REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo zawrzeć umowę zlecenia?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jarosław Krasnodęmbski

REKLAMA

Zatrudnianie na podstawie umowy zlecenia umożliwia ograniczenie kosztów prowadzenia działalności. Przy zawieraniu umowy zlecenia należy pamiętać, żeby była ona prawidłowo skonstruowana i nie narażała przedsiębiorcy na pozew o ustalenie stosunku pracy. Jak zawrzeć prawidłową umowę zlecenia?

Zawarcie umowy zlecenia


Zgodnie z kodeksem cywilnym przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie. Pomimo, że kodeks wskazuje czynności prawne, pojęcie to obejmuje również inne czynności.

REKLAMA


Umowa zlecenia jest umową starannego działania. Należy przez to rozumieć, że zleceniobiorca nie zobowiązuje się do osiągnięcia określonego w umowie rezultatu, ale do dołożenia należytej staranności w wykonywaniu czynności uzgodnionych w treści umowy. Taki charakter umowy prowadzi do wniosku, że wynik pracy nie wyznacznikiem prawidłowości wykonania zobowiązania określonego w umowie zlecenia.


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!


Jeżeli umowa zlecenia poprzez swoje postanowienia stwarza warunki zatrudnienia, które zarezerwowane są dla stosunku pracy - jest ona umową o pracę. Jeżeli pracownik zatrudniony na umowę zlecenie ma wyznaczony czas pracy, miejsce pracy i dokonuje swojej czynności pod kierownictwem pracodawcy mieści się pod definicję stosunku pracy zawartego w kodeksie pracy. Pracownik ma w takim przypadku możliwość zwrócenia się do sądu pracy z pozwem o ustalenie stosunku pracy.


Zobacz: Okresy wypowiedzenia umowy o pracę

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Miejsce i czas wykonywania umowy zlecenia


Określenie w umowie zlecenia miejsca i czasu wykonywania pracy, jeżeli jest źle skonstruowana może dać argument zleceniobiorcy w sądzie pracy.

REKLAMA


Należy jednak pamiętać, że zgodnie z definicją stosunku pracy wskazuje zawiera jednostronne narzucenie pracownikowi czasu i miejsce wykonywania pracy. Zapis umowny dotyczący czasu i miejsca wykonywania umowy zlecenia powinna być w tej umowie uzgodniona przez strony. Warto zawrzeć zapis, że strony umowy uzgodniły, że miejscem wykonywania pracy będzie ... . Istotne jest bowiem aby miejsce i czas wykonywania pracy były uzgodnione a nie narzucone przez pracodawcę.


Warto w tym miejscu przywołać wyrok Sądu Najwyższego z 6 października 1998 r. sygn. akt I PKN 389/98, OSNP 1999/22/718, w którym wskazano, że określenie w umowie czynności z zastrzeżeniem ich osobistego wykonywania w określonych dniach i godzinach nie przesądza o nawiązaniu stosunku pracy, ponieważ takie elementy występują też w stosunkach cywilnoprawnych. Wyznaczanie dni i godzin czynności nie może być wystarczające do uznania kierownictwa pracodawcy w rozumieniu art. 22 k.p.


Zobacz: Elastyczny czas pracy - nadgodziny odchodzą do lamusa


Podporządkowanie zleceniodawcy


Podporządkowanie pracownika pracodawcy jest jedną z charakterystycznych cech stosunku pracy. W jaki sposób zawrzeć podporządkowanie zleceniobiorcy, aby nie było to sprzeczne z prawem?


Jeżeli element podporządkowania występuje w danej umowie, zawsze mamy do czynienia z umową o pracę.  Jest to bowiem właściwość stosunku pracy, element, który nie może wystąpić w zatrudnieniu na podstawie umów cywilnoprawnych.


Zobacz: Jak wypowiedzieć umowę zlecenia? - WZÓR PISMA

REKLAMA


Trzeba w tym miejscu zwrócić uwagę na to jak skonstruowane jest zobowiązanie zleceniobiorcy. Jest ono przeważnie bardzo ogólne i zostało sformułowane w taki sposób, że nie wynikają z niego konkretne czynności, jakie przyjmujący zlecenie ma wykonywać, to powstaje domniemanie, że zleceniobiorca realizuje w praktyce polecenia zleceniodawcy.


Zleceniobiorca ma prawo wydawać wskazówki co do sposobu wykonywania zlecenia. Nigdy nie jest jednak możliwe przekroczenie granicy prowadzącej do możliwości nakazywania drugiej stronie wykonywania pewnych prac.

 
Zobacz: Pracownicy tymczasowi z agencji pracy

 


Urlop przy umowie zlecenia


Zleceniobiorcy nie przysługuje z tytułu umowy zlecenia urlop wypoczynkowy. Jednak przy zleceniach długotrwałych spotykamy się z dniami wolnymi dla zleceniodawcy. Dni wolne od wykonywania zlecenia są dopuszczalne, jednak nigdy nie mogą być nazywane urlopem i do ich stosowania nie może być wykorzystywany kodeks pracy. Aby skutecznie ustrzec się przed uznaniem dni wolnych za urlop można w umowie zlecenia zastrzec obowiązek odpracowania dni wolnych.


Co grozi za zawarcie umowy zlecenia zamiast umowy o pracę?


Z powództwem do sądu pracy w celu ustalenia stosunku pracy może wystąpić zleceniodawca jak i inspekcja pracy. Zawarcie umowy zlecenia zamiast umowy o pracę można popełnić zarówno umyślnie, jak i nieumyślnie i czyn ten ma charakter wykroczenia jednorazowego. Zgodnie bowiem z art. 281 pkt 1 kodeksu pracy, kto będąc pracodawcą lub działając w jego imieniu zawiera umowę cywilnoprawną w warunkach, w których zgodnie z art. 22 § 1 powinna być zawarta umowa o pracę, podlega karze grzywny od 1.000 zł do 30.000 zł.

 
Zobacz: Kontrola wystawionych zaświadczeń lekarskich

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA