REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można posłużyć się sms-em?

dr Irena Kamińska - Radomska
Wszelkie znaki wyrażające emocje, podobnie jak w przypadku e-maili, możemy zastosować jedynie przy bardzo bliskiej relacji, uważając, żeby zastosowane symbole były zrozumiałe.
Wszelkie znaki wyrażające emocje, podobnie jak w przypadku e-maili, możemy zastosować jedynie przy bardzo bliskiej relacji, uważając, żeby zastosowane symbole były zrozumiałe.

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że korespondencja wewnątrz firmy najczęściej odbywa się za pomocą poczty elektronicznej. Jednak w pewnych sytuacjach wysyłamy też sms-y.

Może to trochę nietypowe zaliczyć krótkie wiadomości tekstowe wysyłane przez telefon komórkowy do korespondencji, ale można się zgodzić, że SMS ma pewne cechy wspólne z tradycyjnym listem: ma formę pisemną, jest przesyłany przez nadawcę do odbiorcy i rządzi się pewnymi zasadami. Tu należałoby się zatrzymać przy wymienianiu podobieństw. Znacznie dłuższa będzie lista różnic.

REKLAMA

Przede wszystkim - jakie to zasady mogą dotyczyć czegoś, co jest dość prymitywne? Jednak po tylu latach użytkowania telefonów komórkowych można doszukać się pewnych wypracowanych norm, których się oczekuje i których brak będzie miał negatywny wpływ na stosunki między nadawcą a odbiorcą, jak każde inne faux-pas.

Pisownia i interpunkcja

Nie zawsze to możliwe, żeby pisownia była doskonała; bywają telefony bez polskiego oprogramowania i tym samym bez polskich czcionek. Ale nawet wówczas wiadomo, czy ktoś dba o poprawność ortograficzną. Świadczą o tym chociażby wielkie litery. Do ortografii należy też interpunkcja. Natomiast niektórzy tak dążą do skrócenia liczby znaków, że pomijają nawet spacje, co czyni taką wiadomość mało czytelną.

Polecamy: Dwukropki, wielokropki, średniki - jak ich używać

Emoticony

Wszelkie znaki wyrażające emocje, podobnie jak w przypadku e-maili, możemy zastosować jedynie przy bardzo bliskiej relacji, uważając, żeby zastosowane symbole były zrozumiałe. Zresztą, w przypadku SMS’ów niemal zawsze możemy użyć emoticon, ponieważ można założyć, że relacje między nadawcą a odbiorcą są bliskie, skoro ktoś w ogóle decyduje się na tę formę komunikacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jakich sytuacjach możemy wysłać SMS-a

1. Wiadomość tekstowa, to bardzo dobra (bo wygodna dla odbiorcy) forma przekazania czyjejś wizytówki, oczywiście za zgodą osoby, której dane przesyłamy.
2. Widząc, że ktoś próbuje się z nami skontaktować, a my jesteśmy w sytuacji, która nie pozwala na odebranie telefonu.
3. Odpowiadając na SMS.

W jakiej sytuacji należy odpowiedzieć

Tak jak w przypadku jakiejkolwiek innej korespondencji wypada odpowiedzieć. Nie odpowiadamy na SMS-a z podziękowaniami, czyli nie dziękujemy za podziękowanie.

Czy do każdego można wysłać SMS-a

W sytuacji oficjalnej bez bliskich relacji nie wypada wysyłać wiadomości w takiej formie. Lepiej będzie zadzwonić. Ale jak z wieloma regułami bywa - i tu istnieją pewne wyjątki. Po pierwsze, jeśli ktoś nas prosi o taką formę, to trudno się krygować, a po drugie, jeśli wiemy, że odbiorca będzie w tym czasie na spotkaniu, podczas którego niemożliwe będzie odbieranie telefonów, a wiadomość, której oczekuje, jest pilna. Można w przesłanym SMS-ie przeprosić za formę.

Czytaj także: Gratulacje biznesowe/zawodowe

Życzenia sms-em

To chyba najmniej elegancka forma przesyłania życzeń, a w tej kategorii można jeszcze wydzielić SMS-y z życzeniami wysyłane bezosobowo, kiedy to nadawca wpisuje neutralny tekst, zaznacza grupę odbiorców i jednym kliknięciem przesyła do wszystkich.

Zwroty grzecznościowe

Nie muszą być wyszukane i długie, ale nie powinno ich zabraknąć. Student, który pisze SMS-a do wykładowcy, popełnia już błąd decydując się na taką formę korespondencji (jeśli numer telefonu to jedyny kontakt, jaki posiada, to może zadzwonić), a jak jeszcze napisze w nagłówku „Witam”, a na końcu „pzdr”, to nie powinien zaliczyć zajęć z savoir - vivre’u. Podpis nadawcy SMS-a jest niezbędny. Lepiej nie liczyć, że adresat ma nasz kontakt w skrzynce. Nawet jeśli tak było do niedawna, mógł np. zmienić telefon.

Inne ważne zasady

1. Nie wypada prosić SMS-em, żeby ktoś zadzwonił.
2. Nie wypada bawić się w korespondencję podczas wykładów, zebrań i innych nudnych spotkań.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA