Kategorie

Transport drogowy

Transport na wschód, czyli polskie firmy transportowe obrały nowy kierunek. Jakie przeszkody czekają je na trasie do Chin? O tym w tej analizie.
Święta w transporcie oznaczają zwiększoną intensywność lub są zupełne wygaszenie. Jak poradzić sobie ze specyfiką tego czasu w branży TSL?
Jak podaje Eurostat, od momentu przystąpienia Polski do UE do 2017 r. tonaż ładunków transportowanych przez ciężarówki na polskich tablicach rejestracyjnych zwiększył się ponad sześciokrotnie.
Od 1 czerwca 2020 r., zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 29 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, obowiązuje nakaz określonego sposobu przemieszczania się w przewozie drogowym osób. Nakaz ten dotyczy przewozu w tym samym czasie nie więcej osób niż wynosi liczba miejsc siedzących albo połowa liczby wszystkich miejsc siedzących i stojących, określonych w dokumentacji technicznej lub dokumentacji techniczno-ruchowej środka transportu albo pojazdu, przy jednoczesnym pozostawieniu co najmniej połowy miejsc siedzących niezajętych. Nakaz ten dotyczy wszystkich krajowych i międzynarodowych, publicznych i niepublicznych, zarobkowych i niezarobkowych przewozów drogowych autobusami. Ograniczeń tych nie stosuje się w odniesieniu do środków transportu specjalnego przeznaczonego do przewozu osób niepełnosprawnych.
Do 2050 roku globalne zapotrzebowanie na transport towarowy wzrośnie o 226 proc., związane z tym emisje CO2 zwiększą się o 118 proc., a przewóz towarów będzie generował niemal tyle samo zanieczyszczeń co ruch pasażerski. Największy wzrost emisji odnotuje transport morski i lotniczy, jednocześnie bez wprowadzenia tych sektorów na rynek handlu emisjami nie uda się osiągnąć celów klimatycznych ONZ. Na samoregulację w kwestii klimatu decydują się za to najwięksi gracze globalnego rynku logistycznego.
30 marca 2020 r. z inicjatywy ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, ministrowie ds. transportu Polski, Węgier, Litwy, Łotwy, Bułgarii, Rumunii, Malty i Cypru wystosowali do Przewodniczącego Parlamentu Europejskiego, Przewodniczącej Komisji Europejskiej i Prezydencji Chorwackiej w Radzie UE list z apelem o zawieszenie prac nad częścią socjalną i rynkową Pakietu Mobilności do czasu zakończenia pandemii COVID-19.
Ponad 230 tys. ciężarówek poruszających się po drogach Europy pochodzi z Polski (za PZPM, Branża Motoryzacyjna Raport 2019/2020). Eksperci Inelo szacują, że miesięcznie przybywa 1-2 proc. nowych pojazdów, których czas jazdy rejestrują inteligentne tachografy, a te montowane są w fabrycznie nowych tirach wyprodukowanych po 15 czerwca tego roku. Jak smart tacho sprawdza się w praktyce? Czy wszystkie funkcje cyfrowego rejestratora mają obecnie swoje zastosowanie? Co się sprawdza, a co sprawia przewoźnikom problemy? O pierwszych doświadczeniach z nowymi tachografami opowiada Piotr Żółty.
Jakie dokumenty powinien mieć przy sobie zawodowy kierowca realizujący kurs w transporcie międzynarodowym? Na pewno prawo jazdy, wypis z licencji transportowej oraz zapisy dotyczące czasu pracy. Ale co jeszcze? Wyjaśniają ekspert z Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców (OCRK).
12 grudnia 2019 r. przedstawiciele Rady Europy i Parlamentu Europejskiego uzgodnili przepisy, które od 2021 roku będą obowiązywać przewoźników w UE. Nie ma zgody na pakiet mobilności w takim kształcie. Jego akceptacja byłaby nieuczciwością wobec wszystkich firm, którym z dnia na dzień coraz trudniej jest funkcjonować na europejskim rynku - uważa Związek Pracodawców „Transport i Logistyka Polska", członek Konfederacji Lewiatan. Założenia kompromisu, to wciąż nadal śmiertelna pułapka dla polskiego transportu, ale i transportu z Litwy, Rumunii, Chorwacji, Węgier i Bułgarii.
Lux Uber czyli ustawa o transporcie drogowym, która wejdzie w życie w styczniu 2020 r., wyrówna szanse między taksówkarzami a innymi firmami przewozu osób. Taksówkarze będą korzystali z aplikacji mobilnej zamiast taksometru. Jakie jeszcze zmiany wprowadza nowa ustawa?
2 kwietnia 2019 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra infrastruktury. Jedną z wielu proponowanych zmian jest wprowadzenie możliwości stosowania aplikacji mobilnej jako alternatywnego urządzenia służącego do naliczania opłaty wobec obecnie stosowanego taksometru i kasy fiskalnej. Ma to dotyczyć taksówkarzy oraz okazjonalnego przewozu osób pojazdem samochodowym (przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą). Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2020 r.
Już nie na gorącym uczynku, tylko nawet 28 dni wstecz kontrolerzy mogą karać za spędzanie 45godzinnego odpoczynku w kabinie ciężarówki. Do restrykcyjnej Francji dołączyły też Holandia, Belgia, Anglia, Niemcy, a nawet Włochy, do których kierowcy często podróżowali, by odpocząć w samochodzie. Najwyższe kary mogą sięgać nawet 30 tysięcy euro. Polscy przewoźnicy powinni zwrócić szczególną uwagę na nową praktykę zagranicznych urzędników.
Od 1 października wchodzi w życie kolejna regulacja wynikająca z nowelizacji ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów. Na przewoźników nałożony został nowy obowiązek – wyposażenia pojazdu w urządzenie przekazujące dane geolokalizacyjne. Nowe przepisy mają na celu skuteczniejsze monitorowanie transportu towarów wrażliwych.
Polska uchodzi za bardzo mocnego gracza na europejskim rynku transportowym, dlatego wszelkie zmiany prawne dotyczące transportu są dla polskich przedsiębiorców bardzo ważne. 3 września weszły w życie zmiany, z którymi warto się zapoznać.
Ustawa z 5 lipca 2018 r. o tachografach poz. 1480 została opublikowana w Dzienniku Ustaw z 3 sierpnia 2018 r. i wejdzie w życie po upływie 30 dni od ogłoszenia, tj. 3 września 2018 r., z wyjątkiem przepisów wchodzących w życie w innych terminach.
Kancelaria Prezydenta poinformowała o podpisaniu w ubiegłym tygodniu przez Głowę Państwa ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o tachografach. Zakładanym celem regulacji jest zwiększenie skuteczności i sprawności systemu tachografów oraz zapewnienie lepszego egzekwowania przepisów socjalnych w transporcie drogowym. Prezes Głównego Urzędu Miar będzie mógł przedłużyć dotychczasowe zezwolenie na prowadzenie warsztatów tachografów na okres nieprzekraczający 2 lat od dnia wejścia w życie ustawy.
W Dzienniku Ustaw poz. 1480 opublikowana została ustawa z 5 lipca 2018 r. o tachografach. Ma ona zwiększyć sprawność kontroli systemu i egzekwowania przepisów socjalnych w transporcie drogowym.
Puste przebiegi to problem, z którym nieustannie zmagają się firmy transportowe. Według danych statystycznych z GUS, stanowią one 33 proc. wszystkich przejazdów w Polsce oraz 15 proc. przejazdów międzynarodowych. Jak ograniczyć puste przebiegi dzięki telematyce?
„Dziewiętnastka” to jedna z najważniejszych dróg w Polsce. Trasa ta biegnie przez niemal całą długość wschodniej części kraju, bezpośrednio łącząc Białoruś ze Słowacją, a wraz z „ósemką” umożliwia swobodny ruch pojazdów z Litwy aż do naszych południowych sąsiadów. Kilka dni temu oddano do użytku kolejny odcinek trasy S19.
Pod koniec listopada ma ruszyć Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego (KREPTD). Ma na celu zapewnienie większego bezpieczeństwa i eliminację z rynku nieuczciwych przedsiębiorców.
Konfederacja Lewiatan ostrzega, że w projekcie ustaw o transporcie drogowym oraz czasie pracy kierowców znajduje się wiele nieprecyzyjnych oraz nieuzasadnionych regulacji. Jakie negatywne skutki może wywołać uchwalenie tych projektów?
Okazuje się, że napady na kierowców TIR-ów to wciąż temat, który nie przeszedł do przeszłości. W 2016 r. w rejonie EMEA napadnięto na ponad 2600 pojazdów. Jak się zabezpieczyć przed napadem?
W Krajowym Rejestrze Elektronicznym Przedsiębiorców Transportu Drogowego (KREPTD) znajdą się m.in. informacje o poważnych naruszeniach przepisów określających obowiązki lub warunki przewozu drogowego.
Citylogin to ciekawy projekt FM Logistic, który ma na celu ograniczenie negatywnych skutków dostaw towarów w centrach miast. Na czym polega i jak się rozwija ta ciekawa koncepcja?
BCC proponuje, aby Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa złagodziło przepisy projektu ustawy o transporcie drogowym wzorując się na regulacjach unijnych, które wskazują na konieczność wszczynania postępowań administracyjnych dopiero w sytuacji stwierdzenia powtarzających się bądź poważnych naruszeń.
Pasażerowie podróżujący autobusami mogą kupić bilety przez aplikację mobilną lub Internet. Co więcej, jest także możliwość zapłacenia kartą płatniczą podczas zakupu biletu u kierowcy. Choć trudno w to uwierzyć, ale wciąż są to rozwiązania nowatorskie na polskim rynku przewozów autobusowych.
DTW Logistics i ProDeck rozszerzają współpracę w zakresie logistyki. Jest to związane z ekspansją ProDeck do krajów Europy Południowej.
Od 1 stycznia 2017 r. austriackie władze mogą karać firmy transportowe, które nie zarejestrują kierowcy pojazdu przed przekroczeniem granicy i nie płacą mu minimalnej austriackiej stawki podczas pracy na terytorium kraju. Jak wysokie są to kary?
Polscy przedsiębiorcy mogą świadczyć usługi transportu towarów na rzecz firm spoza UE. W takich przypadkach należy rozpatrzyć, w jaki sposób takie transakcje są traktowane z puntu widzenia podatku VAT.
Czy warsztaty samochodowe będą musiały za każdym razem zgłaszać transport nawet niewielkiej ilości oleju? Senacka Komisja Gospodarki Narodowej i Innowacji przyjęła poprawki w tym zakresie.
W dniu 25 stycznia 2017 roku do Sejmu wpłynął rządowy projekt ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów. Projekt zakłada monitorowanie drogowego przewozu paliw płynnych, alkoholu skażonego i suszu tytoniowego. System monitorowania przewozu towarów będzie obejmował gromadzenie i przetwarzanie danych o przewozie towarów, w szczególności z zastosowaniem środków.
W wyniku wprowadzenia na drogach węgierskich opłat e-toll (lipiec 2013) polskie firmy transportowe ponoszą spore koszty związane z błędną interpretacją węgierskich regulacji przez polskich przewoźników.
W dniu 12.02.2016r. została wydana indywidualna interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach sygn. IBPP2/4512-957/15/BW w sprawie odpłatnego udostępniania przez Gminę przystanków poszczególnym przewoźnikom. Kwestię sporną stanowi zagadnienie, czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytych towarów i usług służących postawieniu i utrzymaniu przystanków.
MSZ pomoże polskim przewoźnikom w rozwiązywaniem problemów we Francji i Austrii związanych z wieszaniem się systemów teleinformatycznych.
Nowoczesne technologie doprowadziły do rewolucji na rynku przewozu osób. Na rynku jest miejsce dla wszystkich przewoźników, jednak ważne by wprowadzić sensowne regulacje.
Usprawnienie ratownictwa w transporcie kolejowym i działania edukacyjne na rzecz niechronionych uczestników ruchu drogowego to tylko dwa z pięciu projektów, które zostaną dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko.
Zdaniem Trybunału Konstytucyjnego przepisy odnoszące się do należności za podróże służbowe kierowców w transporcie międzynarodowym są niezgodne z konstytucją. TK orzekł, że poziom wątpliwości interpretacyjnych tych regulacji jest niedopuszczalny.
Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o transporcie drogowym. Tym samym powstanie Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego.
Do 2025 roku po polskich drogach ma jeździć milion samochodów elektrycznych - tak zakłada Plan Rozwoju Elektromobilności, przygotowany przez Ministerstwo Energii.
W zaproponowanych przez Senatorów poprawkach znalazł się m.in. zapis, że wydanie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego wydawane byłoby m.in. na podstawie przedstawienia zaświadczenia o niekaralności, a nie własnego oświadczenia o niekaralności, jak to zostało zapisane w projekcie ustawy.
Czy obowiązuje płaca minimalna dla kierowców przejeżdżających przez Węgry? Według informacji z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa władze węgierskie doprecyzowały stanowisko w tej sprawie.
Przyznano dodatkowe limity zezwoleń na 2016 r., na przewozy drogowe realizowane przez polskich spedytorów do/z i przez Kazachstan. Poruszono też sprawę zezwoleń na 2017 r.
Polscy przewoźnicy płacą dużo mandatów wynikających z niedoinformowania odnośnie węgierskiego systemu opłat drogowych (e-toll).
GDDKiA apeluje do przewoźników o ograniczenie składania wniosków dotyczących przewozów nienormatywnych w trakcie Światowych Dni Młodzieży i wizyty papieża Franciszka
W dniu 11.04.2016 r. nr została wydana interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach sygn. IBPP4/4512-37/16/MK w zakresie obowiązków dokumentacyjnych niezbędnych do zastosowania stawki 0% dla usługi transportowej wykonywanej na zlecenie spedytora.
Jedynym z zagadnień wywołujących szczególne wątpliwości w podatku VAT jest kwestia świadczeń złożonych (kompleksowych). Przykładem tego zagadnienia w kontekście usług transportowych jest, budząca wątpliwości interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 15.1.2016 r., znak IPPP3/4512-870/15-2/KT.
Zdaniem niektórych ekspertów, cena ropy może spaść na skutek wdrożenia alternatywnych źródeł napędu pojazdów. Mniejsze zapotrzebowanie na ten surowiec spowodowałoby zwiększenie jego podaży na rynku, a tym samym koszt jego zakupu uległyby obniżeniu.
Spółka świadczy usługi międzynarodowego transportu samochodowego towarów. Zdarza się, że występuje konieczność zapewnienia transportu lotniczego dla kierowców na trasach z Polski do innych krajów członkowskich UE lub odwrotnie. Spółka korzysta wtedy z usług zagranicznych linii lotniczych. Linie lotnicze wystawiają na rzecz Spółki faktury bez zawartego na nich zagranicznego podatku VAT. Czy w tej sytuacji Spółka powinna rozpoznać import usług?
Co się dzieje w sprawie porozumienia z Rosją odnośnie przewozów towarów? Co ustalono na spotkaniu w tej sprawie?
Które artykuły są szybko psujące się i które to środki spożywcze według rozporządzenia Ministra Transportu w sprawie okresowych ograniczeń oraz zakazu ruchu niektórych rodzajów pojazdów na drogach z dnia 31 lipca 2007 r.