REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo zawrzeć umowę zlecenia?

Jarosław Krasnodęmbski

REKLAMA

Zatrudnianie na podstawie umowy zlecenia umożliwia ograniczenie kosztów prowadzenia działalności. Przy zawieraniu umowy zlecenia należy pamiętać, żeby była ona prawidłowo skonstruowana i nie narażała przedsiębiorcy na pozew o ustalenie stosunku pracy. Jak zawrzeć prawidłową umowę zlecenia?

Zawarcie umowy zlecenia


Zgodnie z kodeksem cywilnym przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie. Pomimo, że kodeks wskazuje czynności prawne, pojęcie to obejmuje również inne czynności.

REKLAMA

REKLAMA


Umowa zlecenia jest umową starannego działania. Należy przez to rozumieć, że zleceniobiorca nie zobowiązuje się do osiągnięcia określonego w umowie rezultatu, ale do dołożenia należytej staranności w wykonywaniu czynności uzgodnionych w treści umowy. Taki charakter umowy prowadzi do wniosku, że wynik pracy nie wyznacznikiem prawidłowości wykonania zobowiązania określonego w umowie zlecenia.


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!


Jeżeli umowa zlecenia poprzez swoje postanowienia stwarza warunki zatrudnienia, które zarezerwowane są dla stosunku pracy - jest ona umową o pracę. Jeżeli pracownik zatrudniony na umowę zlecenie ma wyznaczony czas pracy, miejsce pracy i dokonuje swojej czynności pod kierownictwem pracodawcy mieści się pod definicję stosunku pracy zawartego w kodeksie pracy. Pracownik ma w takim przypadku możliwość zwrócenia się do sądu pracy z pozwem o ustalenie stosunku pracy.

REKLAMA


Zobacz: Okresy wypowiedzenia umowy o pracę

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Miejsce i czas wykonywania umowy zlecenia


Określenie w umowie zlecenia miejsca i czasu wykonywania pracy, jeżeli jest źle skonstruowana może dać argument zleceniobiorcy w sądzie pracy.


Należy jednak pamiętać, że zgodnie z definicją stosunku pracy wskazuje zawiera jednostronne narzucenie pracownikowi czasu i miejsce wykonywania pracy. Zapis umowny dotyczący czasu i miejsca wykonywania umowy zlecenia powinna być w tej umowie uzgodniona przez strony. Warto zawrzeć zapis, że strony umowy uzgodniły, że miejscem wykonywania pracy będzie ... . Istotne jest bowiem aby miejsce i czas wykonywania pracy były uzgodnione a nie narzucone przez pracodawcę.


Warto w tym miejscu przywołać wyrok Sądu Najwyższego z 6 października 1998 r. sygn. akt I PKN 389/98, OSNP 1999/22/718, w którym wskazano, że określenie w umowie czynności z zastrzeżeniem ich osobistego wykonywania w określonych dniach i godzinach nie przesądza o nawiązaniu stosunku pracy, ponieważ takie elementy występują też w stosunkach cywilnoprawnych. Wyznaczanie dni i godzin czynności nie może być wystarczające do uznania kierownictwa pracodawcy w rozumieniu art. 22 k.p.


Zobacz: Elastyczny czas pracy - nadgodziny odchodzą do lamusa


Podporządkowanie zleceniodawcy


Podporządkowanie pracownika pracodawcy jest jedną z charakterystycznych cech stosunku pracy. W jaki sposób zawrzeć podporządkowanie zleceniobiorcy, aby nie było to sprzeczne z prawem?


Jeżeli element podporządkowania występuje w danej umowie, zawsze mamy do czynienia z umową o pracę.  Jest to bowiem właściwość stosunku pracy, element, który nie może wystąpić w zatrudnieniu na podstawie umów cywilnoprawnych.


Zobacz: Jak wypowiedzieć umowę zlecenia? - WZÓR PISMA


Trzeba w tym miejscu zwrócić uwagę na to jak skonstruowane jest zobowiązanie zleceniobiorcy. Jest ono przeważnie bardzo ogólne i zostało sformułowane w taki sposób, że nie wynikają z niego konkretne czynności, jakie przyjmujący zlecenie ma wykonywać, to powstaje domniemanie, że zleceniobiorca realizuje w praktyce polecenia zleceniodawcy.


Zleceniobiorca ma prawo wydawać wskazówki co do sposobu wykonywania zlecenia. Nigdy nie jest jednak możliwe przekroczenie granicy prowadzącej do możliwości nakazywania drugiej stronie wykonywania pewnych prac.

 
Zobacz: Pracownicy tymczasowi z agencji pracy

 


Urlop przy umowie zlecenia


Zleceniobiorcy nie przysługuje z tytułu umowy zlecenia urlop wypoczynkowy. Jednak przy zleceniach długotrwałych spotykamy się z dniami wolnymi dla zleceniodawcy. Dni wolne od wykonywania zlecenia są dopuszczalne, jednak nigdy nie mogą być nazywane urlopem i do ich stosowania nie może być wykorzystywany kodeks pracy. Aby skutecznie ustrzec się przed uznaniem dni wolnych za urlop można w umowie zlecenia zastrzec obowiązek odpracowania dni wolnych.


Co grozi za zawarcie umowy zlecenia zamiast umowy o pracę?


Z powództwem do sądu pracy w celu ustalenia stosunku pracy może wystąpić zleceniodawca jak i inspekcja pracy. Zawarcie umowy zlecenia zamiast umowy o pracę można popełnić zarówno umyślnie, jak i nieumyślnie i czyn ten ma charakter wykroczenia jednorazowego. Zgodnie bowiem z art. 281 pkt 1 kodeksu pracy, kto będąc pracodawcą lub działając w jego imieniu zawiera umowę cywilnoprawną w warunkach, w których zgodnie z art. 22 § 1 powinna być zawarta umowa o pracę, podlega karze grzywny od 1.000 zł do 30.000 zł.

 
Zobacz: Kontrola wystawionych zaświadczeń lekarskich

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

REKLAMA

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA