REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy osobą wyznaczoną do wykonywania zadań służby bhp może być pracownik zatrudniony w formie telepracy

Subskrybuj nas na Youtube
Czy osobą wyznaczoną do wykonywania zadań służby bhp może być pracownik zatrudniony w formie telepracy /Fot. Fotolia
Czy osobą wyznaczoną do wykonywania zadań służby bhp może być pracownik zatrudniony w formie telepracy /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W naszej firmie nie ma służby bhp. W związku z tym chcemy powołać do wykonywania zadań tej służby pracownika zatrudnionego przy innej pracy. Jeden z telepracowników posiada odpowiednie kwalifikacje w zakresie bhp. Czy fakt świadczenia przez niego pracy regularnie poza zakładem może być okolicznością dyskwalifikującą do wykonywania obowiązków służby bhp na terenie zakładu pracy?

Nie ma formalnych przeciwwskazań, aby telepracownik spełniający wymagania kwalifikacyjne pełnił rolę pracownika wyznaczonego do wykonywania obowiązków służby bhp. Żaden przepis nie wymaga bowiem, aby osoba pełniąca taką rolę musiała w sposób stały być obecna każdego dnia w zakładzie pracy. Wyznaczając jednak taką osobę do wykonywania zadań służby bhp, należy upewnić się, czy będzie możliwe pogodzenie wykonywania przez nią pracy w formie telepracy poza zakładem oraz wykonywanie zadań służby bhp na terenie zakładu pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca zatrudniający więcej niż 100 pracowników tworzy służbę bezpieczeństwa i higieny pracy pełniącą funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bhp. Natomiast pracodawca zatrudniający do 100 pracowników powierza wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy (art. 23711 § 1 Kodeksu pracy).

Pracodawca może mieć uzasadnione wątpliwości, czy ze względu na sposób wykonywania pracy dopuszczalne jest powierzenie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu w formie telepracy. Telepraca polega bowiem na regularnym wykonywaniu zadań poza zakładem pracy z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniach usług drogą elektroniczną (art. 675 § 1 Kodeksu pracy). Telepraca stanowi zatem optymalną formę zatrudnienia dla tych stanowisk, zawodów czy czynności, które nie wymagają częstych, nieplanowanych konsultacji z przełożonymi i można je łatwo z góry określić.

Zobacz: Prawo dla firm

Kluczowym kryterium odróżniającym telepracę od typowej formy zatrudnienia jest miejsce wykonywania obowiązków. Przyjmuje się, że najczęściej telepracownik świadczy pracę w domu (mieszkaniu) - swoim, wynajętym przez siebie czy pracodawcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Odnosząc się do wątpliwości w zakresie możliwości powierzenia telepracownikowi zadań służby bhp, należy stwierdzić, że w przypadku gdy praca jest wykonywana każdego dnia poza zakładem - wyłącznie w domu telepracownika lub innym miejscu wskazanym do jej wykonywania, wówczas nie ma mowy o wykonywaniu obowiązków z zakresu służby bhp. Trudno sobie bowiem wyobrazić udział pracownika np. w przeglądach stanowisk pracy. Inaczej sytuacja wygląda, jeżeli praca jest wykonywana naprzemiennie, tj. w domu i w siedzibie pracodawcy.

Przepisy regulujące zasady organizowania pracy w formie telepracy nie precyzują, jak praca powinna być zorganizowana, aby mówić o jej regularnym wykonywaniu w formie telepracy. Ponad wszelką wątpliwość praca wykonywana przez 5 dni w tygodniu, np. od poniedziałku do piątku, w mieszkaniu telepracownika jest regularnym wykonywaniem zatrudnienia w formie telepracy. W praktyce nie można wykluczyć, że wymóg regularności będzie zachowany w przypadku, gdy praca wykonywana w domu będzie przeplatana pracą wykonywaną na terenie zakładu pracy.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Czy osobą wyznaczoną do wykonywania zadań służby bhp może być pracownik zatrudniony w formie telepracy

W artykule omówiono również przykłady omawiające problematykę służby bhp.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA