REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudnienie pracownika w formie telepracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Łukasik
Ewa Łukasik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca, zatrudniając telepracownika, musi pamiętać o zawarciu w umowie o pracę dodatkowych postanowień, np. określić sposoby przekazywania wyników pracy pracownika.

Telepracą jest praca, która może być wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną (art. 675 k.p.). Natomiast telepracownikiem jest pracownik, który wykonuje pracę w warunkach określonych powyżej i przekazuje pracodawcy wyniki pracy, w szczególności za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.

REKLAMA

REKLAMA

Warunki wprowadzenia telepracy

Do zatrudnienia pracownika w formie telepracy konieczne jest wprowadzenie przez pracodawcę stosownych regulacji wewnętrznych określających warunki stosowania telepracy przez pracodawcę.

Jeżeli u danego pracodawcy działają związki zawodowe, warunki stosowania telepracy określa się w porozumieniu zawieranym między pracodawcą a zakładową organizacją związkową, a gdy u pracodawcy działa więcej niż jedna organizacja związkowa - w porozumieniu między pracodawcą a tymi organizacjami. W przypadku gdy nie jest możliwe uzgodnienie treści porozumienia ze wszystkimi zakładowymi organizacjami związkowymi, pracodawca uzgadnia treść porozumienia jedynie z organizacjami reprezentatywnymi w rozumieniu art. 24125a k.p. Jeżeli w terminie 30 dni od dnia przedstawienia przez pracodawcę projektu porozumienia nie dojdzie do jego zawarcia ze związkami zawodowymi, pracodawca określa samodzielnie warunki stosowania telepracy w regulaminie, uwzględniając jednak ustalenia podjęte z zakładowymi organizacjami związkowymi w toku uzgadniania porozumienia.

REKLAMA

Gdy u danego pracodawcy nie działają zakładowe organizacje związkowe, warunki stosowania telepracy określa pracodawca w regulaminie, po konsultacji z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym u danego pracodawcy. Nie oznacza to konieczności uzyskania zgody tego przedstawiciela na treść regulaminu, należy jedynie skonsultować jego postanowienia i ewentualnie uwzględnić słuszne postulaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W regulaminie lub porozumieniu należy uwzględnić najbardziej ogólne warunki stosowania telepracy, tzn. sposób uwzględnienia telepracy w organizacji pracy przez określenie, na których stanowiskach i w jakim zakresie praca może być wykonywana w takiej formie. Ponadto należy uwzględnić ewentualnie szczególne korzyści albo obowiązki telepracowników, niewynikające z odrębnych przepisów (przy czym postanowienia te mogą być wyłącznie bardziej korzystne dla pracownika niż przepisy Kodeksu pracy i aktów wykonawczych mających zastosowanie do telepracownika). Można również ustalić wysokość ekwiwalentu za wykorzystywany sprzęt będący własnością pracownika, zasady ochrony danych, doprecyzować rodzaj wymaganego sprzętu itp.

Umowa o pracę w formie telepracy

W przypadku nowo zawieranej umowy o pracę poza wskazaniem, że praca będzie wykonywana w formie telepracy, należy określić:

• miejsce wykonywania telepracy (zwykle jest to miejsce zamieszkania pracownika, może to być również np. siedziba klienta firmy),

• środki komunikacji elektronicznej, za pomocą których wyniki telepracy są przekazywane (poczta elektroniczna, zakładowa sieć teleinformatyczna dostępna on-line itp.).

Dodatkowo w umowie o pracę warto zawrzeć zgodę pracownika na dokonywanie w jego domu kontroli wykonywania pracy, kontroli w celu inwentaryzacji, konserwacji, serwisu lub naprawy powierzonego sprzętu, a także jego instalacji, kontroli w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Nie ma również przeszkód, aby w umowie znalazł się zapis stanowiący, że pracownik w określonych dniach tygodnia będzie świadczył pracę w domu, a w pozostałych w siedzibie firmy.

Pracodawca powinien dodatkowo w terminie 7 dni od daty zawarcia umowy o pracę poinformować na piśmie telepracownika o:

• jednostce organizacyjnej pracodawcy, w której strukturze znajduje się stanowisko pracy telepracownika („jest Pan/Pani pracownikiem działu X”),

• osobach lub organach przedsiębiorstwa odpowiedzialnych za współpracę z telepracownikiem oraz

• osobach lub organach upoważnionych do przeprowadzania kontroli w miejscu wykonywania pracy.

W odrębnej umowie można także uzgodnić takie szczegóły jak zasady porozumiewania się pracodawcy z pracownikiem, w tym sposób potwierdzania jego obecności na stanowisku pracy, oraz sposób i formę kontroli wykonywania pracy przez telepracownika. Z uwagi na potrzebę ochrony prywatności telepracownika można na przykład postanowić, że kontrola może być przeprowadzona tylko w godzinach pracy telepracownika, z wyłączeniem sobót i niedziel (art. 6711 § 2 pkt 2 i 3 k.p.).

Zmiana warunków pracy

W obecnym systemie prawnym obowiązuje zasada dobrowolności wykonywania pracy w formie telepracy. Oznacza to, że pracodawca nie może narzucić pracownikowi tej formy świadczenia pracy.

W przypadku zmiany warunków pracy na telepracę w trakcie zatrudnienia zmiana następuje na mocy porozumienia stron. Z wnioskiem w tej sprawie może wystąpić zarówno pracownik, jak i pracodawca. Również i w tym przypadku telepracownik powinien otrzymać informację na temat miejsca jego stanowiska pracy w strukturze firmy oraz osoby lub organu odpowiedzialnego za współpracę z nim i upoważnionego do kontroli. W odróżnieniu jednak od telepracowników dopiero przyjmowanych do pracy informację tę pracodawca przekazuje najpóźniej w dniu rozpoczęcia wykonywania pracy w formie telepracy.

Pracodawca nie może narzucić pracownikowi świadczenia pracy na odległość w drodze wypowiedzenia warunków pracy lub płacy. Niedopuszczalne jest również powierzenie pracownikowi wykonywania pracy w tym systemie na podstawie art. 42 § 4 k.p.

Brak zgody pracownika na podjęcie pracy w formie telepracy, a także zaprzestanie wykonywania pracy w tej formie po złożeniu wniosku w tym zakresie nie mogą stanowić przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie przez pracodawcę umowy o pracę (art. 679 k.p.).

Prawo zaprzestania pracy w formie telepracy

W terminie 3 miesięcy od dnia podjęcia pracy w formie telepracy na podstawie porozumienia stron zawartego w trakcie trwania umowy o pracę każda ze stron może wystąpić z wiążącym wnioskiem o zaprzestanie wykonywania pracy w formie telepracy i przywrócenie poprzednich warunków jej wykonywania.

Strony ustalają termin, od którego nastąpi przywrócenie poprzednich warunków wykonywania pracy, nie dłuższy niż 30 dni od dnia otrzymania wniosku.

Jeżeli wniosek telepracownika zostanie złożony po upływie 3-miesięcznego terminu, pracodawca powinien w miarę możliwości uwzględnić ten wniosek. Natomiast pracodawca po upływie tego terminu może jedynie dokonać wypowiedzenia warunków pracy lub płacy.

Ewa Łukasik 

Podstawa prawna:

• art. 42 § 4, art. 675, 679, 6711 § 2 pkt 2 i 3, art. 24115a Kodeksu pracy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA