REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gospodarowanie kredytem handlowym w firmie cz. III.

Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
kredyt handlowy
kredyt handlowy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Decydując się na udzielanie kredytu kupieckiego, decydujemy się na oddanie do dyspozycji innemu podmiotowi części naszego kapitału obrotowego. Nic dziwnego, że powinniśmy wykazać się należytą starannością i zabezpieczyć "to co nasze", przed ryzykiem utraty. Jeśli tego nie zrobimy, to poza wszystkim, będzie to działaniem na szkodę własnej firmy, a to już poważny zarzut.

4. Udzielanie kredytu kupieckiego

REKLAMA

REKLAMA

W codziennej praktyce małych i średnich przedsiębiorstw, metodyka udzielania klientom kredytu kupieckiego, najczęściej, nie należy do przesadnie skomplikowanych. Jedni zadowalają się tym, że kilka pierwszych transakcji jest za gotówkę, a potem klient otrzymuje już towar/usługę z odroczonym terminem płatności. Inni proszą wcześniej o wgląd do dokumentów rejestrowych  firmy klienta, albo zalecają swoim przedstawicielom obejrzenie jego siedziby/sklepów/magazynów. Jeśli metody te się sprawdzają i są, zdaniem zarządu, dostateczne - tak dla transakcji bieżących jak i dla przyszłych, to dobrze. Znam wiele przypadków, kiedy te proste techniki działają i nie widać podstaw do podnoszenia poziomu zabezpieczeń transakcji kredytowych z klientami. Zarząd może to dosyć dokładnie monitorować obserwując wskaźniki rotacji należności i kwoty należności przeterminowanych. Czasami jednak potrzeba nam czegoś więcej. Transakcje wymagają rzeczywistego zabezpieczenia na wypadek niewypłacalności klienta.

Gospodarowanie kredytem handlowym w firmie cz. I.

Chyba najbardziej powszechną metodą jest stosowane, wobec wszystkich lub wybranych klientów, zabezpieczenie w postaci weksla in blanco, ze stosowną  deklaracją wekslową. To dobra technika, przynajmniej w tym zakresie, że pozwala uniknąć długotrwałej procedury sądowej, w przypadku sporu co do zapłaty, lub długotrwałej zwłoki. Tryb nakazowy, daje nadzieję na szybkie wzmocnienie naszego roszczenia wyrokiem sądowym. Jednak nie przesądza to pewności otrzymania należnych nam kwot. Niewypłacalny klient, nie zapłaci nam nawet po wyroku sądu, jeśli nie będzie mieć na to pieniędzy. Do tego by mieć pewność zapłaty, będziemy potrzebowali innych zabezpieczeń. Wymienię tutaj dwa:

REKLAMA

A) Ubezpieczenie transakcji handlowej. Firmy ubezpieczeniowe oferują usługę ubezpieczenia od ryzyka  niewypłacalności klientów. To bardzo korzystne rozwiązanie dla firm, które stać na opłacenie takiej usługi z marży jaką ma zapłacić klient. Ale z praktyki wiem, że to nie zawsze jest możliwe. Marże bywają dosyć niskie, a ubezpieczyciel stawia warunki, które okazują się być zaporowe. Na przykład żąda ubezpieczania wszystkich transakcji, kiedy nam zależy na ubezpieczeniu tylko pewnego sektora (części z nich).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

B) Factoring, a więc powierzenie innej firmie rozliczenia transakcji z naszym klientem w zamian za zapłatę przez tę firmę należnych nam kwot z tej transakcji - oczywiście z uwzględnieniem opłat na rzecz firmy factoringowej za jej usługę. I w tym przypadku, pewnie nie wszystkie firmy małe i średnie będą mogły skorzystać ze wskazanego narzędzia, bo będzie dla nich niedostępne.

Gospodarowanie kredytem handlowym w firmie cz. II.


Możemy też nie oglądać się na innych i spróbować działać samemu.

Spróbujmy zaproponować tak korzystne warunki zakupu gotówkowego, że klientowi będzie się opłacać wziąć kredyt obrotowy z banku, opłacić naszą należność z udzielonym mu rabatem na tyle atrakcyjnym, że pokryje koszt kredytu z nawiązką. Wymaga to jednak pewnej fatygi. Po pierwsze, trzeba dokonać stosownych wyliczeń tych rabatów i monitorować ich aktualność. O metodyce liczenia napisałem w artykule pt. "Wziąć kredyt obrotowy w banku, zrezygnować z kredytu kupieckiego i jeszcze na tym zarobić"[i] Po drugie, w wielu przypadkach, trzeba będzie wykonać pracę z klientem, objaśniając mu zasadę tego mechanizmu i przekonując do jego zastosowania. Zakładając, że nasz klient zaakceptuje tę technikę, możemy spotkać się jeszcze z barierą jego zdolności kredytowej. Taka sytuacja nie powinna dziwić, prawdopodobieństwo jej wystąpienia jest dosyć wysokie. Może nie jest to zbyt eleganckie, ale można wtedy sugerować pewną alokację posiadanych przez klienta środków obrotowych a jeśli to będzie możliwe, to jego zyski, przy płatności gotówkowej, za nasze towary/usługi, znacząco wzrosną, bo pominięta zostanie cena kredytu bankowego.

Przedawnienie odsetek w obrocie gospodarczym



[i]https://mojafirma.infor.pl/mala-firma/finanse-i-rozwoj/286722,Wziac-kredyt-obrotowy-w-banku-zrezygnowac-z-kredytu-kupieckiego-i-jeszcze-na-tym-zarobic.html

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA