REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umorzenie należności z tytułu składek ZUS do 2015 r.

Monika Pązik
Umorzenie należności z tytułu składek ZUS do 2015 r. / Fot. Fotolia
Umorzenie należności z tytułu składek ZUS do 2015 r. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy posiadają należności z tytułu nieopłaconych składek ZUS z tytułu prowadzonej przez nich działalności mogą złożyć wniosek o umorzenie długów do 15 stycznia 2015 r. Każdy z dłużników musi jednak złożyć w ZUS stosowny wniosek oraz spełnić wszystkie wymagane warunki.

Osoby, które prowadziły działalność gospodarczą w latach od 1 stycznia 1999 r. do 28 lutego 2009 r. i w tym czasie nie opłaciły składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz wypadkowe, mogą ubiegać się o umorzenie należności z tego tytułu. Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o umorzeniu należności powstałych z  tytułu nieopłaconych składek przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność, umorzenie dotyczy osób, które przed 1 września 2012 r. zakończyły prowadzenie działalności i w dniu wydania decyzji o umorzeniu nie kontynuują jej oraz inne osoby. Jeżeli jednak przedsiębiorca chce ubiegać się o abolicję, wówczas powinien w pierwszej kolejności uregulować pozostałe zaległości. Przede wszystkim chodzi o należności związane z jego pracownikami. Wraz z umorzeniem długów składkowych, umorzeniu ulegają również:

REKLAMA

  • odsetki za zwłokę,
  • opłaty prolongacyjne,
  • koszty upomnienia,
  • opłaty dodatkowe,
  • koszty egzekucyjne naliczone przez dyrektora oddziału ZUS, naczelnika urzędu skarbowego lub komornika sądowego

Polecamy: Faktury 2014

Przedsiębiorcy, którzy posiadają zaległości związane z nieopłaceniem wyłącznie składek na ubezpieczenia zdrowotne czy Fundusz Pracy nie mogą skorzystać z abolicji.

Należy pamiętać, że okres umorzenia składek nie będzie wliczał się przedsiębiorcy do okresu ubezpieczenia. A to oznacza, że nie będzie uwzględniany przy ustalaniu prawa do emerytury bądź renty.

Z prawa do złożenia wniosku o umorzenie zaległości składkowych mogą skorzystać nie tylko prywatni przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność, ale również spółki cywilne, jawne, partnerskie, komandytowe oraz wspólnicy jednoosobowych spółek z o.o. W przypadku śmierci przedsiębiorcy, prawo do umorzenia długów przysługuje również jego spadkobiercom bądź osobom trzecim, jeżeli długi powstały wyłącznie za osobę prowadzącą działalność.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zobacz również: Umorzenie należności z tytułu składek ZUS pomimo braku ich całkowitej nieściągalności

Wniosek o umorzenie zaległości w ZUS

Aby ZUS umorzył należności z tytułu składek, należy złożyć stosowny wniosek. Nie istnieje jednak wymóg, aby był on wypełniony na urzędowym formularzu. We wniosku należy przede wszystkim zawrzeć:

  1. dane przedsiębiorcy (adres siedziby, NIP, REGON, PESEL),
  2. datę i miejsce sporządzenia wniosku,
  3. dane kontaktowe,
  4. oddział ZUS,
  5. podstawę prawną umorzenia zaległości,
  6. określenie statusu wnioskodawcy,
  7. zakres żądania,
  8. wskazanie okresu, za który wnioskodawca żąda umorzenia,
  9. podpis.

Przykładowy wzór wniosku o umorzenie zaległości

Zgodnie z art. 1 ust. 4 w/w ustawy, wniosek należy złożyć w terminie 24 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Oznacza to, że termin do złożenia wniosku upływa 15 stycznia 2015 r. Jeżeli jednak decyzję o podleganiu obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym lub decyzję o wysokości zadłużenia z tytułu składek na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne ZUS wyda po dniu wejścia w życie ustawy, wniosek o umorzenie można złożyć w terminie 12 miesięcy od dnia uprawomocnienia się tej decyzji, chyba że termin do 15 stycznia 2015 r. jest dłuższy.

Zobacz też: Umorzenie zaległych składek dla przedsiębiorców


Decyzja ZUS w sprawie umorzenia

Złożenie wniosku do ZUS skutkuje wszczęciem postępowania administracyjnego, które kończy się wydaniem  decyzji administracyjnej. W tej kwestii ZUS może wydać więcej niż jedną decyzję. Może to być:

  1. decyzja umarzająca postępowanie,
  2. decyzja wstępna, wydawana przez organ rentowy i określająca warunki skorzystania z abolicji

REKLAMA

Zakład Ubezpieczeń Społecznych postępuje wówczas zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego i co do zasady powinien wydać decyzję nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania (art. 35 § 3 kpa). Jeżeli w toku postępowania sprawa nie zostanie załatwiona w terminie, ZUS podaje przyczyny zwłoki i wyznacza nowy termin do załatwienia sprawy.

Z chwilą uprawomocnienia się decyzji wstępnej oraz spełnieniu wszystkich warunków, ZUS wydaje decyzję końcową o umorzeniu zaległości składkowych bądź odmowie umorzenia należności.

Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia odwołania od niekorzystnej dla niego decyzji administracyjnej. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem oddziału ZUS, który wydał decyzję w sprawie do właściwego sądu okręgowego w terminie miesiąca od doręczenia odpisu decyzji. Zgodnie z art. 83 ust. 3 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, odwołanie do sądu przysługuje również w razie niewydania decyzji w terminie 2 miesięcy, licząc od dnia zgłoszenia wniosku o świadczenie lub inne roszczenia.

Zobacz: Jak odwołać się od decyzji administracyjnej?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA