REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy firma nadużywa pozycji dominującej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Araczewska
Nadużywanie pozycji dominującej przez firmę
Nadużywanie pozycji dominującej przez firmę

REKLAMA

REKLAMA

Nadużywanie przez przedsiębiorcę pozycji dominującej na rynku wewnętrznym jest zakazane. Ekspert radzi jak oceniana jest rola odgrywana przez firmę na rynku i kiedy jej pozycja będzie nadużywana.

Unijne regulacje prawne, znajdujące swoje odbicie w ustawodawstwach państw członkowskich, mają na celu ochronę podmiotów działających na wolnym rynku przed zachowaniami przedsiębiorców ograniczających możliwość swobodnego realizowania ich interesów gospodarczych. Reguły prawa konkurencji na szczeblu UE obejmują m.in. znaczące ograniczenie możliwości subwencjonowania podmiotów gospodarczych przez państwo, zakaz porozumień kartelowych, kontrolę fuzji przedsiębiorstw, a także zakaz nadużywania pozycji dominującej.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (dawniej art. 86 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską) nadużywanie przez jedno lub kilka przedsiębiorstw pozycji dominującej na rynku wewnętrznym lub na jego części jest zakazane. Oznacza to, że przedsiębiorcy, dysponujący na danym rynku taką pozycją, nie mogą wykorzystywać swojej siły rynkowej w celu wyeliminowania konkurentów. Należy jednak podkreślić, że nie jest to równoznaczne z zakazem samego posiadania pozycji dominującej.

Zgodnie z dotychczasowym orzecznictwem dla oceny pozycji przedsiębiorcy na rynku kluczowa jest możliwość zastąpienia oferowanego przez niego produktu czy usługi innym towarem lub usługą dostępnymi na rynku. Należy wziąć także pod uwagę, czy udział przedsiębiorcy w rynku pozwala mu na jego kontrolowanie, tj. niezależne zachowanie w stosunku do konkurentów i odbiorców.

Czym jest pozycja dominująca

REKLAMA

W kwestii nadużywania pozycji dominującej w branży prasowej wypowiedział się Europejski Trybunał Sprawiedliwości w 1998 r. w sprawie Oscar Bronner GmbH & Co. KG przeciwko Mediaprint Zeitungs- und Zeitschriftenverlag GmbH & Co. KG, Mediaprint Zeitungsvertriebsgesellschaft mbH & Co. KG, Mediaprint Anzeigengesellschaft mbH & Co. KG (C-7/97).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trybunał uznał żądanie przedsiębiorstwa Oscar Bronner Gesellschaft, wydawcy gazety codziennej Der Standart o niewielkich udziałach w rynku, do zobowiązania spółki Mediaprint, wydawcy gazet o wysokim udziale w rynku, do przyjęcia Standartu do swojego systemu dystrybucji za niezasadne pomimo potencjalnego posiadania przez Mediaprint dominującej pozycji na rynku.

ETS zauważył, że o nadużywaniu dominującej pozycji można by mówić jedynie wtedy, gdy obiektywnie nieuzasadniona odmowa wciągnięcia gazety do sieci dystrybucyjnej miałaby na celu wyeliminowanie z rynku Oscar Bronner Gesellschaft przy jednoczesnym istnieniu tylko jednego systemu dystrybucji czasopism, co uniemożliwiłoby wydawcy Standartu dotarcie do odbiorców.

Dlaczego konkurencja jest chroniona

W świetle stanowiska Trybunału należałoby się zastanowić się, czy unijna polityka konkurencji nie uderza w wolność prasy zagwarantowaną Europejską Konwencją o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności. Nie ma bowiem wątpliwości, że dla niskonakładowej gazety tworzenie własnego systemu dystrybucji byłoby nierentowne, jego zaś brak znacząco ogranicza zasięg dziennika.

W świetle istnienia zastępczych kanałów dystrybucji prasy działanie spółki Mediaprint nie uniemożliwiło jednakże swojemu konkurentowi dotarcia z określonymi treściami do odbiorców, a jedynie je utrudniło. Wydaje się zatem, że zachowanie swobodnej konkurencji w sektorze prasowym nie odbywa się kosztem praw mieszkańców Unii do uzyskiwania informacji z różnorodnych źródeł.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA