REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umorzenie należności z tytułu składek ZUS do 2015 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
Umorzenie należności z tytułu składek ZUS do 2015 r. / Fot. Fotolia
Umorzenie należności z tytułu składek ZUS do 2015 r. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy posiadają należności z tytułu nieopłaconych składek ZUS z tytułu prowadzonej przez nich działalności mogą złożyć wniosek o umorzenie długów do 15 stycznia 2015 r. Każdy z dłużników musi jednak złożyć w ZUS stosowny wniosek oraz spełnić wszystkie wymagane warunki.

Osoby, które prowadziły działalność gospodarczą w latach od 1 stycznia 1999 r. do 28 lutego 2009 r. i w tym czasie nie opłaciły składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz wypadkowe, mogą ubiegać się o umorzenie należności z tego tytułu. Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o umorzeniu należności powstałych z  tytułu nieopłaconych składek przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność, umorzenie dotyczy osób, które przed 1 września 2012 r. zakończyły prowadzenie działalności i w dniu wydania decyzji o umorzeniu nie kontynuują jej oraz inne osoby. Jeżeli jednak przedsiębiorca chce ubiegać się o abolicję, wówczas powinien w pierwszej kolejności uregulować pozostałe zaległości. Przede wszystkim chodzi o należności związane z jego pracownikami. Wraz z umorzeniem długów składkowych, umorzeniu ulegają również:

REKLAMA

REKLAMA

  • odsetki za zwłokę,
  • opłaty prolongacyjne,
  • koszty upomnienia,
  • opłaty dodatkowe,
  • koszty egzekucyjne naliczone przez dyrektora oddziału ZUS, naczelnika urzędu skarbowego lub komornika sądowego

Polecamy: Faktury 2014

Przedsiębiorcy, którzy posiadają zaległości związane z nieopłaceniem wyłącznie składek na ubezpieczenia zdrowotne czy Fundusz Pracy nie mogą skorzystać z abolicji.

Należy pamiętać, że okres umorzenia składek nie będzie wliczał się przedsiębiorcy do okresu ubezpieczenia. A to oznacza, że nie będzie uwzględniany przy ustalaniu prawa do emerytury bądź renty.

REKLAMA

Z prawa do złożenia wniosku o umorzenie zaległości składkowych mogą skorzystać nie tylko prywatni przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność, ale również spółki cywilne, jawne, partnerskie, komandytowe oraz wspólnicy jednoosobowych spółek z o.o. W przypadku śmierci przedsiębiorcy, prawo do umorzenia długów przysługuje również jego spadkobiercom bądź osobom trzecim, jeżeli długi powstały wyłącznie za osobę prowadzącą działalność.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zobacz również: Umorzenie należności z tytułu składek ZUS pomimo braku ich całkowitej nieściągalności

Wniosek o umorzenie zaległości w ZUS

Aby ZUS umorzył należności z tytułu składek, należy złożyć stosowny wniosek. Nie istnieje jednak wymóg, aby był on wypełniony na urzędowym formularzu. We wniosku należy przede wszystkim zawrzeć:

  1. dane przedsiębiorcy (adres siedziby, NIP, REGON, PESEL),
  2. datę i miejsce sporządzenia wniosku,
  3. dane kontaktowe,
  4. oddział ZUS,
  5. podstawę prawną umorzenia zaległości,
  6. określenie statusu wnioskodawcy,
  7. zakres żądania,
  8. wskazanie okresu, za który wnioskodawca żąda umorzenia,
  9. podpis.

Przykładowy wzór wniosku o umorzenie zaległości

Zgodnie z art. 1 ust. 4 w/w ustawy, wniosek należy złożyć w terminie 24 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Oznacza to, że termin do złożenia wniosku upływa 15 stycznia 2015 r. Jeżeli jednak decyzję o podleganiu obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym lub decyzję o wysokości zadłużenia z tytułu składek na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne ZUS wyda po dniu wejścia w życie ustawy, wniosek o umorzenie można złożyć w terminie 12 miesięcy od dnia uprawomocnienia się tej decyzji, chyba że termin do 15 stycznia 2015 r. jest dłuższy.

Zobacz też: Umorzenie zaległych składek dla przedsiębiorców


Decyzja ZUS w sprawie umorzenia

Złożenie wniosku do ZUS skutkuje wszczęciem postępowania administracyjnego, które kończy się wydaniem  decyzji administracyjnej. W tej kwestii ZUS może wydać więcej niż jedną decyzję. Może to być:

  1. decyzja umarzająca postępowanie,
  2. decyzja wstępna, wydawana przez organ rentowy i określająca warunki skorzystania z abolicji

Zakład Ubezpieczeń Społecznych postępuje wówczas zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego i co do zasady powinien wydać decyzję nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania (art. 35 § 3 kpa). Jeżeli w toku postępowania sprawa nie zostanie załatwiona w terminie, ZUS podaje przyczyny zwłoki i wyznacza nowy termin do załatwienia sprawy.

Z chwilą uprawomocnienia się decyzji wstępnej oraz spełnieniu wszystkich warunków, ZUS wydaje decyzję końcową o umorzeniu zaległości składkowych bądź odmowie umorzenia należności.

Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia odwołania od niekorzystnej dla niego decyzji administracyjnej. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem oddziału ZUS, który wydał decyzję w sprawie do właściwego sądu okręgowego w terminie miesiąca od doręczenia odpisu decyzji. Zgodnie z art. 83 ust. 3 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, odwołanie do sądu przysługuje również w razie niewydania decyzji w terminie 2 miesięcy, licząc od dnia zgłoszenia wniosku o świadczenie lub inne roszczenia.

Zobacz: Jak odwołać się od decyzji administracyjnej?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA