda na taką wizytę. Kontrola nie może jednak naruszać prywatności domowników, czy też utrudniać korzystania z pomieszczeń domowych.

Przełożony telepracownika jest zobowiązany zapewnić mu warunki pracy zgodne z przepisami bhp. Trudno jednak wymagać, aby pracodawca był odpowiedzialny np. za zgodną z przepisami wielkość pomieszczeń w domu pracownika, w których wykonywana jest praca. Dlatego też ustawodawca zdecydował się wyłączyć stosowanie niektórych przepisów bhp w stosunku do telepracowników wykonujących pracę w domu.

Pracodawca nie jest odpowiedzialny m.in. za:

• bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy,

• dostęp do urządzeń sanitarnych, np. do toalety,

• należyte wyposażenie pomieszczenia pracy.

Telepraca zazwyczaj będzie wykonywana przy użyciu komputera, a więc stanowisko pracy powinno odpowiadać np. szczegółowym przepisom regulującym pracę przy monitorze. Pracodawca musi więc zadbać o należytą odległość oczu od monitora czy też o odpowiednie jego ustawienie względem okna.

Rezygnacja z telepracy

Jeżeli poprzednio praca była wykonywana w zakładzie pracy, zarówno telepracownik, jak i pracodawca mogą zrezygnować z telepracy. Na podjęcie decyzji mają 3 miesiące od dnia rozpoczęcia telepracy.

WAŻNE!

Jeżeli w odpowiednim terminie któraś ze stron złoży wniosek o zakończenie telepracy, będzie on dla drugiej strony wiążący. Pracodawca będzie wtedy musiał zapewnić pracownikowi stanowisko pracy w biurze.

Z kolei w razie złożenia wniosku przez pracodawcę pracownik będzie musiał wrócić do pracy w biurze.

Po upływie 3 miesięcy wniosek telepracownika powinien zostać rozpoznany przez pracodawcę pozytywnie, jeżeli ma on takie możliwości. Pracodawca z kolei może zrezygnować z telepracy za pomocą wypowiedzenia zmieniającego.

Przykład

Pan G. jest programistą zatrudnionym od kilku lat. Od 2 miesięcy pracuje w domu jako telepracownik. Doszedł jednak do wniosku, że - pracując w domu - jest mniej efektywny niż w biurze. Złożył wniosek o zaprzestanie wykonywania telepracy. Ustalił z pracodawcą, że wraca do pracy w biurze w ciągu 2 tygodni od rozpatrzenia wniosku pracownika.

Niezbędne zawiadomienie o wypadku

Kolejnym problemem są wypadki przy pracy. Choć pracownicy zatrudnieni np. przy obsłudze maszyn w fabryce są zdecydowanie bardziej narażeni na niebezpieczeństwo wypadków niż pracownicy biurowi, to również w ich przypadku nie można tego wykluczyć. W typowej sytuacji w razie wypadku w pracy pracodawca powołuje specjalny zespół powypadkowy, którego zadaniem jest ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku oraz niezwłoczne przygotowanie protokołu powypadkowego.

Jednak w przypadku telepracownika problemem może okazać się już wyegzekwowanie od pracownika bezzwłocznego zawiadomienia o wypadku. W sytuacji gdy pracodawca już taką wiadomość powziął, ustalenie, czy wypadek rzeczywiście miał miejsce podczas wykonywania obowiązków zawodowych, może być trudne lub nawet niemożliwe. Ponadto wizyta w domu telepracownika może odbyć się tylko za jego uprzednią zgodą.

Przykład

Pani A. jest prawnikiem. Pracuje w domu w formie telepracy, sporządza opinie prawne i przesyła je swojemu pracodawcy. Podczas pracy na komputerze doznała porażenia prądem. Jej uraz był na tyle poważny, że nie była w stanie wyrazić zgody na wizytę zespołu powypadkowego i tym samym nie mógł on sporządzić protokołu pokontrolnego. W konsekwencji może to spowodować nawet pozbawienie jej prawa do świadczeń z ubezpieczeń społecznych należnych w związku z wypadkiem.

Katarzyna Sarek 

Podstawa prawna:

• art. 675-6717, art. 212, 234-237 Kodeksu pracy,

• § 4 i 7 rozporządzenia Rady Ministrów z 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (DzU nr 105, poz. 870),

• § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (DzU nr 148, poz. 973).

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA