Czy osobą wyznaczoną do wykonywania zadań służby bhp może być pracownik zatrudniony w formie telepracy
REKLAMA
REKLAMA
Nie ma formalnych przeciwwskazań, aby telepracownik spełniający wymagania kwalifikacyjne pełnił rolę pracownika wyznaczonego do wykonywania obowiązków służby bhp. Żaden przepis nie wymaga bowiem, aby osoba pełniąca taką rolę musiała w sposób stały być obecna każdego dnia w zakładzie pracy. Wyznaczając jednak taką osobę do wykonywania zadań służby bhp, należy upewnić się, czy będzie możliwe pogodzenie wykonywania przez nią pracy w formie telepracy poza zakładem oraz wykonywanie zadań służby bhp na terenie zakładu pracy.
REKLAMA
REKLAMA
Pracodawca zatrudniający więcej niż 100 pracowników tworzy służbę bezpieczeństwa i higieny pracy pełniącą funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bhp. Natomiast pracodawca zatrudniający do 100 pracowników powierza wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy (art. 23711 § 1 Kodeksu pracy).
Pracodawca może mieć uzasadnione wątpliwości, czy ze względu na sposób wykonywania pracy dopuszczalne jest powierzenie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu w formie telepracy. Telepraca polega bowiem na regularnym wykonywaniu zadań poza zakładem pracy z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniach usług drogą elektroniczną (art. 675 § 1 Kodeksu pracy). Telepraca stanowi zatem optymalną formę zatrudnienia dla tych stanowisk, zawodów czy czynności, które nie wymagają częstych, nieplanowanych konsultacji z przełożonymi i można je łatwo z góry określić.
Zobacz: Prawo dla firm
Kluczowym kryterium odróżniającym telepracę od typowej formy zatrudnienia jest miejsce wykonywania obowiązków. Przyjmuje się, że najczęściej telepracownik świadczy pracę w domu (mieszkaniu) - swoim, wynajętym przez siebie czy pracodawcę.
REKLAMA
Odnosząc się do wątpliwości w zakresie możliwości powierzenia telepracownikowi zadań służby bhp, należy stwierdzić, że w przypadku gdy praca jest wykonywana każdego dnia poza zakładem - wyłącznie w domu telepracownika lub innym miejscu wskazanym do jej wykonywania, wówczas nie ma mowy o wykonywaniu obowiązków z zakresu służby bhp. Trudno sobie bowiem wyobrazić udział pracownika np. w przeglądach stanowisk pracy. Inaczej sytuacja wygląda, jeżeli praca jest wykonywana naprzemiennie, tj. w domu i w siedzibie pracodawcy.
Przepisy regulujące zasady organizowania pracy w formie telepracy nie precyzują, jak praca powinna być zorganizowana, aby mówić o jej regularnym wykonywaniu w formie telepracy. Ponad wszelką wątpliwość praca wykonywana przez 5 dni w tygodniu, np. od poniedziałku do piątku, w mieszkaniu telepracownika jest regularnym wykonywaniem zatrudnienia w formie telepracy. W praktyce nie można wykluczyć, że wymóg regularności będzie zachowany w przypadku, gdy praca wykonywana w domu będzie przeplatana pracą wykonywaną na terenie zakładu pracy.
Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Czy osobą wyznaczoną do wykonywania zadań służby bhp może być pracownik zatrudniony w formie telepracy
W artykule omówiono również przykłady omawiające problematykę służby bhp.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.