Uprawnienia pasażera w przypadku opóźnionego lotu
REKLAMA
REKLAMA
Minimalne prawa Pasażerów w przypadku opóźnionego lotu reguluje ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 261/2004 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91.
REKLAMA
W/w rozporządzenie reguluje uprawnienia konsumentów w przypadku:
- odmowy przyjęcia na podkład
- odwołania lub dużego opóźnienia lotu
W niniejszym artykule skupię się na przedstawieniu zagadnień związanych z opóźnieniem lotu.
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Uprawnienia pasażera
W przypadku opóźnienia:
a) o dwie lub więcej godzin w przypadku lotów do 1 500 kilometrów; lub
b) o trzy lub więcej godzin w przypadku wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości pomiędzy 1 500 a 3 500 kilometrów, lub
c) o cztery lub więcej godzin w przypadku wszystkich innych lotów niż loty określone w lit. a) lub b)
każdemu pasażerowi zapewnia się:
1. posiłki oraz napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, a także dwie bezpłatne rozmowy telefoniczne, dwa dalekopisy, dwie przesyłki faksowe lub e-mailowe,
2. gdy oczekiwany w sposób uzasadniony czas odlotu nastąpi co najmniej dzień po terminie poprzednio zapowiedzianego odlotu konsumentowi przysługuje:
a) zakwaterowanie w hotelu w przypadku:
─ gdy występuje konieczność pobytu przez jedną albo więcej nocy, lub
─ gdy zachodzi konieczność pobytu dłuższego niż planowany przez pasażera;
b) transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania (hotelem lub innym)
Odpowiedzialność linii lotniczych za wykonanie lotu
Prawo do odszkodowania
W przypadku opóźnienia lotu pasażerowi przysługuje prawo do odszkodowania, którego wysokość uzależniona jest od długości trasy. I tak, zgodnie z art. 7 przedmiotowego rozporządzenia pasażerowie otrzymują odszkodowanie w wysokości:
a) 250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1 500 kilometrów;
b) 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów;
c) 600 EUR dla wszystkich innych lotów niż loty określone w lit. a) lub b).
Przy określaniu odległości, podstawą jest ostatni cel lotu, do którego przybycie pasażera nastąpi po czasie planowego przylotu na skutek opóźnienia spowodowanego odmową przyjęcia na pokład lub odwołaniem lotu.
Komunikacyjne ubezpieczenie OC – kogo i przed czym chroni?
Forma wypłaty odszkodowania
Odszkodowanie jest wypłacane w gotówce, elektronicznym przelewem bankowym, przekazem bankowymi lub czekami bankowymi albo, za pisemną zgodą pasażera, w bonach podróżnych i/lub w formie innych usług.
Kiedy pasażerowi należy się odszkodowanie?
Czas przylotu samolotu
Istotnym zagadnieniem pozwalającym na ustalenie faktu przysługiwania uprawnienia do żądania odszkodowania i jego wysokości jest ustalenie chwili przylotu samolotu. Ze względu na okoliczność, iż ustawodawca wspólnotowy nie zdefiniował ani nie określił „czas przylotu” w praktyce jeszcze do niedawna problem ten budził wątpliwości.
4 września 2014 roku Trybunał Sprawiedliwości UE w odpowiedzi na pytanie austriackiego sądu:
„Który moment jest miarodajny dla pojęcia »czas przylotu« użytego w art. 2, 5 i 7 rozporządzenia [nr 261/2004]:
a) moment osadzenia samolotu na drodze kołowania [drodze startowej] (»touchdown«);?
b) moment, w którym samolot osiągnął swoją pozycję postojową i zaciągnięto hamulce postojowe względnie umocowano klocki hamujące („czas in‑block”);
c) moment otwarcia drzwi samolotu;
d) moment określony przez strony w ramach prywatnej autonomii?”.
stwierdził, iż rzeczywisty czas przylotu odpowiada chwili, w której otworzyły się co najmniej jedne drzwi samolotu.
W uzasadnieniu wyroku Trybunał zauważył, iż w trakcie lotu pasażerowie pozostają bowiem odosobnieni w zamkniętej przestrzeni, pod dyrektywami i nadzorem przewoźnika lotniczego, gdzie – ze względów technicznych i bezpieczeństwa – ich możliwości komunikacji ze światem zewnętrznym są poważnie ograniczone. W takich warunkach pasażerowie nie mogą kontynuować prowadzenia aktywności osobistej, rodzinnej, społecznej lub zawodowej. Dopiero po zakończeniu lotu mogą podjąć na nowo swą zwyczajową aktywność.
Komunikacyjne ubezpieczenie OC – kogo i przed czym chroni?
REKLAMA
Należy stwierdzić w tym względzie, że co do zasady sytuacja pasażerów lotu nie zmienia się istotnie ani w momencie, w którym koła samolotu dotykają drogi startowej docelowego lotniska, ani w momencie, w którym samolot osiąga pozycję postojową i zaciągnięto hamulce postojowe lub umocowano klocki hamujące, gdyż pasażerowie wówczas nadal pozostają poddani różnym ograniczeniom, w zamkniętej przestrzeni, w której się znajdują.
Dopiero w chwili, gdy pasażerowie mają prawo opuścić maszynę i gdy wydawane jest w tym celu polecenie otwarcia drzwi samolotu, mogą oni co do zasady podjąć na nowo zwyczajowe aktywności bez konieczności doświadczania tych ograniczeń.
Pojęcie „czasu przylotu” używane do celów określenia wielkości opóźnienia, którego doświadczyli pasażerowie danego lotu, oznacza moment, w którym co najmniej jedne z drzwi samolotu otwierają się, przy założeniu, że w owym momencie pasażerowie mają prawo opuścić maszynę.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.