REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czym jest przedsiębiorstwo według kodeksu cywilnego?

Łukasz Mizera
Radca prawny
lex-pol.pl
Czym jest przedsiębiorstwo według kodeksu cywilnego?
Czym jest przedsiębiorstwo według kodeksu cywilnego?

REKLAMA

REKLAMA

Decydując się na prowadzenie działalności gospodarczej należy wziąć pod uwagę, czym będzie nasze przedsiębiorstwo według przepisów prawa. Przeczytaj poradę eksperta, aby poznać różne definicje odnoszące się do biznesu, którym zarządzasz.

Definicja przedsiębiorstwa jest sformułowana w art. 55(1) Kodeksu Cywilnego (Dz. U. 1964 nr 16, poz. 93). Przedsiębiorstwo jest w nim zdefiniowane w znaczeniu przedmiotowym, w związku z czym nie nawiązuje do osoby właściciela – podmiotu.

REKLAMA

Pojęcie przedsiębiorstwa różni się od pojęcia rzeczy zbiorowej i zbioru praw, gdyż jego funkcją jest przeznaczenie do realizacji zadań gospodarczych. Skutkiem tego przedsiębiorstwo jako przedmiot prawa musi być w określony sposób zorganizowane jako całość. Przedsiębiorstwo zgodnie z powyższym artykułem jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.

Obejmuje ono w szczególności:

  • oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  • własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  • prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  • wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  • koncesje, licencje i zezwolenia;
  • patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  • majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  • tajemnice przedsiębiorstwa;
  • księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

REKLAMA

We wcześniejszym okresie obowiązywania tego przepisu powszechnie było przyjmowane przez naukę prawa i przez orzecznictwo, że przedsiębiorstwo można zbyć w drodze jednej czynności prawnej, jednej umowy. Jednakże obecnie przyjmuje się zasadę, że przedsiębiorstwa nie można jednak zbyć przez jedną czynność prawną (tzw. uno acto).

Należy podkreślić, że jeśli w skład przedsiębiorstwa wchodzi np. użytkowanie wieczyste, to nabywca staje się użytkownikiem wieczystym dopiero po wpisie do księgi wieczystej, a nie na mocy samej umowy zbycia przedsiębiorstwa. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Czy przedsiębiorca może być inwestorem giełdowym?

REKLAMA

Jeśli wierzytelność wchodząca w skład przedsiębiorstwa może być zbyta tylko za zgodą dłużnika, to do tego zbycia jest potrzebna zgoda dłużnika. Nabywca przedsiębiorstwa nabędzie składniki przedsiębiorstwa sukcesywnie, po spełnianiu kolejnych wymogów, które powinien spełnić.

Należy pamiętać, że w skład przedsiębiorstwa nie wchodzą długi związane z jego prowadzeniem. Jak stanowi art. 55(4) Kodeksu Cywilnego nabywca przedsiębiorstwa odpowiada solidarnie razem ze zbywcą za długi tego przedsiębiorstwa, tzn. wierzyciel może żądać spłaty zobowiązań wynikających z prowadzenia tego przedsiębiorstwa od zbywcy i nabywcy, jak i od każdego z nich z osobna. Strony umowy zbycia przedsiębiorstwa mogą znaleźć się w innej sytuacji związanej z odpowiedzialnością za długi, tzn. można zwolnić zbywcę bądź nabywcę z powyższej odpowiedzialności, ale jedynie wtedy, gdy zgodę na to wyrażą wszyscy wierzyciele przedsiębiorstwa.

Natomiast nabywca może zwolnić się od spłaty długów, o których w chwili nabycia przedsiębiorstwa nie wiedział i mimo zachowania należytej staranności nie mógł się dowiedzieć. Nie należy mylić pojęcia „należytej staranności” z „łatwością dowiedzenia się”, ponieważ zazwyczaj „należyta staranność” to coś więcej niż łatwość i niekiedy występowała będzie dla nabywcy konieczność sprawdzenia w wielu rejestrach czy dokumentach odpowiednich danych.

Powyższe rozwiązanie może znaleźć zastosowanie jedynie wówczas, gdy zbywca w sposób nierzetelny bądź wadliwy prowadził księgi rachunkowe i przez to np. ukrył część długu. Dwie strony umowy zbycia przedsiębiorstwa oczywiście mogą się umówić na jakich zasadach będą spłacać zobowiązania, ale ta umowa będzie obowiązywała jedynie między nimi w sposób niewiążący dla wierzycieli.

Polecamy: Jak przeprowadzić analizę finansową firmy?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

REKLAMA