REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Telepraca - czy to się pracodawcy opłaca?

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Odwieczną bolączką pracodawców jest znalezienie odpowiedzi na pytanie jak podnieść zyski i jednocześnie obniżyć koszty. Można spróbować temu zaradzić! Z pomocą przyjdzie możliwość zatrudnienia pracowników w formie telepracy.

 

REKLAMA

Pracodawca chcący wdrożyć w swojej firmie system telepracy musi uzgodnić tą decyzję zarówno indywidualnie z pracownikiem, jak i z całym zespołem. Do wprowadzenia takiej zmiany w zatrudnieniu konieczne jest porozumienie ze związkami zawodowymi. W przypadku, gdy w danej firmie one nie istnieją, pracodawca powinien uwzględnić opinię przedstawiciela pracowników. Uzgodnione przez strony warunki należy wpisać do regulaminu obowiązującego w danym miejscu pracy. To jednak nie koniec obowiązków i kompromisów, z którymi musi liczyć się pracodawca.

 

Wolna wola

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Telepracownikiem można stać się na dwa sposoby: na mocy zawarcia umowy o pracę albo w trakcie zatrudnienia. Wszystko zależy od woli obu stron stosunku pracy. Pracodawca powinien pamiętać, że nie może zmusić pracownika poleceniem służbowym do pracy zdalnej. Propozycja przejścia na telepracę może paść zarówno ze strony pracownika, jak i pracodawcy. Ten ostatni musi mieć jednak świadomość, że nie ma prawa zwolnić pracownika tylko z tego powodu, że nie zgodził się on na zatrudnienie w nowej formie.

 

Szereg obowiązków

 

Decydując się na wprowadzenie w firmie telepracy należy pamiętać o licznych powinnościach jakie ciążą na pracodawcy. Przede wszystkim musi on zadbać o sprzęt, za pomocą którego pracownik będzie wykonywał swoje zadania służbowe. Narzędzia pracy muszą oczywiście spełniać wszystkie wymogi bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.

 

Ubezpieczenie  sprzętu, jego instalacja, konserwacja i przeszkolenie pracownika jak z niego korzystać, także obciążają pracodawcę. Telepracownik może być kontrolowany przez pracodawcę w miejscu wykonywania pracy. Jeżeli jednak praca wykonywana jest w domu, pracodawca musi tę kontrolę przeprowadzać tak, aby nie naruszać prywatności pracownika i jego rodziny.

 

Ważną kwestią, o której trzeba pamiętać wdrażając telepracę jest możliwość rezygnacji z tej formy zatrudnienia. Taką opcję ma zarówno pracodawca jak i pracownik. Strony mają prawo wystąpić z wnioskiem o zaprzestanie wykonywania telepracy i powrót do poprzednich warunków w terminie 3 miesięcy. W przypadku, gdy pracownik wystąpi z takim wnioskiem w terminie późniejszym - pracodawca powinien w miarę swoich możliwości uwzględnić jego prośbę.

 

Liczne obowiązki jakie musi spełnić polski pracodawca decydujący się na wprowadzenie telepracy sprawiają, że forma ta nie jest w naszym kraju popularna. Wydaje się jednak, że warto rozważyć ten sposób zatrudnienia. Pracodawcy zaoszczędzają bowiem na powierzchni biurowej. Zmniejszają się też koszty zatrudnienia pracowników tymczasowych czy opłacanie zastępstwa na czas choroby lub zwolnienia macierzyńskiego pracownika, który mimo niedyspozycji może wykonywać pracę w domu.

 

 

Kancelaria Prawna Skarbiec

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Kancelaria Prawna Skarbiec.Biz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA